Miksi ihmiset kuvittelevat, että heillä on oikeus kommentoida toisten kehoa ja sen kokoa??!!
Olen aina ollut reilusti ylipainoinen. Minua todella hämmästyttää se, että ihmiset ottavat asiakseen kommentoida kehoani, ylipainoani ja elintapojani. Ennen kaikkea hämmästyttää, kuinka tuntemattomat ihmiset, puolitutut ja vanhat tuttavat ovat näitä kommentteja eniten esittäviä.
Mistä ihmeestä tämä johtuu? Kuvittelevatko ihmiset, että lihava on jotenkin tyhmä eikä ymmärrä omaa parastaan, ja näin ollen on ookoo kommentoida tämän syömisiä? En minäkään kommentoi vanhoille tutuille, että kappas, onpas sinulla melkoinen aikuisiän akne!
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun en ole koskaan havainnut, että kukaan kommentoisi lihavien syömisiä mitenkään. Hoikkia sen sijaan kommentoidaan jatkuvasti.
Aloittaja aloitti aiheen otsikolla
"Miksi ihmiset kuvittelevat, että heillä on oikeus kommentoida toisten kehoa ja sen kokoa??!!"
Ja hänelle vastataan, että ei lihavia kukaan kommentoi, laihoja vaan kommentoidaan.
Anoppini väitti aina kuinka laihoja ihmisiä haukutaan hirveästi. Ja itse puhui pulleammista ihmisistä esim. hevosenpuolikkaina ja saattoi jopa ottaa ylipainosena pitämältään ruokaa pois lautaselta kesken ruokailun.
Itse piti hirveää elämää siitä kuinka häntä haukutaan kun hän on niin hirveän laiha.
Anoppi ei ollut laiha, hä oli hoikka, kaunis ihminen enkä koskaan kuullut kenenkään haukkuvan häntä tai kommentoivan syömistään.
Itse hän kyllä kommentoi omaa ja kaikkien muidenkin syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ymmärrät oman parhaasi niin miksi et sitten toimi sen mukaan? Ylipaino tulee syömällä liikaa ja vähäisellä liikunnalla.
Minulle tulee finnejä vaikka pidän huolta ihostani, juon paljon vettä, en polta ja syön terveellisesti. En pysty vaikuttamaan finneihini mutta sinä pystyt vaikuttamaan halutessasi kiloihisi.
Kyllä sä pystyt niihin finneihin vaikuttamaan jos oikeasti haluat.
Vedät vaan ruokavalion tiukaksi ja lopetat sen ihosi ylihoitamisen, niin kyllä se siitä paranee. Jotain sä teet väärin.
Ihan samalla tavalla kuin joku joka ei onnistu laihduttamaan tekee jotain väärin.
.
.
Tai sitten teistä kumpikaan ei tee mitää väärin, teillä on vaan kummallakin käynyt paska tuuri. Ja sinä tulet haukut sitä toista joka ei voi ongelmalleen yhtään sen enempää kuin sinä omallesi.
Näin kummitätini, jota en ole nähnyt varmaan n. 30 vuoteen, vanhempieni haudalla, kun olin laittamassa sinne kesäkukkia. Hän tuli siihen ja sanoi, että "Oletpas sinä lihonut ja selitti jotain muuta paskaa". Ajattelin lähettää hänelle joulukortin, johon kirjoitan, että "suosittelen hyvän käytöksen kurssia", en laita nimeäni, kun ei olla tekemisissä. Jotenkin niin ärsyttävää oli tuo hänen käytöksensä, että aion alentua samalle tasolle joulun kunniaksi :-D
Koska kaikilla on oikeus mielipiteisiin =--)
En oikein osaa sanoa kun tapana ei ole kommentoida toisten ulkonäköä muuten kuin kehumalla.
Koska ihmiset ovat päälejä, joiden oma elämä on niin pielessä, että he saavat edes jonkinlaisen hyvänolon jäljitelmän vain arvostelemalla muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä minäkään. Ylipainoinen varmasti tietää itse olevansa ylipainoinen ja yleensä sen olevan oma valinta.
Ei ole kenenkään asia kommentoida toisen kroppaa millään tavalla oli sitten lihava, laiha, huono iho tai huonokuntoiset hiukset. Se on jokaisen oma asia mitä tekee keholleen. Typerää se on tulla kommentoimaan. Se on ammattilaisten tehtävä ohjata parempiin elintapoihin.
Tämä ei tarkoita etteikö saisi olla omia mielipiteitä, en minäkään ymmärrä miksi pitää itsensä päästää huvikseen siihen kuntoon että paino nousee kolminumeroiseen lukuun. Ymmärrän kyllä kuitenkin sen että se on jokaisen oma valinta eikä ole minun tehtäväni mennä kommentoimaan tuntemattoman kroppaa tai edes paheksuvasti vilkaisemaan ylipainoista sipsihyllyllä. En ole itsekään täydellinen, pilaan tietoisesti hiuksiani käyttämällä rautaa ja värjään niitä. Saatan myös joskus syödä itsekin epäterveellisesti, ottaa tatuoinnin yms.
Te jotka kommentoitte hankkikaa oma elämä. En tajua miten joku viitsii tuhlata elämäänsä muiden jatkuvaan arvosteluun eikös se vasta olekin tyhmää? Luulisi ihmisellä olevan elämälleen parempaakin käyttöä.
Tässä loistava esimerkki siitä kuinka ylipainoista pidetään tyhmänä. Ihmisenä joka on ihan itse tyhmyyksissään valinnut olla normaalipainoisen sijaan ylipainoinen.
Nimenomaan. Miksi siis kommentoitte mitään? Antakaa meidän olla lihoissamme ihan rauhassa.
Minä kanssa inhoan niitä arvostelijoita, vaikka olen ihan normaali, hoikka ihminen aina kuulee komentteja.
Yksi puolituttu sanoo vähän väliä, että oletpa taas laihtunut.
Tekee mieli vastata, että itsestäsi ei voi kyllä samaa sanoa(on nimittäin pulskahko)
"Koska kaikilla on oikeus mielipiteisiin" näyttäis olevan yleinen puolustelu moukkamaiseen käytökseen. Noh, jollainhan sitä on omaa typeryyttään kai seliteltävä.
Mielipidehän on myös vaikka vaatteista, meikeistä, ostoksista, autosta, lapsiluvusta jne. mutta enpä ole koskaan kuullut, että yleisillä paikoilla kukaan esim. marketissa kertoisi omansa jonkun 10-lapsisesta perheestä, ruostuneesta autosta, joka käryää mustaa savua, vaatetuksesta (järkyttävät vermeet sulla tai pitäiskö teidän jo vaihtaa autoa? jne jne)
Kysymys kuuluukin, että millä oikeudella tullaan yli- tai alipainoisen iholle kertomaan sitä omasta mielestä ainoaa oikeaa mielipidettä tuntemattomalle ihmiselle?
Jos ei tällaisessa käytöksessä itsessään huomaa mitään moukkamaista tai outoa, on peli jo menetetty. Jotain on mielenterveydessä jo mennyt pieleen, jos täytyy kommentoida jonkun ohikulkijan ulkonäköä tms.
Ja arvatkaapa miltä näytätte selittämässä jollekin, kuinka tämä on esim. lihava ja kuinka pitäisi syödä ja elää? Vaikutatte todella typeriltä ja omituisilta. Parasta liueta äkkiä paikalta ja lukita auton ovet perässään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun en ole koskaan havainnut, että kukaan kommentoisi lihavien syömisiä mitenkään. Hoikkia sen sijaan kommentoidaan jatkuvasti.
Joo, tääkin palsta on täynnä keskustelunavauksia tyyliin :"arvatkaa mitä näin just hoikan ostoskärryissä" jne.
Nostas nyt jo vähän katsetta sieltä omasta navastasi. Maailma on täynnä läskivihaa ja lihavien kommentointia ja haukkumista. Mutta ehkä se ei susta tunnu siltä, ehkä se on susta normaalia puhetta lihavuudesta, etkä siksi sitä tunnista.
Joo on varmaan läskivihaa. Ja joo kyllä täällä palstalla haukutaan läskejä. Ja monet varmaan hiljaa mielessään. Ja idiootit koulukiusaajatyyppiset varmaan ihan suoraan päin naamaakin. Mutta koskaan en ole kuullut kenenkään -normaalin- ihmisen kommentoivan -kenellekään lihavalle- tämän lihavuudesta. Mutta laihuudesta olen kyllä kuullut moitittavan, laihalle itselleen, lukemattomia kertoja. Esim. minulle itselleni on sanottu mm että "söisit enemmän ni et olisi niin kamalan laiha", "ota vähän pullaa ni saat sinäkin lihaa luittes ympärille, sulla on niin pienet tissitkin", "ei ois pitänyt palkata tuota tänne meille kun se on niin laiha että rupee vaan ärsyttämään" ym ym ym. Ja nämä kaikki ihan tavallisten, aikuisten ihmisten suusta. Lisäksi mua on sanottu luuviuluksi, vinkuheinäksi, pulkannaruksi, tikuksi, anorektikoksi, kirpuksi, etc; ja ihan normaalit, aikuiset ihmiset on näin sanoneet.
Ihmisen ulkomuodon kommentointi on aina yhtä ikävää ja väärin, oli henkilö sitten lihava, laiha tai jotain muuta. Ihmettelen miksi yrität kieltää ettei ylipainoisille kommentoitaisi tai huudeltaisi päin naamaa, vaan se olisi yksinomaan laihojen ongelma.
Jännästi luokittelet lihaville huutelijat idiooteiksi koulukiusaajatyypeiksi ja laihoille huutelijat normaaleiksi. Ihan samalla tavalla minä voisin mitätöidä sinun kokemuksesi sillä perusteella etten ole koskaan kuullut kenenkään normaalin kommentoivan hiukan ihmisen ulkomuotoa negatiiviseen sävyyn.
En mä mitään yritä kieltää, kerroin vain etten itse ole koskaan missään kuullut kenellekään lihavalle sanottavan mitään hänen kiloistaan. Esim työpaikoilla, opiskeluaikana, sukujuhlissa, kaupungilla, ylipäätänsä missään. Siis itse en ole huomannut/nähnyt/kuullut. Joskus yläasteaikoina ehkä joku sanoi jollekin että "vitun läski" (=koulukiusaajatyyppinen suunsoittaja), mutta muuten en vain ole kyseistä ilmiötä huomannut. Siksi ihmettelen että niinkö lihaville itselleen joka paikassa asiasta mainitaan. Ja jos näin on, niin se on väärin, ihan yhtä väärin kuin kenelle tahansa muulle sanotut ikävät kommentit. Minulle itselleni on painostani huomauttaneet, esim jo edell. viestissäni kirjoittamani asiat, keski-ikäiset, ihan tavallisina pidetyt, järkevät (?) ihmiset; työkaveri, esimies, yms yms. Eli ei mitkään yläasteen pahisteinit. Kirjoitin omista kokemuksistani ja omista huomioistani, en välttämättä absoluuttista totuutta.
Multa lähti kilpirauhalääkkeiden hoitotasapainon löydyttyä 23 kiloa. Ihan lähes savuna ilmaan puolessa vuodessa.
Silloin jengi oikein kerääntyi ympärille, että hieno juttu. Oletpas laihtunut. Mitä ihmettä ihanaa sulle on tapahtunut?! yms.
Mitä helvettiä?! Niitä ei kiinnostanut mun paino ja ulkonäkö ennenkään. Miksi se oli siinä vaiheessa ihan ok, että nyt on hyvä hetki kommentoida toisen ulkonäköä?
Kysyinkin ystäviltäni asiaa ja he olivat ihan, että me kannustetaan sua? Öö, siis nyt kun painoa lähti, hillutte kuin kiimaisen kärpät ympärillä? Mutta kun kiloja alkoi kerääntymään kukaan ei sanonut mitään, ei tehnyt mitään. Ei mitään.
Menivät ihan hiljaiseksi. Jos mä jossain kavereiden apua olisin tarvinnut, niin juurikin siinä vaiheessa, kun pistivät merkille, että painoa on tullut. Olisivat puhuneet mulle ja pyytäneet silloin lenkille, uimaan jne. Eikä vaan supisseet keskenään seläntakana. < tämäkin tuli selväksi tuolloin, että oli puheita ollut.
Semmosia "ystäviä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelevatko ihmiset, että lihava on jotenkin tyhmä eikä ymmärrä omaa parastaan, ja näin ollen on ookoo kommentoida tämän syömisiä?
Ethän sinä selvästikään ymmärrä jos olet syönyt itsesi pallon muotoiseksi.
Kyselijöille voit aina vastata että elopainosi on ihan tietoinen valinta ja tavoitteellisen treenauksen tulosta, mutta toisaalta ihmisillä on ihan yhtä lailla oikeus omiin mielipiteisiinsä. Ei kenelläkään ole arkielämässä velvollisuutta pönkittää egoasi ylistämällä ylipainoa tai valehdella sen olevan sulle terveellistä.
Siis koetko että jos jätät ihmisten ulkonäöstä tai terveydestä epäkohteliaat huomauttelut pois, sinun olisi pakko alkaa kehua ja valehdella? WTF? Missä mustavalkotodellisuudessa oikein elät?
Olet myös tyhmä tässä asiassa, jos kuvittelet että ylipainoon vain päätetään ryhtyä. Oletko koskaan ajatellut, että ehkäpä se ylipainoinen ihminen on syönyt samalla tavalla ruokahalunsa mukaan kuin sinäkin? Sinäkin teet varmasti tyhmiä asioita elämässäsi, vain joku ulkopuolinen typerys voi sanoa puolestasi, että olet päättänyt toimia niin. Sinä olet itse päättänyt olla tuollainen paskiainen eikä mun tehtävä ole sitä ylistää.
Yleensä en hauku ihmisiä tyhmiksi enkä idiooteiksi, mutta oletan että sinua tällainen rehellinen suorapuheisuus ei haittaa, joten why not?
😂 👏
Kiitos tästä!!
Täytyy ottaa huomioon, että oma laihuus ei ole välttämättä täysin omaa ansiota. Vasta viime aikoina on varmistunut, että edeltävien sukupolvien syöminen ja elintavat vaikuttavat jopa kaksi sukupolvea eteen päin. Esim. syntymälaihuus kertoo huonoista sikiökauden olosuhteista (nälänhätä), mikä ohjelmoi lapsen tulemaan toimeen vähällä ravinnolla koko elämänsä, mikä taas altistaa noita lapsia aikusena lihomiselle ja sydäntaudeille. Vastaavasti on todettu, että isän nuoruusiän tupakointi altistaa heidän poikiaan lihomiselle aikuisena. Myös isän lihavuus ohjelmoituu geneihin.
Idiootit kirjoitti:
Jo oli ääliöt ehtiny ennen mua...onko hienoa paljastaa oma _loputon_ tyhmyytensä? Mua ainakin hävettäs.
Nro 3
Minua hävettäisi olla lyllertävä virtahepo.
Minua ainakin ärsyttää suunnattomasti lihavat ihmiset. Miten te ette pysty syömään terveellisesti ja liikkumaan?
Huippu kunnossa kirjoitti:
Minua ainakin ärsyttää suunnattomasti lihavat ihmiset. Miten te ette pysty syömään terveellisesti ja liikkumaan?
No kun asia ei sinulle mitenkään kuulu. Jokaista meistä ärsyttää joku/jotkut tietyt asiat, mille emme voi mitään. Eläkää ja antakaa elää, ja kohottakaa oman elämänne laatua.
Eniten kummastuttaa, että eikö todellakaan näin raivokkaasti ärsytä oksenteleva ja paskanteleva alkkari tai varasteleva nisti? Pedofiili tai itsensä paljastaja? Eli miksi ylipainoiset eivät saa elää omassa maailmassaan? Miksi raivo nousee vain lihavien kohdalla? Lihavat sentään kykenevät hoitamaan yhteiskunnalliset velvollisuutensa, maksamaan veroja ym. Muut ongelmalliset kohderyhmät eivät.
Kun se nyt vaan kuuluu sivistykseen ja fiksuuteen, että hyväksytään ihmisten erilaisuus ja kohdellaan kaikkia saman arvoisesti. Ja mitä tällä JATKUVALLA jankutuksella voittaa tai saa aikaiseksi? Käsittääkseni vaan katkeroituu ja vajoaa alhaiselle tasolle. Eikö olisi kehittävämpää tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelevatko ihmiset, että lihava on jotenkin tyhmä eikä ymmärrä omaa parastaan, ja näin ollen on ookoo kommentoida tämän syömisiä?
Ethän sinä selvästikään ymmärrä jos olet syönyt itsesi pallon muotoiseksi.
Kyselijöille voit aina vastata että elopainosi on ihan tietoinen valinta ja tavoitteellisen treenauksen tulosta, mutta toisaalta ihmisillä on ihan yhtä lailla oikeus omiin mielipiteisiinsä. Ei kenelläkään ole arkielämässä velvollisuutta pönkittää egoasi ylistämällä ylipainoa tai valehdella sen olevan sulle terveellistä.
Häh? Missä on määrätty että kenenkään painoa tai kokoa tarvii kommentoida mitenkään?
Eikö ole itsehillintää pitämään mölyr mahassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisissa (viisaammissa) kulttuureissa äidit kertovat tyttärilleen, jos painoa on kertynyt pari kiloa hoikahkoon vartaloon. Viisaat äidit neuvovat tyttäriään kun tietävät millaiset naiset miehille oikeasti kelpaavat.
Olisivatpa isät yhtä huomaavaisia, kun miehistä KUUSIKYMMENTÄKUUSI prosenttia on ylipainoisia. :(
Tuohon 66% lukeutuu myös moni normaalipainoisen näköinen mies. Kaupungilla kulkiessa näkee useammin lihavia naisia kuin lihavia miehiä.
Tätähän ne miehet itselleen uskottelee.
Kaupungilla kävelee hoikan näköinen mies. Sitten se kääntyy ja kas, näyttää kuin olisi raskaana, maha onkin pallo.
Tai lihaksikkaana itseään pitävä mies, joka onkin lihaksikas mutta niitten isojen lihasten päällä on paksu rasvakerros myös.
Mies ei vaan sitä itse huomaa/ tunnusta jne.
Se nyt vaan ei ole sama asia mainita hoikkuudesta hoikalle kun lihavuudesta lihavalle!
Hoikkuus/laihuus on yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti hyväksyttävä asia, arvostettava ja ihannoima henkilön ulkomuoto, johon lihavat yrittävät epätoivoisesti päästä. Lihavuus taas ei ole.
Lihavuus on yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti negatiivinen asia, sekä ulkonäöllisesti että terveydellisesti. Hoikka on kaunis ja ihailtu, lihava on säälittävä ja ruma.
Kun joku mainitsee siis henkilön hoikkuudesta on se KEHU, kun taas lihavalle mainitseminen lihavuudesta on se haukkumista. Tässä ero.
Olen kai onnekas kun minua ja painoani ja ulkonäköäni ei ole juurikaan kommentoitu. Olen jonkun verran ylipainoinen, 10-15kg, paino välillä jojoilee. Joskus harvoin olen kuullut jotain kommentointia. Kerran eräs tuntematon alkoi vinkumaan painostani niin sanoin hänelle, että mene oikomaan oravahampaasi ennen kuin tulet mulle uhoamaan. No tämä kyseinen henkilö häipyi ja pysytteli kaukana minusta. Tässä sorruin itse kommentoimaan mutta olen huomannut tämän parhaaksi keinoksi karkoittaa tyhmät.
En ole koskaan muuten kommentoinut kenenkään ulkonäköä tai painoa, minusta se on moukkamaista. Luulisi olevan kaikille selvää että meitä ihmisiä on joka lähtöön ja hyvä niin. Omassa tuttavapiirissä on monenikäisiä, näköisiä ja kokoisia ihmisiä ja meillä on muitakin puheenaiheita kuin ulkonäkö. On kivempi olla myönteisyyteen pyrkivien ihmisten seurassa kuin ilkeiden valittajien.