Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini mielestä olen törkeä (maitoallergia)

Huono emäntä
04.11.2017 |

Äitini käyttää kahvissa maitoa. Hän käy noin kerran kuussa kylässä luonani ja suuttuu joka kerta, koska en ole ostanut hänelle kahvimaitoa. Jälkeenpäin haukkuu minua siskolleni ja kutsuu minua kiittämättömäksi ja epävieraanvaraiseksi. Minusta olisi typerää ostaa maitopurkki ihan vain, jotta äiti saisi pienen tilkan maitoa kahviinsa. Loput maidosta menisi hukkaan, sillä en voi itse juoda maitoa/käyttää sitä mihinkään pahan maitoallergian takia. Äiti ei myöskään suostu ottamaan omaa maitoa mukaan, sillä hänestä se olisi epäkunnioittavaa (!?). Kuka tässä nyt oikein on idiootti? Pitäisikö minun oikeasti ostaa purkki maitoa ja kaataa aina loput viemäriin? En haluaisi tuhlata ruokaa.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni maitoallergiaa on vain lapsilla ja se menee käytännössä aina ohi kouluikään mennessä. Laktoosi-intoleranssi onkin eri juttu.

Vierailija
22/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen korjaa: maitoallergia on aikuisilla yhtä yleistä kuin lapsilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kermajauhetta, se säilyy.

https://proficient.fi/kermajauhe-completa-200g

z

No huhhuh! Tiedätkö, mitä se edes on??  Tai mitä siinä on?

Vierailija
24/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kasvimaitoa. Äitisi saa kahviin maitoa ja voit itse käyttää loput

Ei ole olemassa mitään kasvimaitoja, joten ei äiti saa kahviin maitoa.

Vierailija
25/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni maitoallergiaa on vain lapsilla ja se menee käytännössä aina ohi kouluikään mennessä. Laktoosi-intoleranssi onkin eri juttu.

Ei, vaan vauva/pikkulapsi-iässä maitoallergia on yllättävänkin yleinen, mutta useimmilla se vältön avulla (ja suoliston samalla toipuessa/vahvistuessa) väistyy. Monella jo 3v mennessä, suurimmalla osalla ennen kouluikää. Kouluikään tullessa, jos maitoa ei vielä siedä, usein aletaan siedätyshoito. Joskus tavoitteena on saada maito täysin käyttöön, joskus siedättää vain sen verran että esim. anafylaksian vaarasta päästään eikä tarvitse jatkuvaan pelätä vahinkoaltistusta.

Kaikilla allergia ei siis kasvaessa valitettavasti häviä, mutta onneksi vain pienellä osalla se lopulta säilyy aikuisiälläkin. Mutta heitäkin on.

Laktoosi-intoleranssi on sit ihan tyystin toinen juttu. Pahimmillaan nämä kaksi sekoittamalla tai toisen maitoallergiaa väheksymällä saatat hänen hengenvaaraan.

Vierailija
26/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tottunut tavalliseen maitoon, kauramaito maistuu varmasti vieraalle.

Ehkä helpoin olisi ne 2 dl purkit, niin ei tarvi turhasta asiasta tapella. Äidillä tuntuu olevan kovin syvään juurtunut periaate siitä, miten haluaa kahvinsa nauttia.

Vierailija
27/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kutsu sitä lehmää luoksesi

Vierailija
28/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä voi tutustua laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian eroon:

http://www.terve.fi/laktoosi-intoleranssi/laktoosi-intoleranssi-vai-mai…

Kumpikaan ei ole kuviteltu vaiva.

Minä kyllä otan huomioon sekä vieraideni allergiat että mieltymykset. En esim. laita omaa kalaherkkuani ihmiselle, joka ei pidä kalasta, oli allergiaa tai ei. Tapaamisenhan on tarkoitus tuottaa iloa molemmille osapuolille.

Jos ap:n äiti on herkkänahkaista tyyppiä, luulisi olevan helpompaa hankkia hänelle se mieluinen maito kuin stressata jo etukäteen tulossa olevan pahanmielen osoituksen takia.

Ehkä häntä ottaa aivoon, että oksensi sinua odottaessaan viisi kuukautta joka päivä, synnytti 10 tuntia, heräsi joka yö ainakin vuoden ja opetti sisäsiistiksi. Ja nyt sikiön ruoja ei todellakaan vaivaudu kunnioittamaan edes tarjoamalla maitoa kahvin kanssa.

Vierailija
29/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lempijuomani on kofeiiniton dieetti dr pepper. En kuitenkaan paheksu ketään, joka ei minulle tätä kyläpaikassa tarjoa. En ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä heillä on oikeus vaatia kylässä jotain tiettyä juotavaa.

Vierailija
30/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kauramaitoa. On aika kallista mutta säilyy pitkään, niin ei tarvi joka kerta ostaa pikkumaitoa. On hyvää kahvin kanssa, vaahtoaakin vähän. :)

Vierailija
31/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko maitoa pakastaa? Jos siitä tekis vaikka jääpaloja, niin voit äidillesi antaa maitojääpalan kahviin. Säästyy vaivaa ja rahaa.

Vierailija
32/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kuulut siihen 0,5 prosenttiin suomalaisista, joilla on tämä erittäin harvinainen sairaus??? Onko ihan itse diagnosooitu?

Omalla lapsella on maitoallergia. Sen myötä tutustuu muihinkin aikuisiin maitoallergisiin. Vaikka se on yleinen vauvaiässä ja harvinainen aikuisilla se ei tarkoita etteikö aikuisia maitoallergisia löytyisi.

Kaikilla lapsillani on ollut maitoallergia. Se kuitenkin katosi kahteen ikävuoteen mennessä, kuten tekee yli 90% näistä pikku potilaista. Siis osalle allergia jää pysyväksi. Ilmineeratkaapa itsenne joku, joka on saanut maitoallergian - en siis puhu laktoosi-intoleranssista - vasta aikuisiällä. Miten ilmeni? Kiinnostaa! (Lapsilla[ni] ensimmäinen maitokokeilu - maitotipan sively poskelle - aiheutti suuren määrän allergiapaukamia poskeen, joten mitään suurta diagnostiikkaa/taitotietoa ei tarvittu sairauden toteamiseen.)

Vierailija
33/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehdottanut sille tuollaisia jauheita ja tarjonnut kasvimaitoja, mutta ei kelpaa. Noita pikkupurkkeja voisi harkita, en ollut sellaisia nähnytkään. Kiitos! Jospa vaikka sellainen kelpaisi äidille, on todella nirso. Välillä tuntuu, että on tuollainen ihan vain minua kiusatakseen, mikään ehdottamani ratkaisu ei ikinä käy. Ja tätä on jatkunut vuosia...

-ap

Laita se 2dl kermanekkaan, niin äitisi ei tiedä, mistä purkista maito on. Mutta parempi, että hän näkisi purkin ja itsr toteaisi, että ihan samaahan se kuin isommassakin purkissa.

Vierailija
34/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nanijaajatus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kuulut siihen 0,5 prosenttiin suomalaisista, joilla on tämä erittäin harvinainen sairaus??? Onko ihan itse diagnosooitu?

Omalla lapsella on maitoallergia. Sen myötä tutustuu muihinkin aikuisiin maitoallergisiin. Vaikka se on yleinen vauvaiässä ja harvinainen aikuisilla se ei tarkoita etteikö aikuisia maitoallergisia löytyisi.

Kaikilla lapsillani on ollut maitoallergia. Se kuitenkin katosi kahteen ikävuoteen mennessä, kuten tekee yli 90% näistä pikku potilaista. Siis osalle allergia jää pysyväksi. Ilmineeratkaapa itsenne joku, joka on saanut maitoallergian - en siis puhu laktoosi-intoleranssista - vasta aikuisiällä. Miten ilmeni? Kiinnostaa! (Lapsilla[ni] ensimmäinen maitokokeilu - maitotipan sively poskelle - aiheutti suuren määrän allergiapaukamia poskeen, joten mitään suurta diagnostiikkaa/taitotietoa ei tarvittu sairauden toteamiseen.)

Miehelläni todettiin maitoallergia vasta yli kolmekymppisenä. Toki sr on voinut olla jo vaiva-aikoina ainakin oireiden perusteella hänen äitinsä kertoman mukaan, mutta silloin sitä ei osattu tutkia. Aikuisiällä tutkittiin ensin keliakia, refluksitauti ym. ennen kuin todettiin maitoallergia. Oireita oli paljon, vatsavaivoja, suuria tuskia ruokailun jälkeen, oksentamista ym. Iho-oireita ei ollut.

Vierailija
35/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauramaito on ihan parasta! Siihen tehty puuro on hyvää, sopii mysliin, muroihin ja smoothieihin. Tämmönen mainos tähän väliin.

Vierailija
36/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauramaito on ihan parasta! Siihen tehty puuro on hyvää, sopii mysliin, muroihin ja smoothieihin. Tämmönen mainos tähän väliin.

Milloin kaura imettää ja mitä/ketä? Mietin vaan millaisista tisseistä kauramaito tulee.

Vierailija
37/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin kaura imettää ja mitä/ketä? Mietin vaan millaisista tisseistä kauramaito tulee.

Voit ehkä ajatella kauramaitoa samanlaisena sanana kuin linnunmaitoa. Silloin helpottaa: eihän linnunmaitokaan ole maitoa eikä lintu imetä poikasiaan. Linnunmaito kuitenkin on vanhan kansan hyvä sana eikä mitään nykyajan hapatusta!

Vierailija
38/38 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi. Entäs rouskumaito...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän