Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä, miten joissain perheissä menee joululahjoihin vain tyyliin 200-500 euroa. Eikö teillä ole kummilapsia? Sisaruksia? Vanhempia? Isovanhempia? Lasten opettajia?

Vierailija
30.10.2017 |

Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.

Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!

Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.

Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?

Kommentit (345)

Vierailija
41/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika simppeliä: kun ei ole varaa, ei osteta lahjoja. Kyllä niihin rahaa saisi menemään, jos olisi, mistä maksella.

Olin joskus partioaikoinani keikkajoulupukkina. Useammassa perheessä lapset menettivät mielenkiintonsa lahjoihin ehkä neljännen tai viiden saamansa paketin jälkeen. Siitä päätellen kaiken maailman kumminkaiman lapsille ei kannata ostaa lahjaa vain jonkin lahjanostovelvollisuuden vuoksi. Ei se todennäköisesti ilahduta saajaansa mitenkään. Liika kerta kaikkiaan on liikaa!

Ja ei. En osta vanhemmilleni lahjoja. Eivätkä he osta minulle. Heillä on tavaraa tarpeeksi, ja niin on minullakin. Vaimolle ostan jotaki pientä. Sisarusten perheille kullekin jotakin. Budjetti on satasen luokkaa. Mieluummin en ostaisi heillekään.

Lopputulos: jumalauta, lopettakaa jo! Ei sitä saatanan roinaa kukaan tarvitse!

Vierailija
42/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta ja 8 kummilasta, heillä sisaruksia lisäksi 6kpl. Isovanhempia ja sisaruksia yhteensä kolme. Ja puoliso, jokaisella lapsella on opettaja. Enkä saa kyllä 2000e millään menemään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan lahjat sisaruksille + puolisoilleen ja vanhemmilleni. Lisäksi itselleni, miehelle ja meidän kahdelle alle kouluikäiselle lapsellemme. Sisaruksilla ei ole lapsia, mutta jos olisi niin ostaisin heillekin.

Noihin sukulaisten lahjoihin laitan n. 15 euroa per henkilö ja näihin menee sitten n. 150 euroa kun lahjottavia on jo lähisuvussa niin paljon. Haluan ostaa heille lahjat, koska tykkään ostaa lahjoja ja saan lahjat itsekin heiltä (tykkään myös saada lahjoja). Mitään kallista en siis osta (enkä myöskään saa) eikä olisi varaakaan, mutta kyllä 15 eurolla saa jo ihan kivan lahjan. :)

Omaan ja miehen lahjaan laitan n. 50 euroa kumpaankin. Omien lasten lahjoihin menee varmaankin n. 150 euroa yhteensä, en vielä tiedä.

Yhteensä lahjoihin menee siis varmaan jotain 400 euroa. Ostan lahjoja syksystä asti monessa osassa ja tilaan yleensä edullisesti netistä. Lasten lahjat ostan lähempänä joulua kun täytyy odottaa lelukuvastoja. :D

Vierailija
44/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan lahjat sisaruksille + puolisoilleen ja vanhemmilleni. Lisäksi itselleni, miehelle ja meidän kahdelle alle kouluikäiselle lapsellemme. Sisaruksilla ei ole lapsia, mutta jos olisi niin ostaisin heillekin.

Noihin sukulaisten lahjoihin laitan n. 15 euroa per henkilö ja näihin menee sitten n. 150 euroa kun lahjottavia on jo lähisuvussa niin paljon. Haluan ostaa heille lahjat, koska tykkään ostaa lahjoja ja saan lahjat itsekin heiltä (tykkään myös saada lahjoja). Mitään kallista en siis osta (enkä myöskään saa) eikä olisi varaakaan, mutta kyllä 15 eurolla saa jo ihan kivan lahjan. :)

Omaan ja miehen lahjaan laitan n. 50 euroa kumpaankin. Omien lasten lahjoihin menee varmaankin n. 150 euroa yhteensä, en vielä tiedä.

Yhteensä lahjoihin menee siis varmaan jotain 400 euroa. Ostan lahjoja syksystä asti monessa osassa ja tilaan yleensä edullisesti netistä. Lasten lahjat ostan lähempänä joulua kun täytyy odottaa lelukuvastoja. :D

Niin ja rakastan myös paketointia! Yksi syy lisää ostaa lahjoja. Haluan antaa kauniita paketteja. :) Kauniita paketointitarvikkeita saa onneksi melko edullisesti esim. Ikeasta, Tigerista ja ebaystä. Joka vuosi ostan vähän lisää, vaikka toki edelliseltäkin vuodelta aina jää tähteeksi. Siihenkin menee aina pari kymppiä rahaa.

Vierailija
45/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiiriin meilläkin on rajoitettu lahjominen. Iloitsen siitä antamisen tunteesta.

Jos miettii kauemmas lahjojen antamisen historiaa, niin vietiin Jeesuksellekin kallita lahjoja. No Hänen arvonsa on eri, kuin meillä muilla.

Kohtuus kaikessa on erittäin hyvä elämän ohje.

Vierailija
46/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ap olla provo tai  kroisos, veikkaan ensimmäistä.

Vierailija
47/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että meillä on tämä lahjojen osto aikalailla suomalaista keskivertoa. Meillä on kaksi omaa lasta ja heille ostamme jotakin hieman arvokkaampaa, jonka ostamista harkitsemme ja mietimme yhdessä lasten kanssa (ovat yläkoululaisia). Lapset saavat lahjoja myös isovanhemmiltaan ja kummeiltaan. Meillä on myös kaksi kummilasta, toinen 2v ja toinen 14v ja heille ostamme myös lahjat. Vanhemmillemme ostamme ja myös hyvät kirjat toisillemme.

Muille emme osata varsinaisia lahjoja, mutta käymme muutamassa kyläpaikassa joulunalla ja saatamme viedä maustekakun tai joulukukan!

Vierailija
48/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, etkö muista naapureita, työkavereita, omia kavereita, lasten kavereita, lasten kavereiden vanhempia, siivoojaa ja sen mopsia? Aika pihiltä kuulostat, muista että joulu on antamisen juhlaa!

Vierailija
49/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te ostatte sisaruksille, vanhemmille ym sukulaisille? Ja siis kaikki ostaa toisilleen? Aikamoinen kasa ns turhaa tavaraa kiertää ympyrää.

Itse olen jo vuosia sitten sopinut sisarusten kanssa ettemme osta toisillemme mitään, eikä myöskään toistemme lapsille. Mieluummin laitamme nekin rahat omiin lapsiin.

Kun tuntee läheisensä, ei tule ostettua turhaa tavaraa. Esim. siskoni tiesi, ettei minulla ollut hiuskiharrinta, joten sain sellaisen viime jouluna. On ollut kovassa käytössä. Tunnemme toistemme koru- ja kosmetiikkamaun, joten on kiva yllättää vaikka korviksilla tai kasvoseerumilla. Sisko tekee minulle monesti myös villasukat lahjaksi

Veli on sen verran nuorempi, ettei ole vielä ehtinyt kerryttää kämppää täyteen tavaraa. Aina olen hänellekin jotain pientä tarpeellista antanut.

Äidilleni olen ostanut esimerkiksi hänen keräämäänsä retroastiasarjaa kirppareilta tai ilahduttanut jotenkin muuten.

Selkeästi vanhemmille ihmisille ostan mielellään kuluvia tai käytännöllisiä lahjoja. Herkut ja juotavat käyvät aina. Mummo tykkää käsitöistäni ja anoppi viineistä.

Meillä on aina tykätty lahjojen antamisesta. Lahjan arvo ei ole tärkeää. Itse en stressaa lahjojen ostoa, vaan nautin. Pidän myös lahjojen paketoinnista ja korttien askartelusta. Meillä on pieni ja nuori suku, joten voihan tilanne tietysti muuttua joskus myöhemmin.

Vierailija
50/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Nojaa 100e menee tänäkin vuonna koko hommaan. Aika perus. Teen itse ja postitan. Ei omia lapsia, yksi lapsiystävä ja muiden aikuisystäien kanssa soppari ettei lahjota.

Vierailija
51/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Minulla ei tosiaankaan ole kummilapsia eikä sisaruksia. Äidilleni ostan lahjan. Käytän rahaa keskimäärin noin 30€ per lahja. Kaikkiaan menee lahjoihin noin 300€.

Vierailija
52/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee taas se tonni, vaikka kuinka pihistellään. Lahjottavia: yhteiset lapset, miehen kaksi lasta edellisestä liitosta ja toisen lapsen kaksi pientä lasta + kummankin puolisot. Lisäksi kolme kummilasta ja isovanhemmat. Sitten pienempiä kuten opettajat, miehen veljen perheelle joku muistaminen, koska kutsuvat taas tapanina aterialle jne. Ei herranen aika, tonni ei edes riitä. Esimerkiksi yhteiset lapset alkaa olla teinejä ja lahjatoiveet on luokkaa GoPro tai tabletti. Miehen aikuiset lapset saa vähän vähemmän ja puolisot aika vähänkin, mutta miehen lapsenlapsille taas ostetaan parikin toivelahjaa. Esimerkiksi joku "linna" jostain lelusarjasta (maksaa sen 50-100 euroa) yms.

Vierailija
53/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole omia lapsia, mutta kolme erityisen läheistä lasta ystäväpiiristä löytyy. Näille lapsille ostamme joululahjat. Lahjojen suhteen ajattelemme sitä, että se ilahduttaa saajaansa, emme niinkään sitä, kuinka paljon rahaa siihen tulee käyttää. Jonain jouluna jollekin löytyy hyvä lahja kympillä ja toisen lahja maksaakin 40€. Kysymme lahjatoiveita myös lasten vanhemmilta, joilta yleensä tuleekin hyviä ideoita edulliseen hintaan.

Molempien sukujen ja ystävien kesken ollaan sovittu jo vuosia sitten, että aikuisia ei lahjota. Omille vanhemmillemme ostamme kyllä jotain, ja heiltä myös saamme jotain pientä. Onneksi kummankaan perheessä ei ole ollut tapana ostaa kalliita lahjoja. Emme osta toisillemmekaan kalliita lahjoja. Ei sitä tällä tavalla paria sataa enempää lahjoihin saa oikein millään menemään.

Vierailija
54/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan lahjoja omille lapsilleni, kummilapsetkin ovat jo aikuisia. Vanhemmilleni myös, en enää sisaruksilleni tai heidän lapsilleen. Vietämme kukin joulua oman perheen kesken, eri juttu varmaan olisikin, jos kokoontuisimme kaikki yhteen.

Lapsetkin ovat jo lukiossa ja yläasteella. Yläasteen luokanvalvojalle poika saa viedä paketin joulukahvia ja teetä, mutta that's it. Kun lapset olivat pieniä, noihin pk:n tätien ja harrastuspiirien vetäjien yms. lahjoihin meni kyllä aika lailla rahaa.

Puolison kanssa emme ostele joululahjoja, kaikki mitä mieli tekee tulee ostettua jo pitkin vuotta ja lisää sitten halvemmalla joulualesta.

Joten joo, riippuen vähän lasten kulloisistakin tarpeista jouluna voi mennä lasten lahjoihin pari sataa tai pari tonnia. Tänä vuonna mennee vähemmän, koska ostin juuri vanhemmalle lapselle kalliin kännykän ja keväällä on edessä ajokortin hankinta, nuoremmalle pitää ostaa uusi läppäri, koska lukio.

Vanhemmilleni ostan yleensä satasella kirjoja tms.

Viisikymppinen pariskunta, nettotulot liki kuusi tonnia

Vierailija
55/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat saa palkkaa.

Vierailija
56/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat saa palkkaa.

Elä, ihan tosi? Ja sen vuoksi on kiellettyä ilahduttaa heitä pienellä muistamisella? Toimiiko tämä yleisestikin niin, että jos esim. sukulaisesi saa palkkaa/eläkettä/työttömyyskorvausta, hänelle ei voi ostaa lahjaa? Ainoastaan lapsille?

Vierailija
57/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 500 euroa menee.  Kaksi lasta, joista pienemmälle (vuoden vanha) en ajatellut ostaa mitään koska rojua tulee pukilta muutenkin ihan tarpeeksi. Kahdelle kummilapselle lahjat ja lisäksi omien serkkujen lapsille. Omalle ja miehen veljelle jotakin pientä. Miehen kanssa ei enää vaihdeta lahjoja, helpompi vaan ostaa itse mitä tarttee (ja ehkä vielä joulun jälkeen saa alesta). En ajatellut lahjoa lapsen opettajia sitten kun kouluun menevät, nyt päiväkodin tädit ovat saaneet noin 10 euron arvoisen lahjan kukin. Ja vuositulut meillä noin 60 KEUR per aikuinen, ei vaan kiinnosta toimia joulupukkina. Ne vähät lahjat joita ostan on kaikki ajatuksella valittuja.

Vierailija
58/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä lahjanvaihtoa aikuisten kesken. Jokainen tietää itse parhaiten mitä tahtoo ja tarvitsee, muilta tulee yleensä vaan turhuutta. Ei tulisi mieleenkään kummeille lähteä ostamaan lahjoja, enkä itse monen lapsen kummina todellakaan odota/halua lahjoja. Itse ostan kummilapsille jotain isoa tai pientä heidän yleisestä lahjatulvastaan riippuen. 

Vierailija
59/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin jotta kummit saa lahjan myös ja minä en kyllä sellaista ole edes ajatellut.

Samoin opettajat hukkuu roinaan eikä ne kukatkaan kaikkia miellytä.

Kaveri on opettaja joka joutuu vuosittain jopa polttamaan lahjoja sillä saa paitoja jne joita ei halua laittaa kiertoon jos loukkaa antajaa.

Suklaata saa myös paljon vaikka ei syö jne kahvimukia tulee mitä hirveimmillä teksteillä.

Minusta muistaa voi ihan muutenkin kuin jouluna ja tavaralla .

Vierailija
60/345 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat saa palkkaa.

Elä, ihan tosi? Ja sen vuoksi on kiellettyä ilahduttaa heitä pienellä muistamisella? Toimiiko tämä yleisestikin niin, että jos esim. sukulaisesi saa palkkaa/eläkettä/työttömyyskorvausta, hänelle ei voi ostaa lahjaa? Ainoastaan lapsille?

Luuletko oikeasti opettajan ilahtuvan joka vuotisesta törkykasasta tai kukista jotka usein päätyy jopa koulun roskikseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme