Mä en ymmärrä, miten joissain perheissä menee joululahjoihin vain tyyliin 200-500 euroa. Eikö teillä ole kummilapsia? Sisaruksia? Vanhempia? Isovanhempia? Lasten opettajia?
Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.
Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!
Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.
Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?
Kommentit (345)
Ei lahjojen onneksi tarvi olla älyttömän kalliita per henki.
Arvio tämän vuoden lahjoista:
Vanhemmat: Jotakuinkin 50e, ostetaan sisarusten kanssa yhteinen ja jokainen laittaa tuon summan.
Sisarusten lapset, yht. 3: Noin 100e
Sisarukset, yht. 2: 30e. Perinteisesti itseleivottu kakku ja siihen kuohuviinipullo kylkeen.
Mies: 100e
Kahta ystävää muistan lahjoin, yht. 30-40e.
Kummit: Itseleivottu kakku
Eipä sitä opiskelijana kovin paljon muuhun ollut varaa, kuin joihinkin pikkuisiin lahjoihin ihan lähimmille. Sitten kun on sovittu, ettei ostella ristiin, niin eipä se sitä joulua pilaakkaan. Parempi vaan, leluja on lapsilla kuitenkin, on vaatetta. Aikuisille muutenkin vaikea ostaa, niin ei tule ostettua kuin omille vanhemmille jotain pientä. Helposti on hoidettu joululahjat jollakin 200€:lla. Vanhemmille, kummilapsille, puolisolle ja lapselle jotain kalliimpaa ja isovanhemmille kukat ja tädeille, parille muulle suklaarasia, niihin ei montaa kymppiä mene.
Aikuisille ei anneta lahjoja vaan lähimmät sukulaiset kutsutaan jouluetkoille vaikka puurolle ja ne jotka ovat meillä joulun nauttivat yhdessäolosta, hyvästä syömisestä ja lasten ilosta. Miehen kanssa ollaan sovittu jo aikaa sitten että kaikki syntymäpäivät ja muut juhlat kuittaantuu vuosittaisilla matkoilla, turha laittaa rahaa muuhun krääsään.
Perheessä on nyt 1 teini ja 2 lapsenlasta joille ostetaan lahjat, samoin kummiperheen lapsille (lahjakortit urheiluvaateliikkeeseen 50€/nuppi)
Teinin lahjoihin menee max 200€ ja pienille n 100€/pää. Pienille ostetaan mitä vanhemmat toivoo. 4
Eli noista tulee 500€
Lähipiirin kanssa on sovittu, ettei osteta lahjoja. Jos vietetään joulua yhdessä, yksi tuo konjakit, yksi viinit ja vanhemmat laittaa ruoat.
Puolison kanssa emme koskaan osta toisillemme lahjoja (älytöntä, kun on suurinpiirtein yhteiset rahat), vaan tehdään vuoden mittaan kaikkea kivaa yhdessä niillä yhteisillä rahoilla.
Kummityttö saa yhden paketin, äiti teatteriliput ja faija baarikierroksen. Nuokin sisarusten kanssa yhdessä.
Max 100 € yhteensä. Kavereiden kesken lahjominen on typerää, pidetään pikkujoulubileitä tai käydään viinillä yhdessä.
Puolison perheen kanssa sama juttu, tosin heidän vanhemmilleen viedään villasukkia ja punaviiniä, kun eivät missään halua käydä.
Me luovuttiin jo vuosia sitten aikuisten lahjoista. Vaikka ei kumpikaan olla suurista perheistä, niin jäihän siinä heti 8 lahjaa pois kun jätettiin sisarukset puolisoineen ja appivanhemmat pois näistä lahjottavista. Kaikilla on tähän ikään mennessä hankittu jo kaikki tarpeellinen ja tarpeeton, ihan turhaa ostella väkisellä jotain lahjoja. Tässä iässä jouluna keskitytään hyvään ruokaan ja rauhalliseen tunnelmaan.
Kaksi lapsen serkkua on pudonnut pois iän vuoksi ja kaksi putosi, koska heiltä ei tullut yhtenä vuotena lahjaa meidän lapselle. Raaka peli ratsuväessä, mutta aika paskamaista jättää yhtäkkiä lahja ostamatta ilman että on etukäteen sovittu. Vielä on kolme nuorempaa serkkua joille ostetaan ja yksi kummilapsi. Eli lahjat omalle lapselle + neljälle perheen ulkopuoliselle lapselle. Ei ole paha rasti ja tämän verran ostaa ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.
Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!
Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.
Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?
Minulla ei ole sisaruksia tai kummilapsia. Miehellä on sisaruksia, mutta eivät osta toisilleen joululahjoja. Harrastusten vetäjille, lasten kummeille, opettajille tai kavereille emme osta lahjoja.
Meillä menee noin 500 - 600 lahjoihin tai niiden sijasta annettaviin joulupukkiin.
Omia lapsia kolme, jokaiselle n. 100 e verran lahjoja. Nuorin on legoiässä, joten yhteen isoon legopakettiin (vaikka olenkin aika haka löytämään tarjouksilla/alennuksilla) melkein menee jo se 100 e. Kaksi kummilasta, noin 30 e lahja kummallekin.
Appivanhemmille ja miehen siskoille joulukukat, omalle äidille yleensä vielä lisäksi joku lahjakortti tms. n. 50 e. Olen äidin ainoa lapsi, eikä hänellä muita lähisukulaisia enää elossa, joten siksi hänelle lahja. Miehen perheen kanssa sovittu, että vain puolisot ostavat toisilleen lahjat, joten miehen kanssa keskinäisiin lahjoihin muutama kymppi. Mä saan yleensä kirjan ja jotain herkkuja.
Miehen siskonlapsille ostetaan yleensä sukulaiskimpassa jotain, joten rahaa menee vaihdellen yhteensä 40 - 60 e ( kolme lasta yhteensä siis).
Yhdelle hyvälle ystävälle ostan lahjan, sattuu olemaan yhden lapseni kummi. Muille kummeille vain kortti. En saa itsekään kummilasten vanhemmilta lahjaa, enkä sitä odotakaan.
Opettajille, valmentajille ym. en anna mitään. Jos joku kerää jotain kimppalahjaa, niin osallistun. Muuten riittää kortti tai suullinen jouluntoivotus.
Kyllä sitä rahaa saa menemään jos haluaa, mutta tolkku tässäkin. Omat lapset ovat tärkeimmät, enkä odota että muut heille mitään isoja lahjoja ostavat vaan itse ostetaan se joulun ”päätoive”.
Mitä te ostatte sisaruksille, vanhemmille ym sukulaisille? Ja siis kaikki ostaa toisilleen? Aikamoinen kasa ns turhaa tavaraa kiertää ympyrää.
Itse olen jo vuosia sitten sopinut sisarusten kanssa ettemme osta toisillemme mitään, eikä myöskään toistemme lapsille. Mieluummin laitamme nekin rahat omiin lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei onneksi ole kummilapsia. Omia 2kpl joille ei opeteta että joulu on materialistinen juhla.
Yhdessä olo , piparien leipominen ja jiulupukin kuumalinja riittää meidän perheessä vallan mainiosti.
Ei stressiä, ei rahahuolia, ihanaa!
Ootappa kun koulu ja kilpavarustelu alkaa....
Meillä on itsellä 6lasta ja heille ostan omilla/isovanhempien antamilla rahoilla..ja ennen kun joku sanoo että hyvä se ostaa muitten rahoilla niin on kyllä sanottu,että ei tarvitse antaa,mutta haluavat antaa meille rahana koska itse eivät osaa ostaa mitään. Noille isovanhemmille on annettu itse yleensä joku kukka/arpoja..eli ei mitään suurta.Kummilapsia on yhteensä 4kpl ja heille ostetaan yleensä 20e lahjakortit johonkin. Kenenkään opettajia/hoitajia emme lahjo,lapsia on niin liuta että ois loputon määrä jos kaikille jotain veis. Eli panostetaan itsekkäästi oman perheen jouluun😊
No, ole sitten ap ymmärtämättä. Kaikki eivät ehkä osta lasten hyväksyntää lahjoilla, vaan saattavat hoitaa asian vaikka päivittäisellä läsnäololla, tai ehkä kaikilla ei ole varaa sijoittaa satoja euroja muoviseen krääsään, joka jää suorilla käyttämättä.
Onhan tuo eri tilanne kun meillä joilla on yksi lapsi, yksi kummilapsi ja kaksi mummia. Miehe veljelle emme osta lahjoja emmekä todellaakaan heidän lapsilleen, ei ole edes tullut mieleen. Päiväkotiin ostamme hoitajille jokaiselle nin 5 euron pienen muistamisen ja omalle lapselle alle 50 euron lahjan, toisillemme emme osta mitään lahjoja.
Mummeille noin 50 euron lahjat, kummilapselle ja tämän perheelle menee noin 40 euroa eli tekee yhteensä noin 200 euroa kaikki yhteensä.
Meillä ei ole ketään, jolle olisi pakko ostaa mitään. Aikuisten kesken lahjat ovat turhia, ja suku koostuu kolmesta sukupolvesta aikuisia. Ei meillä ole lähipiirissä tällä hetkellä yhtään lapsiperhettä.
Olemme joulun ulkomailla, mutta jos oltaisiin täällä, ostettaisiin kukkia ja syötävää niille, joiden luona pyhinä käytäisiin. Vuoden mittaan hankitaan lehtitilauksia ja osallistutaan omien nuorten aikuisten vaate- ja matkakuluihin. Varsinaisesti joululahjabudjetti 0 euroa.
Miksi alapeukut köyhemmille, ovatko he teidän kermaperseiden mielestä roskaväkeä? Mitä se teille kuuluu, paljon niitä lahjoja ostetaan? Te tavaran perässä juoksijat tuhoatte maapalloa. Ehjiä, kauniita lahjoja/leluja voi saada jopa kirppikseltä, ajatus on tärkein.
Omat lapset (2kpl) saavat n. 100 € lahjan
Mies n.40-50€ (yleensäkirja)
Kummilapset (5 kpl) n. 20-30 € (legoja/littlest pet shoppeja/ leffalippuja / lahjakortin raflaan / kahvilaan / hop loppiin iästä riippuen)
Kummeille ei yleensä osteta mitään vaan väsätään yhdessä lasten kanssa jotain (sinappia, konvehteja, pikkuleipiä, kakku) kustannukset yht n 50€
Opettajat saavat jotain pientä n. 10€ arvosta käsityöpuodista tai sitten jotain itsetehtyä.
Mummut ja papat saavat itsetehtyjen lahjojen (samat kuin kummeille) lisäksi
yl kimpassa hommatun lahjakortin autopesuun, hierojalle, jalkahoitoon...)
Meidän perheen osuus yht. 60€.
Muita suvun aikuisia ei lahjota varsinaisesti, yhdessä sovitaan mitä kukakin tuo joulupöytään
Eli 500€ selvitään
Lahjojen hankinnan aloitan jo kesällä ja hyödynnän alelaarit ja käsityömarkkinat
(Esim lego star wars paketin ovh 90€ sain -60%
Mun kummilapset on jo aikuisia, en mä niille enää mitään osta.
Veljillääni ei ole lapsia. Joulukukat ostan niille, ovat erikseen toivoneet että ei mitään lahjoja heille.
Kaverien kanssa ei olla vuosikausiin ostettu toisillemme lahjoja, sovittu että pistetään nekin rahat jokainen omiin jouluihin.
Vanhemmilleni ostan ja anopille, niihin ei nyt paljon rahaa uppoa.
Omia lapsia on kolme, kaksi täysi-ikäistä.
Yleensä just menee toi 500-600 euroa paketteihin.
Joinakin jouluina enemmän jos on tullut joku uusi pelikone tai jms. markkinoille.
Pienet lapset eivät ymmärrä lahjojen rahallista arvoa. Heille ostan monesti lahjoja jopa kirppareilta, esim. Petshoppeja tms. Lapset tykkäävät, että paketteja on määrällisesti paljon. Monesti lapsen suurin toivekin on jokin edullinen pehmolelu. Jokaiselle on joukossa yksi kalliimpi juttu. Osan lahjoista ostan jo hyvissä ajoin alennuksista, jos löytyy vaikka kiva lautapeli.
Mielestäni olen hyvä ostamaan osuvia lahjoja. Edullinen lahja riittää kyllä aikuisillekin, kun sen valintaa on mietitty. Käytän aikaa pakatakseni lahjat nätisti itsetehdyn kortin kera. Teen lahjoja myös itse. Anoppi oli mielissään, kun sai kerran lahjaksi Tigerin (!) tarjoiluastian, joka oli täytetty herkuilla ja paketoitu värillisellä sellofaanilla. Taisi maksaa 2 euroa ja herkut Punnitse ja säästä-kaupasta. Astia on edelleen kovassa käytössä :)
Ohjaan itse työkseni lasten harrastuksia enkä odota lahjoja. Kortit ovat kivoja, samoin vaikka lapsen itse koristelema pipari. En ole sen kummempaa jouluksi saanutkaan, useammin muistavat kevätkauden päättyessä esim. kukilla.
Meillä ei ole koskaan ostettu sisaruksille lahjoja sen jälkeen kun vanhempien luota muutettiin pois. Saati heidän lapsilleen. Parempi on käyttää sekin raha jokaisen omiin lapsiin.
Nyt ei minulla enää omia vanhempia ole elossa, on kaksi aikuista lasta ja heidän avopuolisot. Lahja kuittaantuu sillä, että mennään Lappiin jouluna ja minä piffaan lomamökin ja ruuat. Siihen menee noin tonni. Viime vuonna oli sama homma ja kaikki tykkäsivät. Jos jotain lahjaa ostaisin, se on jotain teatterilippuja tai lahjakorttia hierontaan tms. Ei mitään tavaraa.
Kun oli rahaa enemmän niin olin antelias ja kyllä nykyään toki haluaisin ostaa jotain mukavaa muutamalle ihmiselle keitä elämässä on. Mutta kun rahaa jää kuukaudessa käteen alle n.200€, niin eipä siitä lahjoja ostella. Niinpä on sovittu lähipiirin kesken ettei lahjoja ostella. Viime vuonna tiukan taloudellisen tilanteen takia jäi joulu kokonaan viettämättä, eli ei ollut yhtään jouluruokaa tms. Itse saan yhden joululahjan joka joulu. Se on konvehtirasia tai vastaava.
Me ei vaihdeta aikuisten kesken lahjoja, sovittu jo vuosikausia sitten. Eli ei lahjoja meidän vanhempien sisaruksille. Eikä miehenkään kanssa vaihdeta lahjoja.
Kummilapsia on neljä ja heille ostamme toki lahja, mutta muuten ei esim. lasten serkuille osteta lahjoja. Näissäkin on sellainen muotoutunut käytäntö että ne lahjat on sellaista 20 € luokkaa. Lasten kummeille ei osteta lahjoja eikä myöskään me olla kummeina ikinä saatu valokuvaa kummempaa kummilasten vanhemmilta ja hyvä niin.
Anoppi ja oma äitini ostavat meille aikuisillekin jotain pientä kuten vaikka kirjan. Minä ostan siskoni kanssa äidille samoin jotain, vaikka lahjakortin jonnekin. Mies ostaa yhdessä veljiensä kanssa samoin omalle äidilleen.
Opettajille ja harrastusten vetäjille ei osteta erikseen lahjoja, osallistutaan tietenkin jos on joku yhteislahja. En mä jotenkin osaa ostaa jollekin opettajalle mitään. Ja mitä palstaa on lukenut niin opethan vihaa niitä yksittäisiä kynttilöitä ja suklaarasioita. Tylsää ostaa roskiin heitettäväksi.
En laske paljonko meillä menee lahjoihin. Mutta ei varmaan uli 500 €.