"Älä stressaa!" -neuvosta kysymys. Voiko stressaamisen lopettaa omalla päätöksellä?
Vai onko stressaaminen kokemuksenne mukaan tahdosta riippumatonta?
Kommentit (7)
Ei voi jos kyse on sisäsyntyisestä stressistä.
Voi yrittää jos kyse on psyykkisestä stressistä, kuten siitä miten suhtautuu johonkin asiaan.
Tunteet ovat ne jotka siellä taustalla vaikuttavat. Tunteita ei voi korvata järjellä.
Itse stressaan todella helposti kaikesta ja kyseinen neuvo ärsyttää, koska se ei auta mitään. Tiedän kyllä, että stressi ei ole hyväksi mulle ja haluaisin ehdottomasti olla mielummin stressaamatta ja kärsimättä sen aiheuttamaa ahdistusta, unettomuutta, vatsakipuilua, päänsärkyä jne. Mutta ei se sillä lopu, että käsketään vaan olla stressaamatta ja ottamaan rennosti - jos se olisi niin helppoa niin ei kai stressiä olisi kellään :D
Mä olen yrittänyt opetella eroon stressistä tietoisesti ja kokeillut erilaisia rentoutumisharjoituksia, mutta eipä ne juurikaan ole asiaa edistäneet. Pienestä pitäen olen ollut stressaaja enkä osaa sanoa, voinko koskaan oppia olemaan toisenlainen, vaikka tahtoisin. Jos jollain on hyviä vinkkejä, jakakaa :)
Omalla kohdalla tuo lause ei ole toiminut, olen vähän sellainen henkilö että stressaan joka asiasta.
Ensin meni hetki ennen kuin ymmärsin että edes stressaan ja kuinka paljon stressaan ja mistä asioista. Osasta olen päässyt irti joten esim. nukahtaminen ja nukkuminen on parempaa. Taustalla on kuitenkin koko ajan pientä stressiä töistä ja vapaa-ajan käyttämisestä, esim. kämpässä pitäisi olla siistimpää ja liikuntaa pitäisi harrastaa enemmän. Nämä on siis ihan omasta päästä kiinni olevia juttuja, jotka on turhia mutta en vaan osaa päästää niistä irti tai tiedä että mitä kautta lähtisin näitä käsittelemään.
Nykyään olen kyllä alkanut huomaamaan milloni stressitaso on liian korkealla, sydän tykyttää, hengitys on pinnallista ja käyn "ylikierroksilla". Tähän saa vähän helpotusta Mindfulnessistä tms. Joogakin toimii.
Päällepäin näytän varmaan hyvinkin rennolta ja lupsakalta, mutta sisällä kuohuu koko ajan näiden syiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Itse stressaan todella helposti kaikesta ja kyseinen neuvo ärsyttää, koska se ei auta mitään. Tiedän kyllä, että stressi ei ole hyväksi mulle ja haluaisin ehdottomasti olla mielummin stressaamatta ja kärsimättä sen aiheuttamaa ahdistusta, unettomuutta, vatsakipuilua, päänsärkyä jne. Mutta ei se sillä lopu, että käsketään vaan olla stressaamatta ja ottamaan rennosti - jos se olisi niin helppoa niin ei kai stressiä olisi kellään :D
Mä olen yrittänyt opetella eroon stressistä tietoisesti ja kokeillut erilaisia rentoutumisharjoituksia, mutta eipä ne juurikaan ole asiaa edistäneet. Pienestä pitäen olen ollut stressaaja enkä osaa sanoa, voinko koskaan oppia olemaan toisenlainen, vaikka tahtoisin. Jos jollain on hyviä vinkkejä, jakakaa :)
Olipas samankaltainen kirjoitus kuin minulla :)
t: 4
No mulla on joku mikä lie pakko-oireinen häiriö/pakkoajatuksia ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Tuo "älä stressaa" tuntuu yhtä kamalalta ja epätoimivalta kuin jos sanoo vaikka masentuneelle "ota itseäsi niskasta kiinni" tai halvaantuneelle "nouse ja kävele"...
Niitä stressin kroppatuntemuksia ei voi muuttaa, mutta niihin suhtautumista voi:
Esimerkiksi ennen esiintymistä tuleva käsien hikoilu ja jännitys pahentavat tilannetta jos niistä ajattelee tyyliin "voi ei, nyt mä alan hermostua ja varmaan esiintyessä pilaan kaiken!".
Ne ovat kuitenkin kropan selviytymiskeino tiukoista tilanteista: me ei oltais tänä päivänä olemassa jos neidän esi-isät olisivat olleet täysi rentoja ennen asioita jotka ovat syystäkin jännittäneet.
Stressiä helpottaa siis jos pystyy ottamaan ne kroppatuntemukset siltä kantilta että niiden aiheuttaja on meille tärkeä asia, ja kroppa yrittää parhaansa mukaan auttaa pitämällä meidät hereillä, hyvässä hapessa ja kädetkin mukavan tahmeina siltä varalta että joutuu kiipeilemään :D
Ainakin keinoja hallita stressiä voi opetella. Toki osa ihmisen reagointiherkkyydestä on varmasti sisäsyntyistä, mutta hyvin suuri osa on opittua. Ja tuosta opitusta voi opetella pois. Ei sormia napsauttamalla, mutta aika noepasti kuitenkin.