miksi inhoat köyhänä elämistä?
Itse inhoan, kun hammaslääkäreistä täytyy pihistää, samoin ei puhettakaan, että vaikkapa lapsille ostettaisiin lasten tahnaa. Kaikesta kosmetiikasta pitää säästää ja katsoa halvinta.
Lapsia ei ole varaa laittaa koulun esim. lasketteluretkille, vaikka koko muu luokka lähtee=särkee äidin sydäntä.
Tässä muutamia, entäs muut?
Kommentit (24)
sitten ei voi spontaanisti tehdä mitään mikä maksaa.
ja, työssäkäyvät kaverit ei ymmärrä, että voi olla köyhä.
t. kotihoidontuella...
ettei sen takia tarvitse tuntea alemmuutta luokkakavereihin nähden!!!
Meidän perhe elää köyhyysrajalla ja sossu maksaa kyllä lasten harrastukset, retket, urheiluvälineet, lääkkeet ja hammaslääkärimmekin ja lisäksi bensakulut jos viemme lapset harrastuksiin omalla autolla.
Me vasta mietitään mitä haluttaisiin lapsille. Ehkä jalkapalloa tai itsepuolustuslajeja. Jotain sellaista kuitenkin joka kehittää keskittymiskykyä, koordinaatiota ja sääntöjen tarpeellisuuden ymmärtämistä.
-5-
rahat ei riitä aina edes ruokaan! Viimeinen viikko sitten aina kauhulla eletään, mistä saadaan taaperolle maito- ja vaippa-rahat (ja huom. meillä menee rahaa ruokaan kuukaudessa yhteensä vain 150 euroa kolmelta hengeltä, mutta tähänkään ei aina ole varaa).
Inhoan sitä, että vaikka taaperon vaatteet on jo aikaa sitten jääneet pieneksi, ei ole rahaa ostaa tilalle isompia vaatteita (kuten sukkahousuja ja bodyja, välikausihaalaria, talvipipoa). Kas, kun kirpputoreilta ei aina löydä juuri niitä vaatteita joita taapero juuri tarvitsisi!
Isovanhemmat ei halua tukea rahallisesti/tai ostoksilla. Ei vaikka ollaan pyydetty. Ovat itse niin saitoja, että eivät suostu ostamaan edes kirppareilta. Eikä ole kavereita, jotka haluaisivat kierrättää vaatteita (vaikka hyvin pidänkin ja pesen oikein), ei edes vaikka vastavuoroisesti voisin heidän lapselleen kierrättää vaatteita : (
Inhoan sitä, että laskupino kasvaa, ja aina saa pelätä että saadaan laskut maksettua. Jatkuvaa maksusopimusten soittelua, vaikka mitään ei osteta! (siis vakuutukset (koti, auto, liikenne, tapaturma, lapsivakuutus) , tv-lupamaksu, vesimaksu, jätemaksu, sähkölasku, puhelinlasku, kiinteistövero, jne)
Lisäksi inhoan sitä, että saa miettiä mistä bensarahat, jotta mies pääsee autolla töihin (työpaikka niin kaukana, että pakko olla auto, sinne ei edes pääsisi julkisilla).
Ja sitten se, että mitään ei ole koskaan varaa hankkia vaikka tarvittaisi, ei ole varaa harrastaa mitään maksullista, ei voi mennä lomalla minnekään, kun rahat ei riitä. Mitään lehtiä ei tule. Aina ollaan vaan kotona tai ulkoillaan.
Koska mies tienaa käteen 1000/KK ja itse kotihoidon tuella. Asumme maalla keskellä korpea-, ja olemme yrittäneet jo pitkään myydä
omakotitaloamme, mutta ei ole mennyt myydyksi (yhtäkään tarjousta ei ole tullut)
Meille ei kyllä bensakuluja lasten harrastuksiin makseta, ei edes bussikorttia annettu.
Miellä menee pelkästään perjantaisin (viikonlopun ruoat) kauppaan aina n. 120¿ ja molemmilla lapsilla on kalliita harrastuksia. Poika pelaa jääkiekkoa ja tyttö harrastaa taitoluistelua jotka nielevät rahaa n. 100¿/kk molemmat.
Onneksi on molemmilla töitä.
kun on sinä iässä, että kirppareill ei ole mitään, kun muutkin tämän ikäiset hajottavat vaatetta liukuhihnalta. Tosin oma poikamme on suht siisti, eli se ei niitä hajota, mutta uudet vanhat ovat sitten aina kiven alla.
AP, älä säästä lasten hammastahnassa!! laita vaikka vai ihan mininokare lasten hammastahnaa. Aikuisten hammastahna ei sovi maitohampaiden kehittyvälle kiilteelle. Se syövyttää lapsen pehmeitä, kehittyviä hampaita. Tässä säästö vie kyllä ojasta allikkoon, eli kalliimpaan remppaan joskus lapsesi tulevaisuudessa. Ei välttämäät tän eikä ens vuonna. Mutta haluatko, että lapsestasi kasvaa haperohampainen aikuinen, joka sitten saa viimesillä pennosilla laukata hammaslääkärillä?
mutta miten? Sen takia, kun 8:n perhe kuullostaa " kunnolliselta" , mies kay toissa, kaukana (ei vain lusmuile kotona) ja ap hoitaa taaperoa kotona. Mutta, naytti yksinkertaisesti vain silta, etta laskuihin menee paljon rahaa.
ei voi tehdä mitään heräteostoksia, jne. tai no teen kyllä, mutta loppukuu ollaan sitten lirissä. no minä ostan lapselle aina alkukuusta vaipat, ettei niitä tarvii sitten enää murehtia, kun rahat on loppu, ja kyllä lapselle aina ruokaan on rahaa, vanhempien ruoat onkin sitten eri asia. Mies opiskelija, minulla miniäitiyspäiväraha, mutta en valita, koska tekemällä lapsi tehtiin ja tiedettiin mihin soppaan lusikka laitetaan ;). ja- olen ONNELLINEN!
roskasakki polttaa rappukäytävässä ja heittää tumpit ja muut jätteet pihalle. Inhottaa aina lähteä ovesta ulos, kun ei tiedä löytyykö oven edestä rikottu kaljapullo vai kusta. Vieraita ei kehtaa kutsua kotiin.
koska edullisen vuokran takia rahat riittää sitten hyvin muuten arjen pyörittämiseen, vaatteisiin, auton pitoon jne... Jos muutettaisiin paremmalle paikalle, niin em. joutuisi tinkimään. Ja asutaan sentään lähellä keskustaa...
miehen ja minun opintolaina ja asuntolaina.
Mutta pienistä tuloista pienetkin kuukausimenot tuntuu suurilta!
Mutta kun palaan töihin, tilanne on toinen, joten tämä köyhyys on vain tilapäistä. Vielä en ole palanut töihin, koska lapsi on niin usein sairastellut ja vaikeasti allerginen, että on vielä parempi pitää siksi kotihoidossa.
Multa saattaisi löytyä jotain vaatetta
Sekin perhe missä lapsi ei pääse retkelle. Lapset kun ovat vielä toisilleen niin kovin julmia.
Jaksamista kaikille!
no kieltämättä pojan vaatteita kokoa 92-98 tarvittaisiin :(
Bodeja ja sukkahousuja, ja kesähattua. Ja college-housujakin on pojalla vain kaksi kappaletta (eli niillekin olisi huutava pula).
En halua että tutut tunnistavat, jos joku haluaa ko. vaatteista luopua niin tarpeeseen ne tulisi.
Minulle voi kirjoittaa osoitteeseen: seera@netti. fi
Kiitos teille ihanista ajatuksista ja tsempistä, se jo lämmitti mieltä : )
laitoin sinulle sähköpostia kesähatusta! :)
" A"
mua ahdistaa, jos ruokaostoksilla pitää laskea euroja. Joskus on pakko saada tehdä jotain herkkuja.