Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairas ei suostu lääkäriin, mitä tehdä?

Vierailija
28.10.2017 |

Kysessä itsepäinen 77vuotias mies jolla selviä ongelmia muistin kanssa. Nyt on jo harhaista käytöstä. Tarvitsisi diagnoosin ja lääkityksen ehdottomasti. Ei suostu lääkäriin, aika varattu pari kertaa ja peruu sen tai ilmoittaa ettei tule sinne menemään. Vaikea väkisin viedä. Suostuisiko kukaan lääkäri tekemään kotikäyntiä, keinoja pakottaa? huijausmenetelmä? Harhat ovat lähipiirille raskasta aikaa ja muistamattomuus myös. Onko muilla kokemuksia?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteytt paikalliseen muistihoitajaan. Tiedot saat omasta terveyskeskuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yksityislääkärit tekevät kotikäyntejä, mutta rahaahan se vaatii. Mutta monissa terveyskeskuksissa on ihan muistihoitaja tai joku muu, joka voi vinkata ja auttaa eteenpäin.

Olen terveydenhuollon vanhuspuolella töissä ja monessa kuulemistani tarinoista se muistisairas on saatu patistettua lääkäriin jonkin aivan muun vaivan nojalla, mutta lääkäriä on informoitu etukäteen, että muistiongelmaa on.

Suurin osa muistipuolen asiakkaista saa/hyväksyy/joutuu vastaanottamaan avun kuitenkin vasta sitten, kun on löydetty harhailemasta, on kaatunut tai sattunut jotakin sellaista, että sairaalahoidon aikana todetaan, että tämä ihminen on muistisairas.

Voimia!

Vierailija
4/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät ehkä kotikäyntejä tee, mutta terveyden- tai sairaanhoitajat voivat tulla suorittamaan muistitestin kotiin. Omaisen pyynnön pitäisi riittää. Siitä sitten laittavat tarvittaessa lähetteen neurologille. Pakottaminen tietysti on vaikeaa, koska muistisairaat ovat itse sairaudentunnottomia. Pappa vaan kyytiin eikä kerro minne olette menossa kuin vasta perillä. Sitten vaikka pyytää vartijat saattamaan lääkäriin jos vielä kovasti laittaa vastaan.

Vierailija
5/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastava tilanne. Diagnoosia kun ei vielä ole niin periaatteessa niin kauan kun ei ole vaaraksi itselleen tai ympäristölleen ei voi oikein väkisinkään mitään tehdä, koska itsemääräämisoikeus. Ja vaikka saisittekin lääkäriin ja diagnoosin niin sitten olisi lääkityksen rukkaaminen kohdilleen plus tietty valvominen, että lääkehoito toteutuu.

Tällaisia on paljon ja usein se diagnoosi ja lääkitys saadaan kohdilleen vasta silloin kun henkilö joutuu sairaalaan muista syistä kuten vaikka lonkkamurtuman takia.

Oletteko kertoneet hänelle syyn miksi lääkäriin pitää mennä? Voisiko hänet saada jollain muulla verukkeella lääkäriin esim. vuotuiset verikokeet/influenssarokotus? Muistisairaalle ei kannata sanoa, että tämän muistissa on jotain vikaa.

Vierailija
6/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät ehkä kotikäyntejä tee, mutta terveyden- tai sairaanhoitajat voivat tulla suorittamaan muistitestin kotiin. Omaisen pyynnön pitäisi riittää. Siitä sitten laittavat tarvittaessa lähetteen neurologille. Pakottaminen tietysti on vaikeaa, koska muistisairaat ovat itse sairaudentunnottomia. Pappa vaan kyytiin eikä kerro minne olette menossa kuin vasta perillä. Sitten vaikka pyytää vartijat saattamaan lääkäriin jos vielä kovasti laittaa vastaan.

Luuletko, että vartijoilla on oikeus viedä ihminen väkisin lääkäriin? Uutinen sulle: ei ole. Vartijoilla ei myöskään ole oikeutta estää ihmistä poistumasta vaikkapa sairaalasta, vaikka monet näin luulevatkin.

Vierailija
7/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että vartijoilla on oikeus viedä ihminen väkisin lääkäriin? Uutinen sulle: ei ole. Vartijoilla ei myöskään ole oikeutta estää ihmistä poistumasta vaikkapa sairaalasta, vaikka monet näin luulevatkin.

Ai? Tiedän tapauksen ihan lähipiiristä, jossa vartija tuli pyynnöstä suostuttelemaan vastahakoisen potilaan lääkäriin (olin itse paikalla näkemässä). Ei tietenkään väkisin raahannut, mutta auttoi puhumaan järkeä ihmiselle joka ei tajunnut omaa tilannettaan ja sitten seurasi vierestä ettei kyseinen henkilö ala riehumaan/väkivaltaiseksi. Onko tässä toimittu vastoin jotain sääntöjä/lakia?

Vierailija
8/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei muistisairaalle voi/saa sanoa että hänen muistissaan on vikaa?

Vierailija
9/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huijasin äitini yleistutkimukseen. Olin kertonut hoitotaholle etukäteen muistisairausepäilystä sekä täyttänyt netistä löytämäni lomakkeen, jossa kerroin tarkasti kaikki oireet. Äitini ei silloin eikä nyt vuosia myöhemminkään usko, että hänellä on muistisairaus.

Vierailija
10/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä suuttuu sellaisesta syytöksestä eikä suostu uskomaan totuutta ja kieltäytyy entistä tiukemmin mistään hoidosta. Turha hermostuttaa ihmistä joka ei ymmärrä olevansa sairas.

Vierailija
11/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saa sanoa, mutta sitä ei kannata jäädä hokemaan, koska muistisairas itse ei monesti sitä huomaa tai halua hyväksyä. Onhan se kammottava ajatus, kun itse ajattelee olevansa täysissä järjissään kuten aina ennenkin, mutta muut ihmiset ovat äkkiä päättäneet salaliittoutua väittämään, että olenkin holhouksen tarpeessa enkä muka osaa enää mitään tehdä itse. Hellastakin ovat vääntäneet sulakkeet pois päältä ja väittävät, etten yksin saa lähteä ovesta ulos. Joten välien säilyttämiseksi voi joskus lopulta olla parempi pitää suunsa kiinni, jos huomaa, että muistisairas on täysin sairaudentunnoton ja vain hermostuu, kun asiasta koettaa jutella.

Olen kohdannut muistisairaita, jotka tiedostavat muistamattomuutensa ja avuntarpeensa, "enhän minä mitään muista, tällainen höppänä olen", ja niitä, jotka ovat vuosikausia olleet aivan muistamattomia, eivätkä vieläkään myönnä, että muistissa olisi vikaa. Kun päivittäinen vierailija menee toiseen huoneeseen, ihminen unohtaa välittömästi, että paikalla ketään muuta on ollutkaan sitten heinäkuun.

Vierailija
12/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairas ei välttämättä usko väitettä tai saattaa jopa suuttua asiasta ilmoittavalle.

Vierailija
13/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä suuttuu sellaisesta syytöksestä eikä suostu uskomaan totuutta ja kieltäytyy entistä tiukemmin mistään hoidosta. Turha hermostuttaa ihmistä joka ei ymmärrä olevansa sairas.

Okei ymmärrän. Minä sanoin äidilleni jokin aika sitten että hänen pitäisi mennä lääkäriin koska hänellä pätkii muisti. Siis kyseessä voi olla muutakin kuin muistisairaus mutta tulos oli vain että "ei pätki ittelläs pätkii en mene"

No hän pärjää ihan hyvin itsekseen ja hoitaa asiansa mutta ajattelin että kun järki on vielä päässä ja kykenee normaaliin ajatteluun niin tuollainen alkava oireilu olisi hyvä hoidattaa. Mutta ei niin ei. Minkäs teet.

Vierailija
14/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssi hakee sekavan, harhaisen vanhuksen ihan kuten sekavan harhaisen lapsen tai työikäisenkin. Tätä ennen soitatte terveyskeskukseen ja pyydätte lääkäriä kirjoittamaan lähetteen jolla vanhus saadaan "väkisin" lekurin puheille. Sanotte ettei sitä voi jättää enää yksin, ja että se ei suostu hoitoon, ja jos lääkäri ei tee mitään, niin sanotte että ottaako hän sitten lääkärinä vastuun siitä mitä tapahtuu kun vanhus ei pääse hoitoon. 

Vierailija
15/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ollut hoitajana ei tosiaan mene perille kun sekava vanhus alkaa väittää menevänsä töihin keskellä yötä.  Nyt itsellä muistikatkoja, tähän asti kaikki kuitattu hienosti ahdistuneisuudeksi.  No joo pääasia että joskus saa kivunlievitystä jos ei pärjää kotona.

Vierailija
16/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhuksia on niin erilaisia, ettei oikeita neuvoja ole, kun ei tunne tapausta. Oma anoppini itse sanoi, että ei välillä muista mitään ja halusi lääkäriin ja Alzheimer todettiin ja sai heti lääkityksen ja on selvinnyt kotonaan jo 10 vuotta koko ajan vain vähän heikentyen.

Lääkkeet olisi saatava varhaisessa vaiheessa.

Vierailija
17/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär kirjoitti:

Minä huijasin äitini yleistutkimukseen. Olin kertonut hoitotaholle etukäteen muistisairausepäilystä sekä täyttänyt netistä löytämäni lomakkeen, jossa kerroin tarkasti kaikki oireet. Äitini ei silloin eikä nyt vuosia myöhemminkään usko, että hänellä on muistisairaus.

Tuli mieleen mummoni, joka sairasti dementiaa. Oireita oli vuosia ennen diagnoosia, mutta pystyi skarppaamaan lääkärissä niin että tavallisen käynnin yhteydessä ei diagnoosia tullut. Vasta kun tauti oli niin pitkällä ettei ikänsä ruuanlaitosta nauttinut enää muistanut miten uunia käytetään todettiin että joo, pitkälle edennyt dementia :( Laitoksesta ei ehtinyt hoitopaikkaa saada, vaikka vuosia sitä haettiin.

Vierailija
18/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä hyviksi todettuja ja kokeiltuja:

- kutsutaan kotikäynnille muistihoitaja tai muu muistihäiriöihin erikoistunut. Ovat usein pätevämpiä tunnistamaan dementiaa kuin tavallinen terveyskeskuslääkäri.

- varataan aika jollekin muulle lääkärille, vaikka korvalääkäriin. Kas kun sattui, että tämä aika nyt menikin geriatrille tai neurologille. Ennen tätä kannattaa varata aika itselleen samalle lääkärille, jotta voi kerto etukäteen tilanteen. Korvalääkäri on muuten siitä erinomainen vaihtoehto, että tarvitaan saattaja kun on kuulo vähän huonontunut.

- varataan aika, jotta saadaan lääkärintodistus eläkkeen hoitolisää varten. 

Vierailija
19/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vartijalla, mutta poliisilla on, jos henkilö on vaaraksi itselleen tai ympäristölle. Ja usein sairaaloissa on poliisi paikalla. Henkilön vastentahtoinen vieminen lääkäriin tai hoitoon on poliisille arkipäivää.

Muussa tapauksessa lähi- tai viranomaisia syytettäisiin ihmisen heitteillejätöstä, joka on rikos.

Vierailija
20/66 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin näin. Jonkin verran läheisellä sukulaisella alkoi olla oireita. Oli lääkärissä. Sai lääkkeitä. Eikä niitä ottanut, lääkkeiden vastustaja kun on... Ja huonommin vaan alkoi mennä, tietenkin. Sitten ihan perusruoanlaitto ei enää sujunut. Pikku hiljaa päätettiin, että kun on tehnyt valintansa, niin ei ole meidän ongelma. Jos aiheuttaa tahallaan vaikeuksia meille, niin goodbye vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän