Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jonkun 6-7v lapsi ei osaa tehdä aamupalaa itselleen?

Vierailija
29.10.2017 |

Otsikossa kysymys. Poislukien erityisyydet, niitä ei kannata alkaa tähän selostamaan.
Jos on normaalisti kehittynyt, normaali eskarilainen tai koululainen, niin mikä on (teko)syy siihen, ettei hän osaa tehdä itselleen mikropuuroa, ottaa hedelmää, jugurttia tai voidella leipää?

Toisesta keskustelusta virinneenä ihmetyksen aiheena, kun äiti joutuu herätä 365 päivää vuodessa tekemän 7v lapselle aamupalaa.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka lapsi ei aamulla ottaisikaan itse aamupalaa, todennäköisesti iltapäivällä hän kuitenkin ottaa. Ei ole mitään syytä olla noin aggressiivinen toisia kohtaan, eletään kaikki omaa elämäämme. Jos joku passaa mielestäsi lapsensa pilalle, voit aina ajatella:"onneksi ei oo mun lapsi"

Vierailija
62/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta ap. Mitäs jos hyväksyisit sen tosiseikan että kaikki lapset ovat erilaisia. Oppivat asioita eri tahtiin. Perheet ovat myös erilaisia ja arvostavat eri asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tuo ensin minulle kahvit sänkyyn ja sitten laittaa lapsille aamupalaa. On kyllä tosi kiva tunne kun huolehditaan, osaisin toki itsekin kahvit keittää.

Vierailija
64/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön itsekin mikropuuroa. Ei kaurapuuro sisällöltään sen kummemmaksi muutu, tehdäänkö se sitten mikrossa vai kattilassa. Maku on maitoon keitettynä parempi, mutta pehmeitä kaurahiutaleita siinä silti vaan on. mahdollisesta voi pöyristyä. 😃

Hei, jotkut syö aamuisin jotain sokeroituja muroja tai jukurttia! Ajatelkaa! Tai teollista leipää ja suolaista juustoa, kyllä paukkuu natriumsuositukset. Nyt kyllä, oi vitsi.

Vierailija
65/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tekosyysi siihen, että sinun 6-7v. lapsesi ei osaa käyttää konepistoolia? Tiedäthän, että on maita, joissa tuon ikäiset tulittavat jo mennen tullen ja osallistuvat sotaan siinä missä aikuisetkin? Älkää toki paapoko lastanne piloille.

Tai miksi ap. ei laita eskarilaistaan oikeisiin töihin hikipajoihin 12-14 h päiväksi, vaan vie lapsensa eskariin.

Monessa maassa tuon ikäiset ovat tekemässä tuottavaa työtä. Kyllä ap. paapoo lapsensa pilalle.

Vierailija
66/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön itsekin mikropuuroa. Ei kaurapuuro sisällöltään sen kummemmaksi muutu, tehdäänkö se sitten mikrossa vai kattilassa. Maku on maitoon keitettynä parempi, mutta pehmeitä kaurahiutaleita siinä silti vaan on. mahdollisesta voi pöyristyä. 😃

Hei, jotkut syö aamuisin jotain sokeroituja muroja tai jukurttia! Ajatelkaa! Tai teollista leipää ja suolaista juustoa, kyllä paukkuu natriumsuositukset. Nyt kyllä, oi vitsi.

No, meillä ei ole koko mikroaaltouunia eikä tulekaan.

Vierailija
67/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aattele, ap, mä teen mun koko perheelle aamupalan, mieskin saa sen valmiina. Kyllä on kauhiaa! Eilenkin paistoin croissantteja, pekonia ja munia. Voi hirveä, pilalle menee koko perhe.

Eiköhän kyse ollut siitä, että jos vanhempi haluaisi nukkua niin kyllä tuon ikäinen jo itse osaa aamupalansa tehdä.

Vierailija
68/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? 😄

Vierailija
69/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlainen itse tekeminen olisi hyvää käsien motorisen kehityksen kannalta. Nykylapset ovat keskimäärin reilusti jäljessä motorisessa kehityksessä, kun käsin ei välttämättä tehdä juuri mitään oikeaa. Osa lapsista on jopa useita vuosia jäljessä eikä taitojen kehittymistä normaaleiksi välttämättä tapahdu lainkaan.

Nappuloiden painelu ja kosketusnäytön pyyhkiminen eivät riitä motoristen taitojen harjoitteluun.

