Pakko myöntää: en osaa olla omistusasuja
Ostin oman asunnon eron jälkeen itselleni ja lapsilleni, rivarikolmion. Järkyttävä lainamäärä yhdelle, isot kuukausittaiset asumiskulut. Koko ajan ahdistaa kaikki, mikä on omalla vastuulla. Pitäisi korjata ja fiksailla sitä ja tota, remontoida välillä, huolehtia, että asunto ja pieni pihapläntti pysyy kunnossa. En jaksaisi. Olenkohan maailman tai ainakin Suomen ainoa, josta tuntuu, että asunnon omistamisesta on enemmän stressiä ja haittaa kuin hyötyä? Asumiskulutkin on niin isot mulla, että tekisi mieli myydä asunto ja muuttaa vuokralle. Monen mielestä sellainen on varmaan aivan pöhköä. Asumme pääkaupunkiseudulla.
En myöskään välitä mistään taloyhtiön asioista, piha-alueiden hoidosta tai yhteisöllisyydestä. Kivat naapurit on ihana asia, mutta olen kuitenkin aika erakko luonteeltani enkä välitä hengailla naapureiden kanssa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, olemme nelikymppinen, hyvätuloinen pari ja asumme vuokralla. Harkitsimme muutama vuosi sitten asunnon ostamista, säästöjä on senverran hyvin että laina olisi jäänyt pieneksi. Lainakulut olisivat olleet pienemmät kuin nykyinen vuokra.
Mutta mutta... katsomamme asunnot olisivat vaatineet alkuremppaa ja siinä katsellessamme tajusimme miten paljon helpompaa vuokraaminen on kun on hyvä vuoraisäntä. Rännit tulivat alas yhtenä talvena, vuokraisäntä korjasi suraavalla viikolla. Pesukone on uusi, pakastin uusittiin kun vanha hajosi. Seinät maalataan kolmen vuoden välein vuokranantajan toimesta minun valitsemin värein. Jos lämmitys tms. kriittinen hajoaa, vuokraisännän vakuutus kattaa pikapalvelun korjaamaan sen heti.
Omaisuus ei siis kerry, mutta säästöjä kertyy rauhalliseen, kivaan ja velattomaan elämiseen mikä on meistä tärkeää. Perinnön kerryttäminen ei ole yhtä tärkeää kuin hyvä, vähempistressinen elämä nyt kun lapset asuvat vielä kotona.
Nyt on ihan pakko kommentoida että säästöt OVAT omaisuutta siinä missä kiinteä omaisuus kuten talo.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:ta erittäin hyvin. Olen itsekin erakko enkä kestäisi tuollaista asumista. Mutta eihän se tilanne muuttuisi vaikka muuttaisit vuokralle, jos asumismuoto edelleen rivari. Mikset osaisi suoraan kerrostalo-osaketta? Ei olis niin kallis kuin rivari ja eläminen olisi huolettomampaa ja anonyymimpää. Yhtiökokouksiin ei ole pakko osallistua.
Ei se asumismuoto varmaan vuokralla olisikaan rivari, niitä on niin vähän tarjollakin. Kerrostalo-osakkeessa ahdistaisi kaiken maailman putkiremontit ihan yhtä paljon kuin rivarissa: uuteen tai edes uudehkoon kerrostalokolmioon pk-seudulla mulla ei olisi varaa.
Ap
Ja syy miksi avaudun tästä on se, että tunnen olevani täysi luuseri, kun en osaa enkä halua asua omistusasunnossa. Kaikkihan haluaa, sillä vain omistusasuja on kunnollinen ja järkevä!
Ap
Miksi ette ota rivitaloihinne huoltoyhtiötä? Kuulostaa kamalan hankalalta tuollaiset kiertävät talkkarivuorot. Entä, jos taihnaistuu vanhemmiten ja ei jaksakaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ota rivitaloihinne huoltoyhtiötä? Kuulostaa kamalan hankalalta tuollaiset kiertävät talkkarivuorot. Entä, jos taihnaistuu vanhemmiten ja ei jaksakaan?
Kyllä meillä onkin huoltoyhtiö, joka hoitaa lumityöt ja pienet korjaus- ja huoltotyöt. Yhtiössä on 7 rivitaloa ja kaikissa 4-5 asuntoa. Talkkarisysteemi toimii varmaan pienemmissä yhtiöissä.
En tarkoittanut valittaa mistään talkkarihommista vaan ihan tähän asuntoon ja sen välittömään ympäristöön sekä postimerkkipihaan liittyvistä huolto- ja kunnossapitohommista sekä remonttivastuusta yms. Varmaan oliskin ihan eri juttu tässä pariskuntana elellä, mutta kun olen yh, ja aika kädetön sellainen :(.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja toi "omaisuuden kerryttäminen": kenelle kerrytän sitä, kun jossain on pakko kuitenkin asua? Haluaisin elää enkä kerryttää.
Ap
Älä huoli. kyllä sinä kerrytät omaisuutta, jos et itselles/jälkeläisilles niin vuokralordillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä onkin huoltoyhtiö, joka hoitaa lumityöt ja pienet korjaus- ja huoltotyöt. Yhtiössä on 7 rivitaloa ja kaikissa 4-5 asuntoa. Talkkarisysteemi toimii varmaan pienemmissä yhtiöissä.
En tarkoittanut valittaa mistään talkkarihommista vaan ihan tähän asuntoon ja sen välittömään ympäristöön sekä postimerkkipihaan liittyvistä huolto- ja kunnossapitohommista sekä remonttivastuusta yms. Varmaan oliskin ihan eri juttu tässä pariskuntana elellä, mutta kun olen yh, ja aika kädetön sellainen :(.
Ap
Epätietoisuus luo pelkoa, se varmaan on käynyt sinullakin. Taloyhtiöissä on tehty vuosiksi eteenpäin korjaussuunnitelmat, joten mitään yht'äkkiä tulevia isoja remontteja ei pitäisi tulla. Tietysti voi tulla vesivahinkoja tai tulipalo, mutta tiedät sinäkin ettei tuollaisia asioita ole järkevää pelätä jatkuvasti ja siitä ei ole mitään hyötyä.
Ei rivariasukkailla pitäisi kamalasti olla mitään huolto- ja kunnossapitohommia, mikä sua niissä stressaa tai mitä joudut tekemään?
Ymmärrän ap:ta erittäin hyvin. Olen itsekin erakko enkä kestäisi tuollaista asumista. Mutta eihän se tilanne muuttuisi vaikka muuttaisit vuokralle, jos asumismuoto edelleen rivari. Mikset osaisi suoraan kerrostalo-osaketta? Ei olis niin kallis kuin rivari ja eläminen olisi huolettomampaa ja anonyymimpää. Yhtiökokouksiin ei ole pakko osallistua.