Mä en ymmärrä, miten joissain perheissä menee joululahjoihin vain tyyliin 200-500 euroa. Eikö teillä ole kummilapsia? Sisaruksia? Vanhempia? Isovanhempia? Lasten opettajia?
Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.
Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!
Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.
Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?
Kommentit (345)
Miettikääpä oikeasti miten usein itse on saanut turhaa tavaraa lahjaksi eli tuskin itsekään onnistuu toisille ostamaan mieleistä.
Meillä ei Ilahduta esim viinapulloista joita miehelle kannetaan tai se juhlapöydän konvehtihässäkkä on kauhean nolo eli oikeasti riittää joulun toivotus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ostanut koskaan kenellekkään mitään, en edesnomalle miehelle.
Miksi tiettynä päivänä vuodessa pitäisi leikkiä anteliasta ja kivaa puolitutuillekkin?Sama. Ei ole lapsia, sisaruksia eikä kummilapsia. Äidille ostan jotain suklaata tai tossut tai jotain vstaavaa pientä mutta siinä se sit onkin. Miehen kanssa laitetaan "joululahjarahat" johonkin mieleiseen, vaikka matkaan.
... ja joulun alla tulee laitettua aika paljon lahjoitusta eläinsuojeluun, ja ostoksilla käydään myös eläinsuojeluyhdistysten myyjäisissä.
Vierailija kirjoitti:
Laskinkohan oikein, että teidän tapauksessa jokaiselle menisi vähän yli 50€ arvosta lahjoja. Osa ilmeisesti saa kuitenkin huomattavasti halvemman (suklaalevy muutaman euron), niin niille läheisimmille varmaan sitten ostatte aika kalliita/paljon lahjoja.
Me ostamme yleensä vain omille lapsillemme molemmille pari lahjaa, n. 50€ arvosta/lapsi. He saavat kuitenkin muiltakin sukulaisilta lahjoja. Viimeiset pari joulua on mennyt näin ja ihan tyytyväisiä ovat lapset olleet. Meillä siis tosiaan on niin, että niitä lahjoja ei juuri ostella, muille kuin omille lapsille siis, ja sen vuoksi rahaakaan ei kulu :)
Saatteko muuten itsekin sitten paljon joululahjoja?
Perus minäminä-lapsiperhe, näitä on nähty. Rahaa ei kulu paljoa, koska ostetaan vaan pari lahjaa omille lapsille, eikä muille. Omillekaan lapsille ei tarvitse ostaa paljoa, koska nämä muut, joita ei tietenkään vastavuoroisesti lahjota, ostavat lapsille kuitenkin sen verran, että paketteja on mukavasti. :D
No meillä menee rahaa lahjoihin suunnilleen 250e/lapsi (siis omiin lapsiin joita on kolme, joskin nuorin ei nyt kauheasti mitään lahjoista ymmärrä joten tänä vuonna menee ehkä parikymppiä häneen).
Meillä ei ole tapana lahjoa aikuisia ja siskojen lapsista vain nuorimman siskoni lapsi saa lahjan (yhdellä siskollani ei ole lapsia ja yhden kanssa emme pahemmin ole tekemisissä). Siihen menee rahaa 20-30e.
Ei sillä, ei meidän budjetti edes antaisi periksi enempään. Ei tässä mitään rikkaita kuitenkaan olla.
On kaikkia muita paitsi omia lapsia. Äidin, isän, veljen, siskon, veljentytön, mummin, tädin ja kahden kummilapsen lahjoihin menee max 200€. Se on ihmiselle jolla jää vuokran jälkeen käteen 90€ aika iso summa.
Mä ostan tyttärelleni yhden jonkun 50e lahjan, tietää etten ole varoissani. Pitää varmaan hakea jouluapua. Siskolle myös 50e lahja, ystävälle 20e lahja, äidille joulukukka (hän ei anna meille joululahjoja, tyttärelleni kyllä jonkun pienen).
Onko aloittajan vaikea ymmärtää että jotkut ovat vähävaraisia? Itse työtön yh.
Ei meillä koskaan sisarukset ole ostaneet lahjoja toisille. Minkä ihmeen takia? Ja opettajat saa palkan, ei he minun ostamia lahjoja tarvitse. Tai en ole mikään lahjojatyyppi. Hyviä numeroita ovat silti saaneet.
Kummilapsia on ollut, mutta lopetin lahjojen oston, kun elämä vei eri suuntiin. En ole ketään heistä nähnyt sen jälkeen, kun täyttivät jotain kaksi vuotta. Onneksi erosin nuorena kirkosta, ei ole tarvinnut enempää kummilapsia ottaa.
Jokunen lahja nuorille (tai rahaa tilille) ja miehelle jotain pientä, että hällekkin on paketti kuusen alla. Rahaa menee joku satanen.
Minusta joululahjojen ostaminen lähipiirille on ihanaa! Meillä on aika iso perhe viettämässä joulua yhdessä, parikymmentä ihmistä, ja ostan joka vuosi kaikille jonkun lahjan. Kohtuullisen hintaisia kuitenkin kaikille. Kummilapset ja lasten serkut myös muistetaan, eli yhteensä yli 30 ihmistä, lisäksi pienet muistamiset lasten hoitajille. Silti selviän mainiosti noin 500 euron lahjabudjetilla.
Meillä lähiperheessä 1 lapsi (ei omia), kummilapset sun muut jo aikuisia eikä nähdä edes vuosittain, joten en koe tarvetta lahjoa. Lähipiirissä = joulua saman katon alla viettäviä on 10 henkeä, joille kaikille lahjat. Mieheni on ihan älytön, ostaa mulle aina monella sadalla tavaraa, siksi koen minkäkin velvollisuudekseni ostaa hänelle. Tämä on ikuisuusongelma josta ei vaan päästä yhteisymmärrykseen =( Muiden kanssa on saatu pysyttyä max 20 eurossa / saaja, joka on minusta varsin kohtuullinen summa. Lisäksi käyn aina ostamassa joulupuu tms keräykseen lahjoja lapsille, varmaan tyydytän jotain tarvetta ostaa pienille leluja ym kun ei ole lähipiirissä kohdetta =) Tykkään lahjojen ostamisesta, joten tälläinen joulu ei ole vielä mikään ongelma minulle. n. 300 euroa menee siis omasta pusssista, yhteensä miehen kanssa tietty summa on aika iso.
Meillä ei osteta aikuisten kesken lahjoja vaan lapsille. Anoppi haluaa kyllä ostaa jotain niin ollaan sitten jotain pientä heillekin ostettu. Meillä on miehen kanssa sopimus että ostetaan kotiin sellaista mieluista jota kumpikin käyttää. Tänä vuonna se on tehosekoitin ja ollaan katseltu paria kivaa mallia. Mies muistaa minua aina hääpäivätm synttärit ja äitienpäivät niin jouluna on päätetty näin.
Panostamme jouluna hyvään ruokaan ja juomaan ja uhdessäoloon.
Meillä on yksi lapsi ja hänen lahjoihinsa menee kyllä jonkin verran varsinkin kun viime vuosina se on tuota tekniikkapuolta ollut enemmän.
Minulla ei ole äitiä enää elossa ja isäkin käy syöpähoitoja eli tärkeintä on isän kanssa jouluna se yhdessäolo ei se materiaali.
Aikuiset ei osteta lahjoja keskenämme. Kummilapset on kaikki tyttöjä, aika helppoa löytää esim. korviksia tai meikkipaletti tms. halvalla..Omia lapsia 4, heille n. 100 euroa/nenä ja vanhin arvostaa rahaa. Siskon kanssa sovittu, että vaatelahjoja. No aleista saa jo kesällä ja syskyn mittaan.
