Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanille kasvismunakas ja maitoallergikolle laktoositonta

Vierailija
29.10.2017 |

Tällaisia lapsuksia on käynyt lähipiirissäni ruokarajoitteisille. Ja vielä ammattikeittiöiden taholta. Millaisiin virheisiin olet törmännyt?

Kommentit (418)

Vierailija
101/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ravintolassa on huomattavasti kivempi, jos sanot vaikka: "En pidä paprikasta, voisiko sen jättää pois" kuin sanoa "Olen allerginen paprikalle" vaikka ei oikeasti ole, niin ei tarvitse siinä sitten joka asiaa vahtia. T. Kokki ;)

Kuinka tarkkaan asioista täytyy sanoa? Itse tilatessa tilaan annoksen ilman tiettyjä ruoka-aineita. Täytyisikö tilausta vielä täsmentää?

En ole ravintoloitsija, mutta luulisin että tällaisessa tilanteessa kyse on kontaminaatioriskistä. Jos olet allerginen paprikalle, ruokasi kaiketi joudutaan valmistamaan niin, ettei mitään kontaminaation vaaraa paprikan kanssa tule. Jos taas et vain pidä paprikan mausta, riittää että ruokaasi ei laiteta paprikaa.

Vierailija
102/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä on tosi paha ärtyneen suolen oireyhtymä, usein on esim kylässä huijattu ruuan sisällöstä . Mielummin olisin oikeasti sitten syömättä kun söisin ruokaa jossa on jotain mistä menee vatsa päiviksi sekaisin :/ Perusteluksi olen saanut "nokun olet niin laiha niin pitää sun nyt jotain syödä" hmm, ja sekö ei sitten pahenna asiaa entisestään jos vatsa menee niin sekaisin että pelkkää ripulia pari päivää ja mitään ei uskalla syödä

Olen ollut päiväkodissa töissä ja nähnyt erittäin pahoja virheitä kans,  maidolle allergiselle lapselle samaa ruokaa kun muille vaikka oli erikseen omat ruuat tilattu... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti, kun tilaan kahvilassa laktoosittoman laten vastataan " on vain Hylaa",  mikä onneksi sopii minulle  mutta jotkuthan eivät siis kestä  Hylaa ollenkaan ja sitten oma lukunsa ovat maitoproteiinille allergiset!

Käsite "maitoallergia" on harhaanjohtava ja monille ihmisille epäselvä, että mit' tässä nyt siedetäänkään?

No mutta tässähän kahvila menetteli täysin oikein. Pyysit laktoosittoman ja he aivan fiksusti kertoivat sinulle, ettei heillä ole täysin laktoositonta maitoa (eli on vain Hylaa). Maitoallergiset ei kai lattea tilaa muutenkaan.

Miksi maitoallerginen ei tilaisi lattea?

Sen voi tehdä vaikka soijamaitoon tai mantelimaitoon.

Voi tehdä, mutta ei voi olettaa, että niitä välttämättä on kahvilassa tarjolla. Ei se latte nyt ole jotain mitä kaikkien on pakko saada.

Outo kommentti.

Ihan yhtä hyvin voisi sanoa että ei kenenkään tarvitse saada lattea, tai mitään muutakaan tiettyä juomaa tai ruokaa. Pelkkä vesi ja peruna riittää vallan mainio, ehkä vähän papuja sekaan niin hyvä tulee.

Ihmiset on sillä tavalla outoja että haluavat syödä sellaista mikä maistuu hyvältä.

Sehän selvitetään siinä tilauksen yhteydessä minkälaiseen maitoon latte tai muu maitoa sisältävä juoma tehdään. Koskaan en ole törmännyt tilanteeseen että mitään vegaanista maitoa ei olisi tarjolla.

Vierailija
104/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itsellä on tosi paha ärtyneen suolen oireyhtymä, usein on esim kylässä huijattu ruuan sisällöstä . Mielummin olisin oikeasti sitten syömättä kun söisin ruokaa jossa on jotain mistä menee vatsa päiviksi sekaisin :/ Perusteluksi olen saanut "nokun olet niin laiha niin pitää sun nyt jotain syödä" hmm, ja sekö ei sitten pahenna asiaa entisestään jos vatsa menee niin sekaisin että pelkkää ripulia pari päivää ja mitään ei uskalla syödä

Olen ollut päiväkodissa töissä ja nähnyt erittäin pahoja virheitä kans,  maidolle allergiselle lapselle samaa ruokaa kun muille vaikka oli erikseen omat ruuat tilattu... 

Lapsellani on gluteeniton ja maidoton ruokavalio. Koulussa on toisinaan ihmeissään kun yhdessä astiassa on gluteenitonta ruokaa ja toisessa maidotonta eikä hän tiedä kumpaa voi syödä, vai voiko syödä kumpaakaan.

Joskus on hädissään syönyt pelkkää perunaa.

Vierailija
105/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti, kun tilaan kahvilassa laktoosittoman laten vastataan " on vain Hylaa",  mikä onneksi sopii minulle  mutta jotkuthan eivät siis kestä  Hylaa ollenkaan ja sitten oma lukunsa ovat maitoproteiinille allergiset!

Käsite "maitoallergia" on harhaanjohtava ja monille ihmisille epäselvä, että mit' tässä nyt siedetäänkään?

No mutta tässähän kahvila menetteli täysin oikein. Pyysit laktoosittoman ja he aivan fiksusti kertoivat sinulle, ettei heillä ole täysin laktoositonta maitoa (eli on vain Hylaa). Maitoallergiset ei kai lattea tilaa muutenkaan.

Miksi maitoallerginen ei tilaisi lattea?

Sen voi tehdä vaikka soijamaitoon tai mantelimaitoon.

Voi tehdä, mutta ei voi olettaa, että niitä välttämättä on kahvilassa tarjolla. Ei se latte nyt ole jotain mitä kaikkien on pakko saada.

Outo kommentti.

Ihan yhtä hyvin voisi sanoa että ei kenenkään tarvitse saada lattea, tai mitään muutakaan tiettyä juomaa tai ruokaa. Pelkkä vesi ja peruna riittää vallan mainio, ehkä vähän papuja sekaan niin hyvä tulee.

Ihmiset on sillä tavalla outoja että haluavat syödä sellaista mikä maistuu hyvältä.

Sehän selvitetään siinä tilauksen yhteydessä minkälaiseen maitoon latte tai muu maitoa sisältävä juoma tehdään. Koskaan en ole törmännyt tilanteeseen että mitään vegaanista maitoa ei olisi tarjolla.

No ilmeisesti henkilö, jolle alun perin vastasin oli sellaiseen tilanteeseen törmännyt, kun kerran asiasta valitti. Jos se manteli- tmv. maito on lopussa, niin eikö sitä nyt sen kerran voi tilata jotain muuta repimättä pelihousujaan? Vertauksesi on todella ontuva. Ei kahviloissa muutenkaan aina ole tarjolla juuri sitä, mitä haluaisin. En jää sitä itkemään vaan otan jotain muuta. 

Vierailija
106/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ravintola-alan ihmisille. Nyt kun gluteenittomuus on trendikästä, niin jos asiakas pyytää annoksen gluteenittomana, otatteko automaattisesti huomioon kontaminaatioriskin vai pitääkö pitää esitelmä sairaudesta?

Tuli mieleen, kun keliakiaa sairastava tytär pyysi viikonloppuna ravintolassa gluteenittoman annoksen ja sai muutamaa tuntia myöhemmin kovat vatsakivut :(

Vierailija
107/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa työskentelevänä olen hyvin perillä erilaisista erityisruokavalioista. Kun asiakas haluaa esim. maidottoman annoksen, niin kyllä se keittiössä tehdään maidottomaksi, jos mahdollista. Joskus se maidottomuus ei vaan kyseisessä annoksessa onnistu ja sillon suositellan jotain muuta. Kyllä nämä allergiat ja muut otetaan oikeasti huomioon.

Valitettavasti asiakkaina on myös näitä itsensä diagnosoineita. Kyllähän se vähän huokailuttaa, kun ensin luettelet listan kaikki gluteenitomat ruoat ja asiakas on hyvin tarkka tässä asiassa. Sitten se tilaa normaalin oluen. WTF?

Asiakas voi tilata gluteenitonta esim vehnäallergian takia.

Olutta se ei sulje pois, lukuunottamatta vehnäoluita.

