Vuosikausia ilman ehkäisyä - muita, jotka eivät halua lapsettomuustutkimuksiin/-hoitoihin?
Onko täällä muita, jotka eivät parisuhteessa käytä ehkäisyä, mutta eivät kuitenkaan ole pitkänkään ajan kuluessa saaneet lapsia? Me olemme olleet naimisissa kohta kymmenen vuotta, eikä ehkäisyä ole ollut käytössä koko tänä aikana, mutta lapsiluku on tästä huolimatta nolla.
Emme ole käyneet hoidoissa tai tutkimuksessa, emmekä aio mennäkään. Oikeastaan kukaan tuttu tai läheinen ei asiasta tiedä, onneksi, mutta esimerkiksi jokainen gynekologi ihmettelee, miksen halua hoitoihin tai edes lapsettomuustutkimuksiin. Heistä tällainen tilanne tuntuu olevan ihan käsittämätön...
Joten, onko täällä ketään samassa tilanteessa? Tietääkö lähipiiri ja miten asiasta tietävät ovat suhtautuneet?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt normaaleissa gynekologin tarkistuksissa, joten luulisi, että mahdolluset sairaudet olisi huomattu jo niissä?
ap
Juu ei. Siinä näkee vain sen, mitä sinun sisälläsi on.
Ne eri sairaudet suljetaan pois verikokeilla. Siinä itselläni paljastui eräs autoimmuunisairaus, joka aiheutti lapsettomuuden ja pidemmällä tähtäimellä olisi aiheuttanut muutakin terveysongelmaa.
Kilpirauhasen vajaatoiminta esim. voi aiheuttaa lapsettomuutta ja hoitamattomana vaarallinen. (Itselläni todettu, lääkityksellä loppuiän)
Meillä oli aikoinaan lapsettomuutta niin että kun noin vuoden yrittämisen jälkeen ei kuulunut hakeduimme tk:hon ja sieltä erikoissairaanhoitoon tutkimuksiin. Missään tapauksessa en olisi muuhun hoitoon suostunut kuin en tiedä nimeä, mutta spermaa "puhdistetaan" ja ruiskutetaan sisään. Eli mihinkään että hedelmöitetään ulkopuolella useita munasoluja ja osa pakastetaan, en olisi suostunut. Sillä minulle ne ovat lapsia.
No joka tapauksessa hyvä kun käytiin niissä tutkimuksissa. Eka selvisi että miehen osalta ok. Sitten ultrassa näkyi minulla kohta irtoava munasolu. "Kun nyt olette yhdynnässä..." no arvatkaapas kuka oli kohta raskaana? Psykologiallakin on osansa, kun stressi loppui tulin raskaaksi. Siksi suosittelisin tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mukava, että täällä on ihmisiä, jotka ainakin jollain tasolla ymmärtävät ratkaisun. Ei niinkään sillä, että erityisesti tarvitsisin ymmärrystä saati hyväksyntää vierailta ihmisiltä, mutta omassa lähpiirissä asiasta tietävät suhtautuvat osa hyvinkin kummaksuen. Varsinkin nyt, kun olen täyttämässä neljäkymmentä, "kaikki" tuntuvat olevan sitä mieltä, että "ainakin kannattaisi kokeilla, ettei kadu tai katkeroidu myöhemmin". Samaa mieltä olevat gynekologit sinällään ymmärrän, kaipa heidän työhönsä kuuluu muistutella asiakkaita asiasta, mutta läheisiltä toivoisi vähän erilaista suhtumista.
Lisäksi yksi asiasta tietävä läheinen on itse saanut lapsen hedelmöityshoidoilla tässä viimeisen kymmenen vuoden sisällä, joten välillä tuntuu, että hän ottaa meidän päätöksemme jonkinlaisena piiloarvosteluna ja henkilökohtaisena loukkauksena itseään kohtaan...
ap
No en usko, että häntä kiinnostaa, jos et ilmaise asioita siten kuin arvostelisit häntä. Kun joku tuolla aiemmin kirjoitti "terveen neutraalista suhtautumisesta" lapsettomuuteen, niin se on kyllä lapsettomuutta surevien arvostelua. Jos itsekin puhut tuollaista hänelle, niin en kyllä ihmettele, jos loukkaantuu.
En usko kohtaloon. Minun puolestani kukin saa haluta lapsia tai olla haluamatta, mutta kellään ei ole sananvaltaa siihen, mitä minun lapsettomana pitäisi tuntea, ja miten saisin tai en saisi hoidattaa tilannetta eteenpäin. Koen loukkaavaksi esimerkiksi sen, jos minulle sanotaan että minun pitäisi tyytyä tilanteeseen, kun lapsia ei biologisesti tule. Miksi pitäisi? Tämä on minun elämäni ja minä en ole kädetön luovuttaja. Jos sinä et halua lapsia, se ei haittaa minua. Minun kannaltani se voi olla jopa etu, että et ole lapsettomuushoitojonossa.
Haluan vielä tarkentaa, että tulin sillä samalla kierrolla raskaaksi, kun sain tietää että mitään vikaa ei ole :-) eli stressittömyydellä omalla kohdallani oli suuri merkitys.
Ymmärrän ap:n kyllä ap:n ajatuksia, mutta oman kokemukseni vuoksi niitä tutkimuksia suosittelen. Ja mitä muut on sanoneet, voi olla haitallisesta sairaudestakin kyse.
Joskus kyllä hämmentää, jos terveydenhuolto arvostelee ihmisten ratkaisuja, kun he toimivat omien arvojensa mukaan. Esim. "Koen että lapsi tulee meille, jos on tullakseen".
Ei kannata liikaa luottaa siihen, että lasta ei tule, kun ei ole tähän mennessä tullut. Vaihdevuosina neljänkympin kieppeillä, kun hormonitoiminta muuttuu saatat tulla raskaaksi.
Tämä on niin taas tätä. Velat ne täällä yrittävät painaa muita ihmisiä alas. Rivien välistä tulkittavissa. Kukaan ei saa haluta omaa lasta. Minun puolestani voitte tunkea ne luonto- ja eläinarvonne vaikkapa suuhunne. Elän koko loppuelämäni katkerana ja toivon katkuruuden siirtyvän myös kaikkien muiden elollisten niskaan. Kiitos ja moro. En ole mitään velkaa kenellekään.
Eipä haittaa, että sademetsiä on enää vähän. Saavatpa epäempaattiset siat kärvistellä tuskanhiessään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jo ikääkin niin paljon, että tietää olevansa selvillä vesillä eikä tarvitse jännittää jos menkat on myöhässä.
Anteeks vaan, mutta jos sulla on kuukautiset, niin voit tulla raskaaksi, oli ikä mikä tahansa...
Mun harrastusporukassa yks 52-vuotias sai just tänä vuonna "yllätysvauvan". Ei kuulemma tullut mieleemkään, että niin vois käydä, kun kuukautisetkin oli jo harventunu muutamaan kertaan vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
En usko kohtaloon. Minun puolestani kukin saa haluta lapsia tai olla haluamatta, mutta kellään ei ole sananvaltaa siihen, mitä minun lapsettomana pitäisi tuntea, ja miten saisin tai en saisi hoidattaa tilannetta eteenpäin. Koen loukkaavaksi esimerkiksi sen, jos minulle sanotaan että minun pitäisi tyytyä tilanteeseen, kun lapsia ei biologisesti tule. Miksi pitäisi? Tämä on minun elämäni ja minä en ole kädetön luovuttaja. Jos sinä et halua lapsia, se ei haittaa minua. Minun kannaltani se voi olla jopa etu, että et ole lapsettomuushoitojonossa.
Ymmärrän sinua ja arvelen tietäväni, mistä sinun saamasi vastustus johtuu. Ihmisten on vaikea hyväksyä sitä, että joku ei alistu vaan jatkaa taistelemista. Varsinkin matalasti koulutettujen on vaikea hyväksyä sitä, että joku ei ole valmis luovuttamaan. Täällä syöpäsairaitakin kehotetaan kuolemaan. Se on aivan sairasta.
