Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäinpäivä perutaan osassa Helsingin päiväkoteja , tilalle läheisenpäivä. Perutaanko myös äitienpäivä?

Vierailija
02.11.2017 |

Miten on, toimiiko ajatus molempiin suuntiin?

Kommentit (377)

Vierailija
21/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä mukavia ja toimivia asioita pitää muuttaa? Miksi ei isänpäivä voi olla nimeltään ihan se isänpäivä, jolloin juhlitaan isiä, isäpuolia, vaareja, isähahmoja, ja vaikka omaa uroskoiraa jos siltä tuntuu. Ei sen tarvitse olla mikään "kaikkienihmistenjuhlapäivä", ettei kenellekään vaan tule paha mieli ja traumoja.

En usko, että mikään laki kieltää tulevaisuudessakaan puhumasta isänpäivästä isänpäivänä. Ja varmasti saat juhlia vaikka koiraasi. Mutta minä en koiraasi juhli. Menikö pointti perille?

Joo, meni kyllä :D

ps.mulla ei ole koiraa

Vierailija
22/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä myös viikonpäivät "torstai" ja "perjantai" pitäisi muuttaa, koska niissä on r-kirjain ja kaikki ei osaa lausua sitä, niin voi tulla paha mieli. Lisäksi ovat kauhean maskuliinisia sanoja.

Mä taas miellän sunnuntain pyhäksi päiväksi ja pyhyys liittyy uskontoon. Voisko sunnuntain kans poistaa?

Onhan se nyt ihan kamalaa, että jollain muinaisilla kirkkomenoilla määritellään viikonpäivä.

Haluat kieltää uskonnollisuutta itseltäsi? Onko sinulla kaikki asiat ihan hyvin?

Minulle sunnunaissa taas ei ole mitään pyhää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos ei ole yhtään läheistä? Sittebn kyllä voi loukkaantua ja traumatisoitua tuosta läheisenpäivästä :(((

Vierailija
24/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä mukavia ja toimivia asioita pitää muuttaa? Miksi ei isänpäivä voi olla nimeltään ihan se isänpäivä, jolloin juhlitaan isiä, isäpuolia, vaareja, isähahmoja, ja vaikka omaa uroskoiraa jos siltä tuntuu. Ei sen tarvitse olla mikään "kaikkienihmistenjuhlapäivä", ettei kenellekään vaan tule paha mieli ja traumoja.

En usko, että mikään laki kieltää tulevaisuudessakaan puhumasta isänpäivästä isänpäivänä. Ja varmasti saat juhlia vaikka koiraasi. Mutta minä en koiraasi juhli. Menikö pointti perille?

Eiköhän sullakin ole se isä, äitisi valinnoista huolimatta, vaikka sulla ei olekaan koiraa.

Vai implikoitko että miehet ovat koiria? -eri

Vierailija
25/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se uskomatonta, että miten aikaisemmat sukupolven edustajat joilla ei ole ollut isää jolle askarrella-paskarella tuollainen isänpäivälahja, on selvinnyt elämästä. Vai tarkoitetaanko tällä, että nekin ovat kaikki isänpäivän traumatisoituneita?

Kyllä ajat ovat muuttuneet aika paljon neljässäkymmenessä vuodessa. Vielä minun ala-aste aikoina eroperheiden lapsia katsottiin vähän kieroon, niissä ikään kuin oli jotain vikaa.

Vierailija
26/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei isänpäivää ole mitenkään peruttu. Sen huomioimista on vain muutettu niin että ei tule syrjintää niitä lapsia kohtaa joiden elämässä ei ole isää.

Ehdottomasti hyvä juttu. Taas saa ihmetellä että miten tätä ei ole tajuttu huomioida aikaisemmin?!?

Varmaan jokaisessa päiväkotiryhmässä on enemmän ja vähemmän "isättömiä" lapsia.

Saman verran on varmaan myös lapsia, joilla on monta eri isän mallia ja äidin uusia poikkiksia.

Näitä lapsia ei suojele mikään äitiensä toiminnalta vs. yksi lapsen pahvinpalan piirtäminen, josta ei jää mitään muistijälkeä.

Vierailija
27/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se uskomatonta, että miten aikaisemmat sukupolven edustajat joilla ei ole ollut isää jolle askarrella-paskarella tuollainen isänpäivälahja, on selvinnyt elämästä. Vai tarkoitetaanko tällä, että nekin ovat kaikki isänpäivän traumatisoituneita?

Kyllä ajat ovat muuttuneet aika paljon neljässäkymmenessä vuodessa. Vielä minun ala-aste aikoina eroperheiden lapsia katsottiin vähän kieroon, niissä ikään kuin oli jotain vikaa.

Oma kasvatuksesi, vanhempasi ja ajankuva ovat siihen vaikuttaneet.

Pitäisikö kaikkien leski-isien lapsilta kieltää kaikki naisten kunnioittaminen, koska äiti on kuollut?

Vierailija
28/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei isänpäivää ole mitenkään peruttu. Sen huomioimista on vain muutettu niin että ei tule syrjintää niitä lapsia kohtaa joiden elämässä ei ole isää.

Ehdottomasti hyvä juttu. Taas saa ihmetellä että miten tätä ei ole tajuttu huomioida aikaisemmin?!?

Varmaan jokaisessa päiväkotiryhmässä on enemmän ja vähemmän "isättömiä" lapsia.

Saman verran on varmaan myös lapsia, joilla on monta eri isän mallia ja äidin uusia poikkiksia.

Näitä lapsia ei suojele mikään äitiensä toiminnalta vs. yksi lapsen pahvinpalan piirtäminen, josta ei jää mitään muistijälkeä.

Vaatiiko pitkääkin harjoittelua että oppii ymmärtämään kaikki asiat päin vastoin mitä oli tarkoitettu?

Vierailija
29/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli koska löytyy muutama esimerkkitapaus, jonka takia tämä tehdään, pitää satojen muiden muuttaa omaa elämäntapaansa?

Vierailija
30/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli koska löytyy muutama esimerkkitapaus, jonka takia tämä tehdään, pitää satojen muiden muuttaa omaa elämäntapaansa?

Ei tuossa oteta keneltäkään mitään pois, vaan annetaan vähän niille joilla ei ole jotain.

Vierailija
31/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kasvatuksesi, vanhempasi ja ajankuva ovat siihen vaikuttaneet.

Pitäisikö kaikkien leski-isien lapsilta kieltää kaikki naisten kunnioittaminen, koska äiti on kuollut?

Eihän tässä nytkään ole mitään kenltään kielletty, vitun vatipäät. On vain haluttu mahdollistaa vaihtoehtoiset kohteet niille joilla ei ole isää.

Ihanaa ja rakentavaa kielenkäyttöä, pisteet oikealle malliesimerkkikasvattajalle.

Ennen ne kortit tehtiin sitten vaarille tai vaikka enolle, ja siitä ei erikseen mitään numeroa nostettu ainakaan omassa nuoruudessani.

Vierailija
32/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista perinteisistä juhlista kuten isänpäivä, äitienpäivä, joulu, pääsiäinen pitäisi päiväkodeissa ja kouluissa poistaa niihin liittyvä vahva tunnelataus ja ehdoton oikeellisuuden ajattelu että miten ne pitää viettää. Tuollainen juhlapäivä voi olla tosi ahdistava paitsi lapselle myös aikuiselle.

Juhlapäivien traditiot luodaan kotona sellaisiksi kuin ne halutaan, päiväkodeissa ja kouluissa niitä voidaan juhlia ja niihin askarrella eri tavalla eli ystävällisesti ja liberaalisti tyyliin: "Kohta on isänpäivä, askarrellaan kortit. Miettikääpä kenelle miespuoliselle läheisellenne haluatte korttinne antaa kiitokseksi kuluneesta vuodesta, onko se esimerkiksi oma isä, isoisä, äidin uusi puoliso, setä tai eno.  Kotona voitte sitten miettiä miten vietätte isänpäivää ja hankitaanko lahjoja ja piirretäänkö lisää kortteja."

Sitten tietenkin jos se menee muille kuin omalle isälle niin hoitajat/opettajat katsovat että siinä ei lue isälle vaan kyseisen henkilön nimi.

Sama äitienpäivänä ja jouluna sekä muiden uskontojen merkittävinä juhlapäivinä jos ryhmässä eri uskontoisia on.  

Vierailija
33/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö läheisenpäivä voi olla traumaattista jos kaikki läheiset on kuollut?

Kuka ajattelee näitä lapsia????????????

Vierailija
34/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista perinteisistä juhlista kuten isänpäivä, äitienpäivä, joulu, pääsiäinen pitäisi päiväkodeissa ja kouluissa poistaa niihin liittyvä vahva tunnelataus ja ehdoton oikeellisuuden ajattelu että miten ne pitää viettää. Tuollainen juhlapäivä voi olla tosi ahdistava paitsi lapselle myös aikuiselle.

Juhlapäivien traditiot luodaan kotona sellaisiksi kuin ne halutaan, päiväkodeissa ja kouluissa niitä voidaan juhlia ja niihin askarrella eri tavalla eli ystävällisesti ja liberaalisti tyyliin: "Kohta on isänpäivä, askarrellaan kortit. Miettikääpä kenelle miespuoliselle läheisellenne haluatte korttinne antaa kiitokseksi kuluneesta vuodesta, onko se esimerkiksi oma isä, isoisä, äidin uusi puoliso, setä tai eno.  Kotona voitte sitten miettiä miten vietätte isänpäivää ja hankitaanko lahjoja ja piirretäänkö lisää kortteja."

Sitten tietenkin jos se menee muille kuin omalle isälle niin hoitajat/opettajat katsovat että siinä ei lue isälle vaan kyseisen henkilön nimi.

Sama äitienpäivänä ja jouluna sekä muiden uskontojen merkittävinä juhlapäivinä jos ryhmässä eri uskontoisia on.  

Nostan hattua jos kirjoitit tämän sarkastisesti, jos et niin en halua elää tällä maapallolla päivääkään enempää.

Vierailija
35/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen isätön lapsi, tai mun isä oli rappioalkoholisti mun kouluaikana enkä nähnyt ikinä. Enkä yleisesti kaivannutkaan. En mä voi sanoa traumatisoituneeni, mutta kyllä mä isänpäivä muistan kouluajoilta, koska siinä askarrellessa piti ainakattoo miettiä miten kivaa mullakin vois olla, jos olis niin kiva isä kun jollain toisella. Annoin askartelut aina mutsille.

Sitten on vielä sateenkaariperheet, mutta näissä on tutkimusten mukaan pienempi ongelma kun asiasta on aina puhuttu ja lapselta ei varssinaisesti kuitenkaan puutu mitään. Kukaan ei ole hyljännyt.

Kyllä se on hyvä juttu huomioida nämä kouluissa ja päiväkodissa ja puhua muistakin vaihtoehdoista ketä voi muistaa kun isästä/äidistä. Valtakunnallisesti varmaan turha muuttaa, mutta paikallisesti.

Vierailija
36/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset olivat yksityisessä päivähoidossa ja siellä linja oli jo tuolloin kaikkia huomioiva. Päiväkoti järjesti aamupalan ja kahvitukset isille/äideille/mummeille/vaareille/kummeille aamulla ennen töihin menoa. Se oli kiva hetki jolloin sai syödä yhdessä lapsen kanssa hänen "työpaikallaan". Kuka tahansa läheinen sai osallistua, iästä, sukupuolesta tai sukulaisuussuhteesta riippumatta. Lapset olivat järjestäneet vähän ohjelmaakin. Isän-/äitienpäivälle oli siis tilaustakin tällaisenaan, vanhemmat pääsivät tapaamaan lapsensa kavereita, toisia vanhempia ja juttelemaan heidän ja päiväkodin henkilökunnan kanssa.

Mutta kyllä ne edelleen olivat nimellä isänpäivä ja äitienpäivä eikä kenellekään ollut mikään ongelma jos isien keskellä istui äiti tai mummo ja vastaavasti äitienpäivänä isi tai vaari. Tai edes joku läheinen. 

Vierailija
37/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetäänkö lapsia taas tyhminä? Kyllä ne osaa tehdä sen kortin sille kenelle haluaa tai olla kokonaan tekemättä, ihan sama miksi päivää kutsutaan. Lapseni isä ei pahemmin kuvioissa ole niin minä olen aina saanut vuodessa kaksi korttia kun lapsi isä päiväkodissa sanoi ettei tee sitä isälle vaan äidille.

Vierailija
38/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin päiväkodissa vietetään välillä isovanhempien päivää. No toiset isovanhemmat asuu 300 km päässä ja toiset on kuollut. Kyllä minä nyt mieleni pahoitin. No kummi voi tulla. Kun ei ole lasta kastettu seurakuntaan...

Ihan totta puhuakseni noita isän - ja äitienpäiviäkään ei tarvitsisi päiväkodissa noteerata. Keskitytään jooko oleelliseen, lasten hoitoon ja valvontaan.

Vierailija
39/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan jo sillä absurdismin tasolla, että odottaisin sen ydinsodan oikeasti alkavan. Kiitos.

Vierailija
40/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas nähdään millaisessa roolissa isiä oikeasti pidetään. Kukkarona, roolin voi hoitaa etänä.

Kyllä päiväkodin toiminta pitää perustua lapsen oikeuksiin, ei isän.

Ja juuri isien takia ratkaisuun on päädytty, kun isät eivät halua tulla lastensa päiväkotiin viettämään isänpäivää tai lapsella ei ole isää, jolle kortin antaisi.

Kyllä tässä asiassa lapset ovat syyttömiä, jos mies ei hoida isän velvollisuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä