Miksi ihmiset kuvittelevat, että heillä on oikeus kommentoida toisten kehoa ja sen kokoa??!!
Olen aina ollut reilusti ylipainoinen. Minua todella hämmästyttää se, että ihmiset ottavat asiakseen kommentoida kehoani, ylipainoani ja elintapojani. Ennen kaikkea hämmästyttää, kuinka tuntemattomat ihmiset, puolitutut ja vanhat tuttavat ovat näitä kommentteja eniten esittäviä.
Mistä ihmeestä tämä johtuu? Kuvittelevatko ihmiset, että lihava on jotenkin tyhmä eikä ymmärrä omaa parastaan, ja näin ollen on ookoo kommentoida tämän syömisiä? En minäkään kommentoi vanhoille tutuille, että kappas, onpas sinulla melkoinen aikuisiän akne!
Kommentit (102)
Elopaino jostain syystä herättää tunteita ja ajatuksia suntaan ja toiseen.
Vaikka painoon liittyvät asiat noudattavat tiettyjä luonnonlakeja, ovat ne kuitenkin paljon monimukaisempia. Esim. miksi toisten aineenvaihdunta on ylivirittynyt ja toiset lihovat helpommin. Ihmiset seuraavat kamalan paljon toisten syömisiä. Ihmiset usein päivittelevät, kuinka jotkut voivat olla lihavia. Toiset taas ihmettelevät, miksi joku laiha kukkakeppi voi syödä niin paljon ruokaa.
Toisten kunnioitus tulisi tietysti säilyttää. Toisilla rajat ovat todella tiukat, mitä heidän painonsa kommentointiin tulee. Painohan on kuitenkin asia, jota ihminen ei voi täysin hallita, vaikka kontrolloikin paljon syömistään. Tämän taustalla ovat suolistobakteerit, jotka ohjaavat sitä, kuinka ihminen hyödyntää ravintonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun en ole koskaan havainnut, että kukaan kommentoisi lihavien syömisiä mitenkään. Hoikkia sen sijaan kommentoidaan jatkuvasti.
Mun syömisiä ja olemustani on kommentoinut kaksi eri ihmistä. Toinen tuikituntematon ja toinen puolituttu. T:koko54
Minä kuulen joka päivä kommentointia syömisistäni tai syömisistä jättämisistäni. Hoikkia jalkojani kommentoidaan ihan estotta. En ole huomannut esim.työpaikallani, että ylipainoiset joutuisivat samaan syyniin. T. Laiheliini
No mut jos sä vaan olet joku hevosnaamainen pihtipolvinen riisitikku? Painele salille ja hanki vähän lihasta siihen kakkosnelos- kroppaasi, niin joku voi joskus kohdella ihmisenäkin.
Luupilluja on niin ällöttävä pannakin.
Tällaista paskaa lihavat kuulee jatkuvasti. Sinäkinkö?
Samaa mieltä. Lisäksi suututtaa että ihmiset kuvittelee voivansa tehdä päätelmiä minusta pelkän kroppani perusteella jo ennen tutustumista. Monesti oletetaan että olen laiska, saamaton, mukavuudenhaluinen tai jopa tyhmä ihan vain siksi että olen ylipainoinen. Normaalipainoisena kukaan ei olettanut minusta moisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun en ole koskaan havainnut, että kukaan kommentoisi lihavien syömisiä mitenkään. Hoikkia sen sijaan kommentoidaan jatkuvasti.
Näin. En voi millään usko että ap:lle kommentoidaan lähes joka puolelta. En mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Lisäksi suututtaa että ihmiset kuvittelee voivansa tehdä päätelmiä minusta pelkän kroppani perusteella jo ennen tutustumista. Monesti oletetaan että olen laiska, saamaton, mukavuudenhaluinen tai jopa tyhmä ihan vain siksi että olen ylipainoinen. Normaalipainoisena kukaan ei olettanut minusta moisia asioita.
Mukavuudenhaluinen ihminen ei todellakaan päästä itseään lihomaan. Ylipainoisena elämä ei ole mitenkään mukavaa kun kokoajan on hieman tukala olo.
Vierailija kirjoitti:
Kerro konkreettisia esimerkkejä siitä miten tuntemattomat ihmiset on susta tuollaisia asioita esittäneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavuudenhaluinen ihminen ei todellakaan päästä itseään lihomaan. Ylipainoisena elämä ei ole mitenkään mukavaa kun kokoajan on hieman tukala olo.
:D no nyt tuli sellasta puppua ku olla voi
Ja sitten niiden herkästi loukkaantuvien ylipainoisten mielestä on hirveän hauskaa pilkata hoikkia pulkannaruiksi ja epänaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun syömisiä ja olemustani on kommentoinut kaksi eri ihmistä. Toinen tuikituntematon ja toinen puolituttu. T:koko54
Minä kuulen joka päivä kommentointia syömisistäni tai syömisistä jättämisistäni. Hoikkia jalkojani kommentoidaan ihan estotta. En ole huomannut esim.työpaikallani, että ylipainoiset joutuisivat samaan syyniin. T. Laiheliini
No mut jos sä vaan olet joku hevosnaamainen pihtipolvinen riisitikku? Painele salille ja hanki vähän lihasta siihen kakkosnelos- kroppaasi, niin joku voi joskus kohdella ihmisenäkin.
Luupilluja on niin ällöttävä pannakin.
Tällaista paskaa lihavat kuulee jatkuvasti. Sinäkinkö?
Kyllä minua on ainakin haukuttu laudaksi, luurangoksi, anorektikoksi, muodottomaksi jne. Olen aina ollut todella siro ja laiha, vaikka elänkin terveellisesti ja syön hyvin. Ongelma varsinkin miehille on ollut olemattomat rintani. Pari kertaa on myös joku työkaveri kommentoinut, että "eikö sinulle tule vilu, kun olet noin kovin laiha", jos en ole hytissyt kylmissäni talvella mekolla ja sukkahousuilla vaikka työpaikan pikkujouluissa. Ehkä sitten on hyvä verenkierto, vaikka ei ole tarpeeksi lihaa luiden ympärillä lämmittämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D no nyt tuli sellasta puppua ku olla voi
Mitä ihmettä?! Kyllä mulla ainakin on huomattavasti epämukavampi olo kuin normipainoisena. Liikkuminen on raskaampaa, kumartuessa tuntuu että ei saa happea ja jalkoja särkee päivittäin.
Olen itse hieman ylipainoinen ja myönnän todella että nyt kun ikää tulee niin nämä liikakilot ovat terveysriski. Ihan korreloi niveliin, liikkuvuuteen, verenpaineeseen ja veriarvoihin. En voi valehdella, näin vaan on. Lisäksi en kanna kilojani ylpeänä, vaan ne aiheuttavat itsetunto-ongelmia ja myös masennusta. Minua ei niin kiinnosta muiden kilot. Toki sopusuhtaiset ihmiset ovat paremman näköisiä kuin itse liikakiloineni. En arvostelisi ketään julkisesti tai päin naamaa. Lääkärin tehtävä huomauttaa asiasta jos terveys heikkenee. Korostan että liikun nyt enemmän ja katson vähän syömisiäni. Mutta liiat kilot ovat todella terveysriski kuten äärimmäinen anorektinen laihuuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelevatko ihmiset, että lihava on jotenkin tyhmä eikä ymmärrä omaa parastaan, ja näin ollen on ookoo kommentoida tämän syömisiä?
Ethän sinä selvästikään ymmärrä jos olet syönyt itsesi pallon muotoiseksi.
Kyselijöille voit aina vastata että elopainosi on ihan tietoinen valinta ja tavoitteellisen treenauksen tulosta, mutta toisaalta ihmisillä on ihan yhtä lailla oikeus omiin mielipiteisiinsä. Ei kenelläkään ole arkielämässä velvollisuutta pönkittää egoasi ylistämällä ylipainoa tai valehdella sen olevan sulle terveellistä.
Siis koetko että jos jätät ihmisten ulkonäöstä tai terveydestä epäkohteliaat huomauttelut pois, sinun olisi pakko alkaa kehua ja valehdella? WTF? Missä mustavalkotodellisuudessa oikein elät?
Olet myös tyhmä tässä asiassa, jos kuvittelet että ylipainoon vain päätetään ryhtyä. Oletko koskaan ajatellut, että ehkäpä se ylipainoinen ihminen on syönyt samalla tavalla ruokahalunsa mukaan kuin sinäkin? Sinäkin teet varmasti tyhmiä asioita elämässäsi, vain joku ulkopuolinen typerys voi sanoa puolestasi, että olet päättänyt toimia niin. Sinä olet itse päättänyt olla tuollainen paskiainen eikä mun tehtävä ole sitä ylistää.
Yleensä en hauku ihmisiä tyhmiksi enkä idiooteiksi, mutta oletan että sinua tällainen rehellinen suorapuheisuus ei haittaa, joten why not?
Olen valitettavasti aina saanut kuulla kommentteja painostani. Olen ollut sekä anorektikko että normaalipainoinen.
Anorektikkona sain kuulla että olin "ällöttävän näköinen" ja nykyään saan välillä kuulla että näyttäisin paremmalta jos bmi olisi alle 20. Bmi:ni on 22 enkä tunne että minun kuuluisi pudottaa painoa siksi että skyllä paremmalta.
Voin hyvin ja elän terveellisesti. Se riittää minulle.
Seuraavalle henkilölle joka sanoo jotain painostani, aion kyllä kommentoida sen pituutta.
Laihojen ja lihavien haukkumisessa on yksi yleinen ero.
Laihoille kommentoidaan vähän säälivästi ja ruikuttaen, "voi voi, eikö sulla sitä ja tätä..." On sellainen voi voi -ilme ja äänensävy. "Syö nyt", sanotaan kuin pienelle sairaalle lapselle.
Lihaville osoitetaan avointa halveksintaa ja ollaan tosi syyllistäviä. Sitä huolta, jota lihavuutta vain terveyden takia kritisoivat, kertovat kokevansa, harvemmin ilmeestä tai äänensävystä kuulee. Kai se on rivien välissä jossain tosi hyvin piilossa...
Ei millään pahalla mutta esimerkiksi viime lauantaina lähti ruokahalu, kun roimasti ylipainoinen, so. >120kg nainen istui eteeni trikoissa. Oli pakko vaihtaa paikkaa kun en pystynyt enää syömään. Niin että sairaalloinen lihavuus häiritsee myös muita.
Toisissa (viisaammissa) kulttuureissa äidit kertovat tyttärilleen, jos painoa on kertynyt pari kiloa hoikahkoon vartaloon. Viisaat äidit neuvovat tyttäriään kun tietävät millaiset naiset miehille oikeasti kelpaavat.
Kommentoi ihan yhtä "kohteliaasti" takaisin.
- harmi, että lapsenne ovat perineet geeninne, koska rumien ei pitäisi lisääntyä
- onko nenäsi leikattu tuollaiseksi vai oliko sinulla syntymäkärsä?
- milloin hiuksesi katosivat?
- ovatpa jännän väärät sääret koko suvulla!
- onko noin huonon ihon kanssa vaikea elää?
- matkitko Kardashiania tuolla ahterilla?
jne.
Joillekin ihmisille pitää puhua kieltä, jota he ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Toisissa (viisaammissa) kulttuureissa äidit kertovat tyttärilleen, jos painoa on kertynyt pari kiloa hoikahkoon vartaloon. Viisaat äidit neuvovat tyttäriään kun tietävät millaiset naiset miehille oikeasti kelpaavat.
No onko naisen tehtävä kelvata miehille?!
Aika moni mies on ylipainoinen, sanovatko isät pojilleen tästä?
Vierailija kirjoitti:
Olisivatpa isät yhtä huomaavaisia, kun miehistä KUUSIKYMMENTÄKUUSI prosenttia on ylipainoisia. :(
Onhan tää nykymeno aika surullista. Ikinä et kelpaa, aina oot liian läski/laiha/lyhyt/pitkä/väärän värinen/huonot hiukset/tyylitön jne..... Listaa voi jatkaa loputtomiin.
Silti jotkut ihmiset kokee omaksi asiakseen avautua toisille ihmisille heidän ominaisuuksistaan, vaikka ollaanpa nyt rehellisiä AINA VOI JOKAINEN KEHITTYÄ JOSSAIN.
Itse oon alkanu lihoomaan 3kk ikäisenä ja teininä tuli masennus, jonka seurauksena lihosin lisää. Ennenku kerkesin asialle mitään tekemään olinki raskaana. Nyt oon sitten raskaana oleva teinimutsi tankkeri enkä vois olla *** itestäni siit huolimatta ylpeempi ottaen huomioon mitä kaikkea olen elämässä saavuttanu.