Onko teidän mielestä syö vähemmän liiku enemmän oikeasti paska neuvo?
Tän yhden melko tuhdin rouvan mielestä näyttää olevan. Musta kuulostaa lähinnä selittelyltä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/10/31/jenny-lehtinen-kun-nalka-ei-ol…
Kommentit (28)
Ei sinänsä, mutta onnistuminen todennäköisesti vaatii tarkempaa tietoa ravitsemuksesta, kullekin sopivasta liikunnasta (lajit,määrä jne), puhumattakaan jos yli tarpeen syömiseen liittyy jotain psyykisiä ongelmia (syömishäiriö, masennusta, ahdistusta jne). Huonoista tavoista luopuminen ei ole useinkaan helppoa, joten ihan käytännön vinkit senkin suhteen voivat tulla tarpeeseen.
Itse laihduin 28kg syömällä paremmin proteiinirikasta ruokaa ja harrastamalla aktiivisesti liikuntaa. Ei se oikeastaan ollut edes "laihduttamista" mielessäni sen 3 viikon jälkeen vaan syömiset ja liikunta alkoi mennä rutiinista.
Vähän sama kuin sanoisit alkoholistille, että lopeta se juominen, ja kuvittelisit antaneesi maailmaa mullistavan neuvon.
Hyvä neuvohan se on, mutta onko kaikilla kaikissa elämäntilanteissa voimia noudattaa tuota neuvoa, se onkin sitten ihan toinen juttu. Mitä enemmän ikää tulee, sitä paremmin tajuaa, että ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita, että monesti pidän mieluummin suuni kiinni ja jätän neuvomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin sanoisit alkoholistille, että lopeta se juominen, ja kuvittelisit antaneesi maailmaa mullistavan neuvon.
Paitsi että alkoholistille juomisen lopettaminen on teoriassa vielä helpompaa, koska hän voi vain lopettaa. Syömistä ei voi lopettaa, vaan pitää taiteilla kohtuukäytön kanssa.
Laihduttamisen ongelma on siinä, etteivät samat ohjeet sovi kaikille. Eiväthän edes lihavuusleikkauksessa käyneet laihdu yhtä paljoa vaikka mahalaukku on kutistettu kananmunan kokoiseksi. Painoa säätelevät suolistohormonit ja sekä mikrobiomi ja saamme tietää niistä enemmän konkreettista tutkimustietoa vasta muutaman vuoden päästä. En tiedä koska sitä aletaan soveltamaan Suomessa.
Vaikka se onkin totta, se on silti paska neuvo, koska laihtumisessa paljon merkittävämmät tekijät ovat korvien välissä. Ja yleensä tuo neuvo annetaan siihen sävyyn, kuin ylipainoinen ei itse tietäisi sitä, ja ns. hyväntahtoinen neuvoja olettaa kaikkien ongelmien ratkeavan sillä.
On paska neuvo, koska ei kerro juuri mitään. Yleensä laihduttava kaipaa ennemmin vinkkejä, miten käytännössä yhdistää vähäisempi ruoka ja runsaampi liikunta omaan elämäntilanteeseen tavalla, joka ei aiheuta muulle elämälle kohtuutonta haittaa ja on täten helposti ylläpidettävä. Esim. itselläni toimiva neuvo oli, että syö normaalisti oman olosi mukaan, mutta huolehdi, että joka päivä syöt 600 g kasviksia. Tällöin maha täyttyy älyttömästi, ja muut annokset pienenevät kuin itsestään. Santsilautaset jää ottamatta, kun maha on aivan täynnä. Eikä jälkkäriäkään mahdu kuin suullinen. Minulle ei elämäntilanteeni vuoksi olisi mikään kellotettu Jutta-dieetti sopinut. Tällä neuvolla itse sain tuloksia, joku saa jollain muulla. Mutta lihavan ongelma ei koskaan ole se, ettei hän muka tietäisi, että energiansaantia tulisi pienentää.
Riippuu mihin ongelmaan olet antamassa vastausta. Jos yrität neuvoa pälvikaljusta tai likinäköisyydestä kärsivää, ei tuo neuvo paljoa auta. Ei se myöskään auta ihmistä, joka tarvitsisi olkapäätä tai ystävää.
1 jatkaa: olen kyllä huomannut tällä palstalla, että otsikon neuvo on hirveän suosittu. Aina, jos joku jossain ketjussa kertoo, miten on onnistunut vähentämään ruokailujaan (= hallitsemaan nälkäänsä tai mielitekojansa) tai lisäämään liikuntaa pitkäjänteisellä ja kestävällä tavalla, ketjuun ilmestyy aina liuta irvailijoita, jotka valistavat, että "no daa, laihtumisesi johtui siitä että kulutit enemmän kuin söit!!!!1"
Ei ole paska neuvo. Ja samalla kun pitää itsensä kiireisenä, saa liikuntaa eikä ehdi syömään liian usein. Käsille voi keksiä muutakin tekemsitä kuin ruoan suuhun vienti. Itse neulon niin, että syöminen unohtuu.
Jospa joku tuota neuvoa viljelevä kokeilisi viikon ajan elämää minun nahoissani. Uskon, että hän voisi säätää suunsa soukemmalle sen jälkeen neuvomisten suhteen.
Liikkumiseen tarvitsee energiaa. Köpelösti käy jos syö radikaalisti vähemmän mutta liikkuu radikaalisti enemmän.
Parempi neuvo olisi syö terveellisemmin ja liiku enemmän.
Minulla tärkein syy, miksi en pysty noudattamaan tuota neuvoa, ovat psyykkiset ongelmat. Olen hakenut ongelmiini aktiivisesti apua vuosikausia, tai jopa vuosikymmeniä. Jos joku antaa minulle neuvon "syö vähemmän ja liiku enemmän", suhtaudun häneen kuitenkin aika lempeästi, sillä tiedän että hän ei ole varmaankaan joutunut kokemaan elämässään samaa kuin minä. Onneksi.
Minä neuvon ap:tä käyttämään kauniimpaa sanastoa palstalla. Uskoakseni se on hyvä neuvo.
Periaatteessa totta, mutta neuvona vetää mielestäni turhan paljon mutkia suoriksi, eikä auta montaakaan laihduttajaa. Suurella osalla reilusti ylipainoisista on jo jonkinlaisia päänsisäisiä ongelmia ruokasuhteessa(--> ylensyöminen) ja tällaiset asiaa yksinkertaistavat neuvot vievät syömiskäyttäytymisen helposti toiseen ääripäähän. Esim itselläni laihdutus sai epäterveitä piirteitä kun kalorien laskemisesta tuli pakkomielle. Laskin syömäni kalorit aina yläkanttiin koska ajattelin että on laihdutuksen kannalta vain parempikin jos syön isommalla kalorivajeella. Tuo on niin simppeli lause että siitä tulee helposti laihduttajalle "mantra" jota toistetaan uudestaan ja uudestaan, muistamatta lainkaan että terveys ja laihdutus ovat molemmat paljon monimutkaisempia asioita, ja että niihin molempiin vaikuttaa moni muukin asia kuin syödyt vs kulutetut kalorit.
Itsestäänselvyys joka annetaan ainoaksi ohjeeksi suureen elämänmuutokseen ei ole hyvä neuvo vaikka totta olisikin.
EI ole paska neuvo vaan erittäin hyvä neuvo. Mutta kun se on laiskan ahmattimamman mielestä paskamaista toteuttaa. Pitäisi ensinnäkin tajuta, että jos istuu perseensä päällä koko päivän, ei pidä syödä kuten ruumiillista työtä tekevä. Ei myöskään ahtaa proteiinia sisäänsä tolkuttomia määriä.
Asioista tulee vaikeita, kun kohtuuden käsite ja maalaisjärki hämärtyvät.
No ei ole.Mutta ehkä syö oikein -liiku paljon on parempi.