Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten huomauttaisi kohteliaasti anopille...

Vierailija
26.10.2017 |

Asumme muutaman kuukauden olosuhteiden pakosta anoppilassa. Hänellä on tapana pestä alusvaatteet ja sukat samassa koneellisessa kuin muut vaatteet, minusta se on ällöä, itse pesen ne aina erikseen omassa koneellisessa. Miten tästä voi hänelle sanoa ilman että aiheutan riidan. Ja olen yrittänyt sanoa ettei meidän pyykkejä tartte pestä (ovat siis omassa korissaan), mutta ei vaikutusta.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hyvä nainen anopille mene valittamaan. Saat vain riidan aikaiseksi tai pahoitat anopin mielen. Anoppi on hyvää hyvyyttään ottanut teidät kotiinsa asumaan ja pesee vielä pyykkinnekin. Olet anoppilassa vieraana, joten elä talossa talon tavoilla. Pistä alusvaatteet sivuun vaikka muovipussiin ja pese ne sitten itse erikseen, jos oikein ällöttää. Mutta yleensä pesukoneet pesevät pyykin hyvin, eli voi pestä alusvaatteet ja sukat samassakin koneellisessa.

No sehän tässä hankalaa onkin, kun en haluaisi ”valittaa” tai sanoa asiasta. Ja kyllä, erittäin kiitollisia ollaan kun auttavat meitä. Ja ei, emme makaa täällä laakereillamme vaan osallistumme kaikkeen taloudenhoitoon (myös rahallisesti).

Kysymyksiä kuitenkin herää myös siitä, jos yhtäkkiä vienkin meidän pyykit vaikka makkarin puolelle säilöön kun tähän asti ovat olleet kodinhoitohuoneessa omassa korissaan, anoppi kun on erittäin avulias ihminen.

Kannattaa välttää anopin mielen pahoittamista. Mä tekisin tuossa tilanteessa niin, että laittaisin osan päälivaatteista esim. farkut pyykkikoppaan ja jemmaisin alusvaatteet makuuhuoneeseen ja pesisin ne vähin äänin itse. En usko, että anoppisi huomaa mitään, jos kerran muutenkin osallistutte kotitöihin. Ja jos hän huomaisi ja sanoisi jotain, niin toteaisin vain, että olisihan se vähän noloa pesettää pikkuhousunsa anopilla... tai jotain vastaavaa. En usko, että siitä suuttuisi.

Vierailija
22/27 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme muutaman kuukauden olosuhteiden pakosta anoppilassa. Hänellä on tapana pestä alusvaatteet ja sukat samassa koneellisessa kuin muut vaatteet, minusta se on ällöä, itse pesen ne aina erikseen omassa koneellisessa. Miten tästä voi hänelle sanoa ilman että aiheutan riidan. Ja olen yrittänyt sanoa ettei meidän pyykkejä tartte pestä (ovat siis omassa korissaan), mutta ei vaikutusta.

Ongelma on siinä että sinä "yrität" sanoa! Sano jos sanot, mutta älä lässytä! Väännetään rautalangasta. Jos sinä et halua anopin pesevän sinun pyykkejä, homma menee näin. Minä en halua että sinä peset meidän pyykkejä, se loppuu nyt tähän, onko asia ymmärretty? Näin sinä et yritä sanoa mitään, vaan sanot selkeästi mitä haluat, ja toisen on toteltava. Jos sanot että meidän pyykkejä ei "tarvitse" pestä, sinä et kiellä tekemästä sitä, eikä viesti mene perille. Vika on omassa ulosannissasi, opettele kertomaan mitä haluat, ja käytä oikeita sanoja tahtosi ilmaisemiseen.

Tuo EI ole kohteliasta puhetta. Tuo on Suomalaista Suoraanpuhumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä että sinä "yrität" sanoa! Sano jos sanot, mutta älä lässytä! Väännetään rautalangasta. Jos sinä et halua anopin pesevän sinun pyykkejä, homma menee näin. Minä en halua että sinä peset meidän pyykkejä, se loppuu nyt tähän, onko asia ymmärretty? Näin sinä et yritä sanoa mitään, vaan sanot selkeästi mitä haluat, ja toisen on toteltava. Jos sanot että meidän pyykkejä ei "tarvitse" pestä, sinä et kiellä tekemästä sitä, eikä viesti mene perille. Vika on omassa ulosannissasi, opettele kertomaan mitä haluat, ja käytä oikeita sanoja tahtosi ilmaisemiseen.

Ja anoppi sanoo, että jos tuohon sävyyn puhut minulle omassa kodissani, niin vaihdapa kortteeria. Niin minä sanoisin.

Vierailija
24/27 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sukkien ja alusvaatteiden oleminen muiden vaatteiden kanssa samassa pyykissä on ällöä, miten voi pestä alushousuja ja sukkia samassa pyykissä. Niissähän on ihan erilaista likaa kummassakin...

Vierailija
25/27 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ihan ymmärrä. Miksei niitä voi kaikkia pestä samassa koneellisessa?

Mä oon varmaan sit ihan hirvee sottapytty mut pesen kaikki samassa. Värin ja lämpötilan mukaan toki. Alusvaatteet ja sukat menee ihan sujuvasti farkkujen ja t-paitojen kanssa.

Ja, HUI kauhistus! Heitän mukaan jopa mikrokuituliinoja joilla on siivottu keittiötä ja/tai vessaa.

Vierailija
26/27 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käskyttäminen ei ole kohteliasta. Riittävän kun sanoo "En halua et peset pyykkiä, haluan pestä ne itse."

Vierailija
27/27 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käskyttäminen ei ole kohteliasta. Riittävän kun sanoo "En halua et peset pyykkiä, haluan pestä ne itse."

*pyykkimme ei pyykkiä*

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän