Vanhempi, joka ei anna (aikuisen) lapsensa tehdä mitä tämä haluaa, on narsisti
Voi muullakin lailla olla narsisti, mutta narsisteilla on ainakin tämä. Minun ongelmani johtuvat juuri siitä, että minä en saanut koskaan tehdä mitä minä halusin. Olisipa se ollut miten järkevää tahansa, tai siis ainakin ihan järkevästi perusteltua, eikä mitään vahingollista soopaa tai sekoilua. Siksi minulle kasautui elämässä ihan hirveästi ongelmia, joista narsisti on vastuussa. Hän ei toki niitä tule ratkomaan, mutta ne ovat silti hänen vikansa täysin.
Kommentit (172)
Äiti kyllä käyttäytyi vihaavasti, mutta se ei ollut muka vihaa vaan rakkautta :(
ap
Äitihän ei pystynyt myöntämään, että suhtautumisessaan on vihaa. Hirveän ristiriitaista lapselle, että tämä kun mä karjun sulle keuhkoni pihalle mikä äitisi nolaava typerys sä oletkaan on muka rakkautta, ei silkkaa pelkkää vihaa. Varsinkaan se, jos mä huusin, että ole hiljaa, niin mitä sieltä sitten tuli.
ap
Että eikö ihminen tajua hävetä tuollaista lapselle huutamistaan, eikä kutsuisi sitä rakkaudeksi?????? Kun se satutti sitä lasta. Niin EI TASAN TARKKAAN OLLUT RAKKAUTTA. Se oli vihaa.
ap
Ja auta armias jos mä huusin!! Miksi sekin ei sitten ollut rakkautta???!! Millä eri periaatteilla se olikin huonoa käytöstä, muka???!!!
ap
Vitun saatanan sairas luonne- ja persoonallisuushäiriöinen!!! Jos se, että hän huutaa mulle ja satuttaa sillä mua on rakkautta, niin kai sekin sitten oli, kun mä rääyin hänelle, että saatana nyt lopetat vitun mulkku??!!! Mä PUOLUSTIN itseäni, hän SYYTTI, hänellä ei ois ollut oikeutta syyttää ja satuttaa, mulla oli oikeus puolustautua!
ap
Aikuiset on perseestä!
Tiedän yhden nelikymppisen joka "joutui" aina tekemään kuten äitinsä tahtoi. Kun nyt pari vuotta sitten katkaisi välit äitiinsä, sillä perusti perheen (äiti yritti pilata suhteen monin tavoin, haukkui miniän ja lapset) niin äiti toteutti uhkauksensa ja sai koko suvun katkaisemaan välit tähän mieheen. Uhkaili aina juuri tällä, että mies on luuseri joka jää yksin jos ei tee niinkuin äitinsä haluaa. Voidakseen elää oikeaa elämää, joutui koko suvun pilkan kohteeksi. Narsistista eroon pääseminen on vaikea prosessi jossa usein käy näin. Ajattelee vain vuodesta toiseen että on arvoton p**** jolla ei ole oikeutta mihinkään. Toivon vain ihan älyttömästi rohkeutta kaikille narsistin uhreille ja viisautta sukulaisille, jotta näkisivät miten asiat oikeasti ovat.
En päässyt masennuksestanikaan koska sekin nähtiin vain minun heikkoutena eikä terapeutti (aiempi) osannut nähdä sille syitä. Kuvitteli kai mun olevan niin huono, että heikkouttani mä oon masentunut. Eikä tajunnut, että se johtui ajatusmalleista, joita äiti mulle syötti. Tai jos vielä jotenkin tajusi sen, niin ei sitä, että ajatusmallit olivat narsistin. En tiedä miksikä se niitä luuli. Jonkun tyhmän, avuttoman naisen kuvitelmiksiko? (Etten siis oo masentunut, että minussa aina vika jne).
ap
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen lapsen, joka antaa vanhempansa määrätä eikä ota itse vastuuta asioistaa ja vielä syyttää vanhempaansa on narsisti. Ehkä alaikäisenä, mutta haloo, herätys. Ei vanhemmallasi ole mitään valtaa tekemisiisi enää ellet anna.
Ihanaa narsistin uhrin syyllistämistä!
Kun mä esimerkiksi kärsin siitä, että en rakastanut äitiäni ja tunsin olevani huono ihminen, niin edellinen terapeutti ei ikinä sanonut, että ei sun kuulukaan, koska äitisi kerran satuttaa sinua eikä kuuntele ja että et ole huono ihminen. EI hän tainnut sanoa, että olen huono ihminen koska en rakasta, mutta se tärkein edellä jäi sanomatta... niin mitä se auttaa sitten. Itsesyytökset vaan jatkuivat. Ja äiti sai olla kukkona tunkiolla, koska eihän hänessä mitään vikaa ollut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kun mä esimerkiksi kärsin siitä, että en rakastanut äitiäni ja tunsin olevani huono ihminen, niin edellinen terapeutti ei ikinä sanonut, että ei sun kuulukaan, koska äitisi kerran satuttaa sinua eikä kuuntele ja että et ole huono ihminen. EI hän tainnut sanoa, että olen huono ihminen koska en rakasta, mutta se tärkein edellä jäi sanomatta... niin mitä se auttaa sitten. Itsesyytökset vaan jatkuivat. Ja äiti sai olla kukkona tunkiolla, koska eihän hänessä mitään vikaa ollut.
ap
Tai tarkalleen ottaen en kärsinyt siitä etten rakastanut äitiäni, vaan siitä ajatuksesta ja uskomuksesta, että siksi minussa on jotain vikaa. Aiempi terapeutti ei kyennyt näkemään tätä(kään) ajatusvääristymää.
ap
Eli minä väitän, että jos elämä on pilalla narsistisen vanhemman aiheuttamien ajatusvääristymien takia, ja ihminen menee terapiaan, niin keskimäärin ikinä hän ei saa mitään apua. Paitsi ehkä siihen, jos elämä on ajatusvääristymien takia jo lähes täysin pilalla, niin saa paskan suorituselämän tilalle, mutta sellaista elämää, jossa itse on oman elämänsä ohjaksissa ja herra ja selättänyt mekanismin, jolla ajatusvääristymät sinulle syötettiin, ei saa. Koska terapeutit ei tunista narsisitisia läheisiä.
Onneksi mä aina tiesin, että kyseessä on äitini minulle pakkosyöttämät, minulle haitalliset ajatusmallit ja jaksoin etsiä apua.
ap
Ja hauskinta oli, että aluksi yritin vuosikausia oikoa ajatusvääristymiä äitini kanssa :) Ajattelin, että ei se voi olla halunnut tarkoittaa, miten mä hänet ymmärsin. Mutta kyllä :) Tai siis sitten se kielsi, etten oo oikeasti ymmärtänyt "näin". Vaikka mä todella sanoin hänelle, että oo-oon, mieti! Niin ei, ei mennyt jakeluun, eikä varsinkaan voinut korjata! Niin ylpeä? Tai hiukan retardi...?
ap
Jos lapsenne tulisi aikuisena kertomaan, että on ymmärtänyt teidät jollain hirveän haitallisella tavalla, niin oisko teillä liikaa ylpeyttä kyetäksenne myöntämään, että ette ole tarkoittaneet sitä, ja MYÖS, että te olette tehneet jonkin hirvittävän virheen kasvattajina, jos lapselle on sellainen luulo päässyt syntymään?
ap
Mun äiti kykeni myöntämään, ettei ole tarkoittanut jotain, mutta vastuutti MINUT siitä, että olin ymmärtänyt hänet väärin. Aikamoinen paska, etten sanoisi. Siksi vihaan häntä. Se oli hänen, aikuisen vastuulla, hän aiheutti minulle sen, että elämässäni meni vuosia pilalle. Koska siihen saakka kärsin, kun hän vastuutti minua siitä, että ymmärsin hänet väärin. Enkä täysin väärin, ei hän silti rakasta minua ja mä vain halveksin häntä.
ap
Se miten lapsi ymmärtää aikuisen on aina aikuisen vastuulla.
ap
Mitä kaikkea puuhailit viikolla?
Aika vahva ilmaisu sanoa narsistiksi. Narsismihan on psyykkinen häiriö ja tuolla perusteella ei paljoa voida diagnooseja tehdä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Aika vahva ilmaisu sanoa narsistiksi. Narsismihan on psyykkinen häiriö ja tuolla perusteella ei paljoa voida diagnooseja tehdä.
Ohis
No totta, pitäisi sanoa narsistinen tai luonnehäiriöinen. Se olisi lähempänä totuutta.
ap
Niin ja varsinkin kun tämä narsisti vielä itse uskoo rakastavansa lastaan. Siitä on erittäin vaikeaa päästä pois tai havaita vian olevan vanhemmassa. Kun narsisti uskoo itse rakastavansa lastaan, niin ei synny sellaista vihan kehää, vaikka vihaa tunsinkin minä, mutta kun äiti ei tunnustanut tuntevansa vihaa niin lapsi ei tajua että siinä vanhemmassa on silti vikaa.
ap
ap