Miksi jonkun 6-7v lapsi ei osaa tehdä aamupalaa itselleen?
Otsikossa kysymys. Poislukien erityisyydet, niitä ei kannata alkaa tähän selostamaan.
Jos on normaalisti kehittynyt, normaali eskarilainen tai koululainen, niin mikä on (teko)syy siihen, ettei hän osaa tehdä itselleen mikropuuroa, ottaa hedelmää, jugurttia tai voidella leipää?
Toisesta keskustelusta virinneenä ihmetyksen aiheena, kun äiti joutuu herätä 365 päivää vuodessa tekemän 7v lapselle aamupalaa.
Kommentit (91)
Ei voi päästää lasta keittiöön, voi satuttaa itseään veitsillä/helloilla.
Syömme aamupalan yhdessä, minulle se on tapa välittää lapsistani.
Vierailija kirjoitti:
No voi kai sitä silti opettaa lapselleen, miten saa kaapista ruokaa itsekin, jos tarve vaatii.
Siis oikeastiko jonkun 7-v ei OSAA voidella leipää? Kaverin lapsi osannut alle 3-vuotiaasta, kyllä se saa silti edelleen lapsi olla vaikka perusjuttuja ja vastuuta opetettu pienestä pitäen. Noloa paapomista jos kouluikäinen ei kykene aamupalaa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä syöminen ei poissulje sitä, että 7-vuotiaan voi opettaa itse valmistamaan aamupalansa. Samoin lapsen esim. kerran viikossa itse omin pikkukätösin valmistama aamiainen ei tarkoita ettetkö voisi 6 päivää viikosta osoittaa välittämistäsi valmiilla aamiaisella. Meillä 6v on ihan liekeissä kun saa yrittää ja onnistuu pienissä ruuanlaittohommissa, olkoonkin sitten vaikka mikropuuro.
Oliko muita tekosyitä?
Oletko kenties niitä äitejä, joka valittaa, jos joutuu lapsen asioiden vuoksi heräämään kerran vuodessa jo seitsemältä? Olen tavannut tällaisen äidin. Normaalisti lapsi heräsi ja läksi kouluun äidin nukkuessa. Kerran äiti valitti kovasti, että joutuu heräämään kello 7, koska joutui lähtemään lapsen mukaan hoitamaan tämän asioita.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kenties niitä äitejä, joka valittaa, jos joutuu lapsen asioiden vuoksi heräämään kerran vuodessa jo seitsemältä? Olen tavannut tällaisen äidin. Normaalisti lapsi heräsi ja läksi kouluun äidin nukkuessa. Kerran äiti valitti kovasti, että joutuu heräämään kello 7, koska joutui lähtemään lapsen mukaan hoitamaan tämän asioita.
En, mistä niin päättelit? Herään viidesti viikossa 5.30 "lasten asioiden" takia. Jos saisin mennä vain omaa napaa kaivellen töihin, niin heräisin seitsemältä. Mutta kiitos vaan kysymästä :)
Se, että sinä tunnet yhden (!) äidin, joka on kerran (!) sanonut noin, ei taida olla ihan yleistettävissä tai pätevä argumentti kaikkeen.
Ap.
Meillä herätään koko perhe samoihin aikoihin, lapsi ei syö aamupalaansa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä herätään koko perhe samoihin aikoihin, lapsi ei syö aamupalaansa yksin.
Ei meilläkään, niitä on kaks.
Yhtäaikaa herääminen ei tarkoita sitä etteikö lasta voisi siinä samalla opettaa valmistamaan aamupalaa itse, edes joskus.
Ap.
Kaverin 6v ei pyyhi edes vessassa itse et kyllä näitä on joille äiti tekee kaiken ja sit ihmettelee, ku teini-ikäinen ei osaa tehä mitään.
Kyllä lapseni osaisi, jos pitäisi. Muttei tarvitse, koska minä haluan hemmotella lapsiani valmiilla aamiaisella. Se on mukava aamulla, lapset saa nukkua hitusen pidempään ja tulla valmiille aamupalalle. Ja hei, mun lapset ovat jo 15- ja 17-vuotiaat, haluatko kauhistella tätä?
Minä en nyt ymmärrä, mikä on ap:n pointti. Mitä se sinun napaasi kaivelee, miten muut perheet hoitavat aamunsa? Lasten parhaaksi tässä itse kukin toimii, ja perustaidot ehtii jokainen suomalaislapsi oppimaan koulussa viimeistään, siellä kun ei opettaja heille voitele leipää.
12, mutku kato kun av-mammeron pitää aina jostakin kerätä itselleen itsetunto, edes siitä, että lapsensa ovat jo pienenä alkaneet tehdä itselleen aamupalan.
Juuri laitoin puuron kiehumaan
Lukilolaisille
Aattele, ap, mä teen mun koko perheelle aamupalan, mieskin saa sen valmiina. Kyllä on kauhiaa! Eilenkin paistoin croissantteja, pekonia ja munia. Voi hirveä, pilalle menee koko perhe.
15, tollasella aamupalalla kyllä meneekin, meinaan kiloja karttuu. No ei vaiskaan, meilläkin syödään tukeva aamupala viikonloppuisin, arkisin ei.
Minä tai mies tehdään lapsille aamupala aina, ja meilläkin lapset on jo teinejä. Kyllä he ruokaa osaavat tehdä, tekevät sujuvasti jo kaikenlaista. Mutta aamulla he saavat nukkua ja tulla valmiille aamupalalle. Niin sain minäkin aikoinani, ja ihan on fiksu ja omatoiminen, kokkaamista harrastava nainen minusta silti tullut.
N50
Mitä mä just luin? Että se on joku äidin mittari, että alle kouluikäisenä jo lapsien pitäisi osata tehdä itse aamupalansa, kun äitiä vähän väsyttää?
Kyllä meidän ekaluokkalainen osaa ottaa hedelmän ottaa tai voidella leivän. Mutta siitä keskustelusta mihin viittaat, en kyllä näe mitenkään järkevänä jättää häntä viikonloppuisin yksin ottamaan aamupalaa, jotta voisin nukkua tunnin pidempään. Minusta on mukava yhdessä puuhata keittiössä, minä vaikka laitan puuroa tai kananmunia tai smoothieta tms ja lapsi tekee helpompia juttuja, kattaa pöydän, hakee tarvikkeita, kaataa juotavat, saattaa pilkkoa vaikka kurkkua jne. Se on sellaista yhteistä laittamista mitä ei ehdi kuin viikonloppuisin.
Meillä osaa, mutta mikro on korkealla ja pelkään, että puuro keikahtaa päälle kun sitä ottaa sieltä. Leivät voitelee itse ja kaataa maidot.
No ehkä kukaan ei opettanut koskaan tekemään aamupalaa.