Stranger things!! Antaisitko 12-vuotiaan katsoa?
En löydä mistään varsinaista ikärajaa sarjalle? Netflixissä lukee "ei lapsille", mutta onko tuo sarja esim. pahempi kuin Harry Potter tai Taru Sormusten herrasta-elokuvat?
Kommentit (93)
En antaisi. Aivan hirvittävä sarja. Varma tapa aiheuttaa nuorelle traumat ja todella ikäviä muistoja. Sarjan henkilöt harrastavat koko ajan rajua seksiä, koko ajan joku alasti. Hirveästi väkivaltaa joka välissä. Käsittelee hyvin rankkoja teemoja, kuten alkoholismia, perheväkivaltaa, s4tanismia, homostelua ja kuolemaa. Pitäisi olla k-18. Ei todellakaan 12-vuotiaille.
Antaisin. Itse olen saanut lapsena katsoa mitä vain kauhua ja jännitystä. Ehdottomasti antaisin katsoa. On enemmänkin nuorten sarja minusta. Itse olen katsonut.
Nf äidin vallassa kirjoitti:
Hei. Olen 13v (kk päästä 14) tyttö ja katsoin vähän aikaa sitten kaverilla kaverin Netflixistä st 1 kauden kokonaan. Omassa Netflixissäni on 16k ikärajoitus eli en pääse katsomaan st 2 kautta. Itse en helposti säiky enkä painajaisiakaan näe, mutta äitini väittää että minä en osaisi erottaa todellisuutta tuollaisista sarjoista joka ei todellakaan pidä paikkaansa! Vanhempani vetoavat 16 ikärajoitukseen ja kuinka se ei missään nimessä sopisi 14 vuotiaalle kun ei vielä 16 vuotiaskaan ole. Omasta mielestäni asia on täysin yksilöllinen mutta vanhempani eivät kuuntele :/ Äitini kertoi myös että sarja hurjenee seuraavissa kausissa entisestään. Onko asia näin? Omasta mielestäni st on tähän asti paras näkemäni sarja :/ Mitä minun pitäisi tehdä?
Mita hittoa, mielestani sarja ei sovi ala-asteikaisille mutta etta 13v ei osaisi erottaa todellisuutta sarjan scifi-elementeista :D Onko vanhemmillasi kaikki ihan kotona? Saatko esim. lukea Harry Pottereita?
11-vuotiaan poikani lempisarja. Itsellä ei ole mitään käsitystä millainen sarja on kyseessä, mutta poika katsokoot jos haluaa. Muutenkin hän tykkää kauhuelokuvista, IT on ihan lemppari ja kovin harmittelee, ettei pääse katsomaan 2.osaa elokuvateatteriin, kun ikä ei riitä. Itse olen ollut lapsena samanlainen eli olen katsonut ihan mitä vaan ilman traumoja, joten miksi en antaisi poikani myös katsoa?
[/quote]Mita hittoa, mielestani sarja ei sovi ala-asteikaisille mutta etta 13v ei osaisi erottaa todellisuutta sarjan scifi-elementeista :D Onko vanhemmillasi kaikki ihan kotona? Saatko esim. lukea Harry Pottereita?[/quote]
Kyllä olen lukenut Harry Pottereita ja leffatkin olen nähnyt. Olen nähnyt myös Taru sormusten herrasta leffat, nälkäpelin, riverdalen yms. :)
Olen 12-vuotias tyttö. Saan katsoa riverdalea mutta en saa katsoa stranger thingsiä. Äitini sanoi että jos siinä lukee 16k niin et todellakaan saa katsoa, mutta en ole herkkä ja kaikki kaverini saavat katsoa sitä!?! Mitä teen?
Oikeastiko noin moni antaisi katsoa? Minä en todellakaan antaisi. Ei ole edes siinä rajalla, vaan ihan ehdoton ei. En itse pidä kauhusta, mutta en ole mitenkään säikky tai herkkä. Katsoin kyllä sarjan poikani suosituksesta. Meillä 15 v tykkäsi varmaan eniten.
Mä kuulun siihen porukkaan, joka pelkäsi pelkän Noidan käsikirjan selailun jälkeen vuosia. En altistaisi lastani pelottavalle materiaalille.
En todellakaan antaisi katsoa. Itse näin kavereilla lapsena pari kauhuelokuvaa ja näin niistä painajaisia pitkään. Nyt näin kolmekymppisenä katselen kyllä välillä kauhuelokuvia ja kyseistä sarjaakin, ja kyllä se mun mielestä pelottava on. En esim tykkää katsoa sitä yksin vaan katon mieluummin mieheni kanssa.
Tärkeintä tässä ehkä on, että tunnetko oman lapsesi. Jotkut lapset voi hyvin katsella tommosia (esim mun serkku katseli paljon lapsena kauhuelokuvia) ja toiset taas on sen verran herkkiä, että välttämättä halua nähdä vielä aikuisenakaan.
Ja siis kyseinen sarjahan on täysin erilainen kuin harry potterit, lotr, supersankarileffat ym. Edeltävät on fantasiaa ja toimintaa (toki joitakin synkempiä teemoja mukana) kun taas stranger things on kauhua.
Vanhemmat ei aina osaa arvioida, miten herkkä oma lapsi on pelottavalle/ahdistavalle materiaalille. Itse janosin lapsena pelottavia kirjoja, elokuvia ja sarjoja, mutta pelkäsinkin niitä sitten kuukausia jälkikäteen enkä voinut nukkua, kun pelkäsin niitä hirviöitä tai ahdistuin asioista, joita en ymmärtänyt. Vanhempani eivät näistä peloista tienneet enkä niitä heille kertonut. Mutta ihan normaali aikuinen minusta kai tuli, joten ehkä se pelko ja ahdistus kuuluu kehitykseenkin.
Sehän on k16 mutta kyllä mä ainaki antaisin ei niin säikyn 12v kattoa ainakin vanhempien kanssa varmaan mutta oma päätöksesi
En ole tuota katsonut, mutta kyllähän lapsena joku Twilight zone esim. oli todella pelottava, vaikka aikuisena sen katsominen ei pelota yhtään. Kuvittelen että kyse on saman tapaisesta sarjasta.
Sossu kirjoitti:
K16. En anna katsoa. Ikärajoja ei laiteta huvikseen. Jotkut ahdistuu ja saa painajaisia. Kyllä noita kauhusarjoja yms. kerkiää katsoa sitten lopun ikää. Miksi vanhemilla on niin kovin vaikeaa rajoittaa lapsiaan?
Kerkiää niitä katsoa myöhemminkin, mutta sitten se ei enää tunnu niin jännittävältä.
12-vuotiaana Hercule Poirotkin oli hieman pelottava.
Riippuu tasan lapsesta. Joillekin lapsille on ihan Ok katsoa mutta osa saa painajaisia. Joillekin lapsille ei edes löydy hyvää katsottavaa jos katsoo täysin ikärajojen mukaisesti.
Hei olen kohta 11v tyttö. Olen nyt katsonut kaikki kaudet. Minun vanhempani ainakin antaa katsoa kunhan mua ei pelota. Mun mielestä kysykää teidän lapsilta pelottaako tai ahdistaako esim hirviöt muut otukset veri tappaminen jos kaikki on ok voisi jopa antaa katsoa. Plus 13v TEINIT saavat katsoa leffateattereissa k16 leffoja.
Joo, mutta vain ekat kaksi kautta. Sen jälkeen menee niin pa**aksi että kannattaa varjellä jälkikasvun aivoja.
Oli ennen K13, jostain syystä muutettu K16. Katsoin oman lapseni kanssa kun oli 11v. Olin kyllä ensin itse katsellut sarjan läpi niin pystyin arvioimaan miten hän sen kestäisi. Tykkäsi, eikä ole ollut yhtään peloissaan siitä. Mielestäni vastaa pelottavuudesta Pottereita ja Star Warseja.
miten niin "nostalgiaa ei avaudu 12vuotiaalle"
en siis mitenkään pahalla ottanut en vain tajua mitä tarkoitat tuolla.
Hei. Olen 13v (kk päästä 14) tyttö ja katsoin vähän aikaa sitten kaverilla kaverin Netflixistä st 1 kauden kokonaan. Omassa Netflixissäni on 16k ikärajoitus eli en pääse katsomaan st 2 kautta. Itse en helposti säiky enkä painajaisiakaan näe, mutta äitini väittää että minä en osaisi erottaa todellisuutta tuollaisista sarjoista joka ei todellakaan pidä paikkaansa! Vanhempani vetoavat 16 ikärajoitukseen ja kuinka se ei missään nimessä sopisi 14 vuotiaalle kun ei vielä 16 vuotiaskaan ole. Omasta mielestäni asia on täysin yksilöllinen mutta vanhempani eivät kuuntele :/ Äitini kertoi myös että sarja hurjenee seuraavissa kausissa entisestään. Onko asia näin? Omasta mielestäni st on tähän asti paras näkemäni sarja :/ Mitä minun pitäisi tehdä?