Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on sinusta rankka menneisyys

Vierailija
27.10.2017 |

Näin Suomen mittakaavalla

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä rankka menneisyys tarkoittaa melko yksinomaan turvatonta lapsuutta. Jos on OK lapsuus ja aikuisiällä tai teininä alkaa säheltää jotain huumeiden kanssa ihan omaa tyhmyyttään, niin ei se mikään rankka menneisyys ole. Siis ei herätä sympatiaa juuri ollenkaan. En kyllä tiedä onko se edes mahdollista saada hyvä ja tasapainoinen lapsuus ja silti alkaa toheltamaan rikollisuuksia myöhemmällä iällä. 

Vierailija
22/35 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on hyväksikäytetty 11 -vuotiaana, minua on koulukiusattu, olen käyttänyt suonensisäisiä huumeita kymmenen vuotta ja saanut vasta aikuisena tietää, että isänäni pitämäni hlö ei olekkaan oikea isäni. Lisäksi minut on parisuhteissa hakattu useamman kerran.

Näistä kaikista on aikaa. Huumeista olen päässyt eroon jo liki kymmenen vuotta sitten. Joskus tämä kaikki kuitenkin vyöryy ylitseni ja voin tietyn ajanjakson pahoin. Mieheni ei tätä voi sietää, hänen mielestään en ole joutunut kokemaan mitään niin kovin ihmeellistä, että se voisi olla syynä masennukseen (tai hänen sanojen mukaan saamattomuuteen ja laiskuuteen). Kai se sitten on niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä rankka menneisyys tarkoittaa melko yksinomaan turvatonta lapsuutta. Jos on OK lapsuus ja aikuisiällä tai teininä alkaa säheltää jotain huumeiden kanssa ihan omaa tyhmyyttään, niin ei se mikään rankka menneisyys ole. Siis ei herätä sympatiaa juuri ollenkaan. En kyllä tiedä onko se edes mahdollista saada hyvä ja tasapainoinen lapsuus ja silti alkaa toheltamaan rikollisuuksia myöhemmällä iällä. 

Erikoinen käsitys sulla.

Menneisyys on menneisyyttä, ei se ole mikään lapsuuden synonyymi. Eikä se sun sympatiaa tai empatiaa kaipaa, jos jollain on ollut rankkaa menneisyydessä. Sun tunteet ei sitä toisen menneisyyttä paranna, poista tai tee tekemättömäksi.

Vierailija
24/35 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on hyväksikäytetty 11 -vuotiaana, minua on koulukiusattu, olen käyttänyt suonensisäisiä huumeita kymmenen vuotta ja saanut vasta aikuisena tietää, että isänäni pitämäni hlö ei olekkaan oikea isäni. Lisäksi minut on parisuhteissa hakattu useamman kerran.

Näistä kaikista on aikaa. Huumeista olen päässyt eroon jo liki kymmenen vuotta sitten. Joskus tämä kaikki kuitenkin vyöryy ylitseni ja voin tietyn ajanjakson pahoin. Mieheni ei tätä voi sietää, hänen mielestään en ole joutunut kokemaan mitään niin kovin ihmeellistä, että se voisi olla syynä masennukseen (tai hänen sanojen mukaan saamattomuuteen ja laiskuuteen). Kai se sitten on niin.

Inhottava sun mies jos tolleen sanoo, tosi empatiakyvyttömän kuuloinen mies. Mutta olen kyllä itsekin sitä mieltä, että noi menneisyyden asiat pitää aikuisena käsitellä esim. terapiassa, eikä jäädä vanhoihin traumoihin vellomaan ja käyttämään niitä sitten tavallaan tekosyynä nykyiselle huonolle käytökselleen. Mut tsemppiä sulle.

Vierailija
25/35 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa muuten näemmä käsittää asian eri tavoin

"Rankkaa menneisyydessä" niin että on itse saanut kärsiä /

"Rankka menneisyys", niin että on itse tehnyt kovia tai pahoja juttuja.

Toki monilla täyttyy molemmat.

Minusta rankka menneisyys voi olla kumpaa vain. Kuitenkin niin, että ei ihan normaalia tasapaksua arkea, keskiverto-Virtasen -elämää.

Vierailija
26/35 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi sellainen veijari, jolta löytyy taustalta esim. huumeriippuvuus amfetamiiniin, autovarkauksia (silloin vuonna kivi), koulukoti, isän kuolema lapsuudessa, perheen alkoholiongelmia, pahoinpitelytuomioita, puukotus, vankilatuomio...

Tiedän yhden tällaisen, jolla on aina rankka menneisyys, mutta on parisenkymmentä vuotta ollut ihan normaali työmies kaidalla tiellä. Jopa ilman Jeesusta, mikä on pienoinen ihme.

Sinun lässyttävällä jeesuksellasi on ollut oikein amfetamiini"riippuvuus". Wau.

Amfetamiini ei koukuta kuin psyykkisesti.

Käytin pari vuotta melkein putkeen nuorena.

Minulla on yliopistotausta, enkä todellakaan ollut missään koulukodissa, mutta isä oli juoppo.

Äiti ei jaksanut huolehtia juoposta ukosta ja lapsista yhtäaikaa, joten lähdin kotoa 16-vuotiaana.

Minäkin tein pikkukonnuuksia ja käväisin linnassa pari kertaa.

Sitten kyllästyin, aloitin uudelleen opiskelun ja urheilun, sain lapsia - ja kaikki ilman Jeesusta, mikä on kai sitten suuri ihme.

Uskovaiset aina brassailee. Noloa.

Vierailija
27/35 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotityranni-isä, nuorena kuoleva äiti, vammainen sisar, toinen sisar rajatilapotilas, monet hautajaiset ennen 30 ikävuotta, koulunkäynti loppuu isän ilmoitukseen "töihin siitä!", raiskaus, sen seurauksena alkoholin liikakäyttöä ja irtosuhteita, avioituminen huonon miehen kanssa...kelpaisiko?

Olen varmaan outo, mutta mun mielestä tuossa oikeastaan kaikki on ihan tavallista elämää. Osa jopa omia valintoja. Enkä tarkoita todellakaan vähätellä. Tämä ehkä taas muistuttaa minua siitä, etten edes oikein ymmärrä mikä on tavallinen perhe ja mikä ei. Omia juttuja en halua laittaa, koska ne on tunnistettavia harvinaisuudessaan. Toisaalta taas, rankkuuksia on turha vertailla kun niihin liittyy aina niin monia seikkoja.

Vierailija
28/35 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen käsitys sulla.

Menneisyys on menneisyyttä, ei se ole mikään lapsuuden synonyymi. Eikä se sun sympatiaa tai empatiaa kaipaa, jos jollain on ollut rankkaa menneisyydessä. Sun tunteet ei sitä toisen menneisyyttä paranna, poista tai tee tekemättömäksi.

Ei erikoinen käsitys, vaan tämän kommenttiketjun järkevin.

Nimenomaan lapsuuden kaltoinkohtelu tai syntymässä/ vauvana saatu aivovaurio altistaa epäsosiaaliselle, rikolliselle käytökselle ja saa ihmisen juoksemaan huumeiden perässä.

Been there, done that.

Vierailija
29/35 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi sellainen veijari, jolta löytyy taustalta esim. huumeriippuvuus amfetamiiniin, autovarkauksia (silloin vuonna kivi), koulukoti, isän kuolema lapsuudessa, perheen alkoholiongelmia, pahoinpitelytuomioita, puukotus, vankilatuomio...

Tiedän yhden tällaisen, jolla on aina rankka menneisyys, mutta on parisenkymmentä vuotta ollut ihan normaali työmies kaidalla tiellä. Jopa ilman Jeesusta, mikä on pienoinen ihme.

Sinun lässyttävällä jeesuksellasi on ollut oikein amfetamiini"riippuvuus". Wau.

Amfetamiini ei koukuta kuin psyykkisesti.

Käytin pari vuotta melkein putkeen nuorena.

Minulla on yliopistotausta, enkä todellakaan ollut missään koulukodissa, mutta isä oli juoppo.

Äiti ei jaksanut huolehtia juoposta ukosta ja lapsista yhtäaikaa, joten lähdin kotoa 16-vuotiaana.

Minäkin tein pikkukonnuuksia ja käväisin linnassa pari kertaa.

Sitten kyllästyin, aloitin uudelleen opiskelun ja urheilun, sain lapsia - ja kaikki ilman Jeesusta, mikä on kai sitten suuri ihme.