Minäkään en lähtisi hoitoihin ollenkaan, sillä lapsi on mielestäni etuoikeus, ei absoluuttinen oikeus.
Tutkimuksiin menisin kuitenkin ehdottomasti, juurikin terveyssyistä.
Mahdollisten sairauksien poissulkemisen on vain ja ainoastaan järkevää, eikä tarkoita vielä mitään lapsettomuushoitoja, niihin lähteminen on ihan eri päätös joka tehdään eri syistä. Tutkimukset = haluan tietää olevani terve VS Hoidot = haluan lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jo ikääkin niin paljon, että tietää olevansa selvillä vesillä eikä tarvitse jännittää jos menkat on myöhässä.
Anteeks vaan, mutta jos sulla on kuukautiset, niin voit tulla raskaaksi, oli ikä mikä tahansa...
Mun harrastusporukassa yks 52-vuotias sai just tänä vuonna "yllätysvauvan". Ei kuulemma tullut mieleemkään, että niin vois käydä, kun kuukautisetkin oli jo harventunu muutamaan kertaan vuodessa.
Ymmärrätkö, että se tarkoitti sitä, ettei niitä menkkojakaan enää ole? Ainakin niin mä sen tulkitsin.
Meille tuli yksi lapsi noin vain, toista ei koskaan tullut. Ja oletettava syykin on tiedossa: mies ei ole synnytyksen jälkeen lauennut yhdynnässä. Liekö paikat löystyneet sen verran ja miehellä rakenteellinen poikkeama, joka vaikuttaa myös. Ollaan tyydytty tähän ja ollaan todella tyytyväisiä yhden lapsen vanhempia.
Kuulostaa siltä, että ette oikeasti halua lasta. Jos haluaisitte, tekisitte kaikkenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt normaaleissa gynekologin tarkistuksissa, joten luulisi, että mahdolluset sairaudet olisi huomattu jo niissä?
ap
Juu ei. Siinä näkee vain sen, mitä sinun sisälläsi on.
Ne eri sairaudet suljetaan pois verikokeilla. Siinä itselläni paljastui eräs autoimmuunisairaus, joka aiheutti lapsettomuuden ja pidemmällä tähtäimellä olisi aiheuttanut muutakin terveysongelmaa.
Kilpirauhasen vajaatoiminta esim. voi aiheuttaa lapsettomuutta ja hoitamattomana vaarallinen. (Itselläni todettu, lääkityksellä loppuiän)
Kilpparivaivoissa on kyllä muitakin oireita ja asiasta on rummutettu mediassa niin paljon, että aika moni on otattanut ne verikokeet ihan muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ikäluokkaa. Tilastojen mukaan Suomessa syntyy n. 1 kpl vauvoja tällaisille "ikäihmisille". Joten sanotaanko, että jos nyt tällainen "lottopotti" osuisi kohdalle niin siitä vaan. Se olis kyllä sitten jo todella tarkoitettu syntyväksi se lapsi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että se tarkoitti sitä, ettei niitä menkkojakaan enää ole? Ainakin niin mä sen tulkitsin.
Sori, en tarkoittanut sitä. Menkat tulla puksuttaa täsmällisesti, mutta tilastollisesti raskautuminen on erittäin epätodennäköistä.
asiasta alunperin kirjoittanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ikäluokkaa. Tilastojen mukaan Suomessa syntyy n. 1 kpl vauvoja tällaisille "ikäihmisille". Joten sanotaanko, että jos nyt tällainen "lottopotti" osuisi kohdalle niin siitä vaan. Se olis kyllä sitten jo todella tarkoitettu syntyväksi se lapsi :D
Siis.. 1 kpl vauvoja per vuosi. Tää vanhuus vie jo kirjoitustaidonkin..
Jos itse kärsii lapsettomuudesta ja käy lapsettomuushoidoissa, niin aika karulta voi tuntua, jos esim. oma sisko on sitä mieltä, ettei ole tarkoitettu saamaan lasta, jos sitä ei luomusti saa. Siinäkin tapauksessa, että tämä sisko tms. puhuisi omasta puolestaan eikä esittäisi mitään yleistä mielipidettä asiasta.