Vanhainkodin yö-hoitaja vastailee kysymyksiin.
Kommentit (34)
ja olen kyllä ainoa yökkö tällä osastolla. Aika kuluu yleensä täällä av:lla tai sitten käsitöitä tehden.
on lähihoitaja. Öitä on peräkkäin 3-5, samoin vapaita. Palkka on peruspalkka 1590¿/kk ja lisät siijhen yölisä 40%, ja lauantailisä 25% ja sunnuntai kaksinkertainen.
ap
Itse olen miettinyt tuota ns. vakiyökön hommaa, mutta samalla pohdin lastenhoitoa ja sen järjestämistä. Jos on lapsia niin kuinka olet saanut asiat järjestettyä?
olla vanhainkodissa? Jotenkins surullista mielestäni. Muistan kun oltiin työharjoittelussa siellä niin hyvä ettei itkua tullut, aikaa ei tarpeeksi, vanhukset odottavat niin niitä omaisia joilla ei ole aikaa, ja jopa määrätty päivä koska kellään on ns kakkapäivä...Ajattelin silloin et en ikinä voisi olla siinä töissä. No, nyt olen sit kätilönä - elämän toisessa päässä.
siitä saa mukavat vapaat ja ei tarvitse herätä aamulla aikaisin töihin : )
Käteen jää palkaa 1300-1500¿/kk, riippuen paljonko on pyhiä.
ap
Vierailija:
Itse olen miettinyt tuota ns. vakiyökön hommaa, mutta samalla pohdin lastenhoitoa ja sen järjestämistä. Jos on lapsia niin kuinka olet saanut asiat järjestettyä?
lapsia on 2. Meillä sikäli onnellinen tilanne, että tarvittaessa mies on kotona lasten kanssa yön lisäksi myös aamulla niin kauan kun nukun. tai sitten lapset ovat hoidossa mummolla. Öistä kertyy kuitenkin työtunteja enemmän, eli varsinaisia työpäiviäkin on vähemmän. Mielestäni aikaa on enemmän olla lasten kanssa, kun 3-vuorotyössä.
ap
Vierailija:
olla vanhainkodissa? Jotenkins surullista mielestäni. Muistan kun oltiin työharjoittelussa siellä niin hyvä ettei itkua tullut, aikaa ei tarpeeksi, vanhukset odottavat niin niitä omaisia joilla ei ole aikaa, ja jopa määrätty päivä koska kellään on ns kakkapäivä...Ajattelin silloin et en ikinä voisi olla siinä töissä. No, nyt olen sit kätilönä - elämän toisessa päässä.
Välillä tosiaan surettaa vanhusten puolesta. Henkilökunta kuitenkin tekee parhaansa niillä resursseilla mitä käytettävissä on. Kivahan olisi jos omaiset osallistuisivat enemmän.
ap
vanhukset usein kuolevat aamuyöstä, mistä sitten lie johtuukaan.
Osastollani on 25 asukasta ja täysin vuodepotilaita ei ole lainkaan. Eli kaikki liikkuvat, tosin apuvälineillä (pyörätuolit, rollat, yms.).
Olen käynyt peruskoulun : ) Ja kirjoittaessani tuota yö-hoitajaa, ajattelin oikein, että koskahan ensimmäinen kielipoliisi iskee, mutta myönnän, että yö-vuoro tuli vahingossa ; ). Äidinkielikin oli muuten peruskouluaikoina aina 9!
ap
ja en jaa yöllä lääkkeitä. Edellisessä työpaikassani jaoin kyllä, mutta täällä se ei ole tapana.
ap
kun muutenkin pidetään tyhmänpuoleisina.
Jos kuolema on ihan odotettavissa pian, niin merkit ovat aika selkeitä: hengitys muuttuu pinnalliseksi ja tulee hengityskatkoksia. Silmät menevät sumeiksi ja huulten ympärille tulee kalpea kolmio. Usein suoli tyhjenee.
Jos osastollamme joku " tekee kuolemaa" , pyrin istumaan hänen vierellään mahdollisimman paljon yön aikana. Toiveeni olisi, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla yksin, tai pelätä kuoleman hetkellä.
ap
ei ole dementiaosasto, eikä agressiivisiakaan tällä hetkellä ole. Varastonkierto, mikä se on?
ap
ja harvoin kuoleva joutuu kärsimään, nykyään kun on niin hyvät lääkitykset. Ehkä kipuja voi olla, mutta ne pyritään pitämään pois vahvalla lääkityksellä (morfiini).
ap
Siis kärsiikö pitkään esim hengenahdistusta ja kipua. Onko usein vaikeaa.
tarvittaessa voidaan laittaa lisähappi.
ap
etelä-Suomessa, enkä ole Tiina : )
Hiljaista on, toivottavasti koko yön. Voin kyllä välillä torkahtaa ihan tuolissa, mutta ei kait se oikein luvallista ole.... vaikka en siinä mitään väärääkään näe, koska kuulen kyllä jos jotain tapahtuu tai joku soittaa hälytyskelloa.
ap