Vehnäallerginen ei tilaa gluteenitonta vaan vehnätöntä. Gluteeniton kun ei välttämättä ole vehnätön. Vehnäallergisen luulisi myös varmistavan, että oluessa ei ole vehnää.

Vierailija
108/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengenvaarallisesti allergisten ei tule tulla ravintolaan, koska keittiössä käsitellään kaikkia raaka-aineita. Kontaminaatioriski aina olemassa.

Höpsis, sinä tietämätön höpönassu. Meillä on erilliset tilat, välineet, uunit, pannut, lastat, siivousvälineet ja kylmäsäilytystilat. Joka kerta kun tarjoilija kertoo asiakkaalla olevan allergia x keittiö kontaminaatiosiivotaan ja kokkaamiseen käytetään tiettyjä välineitä.

T. Ravintolapäälikkö

Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että missä ravintolassa on resursseja tällaiseen?? Olen työskennellyt aika monessa ravintolassa, enkä ole ikinä nähnyt mitään tuon suuntaistakaan! Ainoastaan aikoinaan koulun ruokalassa oli erikseen dieettikeittiö, josta löytyivät nuo mainitsemasi, ja sielläkin ne oli mahdollista pitää vain, koska palvelu maksettiin verovaroista. 

Mikäli ravintolanne ei ole erikoistunut erikoisruokavalioihin vaan on ihan tavallinen ravintola, niin kiinnostaisi todella paljon millainen taloustilanne teillä on ja miten olette nuo valtavat ylimääräiset kulut budjetoineet annoshintoihin? Onko teillä erikseen kokki tähän tarkoitukseen, vai miten homma on järjestetty? Kuinka paljon yksi allergia-asiakas lisää teillä muiden asiakkaiden odotusaikaa, kun otetaan huomioon täysi kontaminaatiosiivous? Kuuluuko teillä kontaminaatiosiivoukseen myös työasun vaihtaminen, ja jos kyllä, kuinka monta asua teillä menee yhden työvuoron aikana? Kuinka monta neliötä keittiönne on, ja kuinka monta neliötä siitä on laskettu erikoisruokavalioiden kylmiöihin, uuneihin yms.? Vai onko mahdollista, että nyt tuli vähän puhuttua löperiä..?

T. Kokki

Vierailija
109/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keliakia ja todella monissa paikoissa sitä luullaan vegerarismiksi. Paras oli, kun työpaikan ruokapalvelu oli tehnyt pizzaa kaikille. Muilla oli kinkkupitsaa ja mulle tuotiin gluteenittomaan pohjaan tehty papupitsa! Vaikka olen 5 vuoden ajan suullisesti ja kirjallisesti tiedottanut ja kertonut sille keittiölle, että en ole kasvissyöjä eikä gluteeniton tarkoita liha-allergiaa.

Kyse ei välttämättä ole siitä, että sinua luultaisiin kasvissyöjäksi. Kinkkupizza ei nimestään huolimatta sisällä välttämättä pelkkää kinkkua (tai jossain paikoissa on tehty kokonaan jostain teollisesta lihavalmisteesta), vaan joukossa voi olla myös lihan jatkona jonkinlaista makkaraa tms. lihavalmistetta joka sisältää gluteenia ja luonnollisestikaan tätä ei voi sinulle tarjota.

Vierailija
110/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa työskentelevänä olen hyvin perillä erilaisista erityisruokavalioista. Kun asiakas haluaa esim. maidottoman annoksen, niin kyllä se keittiössä tehdään maidottomaksi, jos mahdollista. Joskus se maidottomuus ei vaan kyseisessä annoksessa onnistu ja sillon suositellan jotain muuta. Kyllä nämä allergiat ja muut otetaan oikeasti huomioon.

Valitettavasti asiakkaina on myös näitä itsensä diagnosoineita. Kyllähän se vähän huokailuttaa, kun ensin luettelet listan kaikki gluteenitomat ruoat ja asiakas on hyvin tarkka tässä asiassa. Sitten se tilaa normaalin oluen. WTF?

Miksi ihmeessä niin tekisi? Siis tilaisi gluteenittoman vehnäallergian vuoksi? Järjetöntä! Gluteeniton ei ole vehnäallergiselle soveltuva ruokavalio, koska vain gluteeni on poistettu, ei vehnäproteiinia!

Mutta, jos tilaisi luontaisesti gluteenittoman, niin se ei sisältäisi vehnää!

Vierailija
111/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajat voisivat ystävällisesti kertoa mitä sen vehnäallergisen sitten pitää tilata? Gluteenittomista hän helpoiten löytää itselleen sopivaa ruokaa.

Myös jos hän pyytää vehnätöntä ruokaa, saa hän eteensä listan gluteenittomista vaihtoehdoista.

Silti hän pystyy juomaan sen oluen sillä siinä ei ole mitään hänelle sopimatonta.

Pitäisikö allergisen keksiä itselleen ylimääräisiä lisärajoitteita ettei tarjoilijalle ja satunnaisille kyttääjille tule paha mieli?

Vierailija
112/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä niin tekisi? Siis tilaisi gluteenittoman vehnäallergian vuoksi? Järjetöntä! Gluteeniton ei ole vehnäallergiselle soveltuva ruokavalio, koska vain gluteeni on poistettu, ei vehnäproteiinia!

Mutta, jos tilaisi luontaisesti gluteenittoman, niin se ei sisältäisi vehnää!

Käytännössä gluteeniton on se mitä vehnäallergiselle tarjotaan. Hän joutuu vaan lisäksi selvittämään että ruoka on myös vehnätön.

Niissä normaali-listan valikoimissa ei yleensä ole vehnättömiä vaihtoehtoja.

Vierailija
113/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajat voisivat ystävällisesti kertoa mitä sen vehnäallergisen sitten pitää tilata? Gluteenittomista hän helpoiten löytää itselleen sopivaa ruokaa.

Myös jos hän pyytää vehnätöntä ruokaa, saa hän eteensä listan gluteenittomista vaihtoehdoista.

Silti hän pystyy juomaan sen oluen sillä siinä ei ole mitään hänelle sopimatonta.

Pitäisikö allergisen keksiä itselleen ylimääräisiä lisärajoitteita ettei tarjoilijalle ja satunnaisille kyttääjille tule paha mieli?

Pitää tilata vehnätön tai luontaisesti gluteeniton!

Vierailija
114/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Tuo maitoallergia = laktoositon -luulo on tuttu juttu. Ollessani viimeisilläni raskaana kävin kerran keskustelun lähisiwan myyjän kanssa irtotuotteiden maidottomuudesta. Kassalla myyjä sanoi: "tuleekohan vauvallekin laktoosi-intoleranssi?" Mitäpä tuohon olisi enää vastannut...

Vierailija
115/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on niin paha laktoosi-intoleranssi, ettei hyla-tuotteet käy mulle, vaan pitää olla täysin laktoositon. mutta aina saan käydä seuraavan keskustelun: "Onko tämä laktoositon?" "Juu. Se on tehty hyla-maidosta." Huoh.

Kerran äitini työkaverin poika jouduttiin viemään ambulanssilla sairaalaan, kun oli syönyt kahvilassa jotain missä on kananmunaa. Vaikka pojan äiti oli tähdentänyt, että jätättehän sen mananmunan pois!

Vakavalla asialla ei pidä leikkiä, mutta KIRJOITUSVIRHE on niin hauska - kyllä meinasi olla oikeasti MANANMUNA!

Vierailija
116/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ravintola-alan ihmisille. Nyt kun gluteenittomuus on trendikästä, niin jos asiakas pyytää annoksen gluteenittomana, otatteko automaattisesti huomioon kontaminaatioriskin vai pitääkö pitää esitelmä sairaudesta?

Minä olen koulutukseltani kokki, nykyisin tarjoilijana, ja kun asiakas tilaa ruoan x ilman sitätätäjatuota/gluteenittomana/maidottomana, kysäisen kohteliaasti, että onko kyseessä allergia, ja kerron perään, että jos tästä burgerista jätetään juusto pois, niin sämpylässä kuitenkin maitoproteiinia jne. Ei asiakas välttämättä tiedä, että briossisämpylässä on maitoa ja mieluummin varmistan varmistamasta päästyänikin, että onko kyseessä allergia, vai eikö hän pidä juustosta. Sama homma gluteenin kanssa, samassa rasvakeittimessä keitetään paneroidut sipulirenkaat ja tavalliset ranskalaiset, jos asiakas ei kestä yhtään gluteenia, hänelle järjestetään silloin perunat, jotka eivät ole kontaminoituneet minkään gluteenia sisältävän tuotteen kanssa. Jotkut asiakkaat voivat syödä, toiset eivät ja mielestäni se on kuitenkin asiakkaan itsensä päätettävissä mitä hän kestää, ei minun arvioni varassa. Allergiat kuitenkin ovat asia, joilla ei pitäisi kenenkään pelleillä. 

Vierailija
117/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keliakia ja todella monissa paikoissa sitä luullaan vegerarismiksi. Paras oli, kun työpaikan ruokapalvelu oli tehnyt pizzaa kaikille. Muilla oli kinkkupitsaa ja mulle tuotiin gluteenittomaan pohjaan tehty papupitsa! Vaikka olen 5 vuoden ajan suullisesti ja kirjallisesti tiedottanut ja kertonut sille keittiölle, että en ole kasvissyöjä eikä gluteeniton tarkoita liha-allergiaa.

Kyse ei välttämättä ole siitä, että sinua luultaisiin kasvissyöjäksi. Kinkkupizza ei nimestään huolimatta sisällä välttämättä pelkkää kinkkua (tai jossain paikoissa on tehty kokonaan jostain teollisesta lihavalmisteesta), vaan joukossa voi olla myös lihan jatkona jonkinlaista makkaraa tms. lihavalmistetta joka sisältää gluteenia ja luonnollisestikaan tätä ei voi sinulle tarjota.

Sitäpaitsi työpaikan ruokapalvelu ei voi ottaa jokaista yksittäistä erikoisruokavalioa huomioon ja tehdä jokaiselle sen oman räätälöidyn ruoan. On hyvin yleistä, että laitoskeittiötyyyppisissä ratkaisuissa on yksi tai kaksi erikoisruokavaihtoehtoa, joissa on huomioitu kaikki mahdollinen. Eli erikoisruoka on todennäköisesti maidoton, gluteeniton ja vegaani, jolloin se sopii kaikille kolmelle erikoisruokavaliolle + esim. kala-allergisille, kasvissyöjille, laktoosittomille, ja psytyvät tekemään sitä jotakuinkin järkevän annoksen sen sijaan, että joutuisivat tekemään kolmea-kuutta eri erikoisruokaa ja jokaista niistä muutaman annoksen. Luulisi, että tämän nyt on itsestään selvää, mutta näköjään ei, vaan aina kuvitellaan, että ihan minua varten erikseen pitäisi tehdä jotain ekstraa.

Vierailija
118/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vehnäallerginen ei tilaa gluteenitonta vaan vehnätöntä. Gluteeniton kun ei välttämättä ole vehnätön. Vehnäallergisen luulisi myös varmistavan, että oluessa ei ole vehnää.

Käytännössä se menee niin että kun vehnäallerginen tilaa vehnätöntä ruokaa, hänelle kerrotaan mitä ruokia saa gluteenittomana. Sitten se vehnäallerginen joutuu selittämään ettei siinä saa olla lainkaan vehnää. Ja sitten selvitellään tarkemmin mitä ruoka sisältää. Ja varmistellaan moneen kertaan että tilaus meni varmasti oikein.

Kaupassakin sen vehnäallergisen kannattaa suunnata gluteenittomille hyllyille ja etsiä sieltä itselleen sopivat vaihtoehdot.

Kun sitä vehnää jostain syystä tykätään tunkea vähän joka paikkaan.

Vierailija
119/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kinkut oli jo mennyt niihin kinkkupizzoihin. Yleensä poikkeuksellista ruokavaliota noudattanut joutuu tyytymään kompromisseihin, ei voi todellakaan olettaa, että saa aina samaa kun muut. Sielä saattoi olla joku kasvissyöjäkin, niin saitte molemmat saman erikoisen. Ei joka poikkeukselle ole aikaa tehdä omaa annosta erikseen, se on aika, hiukka rajallinen asia ravintolassa.

Vierailija
120/418 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, kun keliakiaa sairastava tytär pyysi viikonloppuna ravintolassa gluteenittoman annoksen ja sai muutamaa tuntia myöhemmin kovat vatsakivut :(

Otetaan huomioon, mutta samoissa tiloissa se annos tosiaan tehdään, että kontaminaatioriski on aina olemassa. Keittiö ei ole mikään laboratorio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi