Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanille kasvismunakas ja maitoallergikolle laktoositonta

Vierailija
29.10.2017 |

Tällaisia lapsuksia on käynyt lähipiirissäni ruokarajoitteisille. Ja vielä ammattikeittiöiden taholta. Millaisiin virheisiin olet törmännyt?

Kommentit (418)

Vierailija
121/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi fiksua tilatessaan kertoa, että en siedä paljoa gluteenia, niin ottaisin gluteenittomana alku- ja pääruoan ja jätän sen sietämäni osuuden jälkiruokaan. Niin paljon näkee sellaisia, jotka vaahtoavat, että pitää olla sitä ja tätä pois ruoasta, mutta sitten jälkiruoassa tai juomassa siedetäänkin. Ennemmin sanoo rehellisesti, että kestää niin ja niin paljon. Keittiöhenkilökunnan ei tarvitsisi varoa niin paljoa kontaminaatiota, eikä tulisi mielikuvaa muotidieettiläisestä.

Vierailija
122/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Te kaikki jotka ette voi syödä tai halua syödä normaalien (L, VL, G) ruokamerkintöjen mukaan niin tehkää pöperönne ihan itse.

Toinen vaihtoehto on se, että kaikesta siitä extra-ajasta ja asiakaspalvelijan/ kokin teitä varten tekemästä työstä maksatte "allergia/erikoisruokavalio lisän" joka on esim.10e!

T, ravintoloitsija Helsingistä, jolla kohta menee hermot jokaisen hienostelijan kanssa, teitä meillä on paljon ja olette rasittavia, ymmärsittekö?

Vaihda alaa, et sovi työhösi.

Näin ajattelee todella moni tämän päivän meiningistä. Rakkaus ruokaan ja ruoka-aineilla pelleily on kaksi eri asiaa. Oikeat allergiat on asia erikseen, mutta kun päivän aikana väännetään 50 erityisannosta niin kyllä se on jo kallista ja kokeillekin turhauttavaa. Näin se asia on.

Hankalimmat nimetään ja kukaan ei halua olla se, joka hankalan asiakkaan annoksen tekee.

Ja millä helvetin oikeudella menet määrittelemään, että jotkut erityisannosta tarvitsevista eivät olisi oikeasti allergisia tai tarvitsisi sitä annosta muuten terveydellisistä syistä?

Ei sitä määritellä tarvitse, pellet tunnistaa aika nopeasti.

Voitko kertoa missä työskentelet, etten vahingossakaan tule asiakkaaksesi. Vien rahani muualle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keliakia ja todella monissa paikoissa sitä luullaan vegerarismiksi. Paras oli, kun työpaikan ruokapalvelu oli tehnyt pizzaa kaikille. Muilla oli kinkkupitsaa ja mulle tuotiin gluteenittomaan pohjaan tehty papupitsa! Vaikka olen 5 vuoden ajan suullisesti ja kirjallisesti tiedottanut ja kertonut sille keittiölle, että en ole kasvissyöjä eikä gluteeniton tarkoita liha-allergiaa.

Mä olen vegaani ja vastaavasti monet mulle tarjottavat ruuat on myös gluteenittomia. Se ärsyttää kyllä, koska ei gluteeniton leivonnainen vaan ole yhtä hyvää kun vehnäjauhoon tehty. Mutta en valita (varsinkaan toistuvasti ja kirjallisesti!), tajuan, että keittiölle on helpompi näin. Ja olen iloinen, että edes jotain tarjotaan, eikä joudu pelkkää perunaa syömään.

Vierailija
124/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tämä edes on totta ellei kyseessä ole joku halpa pitseeria.....

Vierailija
125/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyneen suolen oireyhtymän kanssa on jääny ravintoloissa käynti tyystin kun se on monille niin tuntematon vaiva. Syön kotona ja en kärsi. Sosiaalinen elämä tässä kärsii, mutta ei voi minkään.

Vierailija
126/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No gluteenittomillakin jauhoilla voi paneroida. Valitettavasti monet ruokarajoitukset ovat lääketieteellisesti hölmöjä ja niiden suosijat noudattavat niitä hyvin ehdollisesti tyyliin, kyllä voin syödä tuon ihanan leivoksen vaikka siinä hiukan vehnäjauhoja ja liivatetta onkin ja olen silti gluteeniton vegaani. Nämä pellet sotkevat oikeasti ruokavaliota tarvitsevien palvelun. Palvelualan henkilöt, monesti hyvin nuoret, eivät voi olla kaikkien ruokavalioiden asiantuntijoita, joten vastuu on aina asiakkaalla itsellään.

