Miksi naisten pukeutuminen niin vanhakantaista nykyään?
Hihattomia paitoja ja mekkoja, hameita, sukkahousuja, hörhelömekkoja, kotelomekkoja, hameita, korkokenkiä, huulipunaa, roikkuvia pampulakorviksia, pottakampauksia..
Mikä ihme teitä vaivaa, eletään vuotta 2017.
Esim 80-luvulla naiset pukeutu paljon edistyksellisemmin kunnon vaatteisiin, housuihin ja hihallisiin paitoihin.
Pitäisi kuulua "piip piip piip".. se peruutusääni, osa naisista menee ihan vapaaehtoisesti takaisin keskiaikaa kohti. Luulevat sitten vielä että se on feministinen teko tehdä niin.. hyvin outo ilmiö ja hirveä katsella.. TV.ssäkään harvoin enää näkee muita kuin hihattomia korkkarinaisia mekoissa.
On siinä esikuvaa nuorille kerrakseen.
Koskahan jalkapuu ja noitaroviot tulee muotiin naistenlehtien kautta.
Miksi kukaan vapaaehtoisesti tekee niin.
Kommentit (55)
Olen ihmetellyt samaa asiaa monesti, ei uskois että 2010-lukua eletään.
Minähän pukeudun juuri niin kuin itsestäni tuntuu hyvältä.
Naisia naruttavat bisnesihmiset ja "stailistit" ei tykkää että vanhakantaisia kotkotuksia arvostellaan, kohta tää ketju katoaa bittiavaruuteen. money money money..
En pukeutuisi mekkoon tai korkokenkiin vaikka maksettaisi.
Yhtä vähän kuin hijabiin tai burkhaan.
Onneksi saan pukeutua kunnon vaatteisiin, niin olen tehnykin ja niin myös tyttäreni tekee.
Miten minä en nyt näe, että hihaton paita olisi vanhanaikaisempi kuin pitkähihainen?
Pitääkö ap itseään jonain ylimpänä määrääjänä muiden ihmisten pukeutumisen suhteen? Eikö tämä olekaan vapaa maa ja kukin saa pukeutua, miten itse haluaa?
Ihme aloitus. Esimerkiksi minä inhoan housuja. Kaikista inhottavin vaate ikinä on farkut. Ne puristavat ja rajoittavat oloa. Nilkkasukka saappaassa muuten joko löysänä irtoaa jalasta tai tiukkana puristaa. Olen lapsesta asti hameita ja sukkahousuja, ovat maailman rennoimmat vaatteet. Löysät, mukavst, joustavat ja lämpöiset ja sukkahousut pysyvät jalassa saappaissakin. Aion käyttää niitä vielä eläkeläisenäkin.
Ikävää, että maailma ei toimi kuten ap haluaa ja hän voi puuttua vain omaan pukeutumiseensa. Se on kontrolloivan persoonallisuuden painajainen, kun muut eivät olekaan kynnysmattoja.
N47
Vierailija kirjoitti:
En pukeutuisi mekkoon tai korkokenkiin vaikka maksettaisi.
Yhtä vähän kuin hijabiin tai burkhaan.
Onneksi saan pukeutua kunnon vaatteisiin, niin olen tehnykin ja niin myös tyttäreni tekee.
Olen samaa mieltä kanssasi. Mutta minulle on yhdentekevää miten muut pukeutuvat.
Nykyään pukeutuminen on monimuotoisempaa kuin esim 70-luvulla. Piti olla leveälahkeiset farkut ja tietyt kuteet tai olit juntti. Jo 40v naiset olivat tätimäisiä papiljotti- tai pallokampauksessaan. Nykyään voi pukeutua tasan niin kuin itse haluaa iästä tms riippumatta.
Mikä sitten olisi sitä nykyaikaista pukeutumista?
Neulemekko ja paksut sukkahousut on ihan paras asu alkutalvesta. Supermukava ja sopivan lämmin.
Kesähelteillä kevyt mekko taas on kaikkein helpoin ja viilein asu. Säälin miehiä, jotka joutuvat pitämään shortseja tai housuja.
Juhla-asuissa naiset voivat helposti säätää vähän juhlavampaa tai rennompaa, lämpimämpää tai kevyempää ja kerroksia voi riisua. Miehillä on aina puku ja kravatti. Vasta loppuillasta voi riisua takin ja löysätä kravattia.
Tämä on se hihahullu!
Minusta mekko on kaikkein mukavin asu. En seuraa muotia tai ole tyylitajuinen, mutta mekossa ei tarvitse osata yhdistää ylä- ja alaosaa. Pärjää pienemmällä vaatemäärällä. Minulle mekko ja sukkikset, mahdollisesti neuletakki, on univormu, mikäs sen miehekkäämpää.
Kai jotkut luulee että se on kovinkin hienoa ja "naisellista" pukeutumista, ja ajattelevat että se on heidän "oikeus" pukeutua niin, vaikka se edustaakin juuri kaikkea epätasa-arvoa ja vanhakantaista ajattelua.
Itse en sitä logiikkaa ymmärrä, minusta hame ei ole käytännöllinen, korkkareista puhumattakaan.. tai sukkahousut, ei hyvää päivää... Mutta meitä on moneen junaan, ja tuntuu moni jääneen 50-luvun asemalle.
Vierailija kirjoitti:
Neulemekko ja paksut sukkahousut on ihan paras asu alkutalvesta. Supermukava ja sopivan lämmin.
Kesähelteillä kevyt mekko taas on kaikkein helpoin ja viilein asu. Säälin miehiä, jotka joutuvat pitämään shortseja tai housuja.
Juhla-asuissa naiset voivat helposti säätää vähän juhlavampaa tai rennompaa, lämpimämpää tai kevyempää ja kerroksia voi riisua. Miehillä on aina puku ja kravatti. Vasta loppuillasta voi riisua takin ja löysätä kravattia.
Hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten olisi sitä nykyaikaista pukeutumista?
Hihallinen paita, housut, takki ja kengät joissa ei tepsutella piikin päällä.
Näistä hyvä alottaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pukeutuminen on monimuotoisempaa kuin esim 70-luvulla. Piti olla leveälahkeiset farkut ja tietyt kuteet tai olit juntti. Jo 40v naiset olivat tätimäisiä papiljotti- tai pallokampauksessaan. Nykyään voi pukeutua tasan niin kuin itse haluaa iästä tms riippumatta.
Siksi onkin jännä että niin moni haluaa pukeutua edelleen vanhakantaisesti hameeseen.
70-luvulla oli muuten hame yleisempi naisilla kuin housut.
Mulla ei ole tapana kytätä muiden pukeutumista, jokainen laittakoot päälleen mitä haluaa.
Niin no mä en missään tapauksessa halua olla mikään sukupuolineutraali-kasarihirvitys epäistuvine, kivipestyine farkkuineen, laatikkomaisine villapaitoineen ja lenkkarit jalassa.
Itse olen tosin havainnut Helsingin kantakaupungin alueella hyvin runsaasti laatikkomaista pukeutumista, eli kaikki lököttää eikä todellakaan nuoret naiset pääsääntöisesti pukeudu mitenkään naisellisesti.
Tyttömäisesti ehkä jotkut, mutta moni vetää jossain suorissa Leviksissä, isossa telttapaidassa, lenkkareissa ja oversize-takissa menemään.
Eli kaikki asussa oversize ja lenkkarit jalassa.
N25
Minua ei tasan kiinnosta pätkääkään, mihin riepuihin muut itsensä kietovat. Onneksi sentään kietovat johonkin, suurin osa kansasta on muita kuin kauniita nais- ja miesmalleja ja lapsiakin tuolla pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Miten minä en nyt näe, että hihaton paita olisi vanhanaikaisempi kuin pitkähihainen?
Varmaan siksi ettet käytä päätäsi.
Oletko muuten koskaan nähnyt matti rönkää lukemassa uutisia hihattomassa. Tai ketään miestä, esim ministeriä eduskunnan kyselytunnilla hihattomassa puhumassa tärkeää asiaa?
Minä en ole, naisia kyllä. Näyttää hyvin naurettavalta.
Näin meitä on puettu jo sata vuotta, hihattomiin pelleasuihin, tämän avulla nainen ei edes vaikuta auktoriteetiltä tai arvovaltaiselta, vaikka olisi korkeassakin asemassa.
Tulen jatkossakin käyttämään hametta ja mekkoa niin kauan kunnes joku kaltaisesi fanaatikko kieltää. Mukavimpia vaatteita ikinä.