Uskovaiset aina brassailee. Noloa.

No ei sun ymmärrys kauhean vahva ole harmi kyllä.

Itse asiassa minä en usko Jeesukseen mutta 90% päihderiippuvaisista tarvitsee sellaista armoa ja auktoriteettia selvitäkseen.

Vierailija
30/35 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumaattinen lapsuus http://dissociation.fi , kuten esim. insestiäidin täyttämä lapsuus http://foorumi.traumajadissosiaatio.fi/showthread.php/42-Insestiäitien-… .

Vierailija
31/35 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumaattinen lapsuus, jonka seurauksena dissosiatiivinen identiteettihäiriö, kuten Päivi Rissasella, joka on kuitenkin onnistunut selättämään vaikean psyykkisen sairautensa hoitojen avulla ja sinnikkyydellään https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/paivi_rissanen_viet… .

Vierailija
32/35 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en koe, että on reilua sanoa, että taustalla on rankka menneisyys jos on itse hankkinut sen, esim huumeita tai alkoholia käyttämällä, ei se vain ole reilua niitä kohtaan jotka ovat oikeasti kokeneet rankkoja asioita menneisyydessä ja vielä sellaisia joihin ei ole itse voinut vaikuttaa.

Joskus koin oman menneisyyteni rankaksi, enää en, kun olen siitä kuitenkin selviytynyt ja lopulta se kasvatti minusta näin pärjäävän ja vahvan ihmisen.

Omassa lapsuudessani perheessäni oli 8 henkilöä (isäpuolet, isät, velipuolet ym mukaanlaskettuina), joista kaksi oli alkoholisteja, kaksi käytti huumeita, yksi myi itseään, kolme kohdisti henkistä väkivaltaa minuun, kolme kohdisti fyysistä väkivaltaa minuun päivittäin, ja kaksi perhetuttua käytti seksuaalisesti hyväksi minua aivan liian kauan.

Se oli silloin lapsena rankkaa arkea, kun aina pelkäsi kotonaan eikä koskaan saanut olla rauhassa, kun kuka tahansa saattoi tehdä mitä tahansa. Itkin itseni joka ilta uneen, ja Toivoin kuolevani jotta pääsen eroon siitä helvetistä. 17-vuotiaana Päätin että selviydyn ja odotin kuin kuuta nousevaa että pääsen pois muuttamaan.

Nykyään olen reilu parikymppinen, tienaan hyvin, esikoinen tulossa, talon rakennus suunnitteilla, ja elämä on onnellista, kun kerrankin saan itse vaikuttaa elämäni kulkuun. :)

Vierailija
33/35 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki_hyvin_nyt kirjoitti:

itse en koe, että on reilua sanoa, että taustalla on rankka menneisyys jos on itse hankkinut sen, esim huumeita tai alkoholia käyttämällä, ei se vain ole reilua niitä kohtaan jotka ovat oikeasti kokeneet rankkoja asioita menneisyydessä ja vielä sellaisia joihin ei ole itse voinut vaikuttaa.

Ai ei reilua? Kyllä se huumeidenkäyttömenneisyys on ihan varmasti rankkaa. Minusta noin sanominen vasta on epäreilua.

Vierailija
34/35 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki_hyvin_nyt kirjoitti:

Ai ei reilua? Kyllä se huumeidenkäyttömenneisyys on ihan varmasti rankkaa. Minusta noin sanominen vasta on epäreilua.

Minäkään en koe, että menneisyyttä voisi sanoa suoraan "rankaksi" jos ne kokemukset on itse aiheutettuja ja oman toiminnan seurauksena haettu. Toki en tarkoita, että huumeriippuvaisen kokema seksuaalinen hyväksikäyttö/raiskaus/pahoinpitelyt yms. Eivät olisi rankkoja kokemuksia. Mutta silti minusta eri sarjassa kuin esim. Lapsen, jonka vanhemmat ovat päihderiippuvaisia tai joka on lapsuudessaan kokenut asioita, joihin ei ole voinut itse vaikuttaa millään tavalla.

Vierailija
35/35 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku todella paha koulukiusaaminen esim.

https://yle.fi/uutiset/3-7241518

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi