Mikä on mielestänne paras suomalainen sotaelokuva?
Nähtyäni perjantaina uuden Tuntemattoman aloin miettiä mikä näistä on paras?
1. Laineen Tuntematon sotilas
2. Louhimiehen Tuntematon sotilas
3. Talvisota
4. Rukajärven tie
5.Mollbergin Tuntematon sotilas
Minun mielestäni edelleen Talvisota on kuitenkin paras. Parikka oli minusta paras ohjaaja Suomessa koskaan.
Louhimiehen Tuntematonta vaivasi kohtauksien lyhyys ja katkonaisuus, kuten monta suomalaista elokuvaa. Ikitiessä se oli ihan selvä ja paha heikkous minusta. Juoni ja "flow" katkeili koko ajan.
Laineen versio Tuntemattomasta on liian teatraalinen ja kulunutkin aivan liikaa jo näytettynä. Rukajärven tie oli omalla tavallaan hyvä fiilikseltään. Sellaisen tunteen saaminen elokuvaan on taito, jota monella ohjaajalla ei ole.
Kommentit (10)
Talvisota. Koskettava ja ahdistava.
En ole vielä uutta Tuntematonta nähnyt, uskon ja toivon sen olevan hyvä, mutta niistä jotka olen nähnyt, niin Talvisota on ehdottomasti paras, todella hyviä näyttelijöitä, dialogia ja sotakuvausta. Joissain kohdissa tehosteet on jo vähän vanhanaikaiset, mutta ei pahasti. Se pidempi tv-sarjaversio varsinkin on aivan huippu.
Laineen Tuntematon. Pidän mustavalkoisuudesta ja mestarillisesta kuvauksesta.
Suomalaisista omat suosikkini:
1. Louhimiehen Tuntematon sotilas ( myös tv-sarja)
2.Rukajärven tie
Ulkomaisista: Ehdoton ykkönen: Punainen paroni 2008 (pääosissa Matthias Schweighöfer ja Lena Headey). Ei mikään valtavirta elokuva, sympaattinen leffa.
Se mikä kertoo Kamikaze-lentäjistä.
Laineen Tuntemattomalla Sotilaalla on mulle aina tietynlainen nostalginen etulyöntiasema noihin muihin verrattuna, mutta jos ajattelen katsomiskokemusta kokonaisuutena, omiksi suosikeiksi valikoituvat noista:
1. Louhimiehen Tuntematon
2. Rukajärven tie
Tom Of Finland - oltiinhan siinäkin sodassa.
Talvisota. Se kaikkein uskottavin.
Louhimiehen Tuntematonta en ole vielä nähnyt, eikä oikeastaan edes kiinnosta. Mollbergin Tuntematon on jollain lailla kömpelö ja pitkäveteinen, kenties omana aikanaan ihan kelvollinen, itse en pidä enkä ole sitä montaa kertaa nähnytkään. Laineen Tuntematon on myös oman aikansa tuotos, tuskin kukaan enää katsoisi sitä, ellei se olisi noussut niin ikoniseen asemaan. Rukajärven tie on monilta kohdin epäuskottava (tosin en muista, oliko kirjassa mm. talossa yöpymistä, yksittäisen sotilaan pois lähettämistä yms), enkä henkilökohtaisesti voi vaan sietää Franzenia.