Tietysti asiakas menee sinne missä saa haluamansa palvelun, mutta joka ainoassa paikassa ei enää kyetä valmistamaan koko ajan kummallisemmiksi meneviä henkilökohtaisia ruokavalioita.

Useimmat ns. eettiset ja uskomusruokavaliot ovat ns. ihan omalla vastuulla, syöt mitä saat. Jos et syö, oma on vikasi.

Ja samaan aikaan täällä kinataan siitä, että vegaanit eivät muka lainkaan käyttäisi eläinperäisiä tuotteita. Haloo? Liivate??

Liivate on aika haasteellinen bongata. Vai kuinka moni vegaani jättää lääkkeensä syömättä, koska siinä on liivatetta? Liivatetta ei ole vain kapseleissa, vaan usein myös tableteissa.

Vierailija
127/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani on aivan pienestä pitäen kieltäytynyt syömästä mitään, mikä edellyttää eläimen tappamista. Niinpä päiväleirille lähtiessään ilmoitin ruokavalioksi kasvisruuan. Hänelle olikin varattu oma ruoka, nimittäin kalkkunakeittoa.  Lapsi oli näsäviisas ja kysyi ohjaajilta: "Onko kalkkuna kasvis?" No, eihän se ole, sen myönsivät. Sen päivän poika oli näkkileivällä, mutta loppuleirin ajan sai kasvisruokaa. Me muut perheessä olemme sekasyöjiä, mutta poika ei vielä aikuisenakaan syö lihaa, käytä nahkatuotteita tms.

Ihana poika :)

Vierailija
128/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo laktoosi saa mut näkeen punaista. Lukemattomia kertoja mulle on jopa vähän suututtu, kun oon sanonut, että en voi syödä. "No mikset voi kun tämä on ihan sua varten laktoositonta?" No kiva kun yritit, mutta kun en ole laktoosi-intolerantikko vaan maitoallergikko. Kerran mut on viety lanssilla sairaalaan tajuttomana, kun se maidoton olikin näpäytyksenä mun keksittyyn huomionhakuisuuteen laktoositonta. Vaan säikähti juhlien emäntäkin sen verran, ettei oo näpäyttänyt yhtään ruokarajoitteista sen jälkeen.

Vierailija
129/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmiset puhuvat itsekin ihan sekaisin asioita, joten on hyvä heiltä tarkistaa. Juuri eräs nainen lehtihaastattelussa kertoi olevansa kasvissyöjä. Parin lauseen päässä hän kertoi kyllä syövänsä kalaa...

Voisi sitten sanoa, etten syö lihaa. Useimmat "kasvissyöjät" syövät kalaa ja kanaa.

Eräs työkaveri sanoi kerran hyvin, että hän ei syö mitään millä (mikä tulee jostakin jolla) on ollut silmät.

Vierailija
130/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Te kaikki jotka ette voi syödä tai halua syödä normaalien (L, VL, G) ruokamerkintöjen mukaan niin tehkää pöperönne ihan itse.

Toinen vaihtoehto on se, että kaikesta siitä extra-ajasta ja asiakaspalvelijan/ kokin teitä varten tekemästä työstä maksatte "allergia/erikoisruokavalio lisän" joka on esim.10e!

T, ravintoloitsija Helsingistä, jolla kohta menee hermot jokaisen hienostelijan kanssa, teitä meillä on paljon ja olette rasittavia, ymmärsittekö?

Näin ajattelee todella moni tämän päivän meiningistä. Rakkaus ruokaan ja ruoka-aineilla pelleily on kaksi eri asiaa. Oikeat allergiat on asia erikseen, mutta kun päivän aikana väännetään 50 erityisannosta niin kyllä se on jo kallista ja kokeillekin turhauttavaa. Näin se asia on.

Hankalimmat nimetään ja kukaan ei halua olla se, joka hankalan asiakkaan annoksen tekee.

Ja millä helvetin oikeudella menet määrittelemään, että jotkut erityisannosta tarvitsevista eivät olisi oikeasti allergisia tai tarvitsisi sitä annosta muuten terveydellisistä syistä?

Voitko kertoa missä työskentelet, etten vahingossakaan tule asiakkaaksesi. Vien rahani muualle.

Heh, aivan tutkittu tosiasia että suurin osa ns. allergioista, etenkin esim. kala yms. on vain ns.korvien välissä, kyllähän se sitten aiheuttaa toki niitä oireita, kun on itsensä niihin psyykannut. Olen muuten aika tarkkaan alan tutkimukset seurannut. Vainoharhaisuus ja psyyken häiriö tulee esille sinunkin hyökkäyksestäsi.

Vierailija
131/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikeaa voi olla? Onko pakko tosiaan juoda lattea ellei siedä maitoa? En voi käsittää. Jos porukalla menee kahvilaan, voi juoda vaikka teetä sen kerran ja kotona sitten taas sitä lattea. Tärkeintä kai siinä on seura.

Itse en syö hiilihydraatteja kuin n 20 gr päivä. En siis syö gluteenitontakaan ruokaa ravintolassa. Pitää olla kokonaan hiilariton. Leipää ei yleensä löydy salaattipöydästä, joskus itse tehtyä siemennäkkileipää, siinä on tosi vähän hiilareita. Teen sitä joskus itsekin.

Miksi sitä minulle pitäisi olla ja miksi juuri silloin pitäisi sitä syödä? En myöskään syö ravintolassa pastaa enkä pitsaa mutta aina löytyy jotain mitä voin syödä ilman että vaadin jotain erikoiskohtelua. Voin ottaa kalaa tai pihvin ilman kastiketta ja siihen vihanneksia tai salaattia ja vettä juotavaksi. Joskus voin ottaa lasin valkoviiniä. Kossuvissy on oikeastaan ainoa alkoholi mitä voin (lue haluan) juoda.

En syö sokeria, voin silti löytää jotain jauhotonta ja sokerinta jälkkäriä listalta. Ellei löydy, niin kahvikin käy. Miksi tehdään niin iso numero asioista?

Vierailija
132/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa työskentelevänä olen hyvin perillä erilaisista erityisruokavalioista. Kun asiakas haluaa esim. maidottoman annoksen, niin kyllä se keittiössä tehdään maidottomaksi, jos mahdollista. Joskus se maidottomuus ei vaan kyseisessä annoksessa onnistu ja sillon suositellan jotain muuta. Kyllä nämä allergiat ja muut otetaan oikeasti huomioon.

Valitettavasti asiakkaina on myös näitä itsensä diagnosoineita. Kyllähän se vähän huokailuttaa, kun ensin luettelet listan kaikki gluteenitomat ruoat ja asiakas on hyvin tarkka tässä asiassa. Sitten se tilaa normaalin oluen. WTF?

Asiakas voi tilata gluteenitonta esim vehnäallergian takia.

Olutta se ei sulje pois, lukuunottamatta vehnäoluita.

Normaali olut=vehnäolut. Tuskinpa tuota muuten olisin ihmetellyt. Huoh.

Vierailija
133/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No gluteenittomillakin jauhoilla voi paneroida. Valitettavasti monet ruokarajoitukset ovat lääketieteellisesti hölmöjä ja niiden suosijat noudattavat niitä hyvin ehdollisesti tyyliin, kyllä voin syödä tuon ihanan leivoksen vaikka siinä hiukan vehnäjauhoja ja liivatetta onkin ja olen silti gluteeniton vegaani. Nämä pellet sotkevat oikeasti ruokavaliota tarvitsevien palvelun. Palvelualan henkilöt, monesti hyvin nuoret, eivät voi olla kaikkien ruokavalioiden asiantuntijoita, joten vastuu on aina asiakkaalla itsellään.

Tietysti asiakas menee sinne missä saa haluamansa palvelun, mutta joka ainoassa paikassa ei enää kyetä valmistamaan koko ajan kummallisemmiksi meneviä henkilökohtaisia ruokavalioita.

Useimmat ns. eettiset ja uskomusruokavaliot ovat ns. ihan omalla vastuulla, syöt mitä saat. Jos et syö, oma on vikasi.

Ja samaan aikaan täällä kinataan siitä, että vegaanit eivät muka lainkaan käyttäisi eläinperäisiä tuotteita. Haloo? Liivate??

Liivate on aika haasteellinen bongata. Vai kuinka moni vegaani jättää lääkkeensä syömättä, koska siinä on liivatetta? Liivatetta ei ole vain kapseleissa, vaan usein myös tableteissa.

