Miksi jonkun 6-7v lapsi ei osaa tehdä aamupalaa itselleen?
Otsikossa kysymys. Poislukien erityisyydet, niitä ei kannata alkaa tähän selostamaan.
Jos on normaalisti kehittynyt, normaali eskarilainen tai koululainen, niin mikä on (teko)syy siihen, ettei hän osaa tehdä itselleen mikropuuroa, ottaa hedelmää, jugurttia tai voidella leipää?
Toisesta keskustelusta virinneenä ihmetyksen aiheena, kun äiti joutuu herätä 365 päivää vuodessa tekemän 7v lapselle aamupalaa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapseni osaisi, jos pitäisi. Muttei tarvitse, koska minä haluan hemmotella lapsiani valmiilla aamiaisella. Se on mukava aamulla, lapset saa nukkua hitusen pidempään ja tulla valmiille aamupalalle. Ja hei, mun lapset ovat jo 15- ja 17-vuotiaat, haluatko kauhistella tätä?
Minä en nyt ymmärrä, mikä on ap:n pointti. Mitä se sinun napaasi kaivelee, miten muut perheet hoitavat aamunsa? Lasten parhaaksi tässä itse kukin toimii, ja perustaidot ehtii jokainen suomalaislapsi oppimaan koulussa viimeistään, siellä kun ei opettaja heille voitele leipää.
Suomalaislapsilta on ihan perustaidotkin hukassa, huomaa vanhempien lellineen ja paaponeen. Ei ole päiväkodin tai koulun vaan vanhempien velvollisuus opettaa nämä taidot, vastuuta, sekin on katsos sitä välittämistä, eikä vain niin että kaikki tehdään valmiiksi.
No, en tiedä osaako. Ei ole koskaan kokeiltu. On yleensä kyllä omatoiminen. Yläkouluikäinen osaa ottaa itselleen aamupalaa, mutta tietenkin hänen kanssaan noustaa aamulla ylös. En muista, että olisin itsekään tehnyt ekalla itselleni aamupalaa tai edes neljännellä. Ihan normaali aikuinen musta tuli. Miksi normaali huolehtiminen on paha? Tulee vaan tasapainoisempia ihmisiä, jotka auttaa toisia, kun oppivat, että toisen eteen voi tehdä jotain vapaaehtoisestikin. Sen lisäksi kouluun menemistä pitää tukea, sääliksi käy näitä reppanoita, jotka joutuu itsensä huolehtimaan, kun vanhempi/vanhemmat vetää lonkkaa. Ja kyllä, yläkouluikäisetkin kertovat suru puserossa siitä, kuinka muut jää nukkumaan, kun joutuvat lähtemään kouluun. Sen näkee, että asia on heillekin vielä vaikea ja tietävät, että 90% luokkakavereista tilanne ei ole sama.
Vierailija kirjoitti:
Minä pistän vielä paremmaksi. Meillä mies kantaa joka aamu eskarilaisen ja sisaruksensa alakertaan sohvalle heräilemään. Voitteko te yksin aamiaisenne laittaneet edes kuvitella, miltä tuntuu herätä kun tuttu aikuinen kantaa sylissä peiton mutkassa kylmänä aamuna?
Minä puolestani hoidan vauvaa.
Ja muuten mikropuuro räjähtää niin helposti, että itsekin siivoan sitä omilta jäljiltäni uunin seinistä kerran viikossa. Lapset kyllä tykkäävät auttaa ruoanlaitossa muuten.
Meillä sama, ekaluokkalainen kannetaan aamiaiselle tai sohvalle peiton kanssa aamulla. Ihana ja lempeä herätys. Muistan jo omasta lapsuudesta, kun toisten kotona tehtiin noin ja heistä tuli hyviä vanhempia itsestä ja muutenkin olivat hyvinhoidettuja ja rakastettuja lapsia.
No mitä se kenenkään persettä kutittaa jos jonkun toisenkin lapsi ei osaa tehdä aamiaista 6-7v? Jos ap nyt vain sitten huolehtisi sen oman lapsesi taidoista nii voit jättää muiden arvostelun pois päiväjärjestyksestä... On mullekin aina tehty aamiainen valmiiks ja herätetty baömioseen pöytään vielä tuon ikäisenä. Ja ihan hyvin osasin sitten kuitenkin yläasteikäisenä hoitaa itselleni sen paahtarin ja teen nenän eteen tai keittää (HOX keittää liedellä) puuron.
Kaikenlainen itse tekeminen olisi hyvää käsien motorisen kehityksen kannalta. Nykylapset ovat keskimäärin reilusti jäljessä motorisessa kehityksessä, kun käsin ei välttämättä tehdä juuri mitään oikeaa. Osa lapsista on jopa useita vuosia jäljessä eikä taitojen kehittymistä normaaleiksi välttämättä tapahdu lainkaan.
Nappuloiden painelu ja kosketusnäytön pyyhkiminen eivät riitä motoristen taitojen harjoitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapseni osaisi, jos pitäisi. Muttei tarvitse, koska minä haluan hemmotella lapsiani valmiilla aamiaisella. Se on mukava aamulla, lapset saa nukkua hitusen pidempään ja tulla valmiille aamupalalle. Ja hei, mun lapset ovat jo 15- ja 17-vuotiaat, haluatko kauhistella tätä?
Minä en nyt ymmärrä, mikä on ap:n pointti. Mitä se sinun napaasi kaivelee, miten muut perheet hoitavat aamunsa? Lasten parhaaksi tässä itse kukin toimii, ja perustaidot ehtii jokainen suomalaislapsi oppimaan koulussa viimeistään, siellä kun ei opettaja heille voitele leipää.
Keskustelunaihe kumpusi siitä, kun joku valitti kellojensiirtoketjussa, että joutuu joka tapauksessa heräämään aikaisin laittamaan 7v lapselle aamupalaa ja ihmetteli ketjun kommentteja, miten tuon ikäiset pärjäävät jo yksinkin aamulla, jos (paino sanalla JOS) haluaa itse nukkua vähän pitempään. Sama tyyppi mainitsi, että heidän 7v ei todellakaan pärjää aamuisin yksinään.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Perustaitojen opettaminen on kyllä vanhempien tehtävä, ei koulun.
Vierailija kirjoitti:
Aattele, ap, mä teen mun koko perheelle aamupalan, mieskin saa sen valmiina. Kyllä on kauhiaa! Eilenkin paistoin croissantteja, pekonia ja munia. Voi hirveä, pilalle menee koko perhe.
*viuuuuuuuhhhh*
Ääni, joka kuuluu, kun joltain menee pointti ohi ja lujaa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä just luin? Että se on joku äidin mittari, että alle kouluikäisenä jo lapsien pitäisi osata tehdä itse aamupalansa, kun äitiä vähän väsyttää?
Nii-in, en kyllä itsekään mitä tai mistä tuon luit? Aloituksessa ei mainittu mitään mistään äidin mittareista. Kannattaa vielä tarkistaa vastasitko oikeaan ketjuun :)
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minä pistän vielä paremmaksi. Meillä mies kantaa joka aamu eskarilaisen ja sisaruksensa alakertaan sohvalle heräilemään. Voitteko te yksin aamiaisenne laittaneet edes kuvitella, miltä tuntuu herätä kun tuttu aikuinen kantaa sylissä peiton mutkassa kylmänä aamuna?
Ja muuten mikropuuro räjähtää niin helposti, että itsekin siivoan sitä omilta jäljiltäni uunin seinistä kerran viikossa. Lapset kyllä tykkäävät auttaa ruoanlaitossa muuten.
Miten sä teet sen puuron, jos saat sen räjähtämään? Ihan mielenkiinnosta.. Olen tehnyt mikrossa puuroa todella monta kertaa, enkä koskaan saanut sitä räjähtämään mihinkään :)
Harmi, kun jää muuten hyvä äiti -pisteet nyt saamatta tästä sen takia, kun meillä ei ole alakertaa mihin kantaa lapsi heräämään :( Onneksi teillä sentään tuttu aikuinen kantaa, ilmeisesti vieraitakin olisi tarjolla viikonloppuisin, kun piti mainita.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattele, ap, mä teen mun koko perheelle aamupalan, mieskin saa sen valmiina. Kyllä on kauhiaa! Eilenkin paistoin croissantteja, pekonia ja munia. Voi hirveä, pilalle menee koko perhe.
*viuuuuuuuhhhh*
Ääni, joka kuuluu, kun joltain menee pointti ohi ja lujaa.
Ap.
Näinpä, ap. Suurin osa ei ymmärtänyt keskustelun pointtia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelunaihe kumpusi siitä, kun joku valitti kellojensiirtoketjussa, että joutuu joka tapauksessa heräämään aikaisin laittamaan 7v lapselle aamupalaa ja ihmetteli ketjun kommentteja, miten tuon ikäiset pärjäävät jo yksinkin aamulla, jos (paino sanalla JOS) haluaa itse nukkua vähän pitempään. Sama tyyppi mainitsi, että heidän 7v ei todellakaan pärjää aamuisin yksinään.
Ap.
Ja ilmeisesti sinulta meni kovaa ohi, että moni vanhempi haluaa tehdä lapselle terveellistä, hyvää aamupalaa. Ei, mikropuuro ei vastaa haudutettua. Jääkaapissa yön ollut keitetty kananmuna ei ole yhtä hyvää kuin juuri keitetty. Yleensäkin joku pelkkä banaani ei ole täysipainoinen aamupala. Leipää ei kaikissa perheissä syödä ollenkaan.
Kyllä, useimmat lapset osaavat jotain ottaa siinä 6-7 vuotiaina. Eri juttu onko se mitään järkevää ruokaa. Tai nauttiiko lapsi siitä, että joutuu yksin miettimään mitä osaisi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
No, en tiedä osaako. Ei ole koskaan kokeiltu. On yleensä kyllä omatoiminen. Yläkouluikäinen osaa ottaa itselleen aamupalaa, mutta tietenkin hänen kanssaan noustaa aamulla ylös. En muista, että olisin itsekään tehnyt ekalla itselleni aamupalaa tai edes neljännellä. Ihan normaali aikuinen musta tuli. Miksi normaali huolehtiminen on paha? Tulee vaan tasapainoisempia ihmisiä, jotka auttaa toisia, kun oppivat, että toisen eteen voi tehdä jotain vapaaehtoisestikin. Sen lisäksi kouluun menemistä pitää tukea, sääliksi käy näitä reppanoita, jotka joutuu itsensä huolehtimaan, kun vanhempi/vanhemmat vetää lonkkaa. Ja kyllä, yläkouluikäisetkin kertovat suru puserossa siitä, kuinka muut jää nukkumaan, kun joutuvat lähtemään kouluun. Sen näkee, että asia on heillekin vielä vaikea ja tietävät, että 90% luokkakavereista tilanne ei ole sama.
Okei, en tiedä mihin aloitukseen olet vastannut?
Kuka sanoi että huolehtiminen on paha? Kysymys oli, että mikä on se (teko)syy ettei opeteta lasta laittamaan aamupala itse, että osaisi? Se, että lapsen opettaa, ei tarkoita että lapsi tekee 365 päivää vuodesta aamupalan yksin, äiti vetää lonkkaa 7 päivää viikosta tai että kukaan ei välitä ja koulukirjarahatkin joutuu kerjäämällä raapimaan kasaan.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Siinä jutussa muistaakseni oli myös 4v pikkusisarus. Pitääkö sen 7vuotiaan vahtia häntäkin, katsoa että saa aamupalaa jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä teet sen puuron, jos saat sen räjähtämään? Ihan mielenkiinnosta.. Olen tehnyt mikrossa puuroa todella monta kertaa, enkä koskaan saanut sitä räjähtämään mihinkään :)
Harmi, kun jää muuten hyvä äiti -pisteet nyt saamatta tästä sen takia, kun meillä ei ole alakertaa mihin kantaa lapsi heräämään :( Onneksi teillä sentään tuttu aikuinen kantaa, ilmeisesti vieraitakin olisi tarjolla viikonloppuisin, kun piti mainita.
Ap.
En räjähtämisestä tiedä, mutta yli se kiehuu tosi herkästi, jos yhtään liikaa laittaa. Ja se sotku onkin sitten ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen itse tekeminen olisi hyvää käsien motorisen kehityksen kannalta. Nykylapset ovat keskimäärin reilusti jäljessä motorisessa kehityksessä, kun käsin ei välttämättä tehdä juuri mitään oikeaa. Osa lapsista on jopa useita vuosia jäljessä eikä taitojen kehittymistä normaaleiksi välttämättä tapahdu lainkaan.
Nappuloiden painelu ja kosketusnäytön pyyhkiminen eivät riitä motoristen taitojen harjoitteluun.
Aamiaisen tekeminen on hyvää käsien motorisen kehityksen kannalta? Salli mun nauraa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ja ilmeisesti sinulta meni kovaa ohi, että moni vanhempi haluaa tehdä lapselle terveellistä, hyvää aamupalaa. Ei, mikropuuro ei vastaa haudutettua. Jääkaapissa yön ollut keitetty kananmuna ei ole yhtä hyvää kuin juuri keitetty. Yleensäkin joku pelkkä banaani ei ole täysipainoinen aamupala. Leipää ei kaikissa perheissä syödä ollenkaan.
Kyllä, useimmat lapset osaavat jotain ottaa siinä 6-7 vuotiaina. Eri juttu onko se mitään järkevää ruokaa. Tai nauttiiko lapsi siitä, että joutuu yksin miettimään mitä osaisi ottaa.
Ei mennyt ohi, vaan ihmettelen kovasti näitä selityksiä terveellisyydestä ja huolehtimisesta. Ihan kuin se 4 kertaa vuodessa itse otettu jugurtti tai banaani whatever kumoaisi koko vuoden terveellisyyden tai olisi yhtä kuin masentuneena peiton alla 23/7 makaava vanhempi. Hohhoijaaa taas. Ette varmaan syötä terveellisille ja huolehdituille lapsillenne koskaan mitään herkkujakaan, jos kerran mikropuuro on jo kauhistus vs. haudutettu puuro terveellisyysaspektilla mitattuna?
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaislapsilta on ihan perustaidotkin hukassa, huomaa vanhempien lellineen ja paaponeen. Ei ole päiväkodin tai koulun vaan vanhempien velvollisuus opettaa nämä taidot, vastuuta, sekin on katsos sitä välittämistä, eikä vain niin että kaikki tehdään valmiiksi.
No, meillä lapset ovat olleet ruuanlaitossa mukana jo pienestä pitäen.
Mutta kaikki lapset oppivat tuollaiset VIIMEISTÄÄN koulussa, yleensä jo paljon aiemmin, ihan vain katsomalla, miten vanhemmat toimivat.
Ei siihen sitä tarvita, että uninen lapsi - kuusivuotias - pitää panna leikkaamaan leipää ja nostelemaan kuumia puurolautasia.
Kummastelen todella mustavalkoista asennettasi. Lapset oppivat vaikka mitä ihan jo pelkästä esimerkistä.
Mä mietin miksi ikinä kukaan tekee mikropuuroa😳En tiiä ollaanko poikkeus perhe,mutta meillä ei arkisin edes aamupala juurikaan maistu kellekkään..just ja just jonkun banaanin tai mandariinin lapset ottaa tai juotavan jugurtin..vkl kun saa heräillä rauhassa syövät enenmän😊Ja ennen kun joku sanoo,että lapsen on syötävä kunnon aamupala niin ihmiset on erillaisia syöjiä ja tuo ekaluokkalainen menee 10-11väliin koulussa lounaalle niin ei se kerkeä nälkää nähdä😊Itse oon kotiäiti ja tykkään laittaa ruokaa ja välipalaa yms mutta osaa lapset tarpeen tullen itsekkin ottaa jotain😊