Vanhempi, joka ei anna (aikuisen) lapsensa tehdä mitä tämä haluaa, on narsisti
Voi muullakin lailla olla narsisti, mutta narsisteilla on ainakin tämä. Minun ongelmani johtuvat juuri siitä, että minä en saanut koskaan tehdä mitä minä halusin. Olisipa se ollut miten järkevää tahansa, tai siis ainakin ihan järkevästi perusteltua, eikä mitään vahingollista soopaa tai sekoilua. Siksi minulle kasautui elämässä ihan hirveästi ongelmia, joista narsisti on vastuussa. Hän ei toki niitä tule ratkomaan, mutta ne ovat silti hänen vikansa täysin.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitihän ei pystynyt myöntämään, että suhtautumisessaan on vihaa. Hirveän ristiriitaista lapselle, että tämä kun mä karjun sulle keuhkoni pihalle mikä äitisi nolaava typerys sä oletkaan on muka rakkautta, ei silkkaa pelkkää vihaa. Varsinkaan se, jos mä huusin, että ole hiljaa, niin mitä sieltä sitten tuli.
apMistä muuten tiedät että äitisi on narsisti, ja ettet itse ole?
No ei ole narsisti, on narsistisia piirteitä tai luonnehäiriöinen.
Mistä tiedän, etten itse ole? No narsistiko hakee koko elämänsä terapioista apua itselleen?
ap
Vierailija kirjoitti:
Että vittu kun mulle jankutetaan että olen vastuussa niin saatana te ette tiedä mitään mistä kaikesta mä oon ollut vastuussa!!! Siitäkin, että oma äiti kommunikoi minua satuttavasti, että ai, se olikin MUN VASTUULLA oivaltaa, mitä se saatanan paska oikeasti halusi!!!???? Hän se siinä oli aikuinen ja kasvattaja, en minä! Mulla on kaikki syyt olettaa, että hän tietää mitä tekee. Varsinkin kun ei hän ikinä myöntänyt, ettei tiedä!!! Haluan satuttaaaaaa!!!!! Sitä ihmistä!!!! Tai ketä tahansa!!!!!!
ap
Mä olen ratkaissut asian niin, että en ole aikuisiällä pitänyt mitään yhteyttä toiseen vanhempaani. Ei se poista lapsuuden traumoja, mutta on joka tapauksessa helpottanut elämääni. Sinun pitää kuitenkin löytää itsellesi sopivat ratkaisut.
Niin ikävää kuin se onkin, vaikka ongelmasi johtuisivat kasvatuksesta, kukaan muu ei silti korjaa niitä jollet itse tee asialle jotain. Kuinka epäreilua vaan, juuri sinä olet se henkilö joka pystyy muuttamaan tilanteen, ja kukaan muu ei voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä olen siis tosi katkera siitä, etten mä saanut tehdä mitä mä haluan. Joku tietysti ihmettelee, että miten niin, mutta teillä ei ole kokemusta siitä, kun vanhempi koittaa manipuloida ja kaasuvalottaa teidät uskomaan, että hän ei itse asiassa määräile, vaan sinä vain olet kaikessa ajattelussasi niin väärässä, että heillä on velvollisuus puuttua siihen. Ja koska oikeuksien kaventaminen on tehty jo lapselle, niin ei ole keinoja erottaa omaa tahtoaan siitä, minkä vanhempi sanoo olevan sinulle parhaaksi. Ja sinähän haluat sitä siis, ainakin joillain tasoilla.
Ja mahdollisista riskeistäkin on syyllistetty etukäteen, että älä sitten tule valittamaan, että epäonnistuit, koska itse päätit tehdä kaiken tyhmästi. Vaikka elämähän on useinkin jonkinlainen riski, eikä etukäteen voi tietää, miten paraskaan suunnitelma tai ajatus onnistuu tai toimii. :(Siivet voi leikata ja katkoa sillä, että uhkailee, että jos satutat itseäsi, todistaa se, että sinussa on jotakin vikaa.
Ihan syystä olet katkera ja on aika ottaa oma elämä haltuun. Hyvä!!! Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että vittu kun mulle jankutetaan että olen vastuussa niin saatana te ette tiedä mitään mistä kaikesta mä oon ollut vastuussa!!! Siitäkin, että oma äiti kommunikoi minua satuttavasti, että ai, se olikin MUN VASTUULLA oivaltaa, mitä se saatanan paska oikeasti halusi!!!???? Hän se siinä oli aikuinen ja kasvattaja, en minä! Mulla on kaikki syyt olettaa, että hän tietää mitä tekee. Varsinkin kun ei hän ikinä myöntänyt, ettei tiedä!!! Haluan satuttaaaaaa!!!!! Sitä ihmistä!!!! Tai ketä tahansa!!!!!!
apMä olen ratkaissut asian niin, että en ole aikuisiällä pitänyt mitään yhteyttä toiseen vanhempaani. Ei se poista lapsuuden traumoja, mutta on joka tapauksessa helpottanut elämääni. Sinun pitää kuitenkin löytää itsellesi sopivat ratkaisut.
Niin ikävää kuin se onkin, vaikka ongelmasi johtuisivat kasvatuksesta, kukaan muu ei silti korjaa niitä jollet itse tee asialle jotain. Kuinka epäreilua vaan, juuri sinä olet se henkilö joka pystyy muuttamaan tilanteen, ja kukaan muu ei voi sille mitään.
No ongelmani todellakin johtuvat kasvatuksesta!!!!! :'( Itse koitin vuosia estää kasvatusta vaurioittamasta minua, mutta eihän lapsi sellaiseen kykene. Kun oisin tarvinnut rakkautta, enkä sellaista voinut itselleni pieraista. Niin mikään ei auttanut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä olen siis tosi katkera siitä, etten mä saanut tehdä mitä mä haluan. Joku tietysti ihmettelee, että miten niin, mutta teillä ei ole kokemusta siitä, kun vanhempi koittaa manipuloida ja kaasuvalottaa teidät uskomaan, että hän ei itse asiassa määräile, vaan sinä vain olet kaikessa ajattelussasi niin väärässä, että heillä on velvollisuus puuttua siihen. Ja koska oikeuksien kaventaminen on tehty jo lapselle, niin ei ole keinoja erottaa omaa tahtoaan siitä, minkä vanhempi sanoo olevan sinulle parhaaksi. Ja sinähän haluat sitä siis, ainakin joillain tasoilla.
Ja mahdollisista riskeistäkin on syyllistetty etukäteen, että älä sitten tule valittamaan, että epäonnistuit, koska itse päätit tehdä kaiken tyhmästi. Vaikka elämähän on useinkin jonkinlainen riski, eikä etukäteen voi tietää, miten paraskaan suunnitelma tai ajatus onnistuu tai toimii. :(Siivet voi leikata ja katkoa sillä, että uhkailee, että jos satutat itseäsi, todistaa se, että sinussa on jotakin vikaa.Ihan syystä olet katkera ja on aika ottaa oma elämä haltuun. Hyvä!!! Voimia!
Niin. Mä teen nyt sitä just, mitä mä haluan, muiden tarpeet ei sitä määrää! No, mulla on (ikävä kyllä) lapsia, mutta heistä pitää huolta isä. Ja he, mun perhe silti rakastaa mua. Ainakin vähän. Ehkä se siitä pikkuhiljaa.
ap
Ehkä ainoat, joilta mä pystyn ottamaan, on mun omat lapset. Heidän tuomiotaan en pelkää. Muiden ihmisten tuomio on jotain, mikä pelottaa. Taas kerran kiitos äitini. Jolle muut olivat paljon minua tärkeämpiä.,
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ilmeni, ettei äiti antanut sinun olla masentunut?
Oliko muuta?
Mitä hän ei ole aikuisena antanut sinun tehdä?Toinen kohta oli, että kun yritti estää minua saamasta apua masennukseeni oli että pakotti menemään opiskelemaan ja ainoa minne jaksoin ajatellakaan meneväni oli koulutason opinnot neljän ällän papereilla.
apAi äiti ihan pakotti sinut opiskelemaan jonkinlaisen ammatin? Kamala, mikä hirviö. Omani oli tyytyväinen kun opiskelin ylipäätään, vaikka tietämättään lyttäsikin unelma-ammattini kommenteillaan.
Siis äitisikö uskoi, ettei susta ikinä mitään tule? Ja sä lirkutat äitisi tyytyväisyyttä?
ap
Minun äitini antoi selkeästi ymmärtää, että elämästä ei tule mitään ilman kunnollista tutkintoa. Siksi minä luuseri menin ja opiskelin, ja toisin kuin sinä en tarvinnut äitiäni opiskeluissa. Uskoin kuitenkin hänen mielipiteeseensä, ja jätin pois laskuista ammatin johon olisin muuten hakeutunut. Olen erittäin tyytyväinen nykyisellä alallani, mutta en tietenkään voi tietää olisinko viihtynyt myös alalla jolle en hakenut.
Olen kyllä aika ymmälläni että sinunlaisesi 'äitiäitiäiti' kommentoija tulee kysymään muilta, tarvitseeko joku äitiään, ja on luuseri sen vuoksi? Miettisit vähän omaa käytöstäsi.
Onko äitisi tai miehesi laittanut sinut pakkohoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko muuta?
Mitä hän ei ole aikuisena antanut sinun tehdä?Toinen kohta oli, että kun yritti estää minua saamasta apua masennukseeni oli että pakotti menemään opiskelemaan ja ainoa minne jaksoin ajatellakaan meneväni oli koulutason opinnot neljän ällän papereilla.
apAi äiti ihan pakotti sinut opiskelemaan jonkinlaisen ammatin? Kamala, mikä hirviö. Omani oli tyytyväinen kun opiskelin ylipäätään, vaikka tietämättään lyttäsikin unelma-ammattini kommenteillaan.
Tajuatko sä, etten mä todellakaan tarvinnut mitään ammattia siinä kohtaa!!!????
ap
Oj, då. Miten olit sitten ajatellut elämäsi rahoittaa siinä kohtaa, sossulla? Mutsis ei välttämättä ole väärässä, vaikka et olisi itse samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko muuta?
Siis äitisikö uskoi, ettei susta ikinä mitään tule? Ja sä lirkutat äitisi tyytyväisyyttä?
apMinun äitini antoi selkeästi ymmärtää, että elämästä ei tule mitään ilman kunnollista tutkintoa. Siksi minä luuseri menin ja opiskelin, ja toisin kuin sinä en tarvinnut äitiäni opiskeluissa. Uskoin kuitenkin hänen mielipiteeseensä, ja jätin pois laskuista ammatin johon olisin muuten hakeutunut. Olen erittäin tyytyväinen nykyisellä alallani, mutta en tietenkään voi tietää olisinko viihtynyt myös alalla jolle en hakenut.
Olen kyllä aika ymmälläni että sinunlaisesi 'äitiäitiäiti' kommentoija tulee kysymään muilta, tarvitseeko joku äitiään, ja on luuseri sen vuoksi? Miettisit vähän omaa käytöstäsi.
Miten sä sen niin käsitit, että mä tarvitsin äitiäni opiskeluissa? Etkö sä ymmärrä lukemaasi? Mä en ois halunnut opiskella, vaan saada apua masennukseen, tajuatko? Sen sijaan äiti pakotti opiskelemaan käytännössä.
Mitä sä oikein selität, luuletko sä olevasi ihan ainoa maailmassa, jonka äiti on sanonut, ettei ilman ammattia pärjää? Wow. Mahtaa sulla olla äiti! Mulle on sanottu aivan samaa. Mutta mä olin siinä vaiheessa aika lailla eri mieltä. Mä en ois tarvinnut ammattia silloin, enkä varsinkaan äitiäni mua painostamaan mihinkään. Tajuatko? En ole sinä. En ole tuollainen avuton tyhmä äitiään kaipaava luuseri.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mahdollisista riskeistäkin on syyllistetty etukäteen, että älä sitten tule valittamaan, että epäonnistuit, koska itse päätit tehdä kaiken tyhmästi. Vaikka elämähän on useinkin jonkinlainen riski, eikä etukäteen voi tietää, miten paraskaan suunnitelma tai ajatus onnistuu tai toimii. :(Siivet voi leikata ja katkoa sillä, että uhkailee, että jos satutat itseäsi, todistaa se, että sinussa on jotakin vikaa.Ihan syystä olet katkera ja on aika ottaa oma elämä haltuun. Hyvä!!! Voimia!
Niin. Mä teen nyt sitä just, mitä mä haluan, muiden tarpeet ei sitä määrää! No, mulla on (ikävä kyllä) lapsia, mutta heistä pitää huolta isä. Ja he, mun perhe silti rakastaa mua. Ainakin vähän. Ehkä se siitä pikkuhiljaa.
ap
Jee sinä siis teit sen!!! Wow!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko muuta?
apOj, då. Miten olit sitten ajatellut elämäsi rahoittaa siinä kohtaa, sossulla? Mutsis ei välttämättä ole väärässä, vaikka et olisi itse samaa mieltä.
Työttömyysturvalla. Mulla oli velaton omistusasunto.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko äitisi tai miehesi laittanut sinut pakkohoitoon?
Mitä sä oikein sekoilet? Ei ne oo psykiatreja :DDDD Ei ole tietenkään. Käsitä nyt, että äidistäni mulla ei ole edes masennusta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko muuta?
apOj, då. Miten olit sitten ajatellut elämäsi rahoittaa siinä kohtaa, sossulla? Mutsis ei välttämättä ole väärässä, vaikka et olisi itse samaa mieltä.
Ja tajuatko, pässi, että vaikka ois mikä, niin masentuneena ei kannata hönkiä eteenpäin, vaan hoitaa ongelmat!!! Mitä sitten, vaikka ois sossu maksanut? Mutta se ei ois todellakaan ollut tarpeen.
ap
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko muuta?
Ja tajuatko, pässi, että vaikka ois mikä, niin masentuneena ei kannata hönkiä eteenpäin, vaan hoitaa ongelmat!!! Mitä sitten, vaikka ois sossu maksanut? Mutta se ei ois todellakaan ollut tarpeen.
ap
Eli äiti oli väärässä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko muuta?
Eli äiti oli väärässä!
ap
Äiti vain siirsi mun paranemista ja esti sitä.
ap
Ja varmaan KADEHTI mua. Siksi halusi pilata elämäni.
ap
Sillä ei ollutkaan velatonta omistusasuntoa!
ap
Mistä muuten tiedät että äitisi on narsisti, ja ettet itse ole?