Yläkerran asukkaiden metelöinti
Asumme vuokrakerrostalossa, jossa on minimaaliset äänieristykset. Naapurin musiikki kuuluu olkkarissa päivällä ja vessassa kuuluu puhe. Se ei ärsytä niin paljon, mutta nyt riesana on yläkerran naapurin ilmeisesti lapset. Itsellä on 3v tyttö, joka nukkuu siinä 8-9 tienoilla, olen itse raskaana oleva opiskelija, ja teen töitä myös ja mies on yrittäjä, joka painaa tosi pitkiä fyysisesti ja henkisesti raskaita päiviä. Ok, se ei ole naapurin vika, mutta illalla 20-24 välillä heidän lapset alkavat juosta ja metelöidä. Huonekaluja ilmeisesti siirrellään ja harrastetaan sellaista kantapääkävelyä, mutta juoksemalla. Luulen, että lapset pelaavat jalkapalloa tai muuta sisällä. Yleensä siis metelöinti on siinä 20-22 tienoilla, viikonloppuisin pitempään. Tiedän, että hiljaisuus alkaa vasta joskus kymmeneltä, mutta en yhtään tiedä, mitä meidän tässä tilanteessa pitää tehdä. Se metelöinti on oikeasti sellaista todella häiritsevää, kovaäänistä. En halua kuulostaa mitenkään inhottavalta tyypiltä, mutta pitkien päivien jälkeen päätä alkaa särkeä kun haluaisi vain rauhoittua. Onko kohtuutonta keskustella heidän kanssaan metelöinnin alkaessa, että jos voisivat olla vähän hiljempaa (ts juosta vähemmän)? Vai miten pitäisi toimia? En halua laittaa mitään heippalappuja, ovat musta vähän noloja.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Itse muuttaisin vain pois noin huonosti eristetystä talosta. Sitähän saa olla joka viikko valittamassa jollekkin. Mitäpä sitä jäädä pskaan taloon kärvistelemään. On niitä kunnolla eristettyjäkin olemassa.
En yleensä ärsyynny elämisen merkeistä, kun ollaan oikeasti kotona vain muutama tunti hereillä ja sitten nukutaan ja aamulla jokainen menee omille teilleen. Eli jos satun olemaan kotona päivällä ja musiikki on kovalla, en oikein välitä, kun en joudu kestämään sitä joka päivä. Naapurit laittavat joskus todella kovanhajuista ruokaa, siis sillain, että se haisee meillä kotona, silti en valita, kun heillä on oikeus siihen. Vain tuo ääni illalla ärsyttää.
Muuttaisin pois jos olisi ylimääräistä rahaa. Ei ole, kaikki menee säästöön, jotta voitaisiin ostaa kämppä lähitulevaisuudessa.
Itse jätin klassisia heippalappuja useampaan kertaan. Sitä ennen kuvailin tilannetta 2 työtoverilleni, joista toinen arveli siellä asuvan amfetamiininkäyttäjiä ja toinen siellä olevan bordellin, niin voitte kuvitella, millaista meteli oli :-).
Olet raskaana, opiskelet ja sulla on lapsi. Ootko vain ylikierroksilla, kun kaikki pitää tehdä samaan aikaan? Eikö ensin kannata opiskella ja sitten vasta miettiä lapsia. Itelle opiskelukin on ylivoimaista kun on fyysinen sairaus, joten voin kuvitella että sä oot vielä stresaantuneempi. Turha naapureita syyttää jos on pinna kireällä. Kuullostaa vähän kiireen itsehankinnalta. Normaali elämisen ääni on ok ja 22 asti saa pitää ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Olet raskaana, opiskelet ja sulla on lapsi. Ootko vain ylikierroksilla, kun kaikki pitää tehdä samaan aikaan? Eikö ensin kannata opiskella ja sitten vasta miettiä lapsia. Itelle opiskelukin on ylivoimaista kun on fyysinen sairaus, joten voin kuvitella että sä oot vielä stresaantuneempi. Turha naapureita syyttää jos on pinna kireällä. Kuullostaa vähän kiireen itsehankinnalta. Normaali elämisen ääni on ok ja 22 asti saa pitää ääntä.
Joo; olen 3kk raskaana ja viimeistelen opintojani (muutama sivu jäljellä lopputyötä), teen töitä ohella. Olen myös taaperon äiti. En kuitenkaan koe olevani niin stressaantunut, että syyttäisin naapureita.
P.S. He metelöivät yhä. Kello on kohta 23.
Onko kellään kokemusta/vinkkejä? Muuta kuin muutto?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Suomessa jokaisella on vapaus valita asuinpaikkansa. Olet valintasi tehnyt, joten elä sen kanssa. Ja turha selittää, että ei ole rahaa. Toiset opiskelee ensin ja hankkii työpaikan, jotta sitten on varaa asua vaikka siinä omakotitalosssa, kun sitten on lapsia.
Me muutettiin omakotitaloon kun alakerrassa tapeltiin pitkin yötä kaljoista ja yläkerrassa rouva rupesi imuroimaan kello 8.00 kun minä olin vielä nukkumassa.
Jaksoin viisi vuotta kuunnella. Lisäksi vieressä tie jossa ruuhka- aikoina kova liikenne.
Olisi siinä saanut heippalappuja jaella..
Me lähdimme pois, muut jäi imuroimaan ja tappelemaan.
Kukin valitsee itse.
Just tollanen joka äänestä valiittaja. Kantapäillä käveleät, kovanhajuista ruokaa, päätä alkaa särkeä... muuta korpeen.
Vierailija kirjoitti:
Just tollanen joka äänestä valiittaja. Kantapäillä käveleät, kovanhajuista ruokaa, päätä alkaa särkeä... muuta korpeen.
Näin. Itsellä meni hermo tupakan hajuun, siihen aamulla imurointiin ja muutenkin naapureihin. Ja vitutti jopa se liikenne siinä tiellä..
Muutimme äkkiä oktaloon ja korpeen.. Lähin naapuri puolen kilometrin päässä. Sopii meille täydellisesti. Ja ymmärsin sen itse.
Nykyään on aivan normaalia jyrätä tuntikausia huonekaluja pitkin lattiaa, ja aloittaa se puoli kahdentoista maissa yöllä.
Olen asunut kolmessa eri asunnossa, jossa yläpuolella asuva naapuri teki tätä. Jotenkin sitä yöllä tulee vastustamaton tarve siirrellä huonekaluja, ja kun ei kukaan pääse avuksi, niin lattioita pitkin yksin työntämällä niitä sitten on jyrättävä.
Nykyään lisämausteena yläkerrassani on kiljuva raivokohtauksia nörttimiehelleen saava sotanorsu, joka niin ikään hakkaa kantapäitään lattiaan. Raivokohtaukset eivät mitenkään estä yöllistä jyräämistä, josta saan myös edelleen nauttia.
Ikävää, kun on äänekästä, mutta kyllä klo 22 saakka kuuluvat äänet, jotka ei ole mitään ihan hirveää huutoa tai vastaavaa, on sallittuja. Kerrostalossa pitää pystyä kestämään toisten ääniä, muuten se asumismuoto ei sovi. Jos vielä äänieristys on huono, on talon, ei asukkaiden vika, jos kuuluu. Joten heippalappuja ei voi laittaa sillä perusteella, jos on huono äänieristys. Ei voi ajatella, että sellaisessa talossa kaikkien on alistuttava huonon rakentamisen seurauksiin ja hiivittävä varpaisillaan. Musta sulla ap ei ole oikein mitään tehtävissä, vaan pois muuttaminen on ainoa ratkaisu. Se vaan, että miten saa etukäteen selville, mikä tilanne on uudessa talossa?
Jos hiljaisuus teidän talossanne alkaa ko 22, niin laita ylös kaikki sen jälkeen tapahtuva huonekalujen siirtely ja jalkapallon pelaaminen ja muu asiaton kova meteli, sitten ilmoitus isännöitsijälle häiriöstä kellonaikoineen. Itse asiassa kerrostalossa asuva ei saa hiljaisuusaikojen ulkopuolellakaan metelöidä hillittömästi. Kerrostaloasuminen ei tarkoita, että pitää hammasta purren sietää mitä tahansa häiriökäyttäytymistä. Normaalit asumisen äänet sallittu. Vaikeus on siinä, että käsitys normaalista vaihtelee jyrkästi eri ihmisillä. Työstään huolehtivan isännöitsijän tulee selvittää asialliset puitteet.
P.S. Eikö tuo jalkapalloilu häiritse myös muita naapureita. Kysele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Suomessa jokaisella on vapaus valita asuinpaikkansa. Olet valintasi tehnyt, joten elä sen kanssa. Ja turha selittää, että ei ole rahaa. Toiset opiskelee ensin ja hankkii työpaikan, jotta sitten on varaa asua vaikka siinä omakotitalosssa, kun sitten on lapsia.
Mitä hyötyä sinullekaan niistä opinnoista on ollut, jos et osaa tai pysty edes omia oikeuksiasi puolustamaan? Päättelin tuosta neuvostasi, että jos naapuri tekee olosi sietämättömäksi pässillä käytöksellään, sinä olet valmis aina väistämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muuttaisin vain pois noin huonosti eristetystä talosta. Sitähän saa olla joka viikko valittamassa jollekkin. Mitäpä sitä jäädä pskaan taloon kärvistelemään. On niitä kunnolla eristettyjäkin olemassa.
En yleensä ärsyynny elämisen merkeistä, kun ollaan oikeasti kotona vain muutama tunti hereillä ja sitten nukutaan ja aamulla jokainen menee omille teilleen. Eli jos satun olemaan kotona päivällä ja musiikki on kovalla, en oikein välitä, kun en joudu kestämään sitä joka päivä. Naapurit laittavat joskus todella kovanhajuista ruokaa, siis sillain, että se haisee meillä kotona, silti en valita, kun heillä on oikeus siihen. Vain tuo ääni illalla ärsyttää.
Muuttaisin pois jos olisi ylimääräistä rahaa. Ei ole, kaikki menee säästöön, jotta voitaisiin ostaa kämppä lähitulevaisuudessa.
Muuttikohan meidän entiset yläkerran naapurit teidän päälle. Oli juuri tuollaista. Pieni poika ja vähän isompi tyttö. Meteli alkoi joka ilta 20 aikaan, juoksentelua, ovien potkimista, patterin hakkaamista, kiljumista, lelujen viskelyä. Kesti joskus jopa 2 yöllä. Isänsä lähti illalla/yöllä töihin ja siihen asti oli melu. Aivan karmee meteli ja ei todellakaan puhetta että sais unta. Lapsikin valitti melusta kun olisi halunnut nukkua. Joskus hermot meni ja menimmme ovellekin yöllä sanomaan että NYT RIITTÄÄ. Pyytelivät kovasti anteeksi ja se isä kerran karjaisi pennuille niin hiljeni koko kämppä. Meno kuitenkin jatkui muutaman illan päästä. Lähdettiin itse pois.
Täällä taas osa vastaajista ei erota normaaleja elämisen ääniä häiritsevästä metelistä. Joo, imuroida saa ja jos normaalit askeleet kuuluu alakertaan niin sille ei oikein mitään voi.
Meilläkin on yläkerrassa lapsia, jotka pelaavat jotain (sählyä?). Se meteli, mikä tulee patteriin hakkaavasta pallosta on ihan järkyttävä. Lapset myös ilmeisesti hyppelevät pitkin kämppää ja alas huonekaluilta. Ei tosiaan voi verrata normaaliin kävelyyn. En ole valittanut, koska toki lapset saavat leikkiä, mutta olen miettinyt voisinko pyytää laittamaan vaikka jotkut tossut jalkaan että töminä vähän vaimentuisi...
Ap, voisitko käydä ystävällisesti juttelemassa naapurille? Älä vaadi mitään, mutta kerro teille kuuluvasta metelistä. Musiikkia saa kuunnella, mutta jatkuva huonekalujen siirtely ei ole normaalia. Voi olla ettei naapureille ole aavistustakaan, että heidän tekemiseensä kuuluvat teille.
Niin, ajattelin kyllä, että voisin vain keskustella heidän kanssaan. Kerroin miehelle taas aamulla melusta, kun hän ehti nukahtaa ennen sitä. Hän sanoi, että naapureilla on ilmeisesti erityislapsi tmv kun hänet tulee taksi hakemaan aamulla. Juu ei se ole selitys eikä mikään, eikä se lapsi varmaan ole se, joka metelöi.
Meidän kerrostalo on sellainen, että useampi perhe tuntee toisensa ja ovat keskenään ystäviä, menevät toisilleen vierailemaan ja lapset juoksee kämpästä toiseen - toisin sanoen, kerrostalossa on paljon ääntä. En halua alkaa kirjaamaan mitään ääniä ylös, tai soittaa isännöitsijälle. On mun mielestä vähän ehkä pelkurimaista mennä sillä linjalla kun itsekin ollaan lapsiperhe eli voitais kyllä ihan keskustella myös. Aloituksen pointti oli se, että onko se perusteltua mennä keskustelemaan, kun metelöinti tapahtuu siis nimenomaan ennen hiljaisuutta.
Ap
Minä olen mennyt sanomaan suoraan pianoa pimputtavalle naapurille, että se häiritsee. Alkoi siis soitella myös esim aamuyöllä klo 3 kun tuli baarista. Suoraan kasvotusten sanominen auttoi, ei soittanut sen jälkeen. Ihmeen pitkä pinna ihmisillä näyttää olevan, tuohan on silkkaa kiusan tekoa. Siskoni tekee vuorotyötä ja valitti myös naapurista, joka luukutti jotain deathmetalia päivällä täysillä kämpässään. Isännöitsijä oli ihan samaa mieltä, musiikkia saa päivällä kuunnella mutta jos volyymi on niin kova, että korvatulppien ja seinien läpikin kuuluu, ei ole enää ok.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on aivan normaalia jyrätä tuntikausia huonekaluja pitkin lattiaa, ja aloittaa se puoli kahdentoista maissa yöllä.
Olen asunut kolmessa eri asunnossa, jossa yläpuolella asuva naapuri teki tätä. Jotenkin sitä yöllä tulee vastustamaton tarve siirrellä huonekaluja, ja kun ei kukaan pääse avuksi, niin lattioita pitkin yksin työntämällä niitä sitten on jyrättävä.
Nykyään lisämausteena yläkerrassani on kiljuva raivokohtauksia nörttimiehelleen saava sotanorsu, joka niin ikään hakkaa kantapäitään lattiaan. Raivokohtaukset eivät mitenkään estä yöllistä jyräämistä, josta saan myös edelleen nauttia.
Tuo huonekalujen siirtely!miten helvetissä näitä onkin niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Kuvauksestasi epäilin että asumme samassa asunnossa, yläkerrassani nimittäin asuu juuri tuollaiset naapurit. Tämä kaikki höystettynä jatkuvalla imuroinnilla ja jatkuvalla tarkoitan että imurointia harrastetaan aamulla ennen seitsemää ja illalla kymmenen kiemppeissä sekä muutamia kertoja siinä välissä. Kyse ei ole mistään nopeasta rikkaimurin pyyhkäisystä vaan koko asunto käydään läpi huolellisesti sekä nurkkia että patterin alusia myöten joten kolinaa riittää. Tämän möykän kun lisää tuohon sun kuvailuun niin hiljaisia hetkiä ei vuorokaudessa montaa ole.