Vieläkö nykyajan rippikoulussa pidetään ne leikkihäät?
Meidän riparilla valittiin tyttö ja poika, äänestyksellä, jotka pukeutuivat morsiameksi ja sulhoksi, ja heidät vihittiin ripariseurakunnan edessä.
Vieläkö tämä traditio on voimissaan jossain? 😄
Kommentit (13)
No siis meillä kaksi isosta olivat sulho ja morsian. Eli rippikoululaisia ei tähän enää (ainakaan meillä) pakoteta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta, ja oman rippikouluni kävin 1970-luvulla.
Meillä oli, 90-luvun lopulla kävin riparin. Voi olla jotain alueellisia erojakin tässä.
No ei, enkä ole kuullut muidenkaan kuulleen/ kokeneen moista.
Meillä oli tällaiset ysärillä, en muista että lapseni olisi kertonut samaa 2010-luvulla? Sama srk (evlut)
Itse kävin kanssa ysärillä. Tästä perinteestä kuulin ekaa kertaa nyt just tässä.
Mun ripariajoista on noin 25 vuotta. Silloin oli ja olin morsian. Isosena olin seuraavana kesänä, papit oli vaihtuneet yms. Ei pidetty.
Meilläkin oli tuo joskus 90-luvun lopulla. Yläasteella ysilläkin oli häät. Jotkut ysit vihittiin. Köksän tunnilla leivottiin ankarat määrät kakkuja ja pullaa.
en muistaakseeni oo kokenut tätä. Ripari 90-luvun alussa. Kuulostaa hyvältä
Paikallisheimojen rituaaleja. Syvä joki- elokuvan tyyliin.
En oo moisest ennen kuullut edes kenenkään tutun kertomana. Eli on joku alueellinen/paikallinen juttu.
Mikä pointti niillä häillä siis oli?
Kyllä oli riparihäät 90-luvun lopulla, ihan Vantaalta olen kotoisin. Hauskaa oli!
T: Riparimorsian
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta, ja oman rippikouluni kävin 1970-luvulla.