Miksi alapeukut? Vastatkaa sitten vegaanit, että haittaako se liivate? Jätättekö buranan ottamatta, kun siinä on liivatetta?

Vierailija
134/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani enkä osta apteekista liivatevalmisteita. Ihan helppo välttää kun ottaa asian puheeksi lääkärissä tai apteekissa.

Vierailija
135/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Ihanko oikeasti nirppanokka kuvittelee että asiakaspalvelija oikeasti haluaa kuunnella sinun sekopäisiä päänsisäisiä ruokaongelmiasi. Me kuule tehdään sitä vaan rahasta, tunnet olosi kotoisaksi, viihdyt ja jätät vielä hyvät tipit. Kun on ollut niin hyvä palvelu. Siviilissä voi sitten kertoa kavereille ja palstalla totuuden, kun ei tarvi vetää roolia. Tässä on se asiakaspalvelun ydin. Jotkut sen osaa, ihan kaikki ei.

Vierailija
136/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän perustaa pitopalvelu, joka mainostaisi erikoisosaamisenaan erilaisten ruokavalioiden huomioonottamista? Olen nimittäin niissä aika haka, ja kokkaaminen suurtalousmentaliteetilla sujuu sekin. Olisiko kysyntää?

Vierailija
137/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on aikuisiällä todettu maitoallergia. En kuole jos maitoa satun syömään, mutta vatsavaivoja on luvassa. Ihmetyttää kanssaihmisten reaktiot: on muka niin vaikeaa löytää ruokapaikkaa, lounaalle ei töissä kannata pyytää mukaan "kun ei sulle kuitenkaan kelpaa mikään" ja "ei kai se haittaa että tässä salaatissa on seassa fetajuustoa, otat ne vaan pois".

Ravintoloissa yleisestiottaen ymmärretään mitä tarkoittaa maidoton, toki välillä joutuu tarkistelemaan. Ehkä huvittavin tapaus sattui eräässä lounasravintolassa, kun kysyin onko keitto maidotonta. Tarjoilija kävi keittiöstä kysäisemässä ja tuli pahoitellen takaisin: "Ei valitettavasti ole maidotonta, siinä on kookosmaitoa" 

Vierailija
138/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön ihan lihaa, kalaa, maitotuotteita, hunajaa, kaikenlaista normaalia.

Vierailija
139/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisköhän perustaa pitopalvelu, joka mainostaisi erikoisosaamisenaan erilaisten ruokavalioiden huomioonottamista? Olen nimittäin niissä aika haka, ja kokkaaminen suurtalousmentaliteetilla sujuu sekin. Olisiko kysyntää?

Tältä palstalta jo huomaa, että vammaisruoalle on kasvava kysyntä. Niihin vaaditaan myös erikoistumista, että on todennäköisesti ihan kannattavaa.

Vierailija
140/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on juuri se ongelma, jonka muotidieetit, ja etenkin niitä vähän sinnepäin noudattavat ihmiset, aiheuttavat. Mä haluan maidottoman ruoan, mutta voin mä tota herkullista jäätelö vähän ottaa. Mä haluan gluteenitonta, mutta ei toi pala suklaakakkua kyllä haittaa jne. Eli mitä enemmän on ihmisiä, jotka rajoittavat ruokavalioaan muodin vuoksi, sitä vähemmän vakavasti valitettavasti nämä rajoitukset otetaan ja sitä suurempi riski ulkona ruokailu on oikeasti allergisille/ruokarajoitteisille. 

Vaikka näin olisi, se on silti ravintolan tehtävä joko A. tarjota tasan sitä ruokaa mitä lupaavat - jos asiakas tahtoo ruokansa esim. täysin maidottomana ja hänelle sanotaan että se onnistuu, niin sen täytyy sitten myös olla täysin maidotonta ihan riippumatta siitä mitä mieltä ravintolan henkilökunta on kyseisen asiakkaan ruokavaliosta, tai B. sanoa suoraan ettei valitettavasti onnistu. Se ei ole millään tavalla ravintolan henkilökunnan tehtävä pohtia kuinka "oikea" asiakkaan rajoite on, eikä varsinkaan oikeus mennä sen asian kanssa leikkimään. Jos ei se kyseinen ruokavalio onnistu tai sitä ei jakseta/haluta/osata tehdä niin sen voi myös kertoa ja asiakas voi mennä toiseen ravintolaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan