Miksi jonkun 6-7v lapsi ei osaa tehdä aamupalaa itselleen?
Otsikossa kysymys. Poislukien erityisyydet, niitä ei kannata alkaa tähän selostamaan.
Jos on normaalisti kehittynyt, normaali eskarilainen tai koululainen, niin mikä on (teko)syy siihen, ettei hän osaa tehdä itselleen mikropuuroa, ottaa hedelmää, jugurttia tai voidella leipää?
Toisesta keskustelusta virinneenä ihmetyksen aiheena, kun äiti joutuu herätä 365 päivää vuodessa tekemän 7v lapselle aamupalaa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattele, ap, mä teen mun koko perheelle aamupalan, mieskin saa sen valmiina. Kyllä on kauhiaa! Eilenkin paistoin croissantteja, pekonia ja munia. Voi hirveä, pilalle menee koko perhe.
Eiköhän kyse ollut siitä, että jos vanhempi haluaisi nukkua niin kyllä tuon ikäinen jo itse osaa aamupalansa tehdä.
HAAAALLLLEEEELUJAAAAA!
About eka, joka on tajunnut :D Kiitos.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön itsekin mikropuuroa. Ei kaurapuuro sisällöltään sen kummemmaksi muutu, tehdäänkö se sitten mikrossa vai kattilassa. Maku on maitoon keitettynä parempi, mutta pehmeitä kaurahiutaleita siinä silti vaan on. mahdollisesta voi pöyristyä. 😃
Hei, jotkut syö aamuisin jotain sokeroituja muroja tai jukurttia! Ajatelkaa! Tai teollista leipää ja suolaista juustoa, kyllä paukkuu natriumsuositukset. Nyt kyllä, oi vitsi.
No, meillä ei ole koko mikroaaltouunia eikä tulekaan.
Mitä sitten? 😄
Sitä vaan, että ei lapsella edes olisi mahdollisuutta tehdä sitä mikropuuroa meillä. Ja miksipä tosiaan pitäisikään sellaista moskaa tehdä.
Sekö oli otsikkona? Että miksi jonkun 6-7v ei osaa tehdä mikropuuroa? Okei. Sait mainostaa mikrotonta erinomaisuuttasi, joten kysytään uudelleen; osaako siis lapsesi tehdä aamupalaa itse (ikävuosina 6-7)? Vihje: aamupalaa on muutakin kuin paholaisen siemenistä valmistettu MIKKKKRRRROPUURO.
Ap.
alexsandra kirjoitti:
Ihanaa mä olen kommentillani insprinoinut elämäni ekan av ketjun.
Mulla on ne 4v ja 7v jolle äiti nousee 365 aamuna vuodessa tekemään aamupalaa.
Toisin kuin aloittaja haluaa ajatella. Molemmat osaa voidella leivän ja ottaa jugurtin kaapista sekä kaataa maitoa/ottaa vettä. Kumpaakaan en ole opettanut puuron laittoon ja ainakin toistaiseksi laitan sen heille mielellään.
Ekassa ketjussa en missään nimessä valittanut siitä että herään lasteni kanssa. Se on oma valintani. Eka ketju koski kellojen siirtoa johon ei edelleenkään ole mielestäni mitään järkevää syytä.
Heippa. Kiva kun poikkesit. Sanoit ketjussa etten käsitä kommentteja miten lapsi pärjää aamuisin itsekseenkin, jos vanhempi tahtoisi nukkua, koska sinun 7v ei pärjää. Hänen on saatava puuroa ja sinun on mentävä sitä keittämään :)
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Aattele, ap, mä teen mun koko perheelle aamupalan, mieskin saa sen valmiina. Kyllä on kauhiaa! Eilenkin paistoin croissantteja, pekonia ja munia. Voi hirveä, pilalle menee koko perhe.
Varsinkin pojat pariuduttuaan sitten odottavat että vaimo voitelee heille leivät ym. Eivät osaa mitään kotitöitä
Tiivistetään nyt ap:n pointti. Nykyajan lapsilla on puutteita motorisissa taidoissa, koska he eivät joudu ottamaan jugurttia jääkaapista neljänä aamuna vuodessa.
