Vaikeimmat ja oudoimmat Huuto.net/Tori/Facekirppis ostajat
Tapaus 1: Myin facekirppiksellä vaatteen ja lähetin sen kirjeenä koska mahtui hyvin niinkin. Kuluu muutama päivä niin ostaja kyselee että oletko lähettänyt sen jo? Vastasin että olen kyllä, outoa jos ei ole vielä saapunut sun postilaatikkoon. Siihen sitten ostaja toteaa että: "okei en oo käynyt postilaatikolla vielä tänään". Ihmettelin itsekseni että mitä vit..., tyyppi kyselee ostamansa kamppeen perään vaikkei ole jaksanut edes käydä postilaatikolla? Tuon jälkeen ei kuulunut enää mitään, joten tuli todennäköisesti perille ja hän oli tyytyväinen.
Tapaus 2: Kaupat Huuto.netissä. Odottelen maksua muutaman päivän kunnes saan negapalautteen siitä etten ole lähettänyt tuotetta. Ja palaute meni suunnilleen näin: "Myyjä ei lähettänyt tuotetta, onneksi en maksanut". Lähetin sitten sähköpostia jossa sanoin että yleensä maksu ensin ja sitten tuote postiin. Jonkun lyhyen valituksen jälkeen ostaja suostui maksamaan ja laitoin postia tulemaan. Palaute vaihtui positiiviseksi. Kaiken lisäksi mulla oli tuon tapauksen aikaan n. 350 palautetta joista kaikki positiivisia, joten melko erikoista ostajalta olettaa että olen huijaamassa häneltä jotain noin vitosta. Vakioviestissäkin lukee että maksu tilille ja tuote postiin.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko myynnissä vielä??"
-"Hei, on se myynnissä vielä"
Ja ostaja katoaa. Teen paljon kauppaa ja ainakin 8/10 tapausta aina näin. Paras ostaja on sellainen joka laittaa suoraan viestiä että ostan tämän, laita maksutiedot. Sellaisesta näkee heti että tyyppi on tosissaan, eikä mikään epämääräinen kyselijä.
Joo, sama juttu niiden kanssa, jotka kyselee mittoja. Kokemuksieni mukaan 99% mittojen kyselijöistä ei tuotetta osta, eivätkä edes vaivaudu sitä sanomaan. Ketuttaa jo aina valmiiksu ruveta mittailemaan, kun tietää, ettei siitä mitään kauppoja kuitenkaan synny. Minäkin tykkään eniten niistä ostajista, jotka ilmoittavat suoraan ostavansa.
Jos vaivautuisit laittamaan mitat jo myynti-ilmoitukseen niin kaupankäynti sujuisi jouhevammin, niin itsesi kuin mahdollisen ostajankin osalta. Monesti esim. vaatteeseen kannattaisi laittaa kainalo-kainalomitta, mutta minkäs sille mahtaa jos myyjä on veltto.
1.: myin jotain Huuto.netissä. Joku ilmaantui ostajaksi, sovittiin treffit. Menin paikalle sovittuna aikana, ostaja ei ikinä saapunut eikä myöskään enää vastannut puhelimeensa tai meileihin. Odottelin ainakin 20 min. V****ti, kun olin turhaan tuhlannut metrolippuun rahaa ja olisi ollut parempaakin tekemistä.
2.: huusin parvekekalusteet Huuto.netistä. Sovittiin noutoaika huutajan kotoa. Vuokrasin pakun ja kuskin ja menin noutamaan tavaroita. Ostaja ilmoitti, että tuotteet ovatkin ilmoitettua kalliimmat, koska ilmoituksesta poiketen niihin kuuluikin nyt 2 sijasta 3 nojatuolia. Lisäksi nojatuolit olivat aivan järkyttävän paskaiset. No, ostin ne sitten silti, kun joka tapauksessa tarvitsin ja oli ylimäätäistä käteistä mukana. Törkeää silti.
3.: facebook-kirppiksillä olen myynyt jotain, sovittu noudosta ja ajasta. Ostaja vain ei ikinä ilmaannu paikalle, ja tuntuu epämiellyttävältä, kun on mm. kertonut ulko-oven koodin. No, nykyään tuon tavarat pihalle, en päästä ketään rappuun.
4.: sitten nämä ovat myös rasittavia ostajia, joiden kanssa on mahdotonta sopia tarkasta noutoajasta, vaan he vain ilmoittavat tulevansa esim. klo 17 jälkeen. En kyllä ala koko iltaa päivystää kotona vain ostajaa odotellen.
Laitoin viime keväänä torissa viestiä lasten haalarista myyjälle, ja sovittiin kaupat niin että mieheni hakee työmatkalla vielä samana iltapäivänä ja maksaa käteisellä (kellonaikakin sovittiin puolen tunnin tarkkuudella että rouva on sitten varmasti kotona).
Mies oli sitten päässyt jonkun naapurin ovenavauksella sisään rappuun, ja mennyt soittamaan ovikelloa. Hän on ihan varma että näki kuinka joku kurkkasi ovisilmästä, mutta ovea ei avattu. Oven läpi kuului myös lasten ääniä, jotka hiljenevät nopeasti ihan niinkuin joku olisi hyssytellyt. Mies koputteli vielä hetken ja huhuili tulleensa ostamaan sitä lasten haalaria, mutta kämppä pysyi hiljaisena ja ovi kiinni. Viiden minuutin jälkeen mies luovutti ja tuli kotiin kummastuneena. Minä laitoin viestiä myyjälle, koitin soittaa, mutta koskaan emme enää kuulleet hänestä mitään:D
Jäi kyllä täysin mysteeriksi että mikä siinä mahtoi olla, en tiedä pelästyikö vaan mun ukkoa joka on kaksimetrinen ja suomalaiseksi tosi tumma, ja kun oli helmikuussa pyöräillyt paikalle niin parta oli vielä kuuran peitossa:D
Vierailija kirjoitti:
Postimaksuista valittavat. Olen pahoillani mutta en voi postin hinnastolle mitään. Pieni smartpostin paketti on se noin 5,95e. Kuulostaahan se typerältä jos tuote maksaa vaikka 5e, mutta jos sen haluat niin silloin myös maksat lähetyskulut.
Jep, tuo on tosi ärsyttävää. Minä veloitan postimaksua tasan sen verran mitä Posti/Matkahuolto/Ärräpaketti hinnaston mukaan kustantaa ja silti palautteessa jaksetaan kitistä korkeista maksuista. En ymmärrä miksi nämä köyhät edes lähtevät huutamaan kun toimitusmaksu on selvillä jo ennen kuin huutavat. Minusta siinä kohtaa kun laittaa huudon, hyväksyy myös sen toimitusmaksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhauttivammat ovat kyselijät: onko tämä x myynnissä. Joskus on tehnyt mieli vastata, että ei kun se on muuten vaan myyntiosastolla hintoineen.
Voi kuule, ei ole ensimmäinen kerta, kun tuote on jo myyty ja ilmoitus vaan unohtunut. Tai jonossa on jo kolme ostajaa.
Joo, mutta sen jälkeen kun saavat ystävällisen vahvistuksen, että tavara on todella myynnissä, heistä ei kuulu mitään. Miksi kysellä myyntipalstalla tavaroista, että ovatko ne myynnissä?
Myin muumimukia nimeltä Rauha tori.fissä. Pyysin siitä 120€ mutta ostaja tinkasi sen 105€ johon suostuin. Sovittiin että hän hakee mukin Espoosta, voi sitten samalla tarkistaa sen kunnon. Hän tuli sovittuna aikana ja sitten väitti että mukissa on naarmu ja hän maksaa siitä 85€. Koska en nähnyt itse kyseistä naarmua en sitten suostunut myymään mukia tuohon hintaan. Seuraavana kesänä olin sitten torikirppiksellä myymässä ja sain mukista heti 100€ ilman mitään tinkimisiä eikä tämä toinen ostajakaan siinä mitään naarmuja nähnyt, epäilen että tarkoitus oli vaan hilata hintaa alaspäin.
Torissa on edelleen yksi mekko myynnissä, jota en vain saa ostettua.
Laitoin viestiä mekosta, että ostan ja pyysin tilinumeroa, johon maksaa (ilmoituksessa lukee, että postikulut lisätään). Ilmoitus häviää samantien torista. Myyjä laittaa viestiä muutaman päivän päästä, että mekko on myyty, unohtanut poistaa ilmoituksen. Parin päivän päästä mekko tulee uudelleen myyntiin samalta myyjältä, nyt lukee että ”vain nouto” :D
Onneksi sattui niin sopivasti, että myyjä asuu samassa kaupungissa kuin siskoni, jolle olin menossa yökylään. Laitoin pari päivää ennen viestiä, että ostan mekon ja nouto onnistuu tietyllä välillä. No myyjä vastaa, että on just silloin ulkomailla (miks hitossa sit laittaa myyntiin mitään noudolla just siihen aikaan) eli ei käy nouto.
Sisko sitten lupasi, että hän voi hakee sen mekon millon vaan ja lähettää mulle. Ehdotin tätä myyjälle niin ei kuulemma asioi ku ostajan kanssa. Että ei mitään välikäsiä.
Viimein mun sisko laitto sille ite viestiä että ostaa mekon ja nouto onnistuu miten vaan sovitaan. Ei vastannut koskaan. Ja siellä torissa se mekko on edelleen!
En ymmärrä :D
Olin kerran ostamassa DVD -boxia Täydelliset Naiset ja sovittiin myyjän kanssa treffit R-kioskin eteen. Odottelin 20minuuttia eikä myyjä tullut paikalle. Huomasin sitten sähköpostistani että hiukan ennen treffejämme hän oli laittanut viestin ettei pääse tulemaan mutten tietenkään sitä nähnyt kun siihen aikaan minulla ei ollut älypuhelinta. Kysyin sitten että tehdäänkö uudet treffit mutta hänelle ei sitten tuntunut oikein mikään aika sopivan ja kaupat jäivät tekemättä. Onneksi, sillä tämän jälkeen kyseisten boxien hinnat ovat tulleet roimasti alaspäin ja sain myöhemmin ostettua saman boxin murto-osahinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Torissa on edelleen yksi mekko myynnissä, jota en vain saa ostettua.
Laitoin viestiä mekosta, että ostan ja pyysin tilinumeroa, johon maksaa (ilmoituksessa lukee, että postikulut lisätään). Ilmoitus häviää samantien torista. Myyjä laittaa viestiä muutaman päivän päästä, että mekko on myyty, unohtanut poistaa ilmoituksen. Parin päivän päästä mekko tulee uudelleen myyntiin samalta myyjältä, nyt lukee että ”vain nouto” :D
Onneksi sattui niin sopivasti, että myyjä asuu samassa kaupungissa kuin siskoni, jolle olin menossa yökylään. Laitoin pari päivää ennen viestiä, että ostan mekon ja nouto onnistuu tietyllä välillä. No myyjä vastaa, että on just silloin ulkomailla (miks hitossa sit laittaa myyntiin mitään noudolla just siihen aikaan) eli ei käy nouto.
Sisko sitten lupasi, että hän voi hakee sen mekon millon vaan ja lähettää mulle. Ehdotin tätä myyjälle niin ei kuulemma asioi ku ostajan kanssa. Että ei mitään välikäsiä.
Viimein mun sisko laitto sille ite viestiä että ostaa mekon ja nouto onnistuu miten vaan sovitaan. Ei vastannut koskaan. Ja siellä torissa se mekko on edelleen!
En ymmärrä :D
Tämä kyllä menee paalulle oudoimmat osastossa tähän mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko myynnissä vielä??"
Ja ostaja katoaa. Teen paljon kauppaa ja ainakin 8/10 tapausta aina näin. Paras ostaja on sellainen joka laittaa suoraan viestiä että ostan tämän, laita maksutiedot. Sellaisesta näkee heti että tyyppi on tosissaan, eikä mikään epämääräinen kyselijä.
Joo, sama juttu niiden kanssa, jotka kyselee mittoja. Kokemuksieni mukaan 99% mittojen kyselijöistä ei tuotetta osta, eivätkä edes vaivaudu sitä sanomaan. Ketuttaa jo aina valmiiksu ruveta mittailemaan, kun tietää, ettei siitä mitään kauppoja kuitenkaan synny. Minäkin tykkään eniten niistä ostajista, jotka ilmoittavat suoraan ostavansa.
Ostaja saattaa yhdellä kertaa laittaa viestiä kaikkiin etsimänsä tavaran ilmoituksiin, ja jatkaa sitten kauppoja sopivimman / nopeimman vastaajan kanssa. Ostajan kannalta on näin jotain toivoa päästä pian kauppoihin. Jos kyselisi yksitellen, joillain myyjillä voisi vastaamisessa kestää viikko tai kaksi, ja odottele siinä sitten tuleeko sitä vastausta ikinä lainkaan...
Mutta olisihan ostajalta kiva ilmoittaa, että "löysin jo toisaalta, kiitos ja hei", niin myyjänkään ei tarvitsisi jäädä epätietoisuuteen odottamaan.
Minä olen saanut usein sähköpostia tyyliin "haluan ostaa tämän" mutta sitten kun vastaan siihen niin uutta vastausta ei enää tule.
"Hei onko tämä vielä myynnissä?" / "Saisko mittoja?" / Voiko noutaa huomenna?
- juu on / mitat XX ja XX / voi noutaa
"Ostin jo toisen"
Aha.
Näitä jotka sopii tulevansa eikä tulekkaan on valitettavan paljon.Miten vaikea on laittaa tekstari että muutti mielensä tms...?Ja monesti ovat vielä muuttaneet sovittua aikaa toiselle päivälle, mutta sitten jättäneet tulematta mitään ilmoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhauttivammat ovat kyselijät: onko tämä x myynnissä. Joskus on tehnyt mieli vastata, että ei kun se on muuten vaan myyntiosastolla hintoineen.
Voi kuule, ei ole ensimmäinen kerta, kun tuote on jo myyty ja ilmoitus vaan unohtunut. Tai jonossa on jo kolme ostajaa.
Joo, mutta sen jälkeen kun saavat ystävällisen vahvistuksen, että tavara on todella myynnissä, heistä ei kuulu mitään. Miksi kysellä myyntipalstalla tavaroista, että ovatko ne myynnissä?
Itse saatan kysyä usealta myyjältä samaan aikaa samasta tuotteesta ja aloittaa kaupan käynnin sen ekan vastaajan kanssa ja käydä kaupatkin loppuun asti. Sitten unohdan seurata postia asian tiimoilta ja monen päivän/viikon päästä tuntuu sitten ihan pöljältä vastailla mitään. Anteeksi.
Olen myynyt astioita paikkakuntani ja lähialueiden Facebook-ryhmässä. Kaikki yleensä sujuu ok siihen asti kunnes ostajan pitäisi tavara saada. Usein ostaja ei tulekaan itse paikalle, vaan lähettää jonkun toisen hakemaan. Paikka sovittu valmiiksi, mutta viime tingassa tulee viestiä, että se ja se henkilö tuleekin hakemaan. Usein nämä henkilöt eivät edes tiedä mitä tulevat ostamaan ja millä hinnalla. :D Paikkakin saattaa vaihtua, "voitko sittenkin mennä uimahallille, kun mieheni on menossa uimaan ja voisi samalla sitten ostaa". Ok, voin joustaa riippuen välimatkasta, mutta tuollaisesta tulee epävarma olo. Mielestäni se joka kauppaa tekee saisi myös tuotteen tulla hakemaan. Nykyään lähetän vain postipaketteina, jää isompi sähläys pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan kysyä usealta myyjältä samaan aikaa samasta tuotteesta ja aloittaa kaupan käynnin sen ekan vastaajan kanssa ja käydä kaupatkin loppuun asti. Sitten unohdan seurata postia asian tiimoilta ja monen päivän/viikon päästä tuntuu sitten ihan pöljältä vastailla mitään. Anteeksi.
Siis kysyt samaan aikaan usealta myyjältä samasta tuotteesta, että ovatko ne myynnissiä myyntisivulla? Ja saat noepasti vastaukset, että ovat myynnissä. Niin millä perusteella alat käymään kauppaa, eli ostat tavaran?
En myy mitään näillä kauppapaikoilla juuri edelläluetelluista syistä. Mulla oli kerran ylimääräiset kaiuttimet, hyvin vaatimattomat mutta siistit ja nätit. Yritin myydä kympillä, ostajien veivaus jatkui kunnes vein taloyhtiön kierrätyspisteeseen. Olivat seuraavana päivänä myynnissä nettikirppiksellä viidellä kympillä, myyntipuheena silkkaa alapäästä irtoavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko myynnissä vielä??"
Ja yleensä ne mittojen kyselijät vaan töksäyttää sen kysymyksen, ei edes heitä voi kirjoittaa, tähän tyyliin: mikä leveys.
Ei millään jaksaisi vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko myynnissä vielä??"
Jos vaivautuisit laittamaan mitat jo myynti-ilmoitukseen niin kaupankäynti sujuisi jouhevammin, niin itsesi kuin mahdollisen ostajankin osalta. Monesti esim. vaatteeseen kannattaisi laittaa kainalo-kainalomitta, mutta minkäs sille mahtaa jos myyjä on veltto.
Itse laitan aina kaikki normaalit mitat, nämä kyselijät kysyy usein jotain aivan ihmeellisiä mittoja, sellaisia mitä ei parhaimmissakaan nettikaupoissa ilmoiteta.
Minä kysyn tätä yleensä ensin, sillä liian paljon tullut "meni jo" tai "olen unohtanut poistaa ilmoituksen". Niin ja jos myyjä ei ole maininnut mitään postituksen mahdollisuudesta, kysyn senkin vielä :D taidan olla siis aika rasittava.