Aamiaisen tekeminen on hyvää käsien motorisen kehityksen kannalta? Salli mun nauraa 😂

Ja miksi ei olisi??

Vierailija
70/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on grillimikro jonka mikroa en käytä koskaan.

Vierailija
71/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? 😄

Sitä vaan, että ei lapsella edes olisi mahdollisuutta tehdä sitä mikropuuroa meillä. Ja miksipä tosiaan pitäisikään sellaista moskaa tehdä.

Vierailija
72/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa mä olen kommentillani insprinoinut elämäni ekan av ketjun.

Mulla on ne 4v ja 7v jolle äiti nousee 365 aamuna vuodessa tekemään aamupalaa.

Toisin kuin aloittaja haluaa ajatella. Molemmat osaa voidella leivän ja ottaa jugurtin kaapista sekä kaataa maitoa/ottaa vettä. Kumpaakaan en ole opettanut puuron laittoon ja ainakin toistaiseksi laitan sen heille mielellään.

Ekassa ketjussa en missään nimessä valittanut siitä että herään lasteni kanssa. Se on oma valintani.              Eka ketju koski kellojen siirtoa johon ei edelleenkään ole mielestäni mitään järkevää syytä.

Vierailija
73/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pistän vielä paremmaksi. Meillä mies kantaa joka aamu eskarilaisen ja sisaruksensa alakertaan sohvalle heräilemään. Voitteko te yksin aamiaisenne laittaneet edes kuvitella, miltä tuntuu herätä kun tuttu aikuinen kantaa sylissä peiton mutkassa kylmänä aamuna?

Minä puolestani hoidan vauvaa.

Ja muuten mikropuuro räjähtää niin helposti, että itsekin siivoan sitä omilta jäljiltäni uunin seinistä kerran viikossa. Lapset kyllä tykkäävät auttaa ruoanlaitossa muuten.

Miten mikropuuro voi räjähtää? Et kai käytä kupua?

Vierailija
74/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin välillä tulee mikropuuro yli kulhon jos aineet ei ole olleet jos oikein tai aikaa on liikaa. Lisäksi en tykkää kun lapset käyttävät mikroa itse niin aina on nenä kiinni mikron ovessa

Vierailija
75/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin 6v ei pyyhi edes vessassa itse et kyllä näitä on joille äiti tekee kaiken ja sit ihmettelee, ku teini-ikäinen ei osaa tehä mitään.

Minulla myös lähipiirissä 6v lapsi joka ei osaa pyyhkiä itse. Olen ihmetellyt tätä. Mielestäni aivan käsittämätöntä. Miten vessa-asiat hoituvat esimerkiksi kaverilla tai eskarissa?

Vierailija
76/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä useampi lapsi oli perheessä, koskaan ei aamupaloja tai välipaloja tehty valmiiksi kenellekään (lukuunottamatta sitä jos oli vieraita) eikä mitään pöydän kattamisiakaan lämpimän ruuan kanssa paitsi joskus sunnuntaisin. Kaikki osas kyllä hakea omat välineensä. Eskarissa äiti jonkun verran huolehti että oon aamulla syönyt ja asialliset kamppeet päällä lähen, ekaluokan alussakin vielä jonku kerran ja satunnaisesti sillon tällön myöhemminki heräs huolehtimaan vaatetuksesta kovilla pakkasilla. Mut yleensä oli äiti nukkumassa kun lähin kouluun. En mä kelloakaan osannut kunnolla eskarissa tai ekaluokalla mut samaan aikaan kun lähti kuin isommat sisarukset niin oli oikeaan aikaan paikalla. Mielestäni mulla oli ihan tarpeeksi huolehtivat vanhemmat.

Toki kun jälkikäteen aattelee niin oishan se ollut helppoa ja mukavaa jos ois aamupala aina valmiina ollut kun herää. Tai ees joskus. Mut ei sitä kaivannut kun ei paremmasta tiennyt.

Vierailija
77/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärsin kyllä ap:n pointin, itsekin ihmettelin siinä ketjussa sitä yhtä, joka oli aivan herne nenässä siitä, että kun kelloja oli siirretty niin heidän 7-vuotias oli herännyt viideltä ja hänen oli pakko herätä keittämään puuroa silloin viideltä vaikka olis halunnut nukkua. Tässä vaiheessa ei ollut mainintaa 4-vuotiaasta sisaruksesta.

Kyllä muakin hämmästytti ettei 7-vuotias osaisi ottaa vaikka leipäpalasta ja lasia maitoa tai vaikka banaania ja katsella tunnin verran lastenohjelmaa YHTENÄ aamuna vuodessa. Tuossa puhuttiin tästä talviaikaan siirtymisestä ja sen aiheuttamasta kasoksesta.

Kyllä meilläkin arkiaamuisin herätään aina lasten kanssa ja aikaisemminkin, koska mekin lähdemme töihin. Välillä keitetään koko porukalle puuroa, mutta useimmiten teinit haluavat tehdä oman aamupalansa itse ja valita siinä oman fiiliksen mukaan mitä syövät. Lisäksi jos lukiolaisella on vaikka kympin aamu, ei hän halua nousta syömään klo 6.30 kun muut herää.

Kun lapset olivat pieniä, saattoivat jo siinä 4-5 vuotiaana nousta ja katsoa lastenohjelmia keskenään. Ihan ilman tappelua. Ja jos olivat nälkäisiä niin syödä jotain pientä siinä samalla. Varsinainen aamupala syötiin sitten myöhemmin, 9-10 aikaan kaikessa rauhassa porukalla. Kun esikoinen oli eskarissa, paapoi 3-vuotiaalle veljellekin aamupalaa ja otti katsomaan lastenohjelmia. Eihän me aikuiset nyt sitten enää siinä sikeästi nukuttu, en minä ainakaan. Mutta oli ihanaa heräillä rauhassa ja kuunnella lasten touhua.

Lapset oli aika pieniä kun tykkäsivät "yllättää" meidät vanhemmat tekemällä aamupalan. Esikoinen oli ehkä 2. luokalla ja keskimmäinen 1. luokalla. Keittivät kahvinkin hienosti ja kattoivat pöydän. Me yritettiin esittää nukkuvamme vaikka se touhu kuului Kiinaan saakka. Sitten tulivat herättämään meidät että yllätys, yllätys, tulkaa aamupalalle! Mun mielestä se oli ihanaa. Ja juontaa juurensa siitä, että viikonloppuisin ollaan syöty pitkän kaavan mukaan aamupalaa, 99 % meidän vanhempien laittamaa. Vanhemmiten yleensä miehen tekemänä, kun on aamuvirkku. Ei ole pelkoa että teinit olis klo 7 vaatimassa aamupuuroa 😁

Vierailija
78/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tekosyysi siihen, että sinun 6-7v. lapsesi ei osaa käyttää konepistoolia? Tiedäthän, että on maita, joissa tuon ikäiset tulittavat jo mennen tullen ja osallistuvat sotaan siinä missä aikuisetkin? Älkää toki paapoko lastanne piloille.

Kas siinäpä taas tyyppiesimerkki av-autistista, joka ei osaa argumentoida mihinkään, vaan tulee lähinnä huutelemaan ja mölisemään ketjuun kuin ketjuun pääpointtinaan olla aina erimieltä ja höystää "mielipiteensä" yleensä jollain alatyylisellä tai vähintäänkin mauttomalla kommentilla.

Ap.

Vierailija
79/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikropuuro? Syökö joku oikeasti sellaista :D?

Mä kans ihmettelen. Kuka hemmetti syöttää lapselleen jotain mikropuuroa? Ei taida olla muutkaan asiat ihan kohdallaan.

No eipä tietenkään ole mikään asia kohdillaan. Mikropuuro, tuo kaikista hirvityksistä kamalin, kaaoksen syntysiemen, elämänhallinnan menettämisen ensiaskel. 

Tuossa siis toinen av-autisti, yhtä päteviä "argumentteja" kuin edeltäjällään.

Ap.

Vierailija
80/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenta ap. Mitäs jos hyväksyisit sen tosiseikan että kaikki lapset ovat erilaisia. Oppivat asioita eri tahtiin. Perheet ovat myös erilaisia ja arvostavat eri asioita.

Saapi arvostaa ja saapi passata vaikka maailman tappiin. Tiedustelin vaan mikä on se syy, ajatus, sen takana, ettei viitsitä antaa edes yrittää. Yleensä kun lapset ovat luonnostaan kovia innostumaan uusista jutuista ja itsetehty on maailman parasta :)

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi