Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudessa asunnossa homeinen pesukone. Neuvoja, selitän tilanteen!

Vierailija
30.10.2017 |

Olen vuokraamassa uutta asuntoa, jossa pesukone kuuluu varusteluun. Asunnon välittäjä oli kuntotarkastuksen tehnyt ja kirjoittanut esittelylehtiseen, että asuntoon kuuluu mm. "astianpesukone, pyykinpesukone.¨
Nyt uudella asunnolla ollessani hoksasin pesukoneen tiivisteessä hometta. Laitoin välittäjälle viestiä (vuokrasopimus jo tehty, mutta vuokra-aika ei vielä alkanut ennen 1.11.) ja hän kehottaa olemaan suoraan yhteydessä vuokranantajaan vioista.
Onko tämä ihan laillista?
Olisiko minun pitänyt asunnon katsomistilanteessa ymmärtää tarkistaa kodinkoneiden toimivuus, vaikka "asunnossa kunnontarkastus tehty"? Vuokranantajaan en viitsisi suoraan olla yhteydessä, ensinnäkin siksi, että minusta asian sumpliminen ei ole velvollisuuteni, kun asunnossa ei ole kaikki niin kuin välittäjä on luvannut. Toiseksi ennustan, että asian hoitaminen vuokranantajan kanssa mahtaa olla aika aikaavievää ja hankalaa, sillä hän oli hitaanoloinen, vanha ihminen.
Onko kenelläkään tietoa, miten tämä kuuluisi lain mukaan hoitaa? Ihmettelen, onko asunnon esittelijällä todella oikeus mainostaa asuntoon kuuluvan pesukoneen, mutta ei mitään vastuuta siitä, jos se ei ole kunnossa.
Homeinen pesukone on tietenkin muutenkin huono asia, mutta ehdoton ei perheessäni, jossa käytetään kalliita painevaatteita (200e/kpl) jotka päivittäin pestään, ja ne jos joutuu uusimaan niin tulee iso lasku. En ihan luottaisi, että tiivisteen vaihto (missä siis näkyvä home) tai jollain etikalla huuhtelu tappaa hometta koko koneesta.
Voisitteko jättää kirjoittamatta viestit "olisit katsonut itse pesukoneeseen hintaan 0e kun olit siellä" - sen nyt tajuan jälkijunassa itsekin, mutta minkäs teet. Hyvät neuvot olisivat toivottuja.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä