Stranger things!! Antaisitko 12-vuotiaan katsoa?
En löydä mistään varsinaista ikärajaa sarjalle? Netflixissä lukee "ei lapsille", mutta onko tuo sarja esim. pahempi kuin Harry Potter tai Taru Sormusten herrasta-elokuvat?
Kommentit (93)
Mielestäni voi katsoa. Meillä sarjaa katsoo mies, minä ja 15-v. Teini. Onhan siinä jänniä ja pelottaviakin kohtia. Mutta kyllä 12-v. Ne luulisi kestävän.
Taru sormusten herrasta on ehkä pelottavampi. Itse antaisin katsoa.
Ok, kiitos vastauksista! Itse en ole tuota sarjaa nähnyt, pelkät trailerit vain. Poika on kuitenkin katsonut nuo mainitsemani elokuvat ja katsoo esim. Thor-elokuvia, joissa on kanssa kaikenlaista...
Ehkäpä sitten annan katsoa!
Ikärajat sarjoille löytää imdb:stä sarjan sivulta kohdasta "parental guide". (Imdb = internet movie database, löytyy osoitteesta imdb.com, jos ei ole tuttu sivusto)
Stranger thingsin ikärajat vaihtelee 14-16 riippuen maasta, sen perusteella ehkä en antaisi 12-vuotiaan katsoa.
Sarjassa on kyllä paljon synkempiä ja ahdistavampia asioita kuin noissa elokuvissa, en tiedä onko 12-vuotiaan hyvä sellaista vielä nähdä. Sormusten herrassa ja supersankarielokuvissa on kuitenkin pahikset joita voi mättää turpaan, Stranger things-sarjassa on kammottavia rinnakkaistodellisuuksia jonne voi jäädä loukkuun, ja hirviöitä jotka voivat työntyä kodin seinistä läpi. Teemana melkoisen erilaisia, vaikka sarjassa onkin 12-vuotiaat lapset pääosassa.
Katso itse muutama jakso ensin ja päätä sitten.
Antaisin 12-vuotiaan katsoa. Minun mielestäni 12-vuotiasta ei oikein millään yhdellä elokuvalla tai sarjalla saa järkyttymään ellei ole erityisherkkä. Sitten voi tulla ongelmia jos katsoo tuntikausia jotain k-18-ohjelmia viikossa. Eikä stranger things ole mitenkään järkyttävä. Muistaakseni ainakin ennen "ei lapsille" oli sama kuin k-11.
Kyllä voi antaa katsoa. Itse katsellut paljon pahempiakin tuon ikäisenä, eikä traumoja jäänyt. On tossa jotain pelottavia ja ehkä kauhistuttaviakin kohtauksia, mutta ei mitään mistä painajaista kummempaa saisi
en suosittelis niin nuorelle, itse on katsonut raskaampaakin settiä lapsena mutta en silti suosittele. Itsekin säikyn sarjaa :D on se tosi hyvä sarja
n20
Meillä katsoo 10v tyttö. Ei tosin herkkä yhtään.
En antaisi. En uskalla oikein itsekään katsoa. Hyvä sarja kyllä. Nostalgiakaan ei avaudu 12- vuotiaalle.
N45
Eilen katottiin kakkoskausi loppuun.
Aikuiset kokee sarjan eritavalla, mä katon sitä sen kasariutensa vuoksi, ei siitä jännäkiksejä tule. Ihastelen käsikirjoitusta ja niitä lapsia näyttelijöinä.
Me katsottiin sarjaa perheenä: 12 ja 14 vuotiaat. Kummatkin ihan ok, olihan siinä jänniä kohtia, että peiton alla, ja isään/äitiin kainaloon hakeutuen piti hetken seurata. Lähinnä niitä läheltä piti tilanteita.
Olen itse kohta 12v ja ei ollut yhtään pelottava. Ehkä siksi, koska katson muitakin ohjelmia jotka on jotain 12-18 ehkäpä. Suosittelen kaikkien katsovan kyseisen sarjan ja ootan innolla, että tulee kausi 3! <3
Itse olin 12 kun sarja ilmestyi netflixiin ja kun 2. kausi tuli niin olin 13. Se voi joillekki olla pelottava mutta itseänk ei yleensökkään edes kauhuelkuvat pelotan, joten ei ollut stranger thingskään sen kummempi.
Se on aika samantapainen kuin Harry Potter vikat osat ja Taru sormusten herrasta. Ei lapsille tarkoittaa ei 1-9 vuotiaille. Meillä sitä katsoo 10-vuotias isosiskon joka täyttää 14-vuotta kanssa. Kannattaa kysyä joltain nuoremmalta että mitä leffaa olet pelännyt eniten. Jos se ei ole mikään samantyylinen, ei sarjasta pitäisi olla haittaa. Meidän 10-vuotias itsekkin täyttää jo 11 vuotta, niin noi Stranger thingsin jutut ei ole pelottavat. Voin itsekkin myöntää että lapsien ansiosta minä olen jäänyt koukkuun. Mutta onhan se mahtava sarja❤️
riippuu onko lapsi herkkä, jos ei nii sillon antaisin kattoa. ite oon 11 vuotias ja oon sen melkein kattonu kokonaan.
Voi katsoa! Ensimäinen kausi on k13, mutta voihan sitä katsoa aikuisenkin seurassa
No jos se 12 vuotias ei säiky helposti ni sit joo. Onhan se aika pelottava ja tunteellinen...