tuli plussa tänään...imetän edellistä vielä...
Raskauteni on kolmas jos tämä nyt totta...
Tein itse testin.
Minulla on poika juuri tässä kuussa vuoden täyttää ja pohdinkin miten imetyksen kanssa...
kuinka pahaksi se on ja aiheuttaako supistuksia?
Millaisa kokemuksia muilla.Onko joku imettänyt kun on raskaana ?onko tällävaiukutusta?
Uskon ettei vieroitus ole ihan helppo...
Kommentit (12)
ja nyt jälkeenpäin olenkin syytänyt itseäni et meni kesken siks kun imetin. tiedä sitä sitten, monet imettävät koko raskausajan.
kolmannen imetyksen lopetin heti kun sain tietää olevani raskaana.etten taas olisi syyllistänyt itseäni, jos jotain olisi sattunut.
Tulin myös raskaaksi imetyksen aikaan. Meidän 2v sai imeä vielä 2½kk siitä, kun olin plussannut. Imetyskertoja oli vuorokaudessa yli 10. Supistuksia ei minulla ilmennyt.
Yleensä pieni jättää tisun ihan sovinnolla, kun plussa tulee. Hormoonit kai muuttaa maidon makua. Meillä ei näin kuitenkaan käynyt ja kovan
vieroituksen jälkeen, tisusta päästiin eroon.
Nykyään ei neuvolatkaan ole niin jyrkästi raskauden aikaista imetystä vastaan, mutta voin kokemuksesta sanoa, että hyvä on hiukan hengähtää ennen seuraavaa tissiteltävää.
Onnea plussasta ja ihanaa odotusta :)
Näin olen kuullut joka suunnalta, just nimenomaan keskenmeno riskin vuoksi,
mutta myös siksi ettei raskaana olevan naisen tuottama maito olisi enää terveellistä, sanotaan että maidosta tulee " myrkkyä" , silloin kun on raskaana???
En allekirjoita tätä juttua, mutta näin olen monesta suunnasta kuullut.
Itse en kyllä imettäisi enää kun odottaisin seuraavaa.
Jatka rauhassa niin pitkään kuin itse jaksat+lapsellesi maito maistuu! Tunnen useampia tandem-imettäjiä (2 lasta syö rintamaitoa samanaikaisesti), eli ei todellakaan ole mitään myrkkyä, eikä aiheuta keskenmenoja :) Mutta saattaa myöhemmässä vaiheessa kyllä aiheuttaa supisteluja.
Minä itse lopetin tylysti imetyksen nopeasti 1v jälkeen kun halusimme jo uutta vauvaa kovasti :) Imetys kyllä ehkäisee joillakin naisilla valitettavankin tehokkaasti raskautumista, toisilla taas ei lainkaan!
Esikoinen 1v2kk ja rv 9+1 (todennäköisesti) menossa. Seuraava ilmoitti tulostaan lähes heti, kun annettiin mahdollisuus. Meillä ei esikoinen ole alkanut hylkiä ollenkaan rintaa - päinvastoin, olisi koko aika rinnalla, jos vaan olisi mahdollista. En ole jatkoa vielä kovin tarkasti suunnitellut. Tällä hetkellä vierottaminen olisi todella julmaa ja vaikeaa. Ensimmäinen neuvola ensi viikolla, joten en tiedä suhtautumista siltä puolelta. Enpä kyllä varmaan paljoa reagoi, sanoivat sitten mitä tahansa (uusi neuvolatäti, jota en ole aiemmin tavannut).
Luppis
Äidin elimistölle saattaa olla rankkaa, kun sekä imetys että uusi raskaus vaatii omansa, eli ruokavalioon kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota, vitamiinien, kalsiuimin ja raudansaantiin (ei kuitenkaan lisärautaa ennen rv 22)
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta tosiaan tuolla imetystukilistalla on pitkä atrikkeli aiheesta imetys ja raskaus, kannataa käydä lukemassa se.
noista kommenteista, että " maito muuttuu myrkyksi" tai aiheuttaa keskenmenon :( Itse tiedän paremmin, mutta todella surullista, jos joku lopettaa imettämisen tuollaisten aiheettomien pelottelujen takia. Onneksi täällä on tullut asiallistakin infoa, jota saa myös imetystukilistalta. Tuollainen asia on jokaisen henkilökohtainen päätös, joka ei saa perutua mihinkään mustamaalaamiseen.
Onnellista odotusta - imettämällä tai ilman :)
rv 7+ risat. Kuopus täyttää kaksi vuotta ensi vuoden puolella, joten ei enää maitoa sinällään tarvitsisi, on enää käytössä iltatisu ja näin viikonloppuisin syö rintaa ennen päiväunia. Luulen, että meillä imettäminen loppuu varsin pian. Itsellä on pahoinvoinnin vuoksi vaikea syödä riittävästi, joten en usko rinnoissakaan enää paljon maitoa olevan.
Tuossa alkuvaiheessa plussauksen jälkeen itselle tuli välissä todella paha olo, kun imetin. Maha oli kipeä eli taisi olla jonkinlaisia supisteluja, silloin aloin rajoittaa imettämistä vähemmäksi.
Tandemimetystä en oikeasti edes ajattele. Täytyisi niin tarkasti syödä sitten vitamiineja ym, jotta oma elimistö ei " kuihtuisi" . Nytkin on jo varsin vaikeaa imettää iltaisin, kun en oikeasti pysty pahoinvoinnin vuoksi paljoa juomaan nesteitä päivän aikana.
Hei! Ja onnittelut raskaudesta. Itselläni kävi niin, että tein testin, kun estikoinen oli 11kk. Olin imettänyt siihen asti normaalisti päivisin muutaman kerran ja öisin kerran ja ajattelin, että jatkan vielä jonkun aikaa. Toisin kävi, minulla oli niin karmea olo, että lopetin imetyksen n. kahdessa viikossa kokonaan eli alkuun päiväsyötöt pois ja lopuksi yösyötön tilalle puuro . Ystävälläni oli ollut sama juttu ja hän suositteli niin tekemään. Olo koheni hetkessä, ei väsyttänyt enää ihan niin kamalasti ja kuvotuksen tunne väheni. Olen myös kuullut, että imetys on todennäköisesti äidille se rankin juttu, koska joutuu kahta " ravitsemaan" samaan aikaan. Myös ystäväni lääkäri oli suositellut imetyksen lopettamaan juuri tuon syyn takia.
ja siitä lopettamisesti: joko tytölläni oli herkyyskausi lopettamiselle tai sitten olin tehnyt asiasta ison märän itselleni. Olin nimittäin varma, ettei tyttö toivo siitä ikinä ja huutaa useita öitä peräkkäin. Noh, niin varmaan:). Me syötiin kerran öisin puuroa noin viikon ajan, jonka jälkeen hän alkoi nukkua aamuun asti. Eli helpolla kävi meillä! Nyt lopettamisesta on n. kuukausi ja voin sanoa, että välillä kaipaan sitä imettämistä kovasti; sitä läheisyyttä ja hetkellistä rauhoittumista. Mutta kohtahan sitä taas imetetään :).
Tsemppiä sinulle ja jatka imettäsmistäjos olo sallii. Ja sitten kun olet valmis, niin koeta imetys lopettaa. Ei kannata siitä stressata paljoakaan.
Olen imettänyt päiväuni ja yöuni imetykset, mutta yöllä annoin vettä. Ei poika pahemmin vastaan pannut, kun olemme jo kahdesti yömaidosta hetkeksi luopuneet ja takaisin lipsuneet...oikeastaan aamuyöstä, jotta nukkuisi 8.00asti eikä herättäisi siskoaan...
Olen jo antanut tilkan tavallista maitoa ja juonut maistellen hörppyjä, mutta opettelu korvike tökki eilen...
Koetan kuitenkin oman jaksamiseni takia pikkuhiljaa lopetella...
Esikoista imetin 1,4vuotiaaksi ja yritin samaan, mutta nyt syy ehkä lopetella...
Kaikkea hyvää muille odottajille ja etsikäämme jokainen sen " meidän perheelle" , sopivan tyylin! Hyvää syksyä kaikille!
Itse imetin ensimmäistä kun toinen ilmoitti tulostaan. Imetin yli kolme kuukautta ja lopetin, kun alkoi tuntua omassa kropassa että rasittaa.
Olen ymmärtänyt että vertautuu supistus-,ym-asioissa lähinnä seksiin, eikä sitäkään kielletä kuin tietyistä syistä raskausaikana. Ja toisekseen koko raskaudenkin ajan voi imettää, mutta sitten taas jossain vaiheessa vertautuu kaksosten saantiin rasittavuudessaan, siis puhuen rasituksesta johon kroppa joutuu. Ja senkin jälkeen voi tandemimettää (tosin en ihan tarkkaan tiedä mitä termi pitää sisällään). Ja imetetäänhän kaksosiakin, miksei sitten kahta eri-ikäistä.
Tarkemmin ja tieteellisemmin on asiasta imetystukiryhmän sivuilla (vai mitä niitä on), noin edelläkerrotun kansankielelle tulkitsin kun silloin tietoa etsin. Neuvolassa kyllä asiaa ei oikein ymmärretty, sekin mulla oli osaksi syynä sitten lopetukseen. En jaksanut urputusta :-) lapsi oli kyllä silloin jo hiukan yli vuoden.