Meillä lasten annetaan olla lapsia.. Jätetään siivoaminen, ruoanlaitto jne aikuisille!
Vierailija kirjoitti:
Tiivistetään nyt ap:n pointti. Nykyajan lapsilla on puutteita motorisissa taidoissa, koska he eivät joudu ottamaan jugurttia jääkaapista neljänä aamuna vuodessa.
Heippa. En ole puhunut mitään motorisista taidoista. Muuten hyvä :)
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten annetaan olla lapsia.. Jätetään siivoaminen, ruoanlaitto jne aikuisille!
Lapsethan (pienet) yleensä tykkäävät leikkiä siivousta ja pyyhkiä jollain talouspaperin palalla muka pölyjä kun vanhemmat siivoaa oikeasti tai muuten matkia sitä mitä vanhemmat tekevät, kuten ruuanlaitto jne. Meidän 4v pillahti myös kerran itkuun, kun en heti antanut hänen itse imuroida, vaan meinasin että minä imuroin. Pakkohan siinä oli antaa pienen sutia eteinen ja olkkari ja veti muuten hyvin. Kyllä niitä tenavia kannattaa osallistaa leikin varjolla vähän kaikenlaiseen ikätason mukaisesti, eikä se tosiaan poissulje sitä että lapsi saa olla lapsi.
Ihanaa tää mustavalkoisuus täällä. Miten te selviätte päivästä toiseen oikeassa elämässä näiden näkökantojenne kanssa? :D
Ap.
Meidän lapset osasi tehdä aamupalansa jo 1-vuotiaina. Miksi ei olisi osannut?
Kyllä vanhempienkin pitää saada nukkua eikä lapsen mukaan hyppiä joka aamu kello 6 00 ylös lasta passaamaan.
Ja meillä lapset meni itsenäisesti päiväkotiin 2-vuotiaasta lähtien. Ei meillä vanhemmilla ollut aikaa tuhlata aamulla jonnin joutavaan päiväkodissa pyörimiseen.
Itse olen joutunut toimimaan yksin aamuisin ainakin eskarista asti. Isä meni tehtaaseen seiskaksi ja äiti sairaalaan kasiksi. Jälkimmäinen herätti ennen lähtöään ja siitä sitten selviydyin keskenäni. Perheessä oli vain yksi auto ja isä liikkui työmatkat sillä, äiti pyöräili kesät ja käveli talvet. Lähtö oli melko varhain siis.
Ihan järkevästi käyttäytyvä ihminen kasvoi valmiiksi jääkaappiin tehdyillä (ja vähän isompana itse väsäämillä) leivillä, niillä sokerijogurteilla, mandariineilla ja toisinaan myös muroilla. Mitä nyt silloin 80- ja 90 -lukujen taitteessa duunariperheissä ruukattiin syödä.
Minusta on normaalia että eskari-/kouluikäinen lapsi osaa nousta kellon soidessa itsenäisesti, käydä vessassa, harjata hiukset ja hampaat, pukea valmiiksi katsotut ja säänmukaiset kamppeet päälle sekä syödä aamupalan ja korjata sen jälkeen jälkensä. Ja tehdä tämän kaiken herättämättä koko taloa. Tästä voi sitten jatkaa tarpeen mukaan riippuen päivästä.
Vuorotyöperheissä tästä on erityisesti hyötyä. Jos toinen vanhempi on lähtenyt töihin jo viideltä ja toinen palannut yli puoli vuorokautta kestäneeltä tienkunnossapitokeikalta kuudelta, ei ole tarpeen alkaa heräilemään parin tunnin päästä ruokkimaan jälkikasvuaan joka ikänsä ja kykyjensä puitteissa kykenee tekemään sen hyvin itsekin. Lapsen tullessa päivällä voidaan sitten tehdä yhdessä välipalaa ja harrastaa sosiaalista kanssakäymistä kun vanhemmaltakin onnistuu se maidon lasiin kaato läikyttämättä.
Jeps, av-autisti nro 3 siinä, terve vaan sinne ruudun taakse :) Tule toki takaisin, kun osaat argumentoida edes auttavasti ja puhua mielellään asiasta mistä on kyse.
Ap.