Miksi ihmiset kuvittelevat, että heillä on oikeus kommentoida toisten kehoa ja sen kokoa??!!
Olen aina ollut reilusti ylipainoinen. Minua todella hämmästyttää se, että ihmiset ottavat asiakseen kommentoida kehoani, ylipainoani ja elintapojani. Ennen kaikkea hämmästyttää, kuinka tuntemattomat ihmiset, puolitutut ja vanhat tuttavat ovat näitä kommentteja eniten esittäviä.
Mistä ihmeestä tämä johtuu? Kuvittelevatko ihmiset, että lihava on jotenkin tyhmä eikä ymmärrä omaa parastaan, ja näin ollen on ookoo kommentoida tämän syömisiä? En minäkään kommentoi vanhoille tutuille, että kappas, onpas sinulla melkoinen aikuisiän akne!
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Kommentoi ihan yhtä "kohteliaasti" takaisin.
- harmi, että lapsenne ovat perineet geeninne, koska rumien ei pitäisi lisääntyä
- onko nenäsi leikattu tuollaiseksi vai oliko sinulla syntymäkärsä?
- milloin hiuksesi katosivat?
- ovatpa jännän väärät sääret koko suvulla!
- onko noin huonon ihon kanssa vaikea elää?
- matkitko Kardashiania tuolla ahterilla?
jne.
Joillekin ihmisille pitää puhua kieltä, jota he ymmärtävät.
Tää teissä läskeissä just on vikana, olette tyhmiä ja ilkeitä. Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun en ole koskaan havainnut, että kukaan kommentoisi lihavien syömisiä mitenkään. Hoikkia sen sijaan kommentoidaan jatkuvasti.
Joo, tääkin palsta on täynnä keskustelunavauksia tyyliin :"arvatkaa mitä näin just hoikan ostoskärryissä" jne.
Nostas nyt jo vähän katsetta sieltä omasta navastasi. Maailma on täynnä läskivihaa ja lihavien kommentointia ja haukkumista. Mutta ehkä se ei susta tunnu siltä, ehkä se on susta normaalia puhetta lihavuudesta, etkä siksi sitä tunnista.
Joo on varmaan läskivihaa. Ja joo kyllä täällä palstalla haukutaan läskejä. Ja monet varmaan hiljaa mielessään. Ja idiootit koulukiusaajatyyppiset varmaan ihan suoraan päin naamaakin. Mutta koskaan en ole kuullut kenenkään -normaalin- ihmisen kommentoivan -kenellekään lihavalle- tämän lihavuudesta. Mutta laihuudesta olen kyllä kuullut moitittavan, laihalle itselleen, lukemattomia kertoja. Esim. minulle itselleni on sanottu mm että "söisit enemmän ni et olisi niin kamalan laiha", "ota vähän pullaa ni saat sinäkin lihaa luittes ympärille, sulla on niin pienet tissitkin", "ei ois pitänyt palkata tuota tänne meille kun se on niin laiha että rupee vaan ärsyttämään" ym ym ym. Ja nämä kaikki ihan tavallisten, aikuisten ihmisten suusta. Lisäksi mua on sanottu luuviuluksi, vinkuheinäksi, pulkannaruksi, tikuksi, anorektikoksi, kirpuksi, etc; ja ihan normaalit, aikuiset ihmiset on näin sanoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisissa (viisaammissa) kulttuureissa äidit kertovat tyttärilleen, jos painoa on kertynyt pari kiloa hoikahkoon vartaloon. Viisaat äidit neuvovat tyttäriään kun tietävät millaiset naiset miehille oikeasti kelpaavat.
No onko naisen tehtävä kelvata miehille?!
Aika moni mies on ylipainoinen, sanovatko isät pojilleen tästä?
Itseasiassa sanoo jos poika on todella lihava. Mutta kuten sinäkin tiedät, miehen statusta ei romauta ylipaino siinä missä naisen. En sano että se on oikeudenmukaista mutta se on biologiaa ja naisten preferenssi, että muut asiat painavat (pun intended) enemmän.
En käsitä minäkään. Ylipainoinen varmasti tietää itse olevansa ylipainoinen ja yleensä sen olevan oma valinta.
Ei ole kenenkään asia kommentoida toisen kroppaa millään tavalla oli sitten lihava, laiha, huono iho tai huonokuntoiset hiukset. Se on jokaisen oma asia mitä tekee keholleen. Typerää se on tulla kommentoimaan. Se on ammattilaisten tehtävä ohjata parempiin elintapoihin.
Tämä ei tarkoita etteikö saisi olla omia mielipiteitä, en minäkään ymmärrä miksi pitää itsensä päästää huvikseen siihen kuntoon että paino nousee kolminumeroiseen lukuun. Ymmärrän kyllä kuitenkin sen että se on jokaisen oma valinta eikä ole minun tehtäväni mennä kommentoimaan tuntemattoman kroppaa tai edes paheksuvasti vilkaisemaan ylipainoista sipsihyllyllä. En ole itsekään täydellinen, pilaan tietoisesti hiuksiani käyttämällä rautaa ja värjään niitä. Saatan myös joskus syödä itsekin epäterveellisesti, ottaa tatuoinnin yms.
Te jotka kommentoitte hankkikaa oma elämä. En tajua miten joku viitsii tuhlata elämäänsä muiden jatkuvaan arvosteluun eikös se vasta olekin tyhmää? Luulisi ihmisellä olevan elämälleen parempaakin käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisissa (viisaammissa) kulttuureissa äidit kertovat tyttärilleen, jos painoa on kertynyt pari kiloa hoikahkoon vartaloon. Viisaat äidit neuvovat tyttäriään kun tietävät millaiset naiset miehille oikeasti kelpaavat.
Olisivatpa isät yhtä huomaavaisia, kun miehistä KUUSIKYMMENTÄKUUSI prosenttia on ylipainoisia. :(
Eikä ole, etkö ole jo oppinut sitä, että ainoastaan naiset ovat lihavia, miehillä ylipaino johtuu pelkästään suurista lihaksista!
Vierailija kirjoitti:
Viisas äiti kertoo koska tietää kuinka hankalaa laihduttaminen on. Ne pari vast'ikään tullutta extrakiloa on vielä helppo nipistää pois toisin kuin vuosikymmenessä hankitut 20 kiloa.
Jännä juttu että monissa maissa naisten ylipaino on kovin harvinaista. Mitenhän se onkin niin vaikeaa suomalaisille naisille?
Kannattaa muistaa, että se kertoo aina enemmän kommentoijasta kuin sinusta!
Vierailija kirjoitti:
En käsitä minäkään. Ylipainoinen varmasti tietää itse olevansa ylipainoinen ja yleensä sen olevan oma valinta.
Ei ole kenenkään asia kommentoida toisen kroppaa millään tavalla oli sitten lihava, laiha, huono iho tai huonokuntoiset hiukset. Se on jokaisen oma asia mitä tekee keholleen. Typerää se on tulla kommentoimaan. Se on ammattilaisten tehtävä ohjata parempiin elintapoihin.
Tämä ei tarkoita etteikö saisi olla omia mielipiteitä, en minäkään ymmärrä miksi pitää itsensä päästää huvikseen siihen kuntoon että paino nousee kolminumeroiseen lukuun. Ymmärrän kyllä kuitenkin sen että se on jokaisen oma valinta eikä ole minun tehtäväni mennä kommentoimaan tuntemattoman kroppaa tai edes paheksuvasti vilkaisemaan ylipainoista sipsihyllyllä. En ole itsekään täydellinen, pilaan tietoisesti hiuksiani käyttämällä rautaa ja värjään niitä. Saatan myös joskus syödä itsekin epäterveellisesti, ottaa tatuoinnin yms.
Te jotka kommentoitte hankkikaa oma elämä. En tajua miten joku viitsii tuhlata elämäänsä muiden jatkuvaan arvosteluun eikös se vasta olekin tyhmää? Luulisi ihmisellä olevan elämälleen parempaakin käyttöä.
Tässä loistava esimerkki siitä kuinka ylipainoista pidetään tyhmänä. Ihmisenä joka on ihan itse tyhmyyksissään valinnut olla normaalipainoisen sijaan ylipainoinen.
Ääliöitä riittää. Mä olen tehnyt parikymppisenä baarimikon hommia, ja jotkut idiootit näkivät aina tarpeelliseksi sanoa että "sulla ei ole tissejä". Pienirintainen siis olen. Mutta mitä helvettiä minä sille mahdan :D en halua ottaa silikoneja, olen tyytyväinen itseeni näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- harmi, että lapsenne ovat perineet geeninne, koska rumien ei pitäisi lisääntyä
jne.
Tää teissä läskeissä just on vikana, olette tyhmiä ja ilkeitä. Häpeä.
Tapasi ilmaista itseäsi on nolo, mutta kirjoituksesi kertoo vain yksinkertaisuudestasi.
Tietenkin minä olen ilkeä, mutta tyhmä meistä on vain toinen.
En minä. :)
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että monissa maissa naisten ylipaino on kovin harvinaista. Mitenhän se onkin niin vaikeaa suomalaisille naisille?
KUUSIKYMMENTÄKUUSI prosenttia miehistä on ylipainoisia.
Naiset eivät todellakaan pysty samaan. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisivatpa isät yhtä huomaavaisia, kun miehistä KUUSIKYMMENTÄKUUSI prosenttia on ylipainoisia. :(
Tuohon 66% lukeutuu myös moni normaalipainoisen näköinen mies. Kaupungilla kulkiessa näkee useammin lihavia naisia kuin lihavia miehiä.
jotkut häirköivät naikkoset ammentavat selvästi roolimalliaan sellaisista miehistä jotka käyttäytyvät röyhkeästi nvaikkapa kommnetoidessa ansia ja heihin tärmäät vaikkapa pienessä sievässä, paljastavassa asussa (ja ihmettelet sitä).
Sitten kun joku fiksumpi , mies, sattuu kulkemaan ohitsesi, luulotiedolla tämmöinen naikkonen jolähtee liikkeelle yleistäen ja vastailee ja huutelee omia "alotteitaan" kuten roolimallinsa konsanaan. sipenhän siinä saa koska fiksu mies lopetta naikkosen "hyvän jätkä" lentelyn.
Kommentointia (häirintää ja sitä seuraavaa valehtelevaa selittelyä) - erityisesti nuorilta huonosti käyttäytyviltä naikkosilta - voi lähteä ihan mistä vain; koska tappisolut ovat ainoat mitkä aktivoituvat tölläämään kohdettaan.
Eli seurasimme nuorten naisten häirintähuuteluja ja -kiusaamista kun hieman tukevampi nainen (sinänsä ihan mukavan tuntuinen) ilmaantui jumppasalille ja jumppamatolle.
Toisenlaista häirintää seuraa siitä kun vaikkapa äänekkäästi kommentoitua "toi n aika hyvännäköinen" seuraa muuta "arkaa" itsensä amatöörimäisesti tarjoilua, eli siis "amatööritasoista horopalvelua.
Kun sitten puututaan asiaan esim. suoralla puhuttelulla, yritetään vääntää ja keksiä tikusta valituspalautetta että saisimme kaverin ulos (kehitetään häirintäkäyttäytymisen - kuten henkilökohtaisuudet - tueksi tarinaa pelottavasta, haisevasta, hullusta, joka on sekaisin; tyypillinen tapa) paikasta. Kuitenkin monessa tapauksessa
Vierailija kirjoitti:
jne.
totta, ihmisiä kannattaa muistuttaa heidän rumuudestaan :D
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut reilusti ylipainoinen. Minua todella hämmästyttää se, että ihmiset ottavat asiakseen kommentoida kehoani, ylipainoani ja elintapojani. Ennen kaikkea hämmästyttää, kuinka tuntemattomat ihmiset, puolitutut ja vanhat tuttavat ovat näitä kommentteja eniten esittäviä.
Mistä ihmeestä tämä johtuu? Kuvittelevatko ihmiset, että lihava on jotenkin tyhmä eikä ymmärrä omaa parastaan, ja näin ollen on ookoo kommentoida tämän syömisiä? En minäkään kommentoi vanhoille tutuille, että kappas, onpas sinulla melkoinen aikuisiän akne!
Terveelliset elintavat ovat kaikille parhaaksi. Onko todellisuus ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole, etkö ole jo oppinut sitä, että ainoastaan naiset ovat lihavia, miehillä ylipaino johtuu pelkästään suurista lihaksista!
Mies 169cm ja 90kg ja nainen samat mitat. Miehellä fyysinen työ ja nainen hentoluinen konttorihiiri.
Kumpi on lihava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun en ole koskaan havainnut, että kukaan kommentoisi lihavien syömisiä mitenkään. Hoikkia sen sijaan kommentoidaan jatkuvasti.
Joo, tääkin palsta on täynnä keskustelunavauksia tyyliin :"arvatkaa mitä näin just hoikan ostoskärryissä" jne.
Nostas nyt jo vähän katsetta sieltä omasta navastasi. Maailma on täynnä läskivihaa ja lihavien kommentointia ja haukkumista. Mutta ehkä se ei susta tunnu siltä, ehkä se on susta normaalia puhetta lihavuudesta, etkä siksi sitä tunnista.
Joo on varmaan läskivihaa. Ja joo kyllä täällä palstalla haukutaan läskejä. Ja monet varmaan hiljaa mielessään. Ja idiootit koulukiusaajatyyppiset varmaan ihan suoraan päin naamaakin. Mutta koskaan en ole kuullut kenenkään -normaalin- ihmisen kommentoivan -kenellekään lihavalle- tämän lihavuudesta. Mutta laihuudesta olen kyllä kuullut moitittavan, laihalle itselleen, lukemattomia kertoja. Esim. minulle itselleni on sanottu mm että "söisit enemmän ni et olisi niin kamalan laiha", "ota vähän pullaa ni saat sinäkin lihaa luittes ympärille, sulla on niin pienet tissitkin", "ei ois pitänyt palkata tuota tänne meille kun se on niin laiha että rupee vaan ärsyttämään" ym ym ym. Ja nämä kaikki ihan tavallisten, aikuisten ihmisten suusta. Lisäksi mua on sanottu luuviuluksi, vinkuheinäksi, pulkannaruksi, tikuksi, anorektikoksi, kirpuksi, etc; ja ihan normaalit, aikuiset ihmiset on näin sanoneet.
Ihmisen ulkomuodon kommentointi on aina yhtä ikävää ja väärin, oli henkilö sitten lihava, laiha tai jotain muuta. Ihmettelen miksi yrität kieltää ettei ylipainoisille kommentoitaisi tai huudeltaisi päin naamaa, vaan se olisi yksinomaan laihojen ongelma.
Jännästi luokittelet lihaville huutelijat idiooteiksi koulukiusaajatyypeiksi ja laihoille huutelijat normaaleiksi. Ihan samalla tavalla minä voisin mitätöidä sinun kokemuksesi sillä perusteella etten ole koskaan kuullut kenenkään normaalin kommentoivan hiukan ihmisen ulkomuotoa negatiiviseen sävyyn.
Ennen olin todella alipainoinen ja sain kuulla siitä kaikenlaisia negatiivisia kommentteja tutuilta ja tuntemattomilta. Sitten lihoin sairauden takia ja taas sain kuulla ihan yhtä ikäviä kommentteja. Nyt kun taas olen laihtunut normaalipainoikseksi, niin edelleen kommentointi jatkuu (tosin ei niin negatiivisena, lähinnä ihmettelevänä). Tuntuu, ettei ikinä ole sopiva, siis muiden mielestä.