Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painoarvioista.. ja synnytystavasta..

08.04.2006 |

Miten " tarkkoja" / luotettavia nuo painoarviot oikeasti ovat?

Alkoi tuossa huolettamaan kun vertailin nykyraskautta ja esikoista.

Esikoinen oli syntyessään 4,2 kg ja yli 20 tuskaisen tunnin yrityksen jälkeen päädyttiin leikkaukseen.. (syntyi vk 40+4)

Silloin ainoa korttiin merkitty painoarvio on viikolta 39+5 jolloin arvio 3,7 kg (tosin silloin ei ultrattu)

Nyt tilanne se, että neuvolalääkärin arvio viikolla 37+3 oli 3,2kg ja äitipolilla arvio 38+4 oli 3,7 kg ja ko.lääkärin mukaan ei olisi mitään esteitä etteikö voisi kokeilla alatiesynnytystä.. (?? kokeilla..??)

Eli mihinkähän tässä uskaltaisi luottaa, valmiiksi jo vähän huolettaa tuo tuleva synnytys.. Varsinkin se kommentti että voisihan tuota alatiesynnytystä kokeilla.

Itse kun en oikein uskalla lääkäreitä kyseenalaistaa (siis ollessani siinä paikanpäällä, myöhemmin kyllä mietityttää).

Polin lääkärin oli kyllä muutenkin jotenkin luotaan työntävä, en juuri muutenkaan saanut minkäänlaista selvyyttä mihinkään....

(mieslääkäri, ja en pysty rentoutumaan mieslääkärillä, enkä osaa kyselläkään mitään....)

Seuraava terkkarineuvolakin on vasta lasketun jälkeen (meillä t-asemalla kuulema niin ruuhkaa ettei ensi viikolle kannattanut ottaa aikaa kun kaikki ollut hyvin ja on lyhyt viikko ja en ole ensikertalainen..)

Sekavan oloinen on kysymykseni, mutta jos joku jotain tolkkua saa ja keksii " rauhoittavan" vastauksen , kiitos jo etukäteen.

T.Vilijaana rv 38+5

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

väillä arviot osuu hyvinkin oikeaan ja välillä heittää paljonkin. Minulla on jotenkin sellainen käsitys, että myös ultralla tehty arvio voi heittää...

itselläni tehtiin arvio käsin, kun menin synnyttämään ja arvio oli 3,2 ja poika oli sitten vähän myöhemmin 3,6 kg. Mulla oli niin " pieni" maha, joten sen perusteella arvioivat...mielenkiintoista!

Mutta aika ikävä oli tuo lääkärin kommentti, että voisihan sitä alatiesynnytystä kokeilla. Ymmärrän hyvin tunteesi ja suhteutumisesi tuota lausetta kohtaan, mutta ehkä synnytykseen kannattaa kuitenkin mennä avoimin mielin ja antaa sen mennä omalla painollaan. Tietysti sitä toisen lapsosen kohdalla käy läpi ensimmäistä synnytystään, koska toisella kerralla sentään on jo kokemusta, siitä millainen synnytys voi olla. Ekalla kerralla kun ei ole mitään hajua asiasta!

Itsekin olen nyt mielessä tosi paljon pyöritellyt esikoisen synnytystä...

Toivottavasti kuitenkin kaikki menee kohdallasi hyvin ja mitään ei tehdä " voihan sitä koittaa" -mentaliteetilla vaan tehdään niinkuin vauvalle (ja sitten äidille) on parasta!!!!

Hipsu rv 19

Vierailija
2/4 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikki kuitenkin mene ihan hyvin, äsken juuri kirjailin itselleni synnytykseen " toivelistan" mukaani. Eli kirjasin juuri näistäkin asioista omat toiveeni synnytykseen.

Tosiaan tuo lääkärin kommentti oli se " pahin" eli olisihan se kai voinut sen viisaamminkin ilmaista.

Arvioista vielä sen verran, että itsellä vähän tunne että jos ei ole suht samaa kokluokkaa niin ehkä jopa isompi, ei nimittäin vanhoista äippävaatteista mahdu masunkohdalta enää vaikka lähtötilanne oli sama (taisin jopa painaa vähän vähemmänkin ennen tätä raskautta..).

Toki viimeksi tosiaan synnytyssalissa vanhempi kätilö arveli vatsanpäältä kokeillessaan että olis noin 3,5 kg max. eli se meni ainakin ihan honkiin se arvio.

Kohtahan tuon kai näkee minkä kokoinne pieni sieltä tulee. Taidan lähteä kokeilemaan jos siivoilulla saisi vähän vauhditettua niin että kasvaisi lisää täällä ulkopuolella.. =) =)

Mukavaa loppu raskautta sinulle Hipsu !

T. vilijaana rv 39

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmilta lapsilta aika reilusti. Esikoinen arvioitiin vasta synnyttämään mentäessä 3,8 kiloiseksi, mutta painoa olikin 4,7kg. Tällöin yritin myös punnertaa toista vuorokautta alakautta, mutta sektioon siinä lopulta päädyttiin. Toista kun odotin, kävin usein loppuraskaudesta ultrassa jotta vauva ei kasvaisi liian suureksi alakautta synnyttämiseen. Painoarvio oli viikolla 38+1 3,2kg ja tällöin jäinkin synnyttämään kun paikat olivat sopivan kypsät. Kalvot puhkaistiin ja kaikki sujui hyvin ja nopeasti. Mitään puudutuksia ei keretty edes harkita. Vauvan paino oli syntymän jälkeen 3,8kg. Alakautta synnyttämisestä jäi kyllä ihan hyvä mieli, ja nyt kun laskettuaika kohta koittaa, niin aion jälleen yrittää alakautta synnyttää. Muistan kyllä miten itseäni pelotti viimeksi kun ei tiennyt, että onnistuuko se normaali synnytys, mutta kannattaa vaan zempata ja muistaa ajoissa pyytää kivunlievitystä. Ja läälärithän tunnetusti päästää suustaan vaikka minkälaisia sammakoita!

Vierailija
4/4 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin painoarviot on heitelly tässä ekassa raskaudessa sinne tänne. En ainkaan tiedä enää ketä uskoa.

Eli olin - Synnärillä oli 26 viikolla vaavi painoi 750g. Oli kuulemma tosi hoikka.(ultra)

-äippäpolilla 29 viikolla ja sielä oli painoarvio vaaville 1400-1500g ultralla.

- Sitten jouduin taas synnärille noin raskausviikolla 31 ja sielä paino arvioitiin 1400g(ultra)

Eli olin sitten ihan pihalla että mikäs tämä paino homma nyt on. Eihän vauva ole voinut laihtua. Kysyin sitä neuvolassa seuraavan kerran kun menin ja sielä ne sanoi,että synnäri ja äippäpoli käyttää eri taulukoita. Ja niiden mielestä luotettavampi tulos on toi äippäpolin tulos.

Muutenkin olen kuullut, että synnärin arvioit on aika alakanttiin aina. Niillä yleensä heittää noi arviot aika häränpyllyä.

Eli taidampa itse luottaa äippä polin tulokseen.

En tiedä oliko mitään apua. mutta toivottavasti!

Lilli81 33