Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Umpisolmussa elämän kanssa ulkomailla

Vierailija
02.11.2017 |

Hei,

Olen työttömänä ulkomailla jonkunasteisen burnoutin jälkeen. Mieheni on töissä päivittäin. Huomaan että elämäni menee aikalailla alamäkeä, olen käytännössä kotona yksin kaikki päivät ja käytännössä katson youtube-videoita tms. kaiket päivät. Minulla ei ole täällä ystäviä, eikä muutenkaan tekemistä mikä motivoisi lähtemään kodin ulkopuolelle. Haluaisin kovasti muuttaa takaisin Suomeen, mutta miehelläni on hyvä työpaikka täällä, missä viihtyy todella hyvin, ja minulla ei ole edes tällä hetkellä mitään ajatusta siitä, mitä työtä haluaisin tehdä. En tiedä miten ulkomaalainen mieheni löytäisi töitä Suomesta.

Miten saisin takaisin elämänhalun? Ja elämänhallinnan? Olen niin antanut periksi, kaikki tuntuu todella vaikealta. Olin ennen täällä myös "hyvässä" työpaikassa, mutta koitin vaihtaa työpaikkaa, sillä en viihtynyt edellisessä työpaikassani, liian stressaavaa ja en koskaan oikein tullut juttuun työkavereideni/pomoni kanssa. Halusin myös muuttaa toiseen maahan, koska en alunperinkään pidä tästä maasta missä asumme tällä hetkellä. Mutta kunnianhimoinen suunnitelma uuteen työpaikkaan vaihtamisesta sitten epäonnistuikin, koska ymmärsin uudessa työpaikassa että terveyteni oli tosi vaakalaudalla siinä vaiheessa kun ensimmäisen viikon jälkeen vakavissani mietin ikkunasta hyppäämistä kadulle. Sen lisäksi että lähinnä vain itkin kotona ja menetin toimintakykyni nopeasti. Uusi työ osoittautuikin siis vielä stressaavammaksi. Siinä tajusin, että terveys on tärkeämpi kuin stressaava työ. Ei ole järkeä jatkaa töissä joka tuntuu niin pahalle ja saa niin kaaottiseen tilaan. Joten palasin tänne takaisin, mutta työttömäksi.
Olin täällä hetken työkkärissä, mutta lopetetin sen, sillä en saanut tarpeeksi hakemuksia lähetettyä kuukausittain, joten sain kuukausi toisen jälkeen lisää karenssia. Viime kevään lähinnä nukuin. Tulemme juuri ja juuri toimeen mieheni palkalla.
En voi mennä terveyskeskukseen jutteleen tästä asiasta, sillä täällä on ainoastaan yksityinen terveydenhoito, eikä minulla ole varaa maksaa yli 100e tunti psykologille. Kun menin täällä lääkärille, vanhempi mieslääkäri ei ottanut minua ollenkaan tosissaan, kun kysyin reseptiä 5-htp ravintolisään (masennukseen). Sukulaiseni näkevät minut menestyneenä korkeakoulutettuna selviytyjänä. Olen ollut jo melkein vuoden nyt työttömänä, enkä keksi miten saisin tilanteen korjattua. En osaa paikallista kieltä. Koitan miettiä uutta ammattia, mikä voisi kiinnostaa, mutta en ole toistaiseksi keksinyt, lisäksi olen jo yli kolmekymppinen. Haluaisin tehdä käsilläni jotain ja huomattavasti vähemmän stressaavaa työtä. Epäilen että minulla on lievä asperger, minulle sanotaan aina etten voi tehdä töitä ihmisten parissa (esim. asiakaspalvelu), enkä tiedä pystyisinkö edes siihen. Mahdolliset ammatit kapenevat melko vähiin, jos ei voi olla ihmisten kanssa tekemisissä. Olen tosi hyvä käsistäni ja minulla on luovuutta ja taiteellista silmää. Tuntuu etten voi mistään hakea apua tai neuvontaa vaikkapa nyt uran tai ammatin suhteen. Täkäläisessä työkkärissä totesivat, etten tule täältä löytämään töitä, koska en osaa kieltä, siihen se neuvonta sitten jäi.

Mitähän tälläisessä tilanteessa kannattaisi tehdä? Mulla on niin keinot vähissä. Mistähän voisin edes kysyä apua? Ulkosuomalaisille on kai lähinnä ainoa tukipalvelu merimieskirkko, mutta en valitettavasti ole kristitty.
Kiitos! (ja anteeksi vuodatus.)

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites oman kaupan perustaminen Etsyssä? Siellä on helppo kokeilla onko oma tekemille tuotteille kysyntää ennen kuin perustaa oman virallisen yrityksen.. tai voit kokeilla myydä tuotteitasi paikallisella marketilla. 

Asun kanssa ulkomailla ja mun paikalliset ystävät rakastavat kun neulon heille lahjaksi sukkia tai kaulahuiveja, heille se on aika eksoottista että joku osaa ihan itse tehdä. 

Vierailija
22/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pyöriä mielummin muiden mamujen kuin expattien kanssa. Oppii kielenkin, ainakin jollain tasolla, kun ne mamut ei yleensä puhu englantia. Merimieskirkkokin on tuon kielitaidon suhteen vähän huono juttu ja meilläpäin se ei ehkä ole ihan nuorten (edes keski-ikäisten) juttu. Aktiivit tuppaavat olemaan lähellä eläkeikää.

Osallistu paikalliselle integraatiokurssille tai tuetulle kielikurssille. Saatat löytää mielenkiintoisia tuttavuuksia.

Totta! Oon ihan samaa mieltä tästä! :-) Kiitos tästäkin kommentista!

Siellä työkkärissä oli ihan paras kokemus kun laittoivat kielen tasotestiin missä olikin pääosin mamuja siellä kielikoulussa. Valitettavasti eivät antaneet mun mennä työkkärin kielikurssille, koska arvelivat että kestää yli vuoden saada mun kielitaito ammattiin vaadittavalle C2 tasolle. Mutta näillä kielikursseilla vaikutti olevan jotenkin tosi rento tunnelma. Nyt kun sanot, niin oikein taas harmittaa ettei päässy sille kielikurssille.

Pahin kokemus olikin sitten näille korkeakoulutetulle expat osaajille järjestetty kurssi – itsensä markkinointi työelämään ja cv:n viilaus kurssi, sieltä perus introverttinä lähetettiinkin sitten kotiin paniikki-itkuista :-/

Voisinhan vielä katsoa jos täällä tarjottaisiin vaikka jotain noita integraatiokursseja... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites oman kaupan perustaminen Etsyssä? Siellä on helppo kokeilla onko oma tekemille tuotteille kysyntää ennen kuin perustaa oman virallisen yrityksen.. tai voit kokeilla myydä tuotteitasi paikallisella marketilla. 

Asun kanssa ulkomailla ja mun paikalliset ystävät rakastavat kun neulon heille lahjaksi sukkia tai kaulahuiveja, heille se on aika eksoottista että joku osaa ihan itse tehdä. 

IHANA idea, KIITOS! tämä on tosi hyvä idea. Joo! alankin miettiä heti jonkun kokeilutuotteen. Tämä käynyt niin monesti mielessä mutta en ole saanut aikaan vielä. Nyt kun joku toinen ehdottaa, niin tuntuu paljon mahdollisemmalta, kuin vain että itse miettisi. Iso iso kiitos! :-) on totta että nyt olisi loistava ajankohta kokeilla tätä. kiitos!!!

Vierailija
24/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kaikille kaikista hyvistä kommenteista, vaikkei tähän mitään patenttiratkaisua löytyisi, niin auttaa ihan hurjasti jauhaa näitä juttuja vähän muutakin kuin oman pään sisässä. 

Vierailija
25/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla menee vuosi natiivitasoon eli C2-tasoon ilman aikaisempaa opiskeluhistoriaa kyseisestä kielestä, niin aika hintonmoinen opiskelija olet. Lukion jälkeen esimerkiksi Englannissa pitäisi olla B2-tasolla, jonka jälkeen on C1 ja sitten C2. Ja enkkua on siinä kohtaa opiskeltu jo tosi kauan. Tosi harva pääsee ikinä edes C1-tasolle, vaikka asuisi maassa 25 vuotta.