Miksi synnyttämättömille naisille ei koskaan kerrota, millaista sairasta kidutusta synnyttäminen oikeasti on?
Joo voi elämä mitä sairautta joka tuntui ettei pääty ikinä. Lopulta en ollut edes kiinnostunut koko vauvasta kun sen sain äherrettyä ulos itsestäni.
Kommentit (445)
Joku kehu synnyttäneensä ahtaasta lantiosta.
Tuo on niin uskomattomat itsekästä. Riskeerataan lapsen terveys ja tulevaisuus koittamalla mahtuuko mahdollisesti vai ei. Onneksi kaikki meni ilmeisesti sitten kuitenkin ihan ok, eli lantio ei tainnutkaan olla ahdas oikeasti.
T. Äiti joka ei saanut sektiota ja jonka lapsi kärsii hapenpuutteen aiheuttamasta cp-vammasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme että naiset suostuu vielä kivuliaaseen alatiesynnytykseen mikä tuhoaa kaikki paikat.
Ei se suurimmalta osalta tuhoa. Sitä paitsi alatiesynnytys on parempi vaihtoehto vauvalle. Lähes jokainen sellainen sujuu myös ilman suurempia ongelmia. Kaikki eivät pelkää synnytystä sairaalloisesti kuten sinä. Järjettömistä peloista on myös mahdollista päästä eroon terapian avulla.
Erikoista, että synnytyspelkoisten määrä lisääntyy jatkuvasti vaikka synnyttäminen on turvallisempaa kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisin synnyttää vaikka puoli vuotta. Tuskin olisi mitenkään paha kipu lapsettomuuden kivun rinnalla. Jos synnytys on elämän kivuliain kokemus, niin on kyllä aika helppo elämä.
Haista oikeesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme että naiset suostuu vielä kivuliaaseen alatiesynnytykseen mikä tuhoaa kaikki paikat.
Ei se suurimmalta osalta tuhoa. Sitä paitsi alatiesynnytys on parempi vaihtoehto vauvalle. Lähes jokainen sellainen sujuu myös ilman suurempia ongelmia. Kaikki eivät pelkää synnytystä sairaalloisesti kuten sinä. Järjettömistä peloista on myös mahdollista päästä eroon terapian avulla.
Erikoista, että synnytyspelkoisten määrä lisääntyy jatkuvasti vaikka synnyttäminen on turvallisempaa kuin koskaan.
Suurimmalle osalle tulee repeämiä yms harvinaisempaa selvitä ilman
Vierailija kirjoitti:
Ihme propagandaa tämä "synnytys tuhoaa kaikki paikat".
On tilastotietoa asiasta, että pysyvät vauriot alatiesynnytyksessä ovat varsin harvinaisia.
Minä en huomannut itse asiassa mitään muutoksia. Mutta en kuulukaan sukupolveen, jotka ottavat selfieitä alapäästää Instagramiin.
Laitapa noita tilastoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta katsos kun ne repeämät paranee kyllä. Pieniä ei tarvitse edes tikata. Ei taida sulla olla kokemusta koko asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu mielenterveysongelmien kasvusta. Tutkimusten mukaan synnytyspelkoisilla on niitä huomattavasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin Suomessa naiset lähtevät synnytyksestä kotiin alapää repaleina, ei meillä ole varaa arvostella muiden kulttuurien ympärileikkausperinteitä.
Onko muita tilanteita kuin synnytys, jossa lääkäriä alempi tekee kirurgin töitä?
Viittaan siihen, että kätilö saa ommella repeytyneen alapään.Ihme, että kukaan (nainen) suostuu tekemään Suomessa lapsia.
Miehelle homma on toki helppo.
Jos syntyvyys on alhainen, ei sitä tarvitse ihmetellä.Ihanko totta lähes 150 yläpeukuttaa tätä?!? Verrataan synnytystä, joka länsimaissa on lähes aina aikuisen oma päätös ja valinta alaikäisen lapsen raakamaiseen silpomiseen?? Sen takia, että naiset synnyttää täällä vapaaehtoisesti, ei pitäisi arvostella noita silpomisia...Huhhuh. Nyt olen kaiken nähnyt.
Samaa ihmettelin... Käsittämätöntä verrata noita asioita toisiinsa!
Peukutuksesta sen verran, ettei niitä kannata katsella ollenkaan. Joku on voinut peukuttaa omaa viestiään sata kertaa. Peukutat nyt malliksi tätä omaani 20 kertaa peräkkäin.
No koska se ei todellakaan kaikille sitä ole. Olihan se nyt iha paskaa mutta siitä selviää ja keho palautuu. Itse koin olleeni täysin palautunut synnytyksestä muutaman viikon päästä kun ei edes tullut tikkejä. Joten yksilöllistä on :). Vaikka jonku paikat repeis perseeseen asti ei se tarkota että kaikille niin käy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä on erikoista? Synnytys on edelleen raju ja brutaali kokemus useimmille. Onko tosiaan ihme, että se pelottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin Suomessa naiset lähtevät synnytyksestä kotiin alapää repaleina, ei meillä ole varaa arvostella muiden kulttuurien ympärileikkausperinteitä.
Onko muita tilanteita kuin synnytys, jossa lääkäriä alempi tekee kirurgin töitä?
Viittaan siihen, että kätilö saa ommella repeytyneen alapään.Ihme, että kukaan (nainen) suostuu tekemään Suomessa lapsia.
Jos syntyvyys on alhainen, ei sitä tarvitse ihmetellä.Ihanko totta lähes 150 yläpeukuttaa tätä?!? Verrataan synnytystä, joka länsimaissa on lähes aina aikuisen oma päätös ja valinta alaikäisen lapsen raakamaiseen silpomiseen?? Sen takia, että naiset synnyttää täällä vapaaehtoisesti, ei pitäisi arvostella noita silpomisia...Huhhuh. Nyt olen kaiken nähnyt.
Peukutuksesta sen verran, ettei niitä kannata katsella ollenkaan. Joku on voinut peukuttaa omaa viestiään sata kertaa. Peukutat nyt malliksi tätä omaani 20 kertaa peräkkäin.
Miten? Itse pystyn ainakin vaan kerran
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta katsos kun ne repeämät paranee kyllä. Pieniä ei tarvitse edes tikata. Ei taida sulla olla kokemusta koko asiasta.
On itseltä tikattu kaksi kertaa, jos tämä mun kokemus on niin oleellinen. Enkä tunne ketään, joka olis täysin ilman tikkausta selvinnyt.
Enkä mä mistään pysyvistä vammoista sanonutkaan mitään. Karmealta se silti siinä hetkessä tuntui. Ja pari viikkoo sen jälkeen esim wc-reissut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä on erikoista? Synnytys on edelleen raju ja brutaali kokemus useimmille. Onko tosiaan ihme, että se pelottaa?
Ihan normaalia se pelko on, jokainen varmasti pelkää synnytystä jonkin verran. Puhuinkin nyt sellaisesta epänormaalin voimakkaasta pelosta joka ei kuulu asiaan ja joka estää toimimasta normaalin ihmisen tavoin.
Tottumis- ja asennekysymys osaltaan. Jouko Turkan opissa olleet kertoivat, että kipuun tottui niin, ettei koulutuksen jälkeen tarvinut koskaan hammaslääkärissäkään enää puudutusta.
Olen miettinyt monesti samaa kuin ap. Ainakin omat synnytykseni muistuttivat lähinnä teurastusta, en ole koskaan kokenut sellaista saatanallista kipua. Välilihakin leikattiin ilman puudutteita. Ja kun netistä katsoo rajuja synnytysvideoita niin ihmettelen vaan miten kukaan nainen on selvinnyt niistä edes hengissä. Ihan hirveää hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten? Itse pystyn ainakin vaan kerran
Itse pystyn ainakin iPhonella sillä tavalla, että alhaalta vetää sen valikon jossa lentokoneen kuva. Lentotilan kun painaa päälle ja pois saa aina yhden peukun lisää painettua. Ennen palstauudistusta pystyin painamaan yhden per sekunti :D Onneksi muuttivat tuota.
Proxya voi myös käyttää mutta se on turhan aikaavievää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itseltä tikattu kaksi kertaa, jos tämä mun kokemus on niin oleellinen. Enkä tunne ketään, joka olis täysin ilman tikkausta selvinnyt.
Enkä mä mistään pysyvistä vammoista sanonutkaan mitään. Karmealta se silti siinä hetkessä tuntui. Ja pari viikkoo sen jälkeen esim wc-reissut...
No mua ei ole tikattu kuin kerran ( imukuppi)
Ja sen jälkeen tullut neljä samaa tietä.
Ja ei ongelmia vessan kanssa. Yksilöllistä varmaan sekin.
Ja wi-FI pitää olla pois päältä!
Minäkään en ollut heti alkuun kiinnostunut esikoisesta. Tai siis toki ihmeellinen se oli ja ensi-imetys tehtiin ja kaikkea. Mutta kun se oli kääritty peittoon ja laitettu sänkyyn, ainoa ajatus oli vaan saada syötyä ja nukuttua. Ne hormonit saattaa vaikuttaa monin tavoin. Toki se kiinnostus ja rakkaus heräsi kun oli saanut nukuttua. Kyllä se oli sen verran rankaa ettei ollut energiaa ensin. Jos sinulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta herännyt niin keskustelisin kuitenkin neuvolassa asiasta. Ja kurjaa jos koit kidutuksena. Kipeäähän se tekee, todella. Mutta äkkiä unohtuu ja on aikalailla välttämätöntä että saisi sitä perheenlisäystä. En ole ymmärtänyt miksi sitä pitäisi retostella muille sillä kivulla. Kyllä minä ainakin tiesin että se sattuu ja paljon jo ennen synnytystä. Miten se ei voisi sattua, kun jostain niin pienestä tulee ulos paljon suurempaa?
Helppo huudella silloin kun on selvinnyt synnytyksestä parilla tikillä. Minulla on nyt synnytyksestä 3 viikkoa enkä pysty edelleenkään istumaan. Epparihaavaa ja repeämiä pahempaa kipua aiheuttavat tuntien ponnistelun tuloksena vauvan lisäksi syntyneet valtavat peräpukamat, joita tuskin ilman leikkausta pois saa. Edelleen alakerrassa on myös liitoskipuja.
Enkä todellakaan ole unohtanut niitä infernaalisia tuskia joita jouduin synnytyksen aikana kokemaan. Ei ole kulunut päivääkään etten ole katunut sitä etten vaatinut suunniteltua sektiota (olin pelkosynnyttäjä), aivan varmasti olisin paremmassa kunnossa sekä fyysisesti että psyykkisesti sektion jäljiltä. En kuitenkaan aio synnyttämään menossa olevia tuttaviani omilla kokemuksillani pelotella koska näköjään kokemus voi eri ihmisillä olla niin erilainen. Itselläni se valitettavasti oli pahempaa kuin pahimmissa painajaisissani, enkä edes etukäteen murehtinut näitä synnytyksen jälkiseuraamuksia joista nyt aktiivisesti kärsin ja jotka ovat haitanneet myös vauvanhoitoa. :(