Mä niin säälin näiden ei-materialistien lahjoja. Me oltiin ihan vaan köyhiä, mutta oli aivan hirveää kuumnella koulussa, mtä muut sai lahjaksi, kum itse sai ässä-arvan ja karkkipussin. Ihan sama mikä on ideologianne, mutta lapset ovat materialisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat saa palkkaa.
Elä, ihan tosi? Ja sen vuoksi on kiellettyä ilahduttaa heitä pienellä muistamisella? Toimiiko tämä yleisestikin niin, että jos esim. sukulaisesi saa palkkaa/eläkettä/työttömyyskorvausta, hänelle ei voi ostaa lahjaa? Ainoastaan lapsille?
Luuletko oikeasti opettajan ilahtuvan joka vuotisesta törkykasasta tai kukista jotka usein päätyy jopa koulun roskikseen
Kyllä he ilahtuvat. Enkä luule, olen itse toiminut alakoulun luokanopettajana 8 vuotta ja yläkoulun/lukion aineenopettajana seitsemän. Kollegoita on vuosien varrella ollut kymmeniä.
Jokainen lahja ja kortti otetaan ilahtuneina vastaan. Ja erityisesti ilahduttavat lahjat, jotka voi syödä tai muuten kuluttaa, koska varsinkin luokanopettajille kerty helposti pikkutavaraa. Nekin kumminkin ymmärretään kiitoksiksi, ja otetaan vastaan siis ilahtuen.
Ikinä koskaan niitä ei heitellä koulun roskiin. Taidat olla itse näitä visukinttuja, jotka eivät koskaan kiitä ketään, siksi haluat kuvitella, että katsoisinme joka tapauksessa lahjoja nenänvartta pitkin.
En kyllä ostaisi joka vuosi opettajalle ja harrastusten vetäjille lahjoja. Kortit riittää hyvin. Niille kummeille riittää ne suklaalevyt ihan hyvin. Eikä meilläkään mies ja minä osteta mitään älyttömyyksiä.
67 oot muuten todella ankean kuulonen tyyppi!
Itse opettajana en halua lahjoja. Aina luokassa on joku lapsi joka ei tuo vaikka haluaisi koska kotona ei esim. ole ollut varaa tai halua. Lapset keskenään aina vertailevat mitä antoi opelle lahjaksi, voitte vain kuvitella kuinka kurjaa sille yhdelle on kun ei ole tuotu mitään tai toi "vain" kortin. Ilmoitan etukäteen että kortti riittää, laittakaa hyväntekeväisyyteen mieluiten se raha minkä laittaisitte joululahjaan. Kiittämään voi tulla ihan kasvotustenkin.
Jouluna taas etelän lämpöön ja aurinkoon. En todellakaan osta lahjoja kenellekkään muulle kuin pojalleni.
Mun budjetti on ollut vuosia 500 €.
Omille muksuille 150€lla. Miehelle 0-100€, sisarusten lapsiin kulutan noin kympin per nuppi (teen usein jotain itse, huovutettua pipoa, esiliinat+patakintaat, käsilaukut..) Sisarukset + kumppanit yhteistä kukkaa, suklaata, mausteita..
Äidilleni suklaata ja jonkun lehden vuosikerta.
Opettajia ja valmentajia lahjotaan koko luokalla/joukkueella, yhteensä 20-40€.
Kyllä tosiaan joululahjoihin saa kulutettua helposti todella paljon rahaa. Me ostetaan myös miehen kanssa aika monelle, lapsille pääasiassa mutta pidetään kuitenkin järki päässä. Jtn pientä vaan kaikille ajatus kuitenkin on tärkein. Mm. Sopurahan euron koreista löytyy helposti kaikkea kivaa lapsille ja hei kaikki tykkää karkista/suklaasta eikä ne niin kalliita ole.
Sama. Ei ole lapsia, sisaruksia eikä kummilapsia. Äidille ostan jotain suklaata tai tossut tai jotain vstaavaa pientä mutta siinä se sit onkin. Miehen kanssa laitetaan "joululahjarahat" johonkin mieleiseen, vaikka matkaan.