Onko niin, että Kari Aihisen mielestä on totuus, että äideistä ei ole kokeiksi
https://areena.yle.fi/1-4171467 13.00 eteenpäin
Laine: Aika monet huippukokit on miehiä.
Aihinen: Joo no siihen tulee ihan tämmönen fysiikan lait, mimmit synnyttää ja on kotona yks vuotta, kaks vuotta, on äitiydet ja raskaudet ja imetykset..
Susanna: No mut ei ne nyt voi vaikuttaa siihen!
Aihinen: No kyllä se vähän vaikuttaa, kun tämä on niin raju ala. Jos me lasketaan kokkien vaihtuvuus….. …sitten kun palaat äitiyslomalta niin sun pitää entistä kovemmin tehdä duunia. Sitten tulee..kuka hakee dagiksesta ja vie päiväkortin..
Kekäläinen: Todella tulenarkaa tekstiä, jos on näin että äitiys on este kokin uralle.
Aihinen: Ei se ole este mutta työmäärä on valtava.
Laine: Naisetkin tekee paljon töitä!
Aihinen: En tarkoita pahalla, mutta mun on pakko vasta rehellisesti. Mutta että pääsetkö huomenna kahdelta? Ei saamari, lapsi on kipeänä kotona, äiti tai isä on lapsen kanssa kotona….kaikki tietää miten paljon rakastan lapsia…mutta se on totuus. Yks totuus.
Kommentit (133)
"dagiksesta" , "duunia".. öhö öhö, oon kova jätkä ja super chef hei.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä ettei media tms. ole kiinnittänyt hänen lausuntoihinsa huomiota? Itse ainakin pidän tätä mielipidettä todella surullisena..
No voi yhden tähden taas tätä (tahallisen?) väärinymmärrystä ja mielensäpahoittamista. Aihinenhan kertoo, miten asia tällä hetkellä pääasiallisesti on (aina on poikkeustapauksia, mutta ne eivät kumoa tätä yleistä menoa). Turha siitä on herneitä nenään kiskaista, vaan pitäisi sitten naiskokkien alkaa tekemään asialle jotain.
Faktaahan se aihinen taas puhuu mutta kun akkojen fantasioima harhakuva itsestään ja faktat on ristiriidassa niin akat tuppaa raivoamaan faktankertojille.
Tosiasiassa kohtalaisen moni nainen laittaa kotielämän etusijalle kun tulee valinta esim. vaativamman homman (vie enemmän aikaa) tai tavallisen kotielämän välillä.
Tästä syystä mieslääkärit tienaavat enemmän kuin naislääkärit koska miehet tekevät enemmän pitkiä päivystyksiä ja muutenkin panostavat työssä kehittymiseen enemmän. Naiset mieluummin nauttivat isosta kuukausipalkasta joka mahdollistaa vajaan työpäivän eli enemmän aikaa perheen kanssa kotona.
Tästä syystä joillain aloilla (esim. koodarinörtit, kokit) on enemmän huipputason miehiä kuin naisia koska noilla aloilla kehittyminen huipuksi vaatii hemmetisti panostamista ja harjoittelua jopa omalla ajalla, ei pelkästään sitä että mennään kahdeksaksi tunniksi töihin vähän kokkailemaan ja sitten kotiin.
Tämä ei tietenkään koske kaikkia yksilöitä eli on niitä naisiakin jotka haluavat heittäytyä johonkin 100% teholla tai miehiä jotka tekevät sen minimin millä tulee toimeen muttei yhtään enempää.
Ehkä naiset on sen verran järkevämpiä, että eivät pidä kokin edes huippukokin ammattia niin tärkeänä, että sen eteen pitää perhe, vapaa aika, elämä, uhrata.
Ainoa julkkiskokki, jota en ole pitänyt ylimielisenä on ollut Aihinen.
Olen aina ajatellut, että huippukokit häpeilevät työtään, vähän kuin keisarin uudet vaatteet ja se tekee heistä ylimielisiä. Paska duuni, paskalla palkalla, paskoihin työaikoihin ja kun siitä ponnistaa huipputuloiseksi ravintoloitsijaksi ja kokoajan saat kehittää uutta ja uutta, kai siinä vähän ylimielinen voi olla, mä tein sen.
Hyvänen aika, ei se nyt varmasti tarkoittanut etteikö äideistä voisi olla kokeiksi tai että äitien tulisi pysyä kotona lasten kanssa, vaan että se nyt yleensä menee niin, ja siksi huippukokit ovat useammin miehiä! Niinhän se menee monissa muissakin ammateissa, joissa joutuu tekemään paljon töitä.
Ei hän ottanut mitään kantaa siihen, onko se oikein. Ja sanoi kuitenkin lopuksi että omassa ravintolassaan on oikein pätevä naiskokki jonka perässä miesten on vaikea pysyä.
Että turhaan taas alatte lynkkaamaan naisvihaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä naiset on sen verran järkevämpiä, että eivät pidä kokin edes huippukokin ammattia niin tärkeänä, että sen eteen pitää perhe, vapaa aika, elämä, uhrata.
Ainoa julkkiskokki, jota en ole pitänyt ylimielisenä on ollut Aihinen.
Olen aina ajatellut, että huippukokit häpeilevät työtään, vähän kuin keisarin uudet vaatteet ja se tekee heistä ylimielisiä. Paska duuni, paskalla palkalla, paskoihin työaikoihin ja kun siitä ponnistaa huipputuloiseksi ravintoloitsijaksi ja kokoajan saat kehittää uutta ja uutta, kai siinä vähän ylimielinen voi olla, mä tein sen.
Aina pitäis ensin katsoa juttu, en pidä vieläkään Aihista ylimielisenä. Samaa mieltä olen muusta mitä kirjoitin ja niin oli Aihinenkin.
Taitaa ravintolamaailma olla muutenkin vanhoillinen. Kuka tahansa miespuolinen julkkikokki joutuu miettimään työkuviot uusiksi, jos hän jää eron jälkeen lasten huoltajaksi. Ei ne niin paljon tienaa, että sillä maksaisi kodin- ja lastenhoitajan ympärivuorokautisesti. Sinkkuna voi tehdä millaisen uran vain, mutta lapsia hankkineen urakehitys otetaan puolisolta.
Hienoa markkinointityötä kirjallesi KAPE! LUPAAN etten osta kirjaasi isänpäivälahjaksi,
Kyllä hoitoalallakin on hankalat työajat, oli sitten lähihoitaja tai kirurgi. Kyllä kyse on vain siitä että haluaako työantaja joustaa vai olla mulkku.
Tämäkin on siis sellainen ala, jossa miehet tukevat ainoastaan toisiaan. Heitellään ylävitosia ja autetaan toisia isukkeja uralla. Naiset ovat vain kotiäitejä ja niiden tehtävä on tukea miehiään urallaan, hoitaa lapset ja pysyä poissa tieltä.
Pisteet Laineelle joka yritti puolustaa äitejä!
Vierailija kirjoitti:
Hienoa markkinointityötä kirjallesi KAPE! LUPAAN etten osta kirjaasi isänpäivälahjaksi,
eikä pukinkonttiin
Kyllä nyt Tomppa ilahtuu kun tämä tyyppi mokasi. Kohta unohtuu ahdistelukohu kun tämä somekohu lähtee käyntiin :D
No mitenkä se Aihisen vika on, jos kokin uran luominen on raakaa peliä. Hänhän vain sanoo niinkuin asia on ja varmasti sitä itse useamman vuoden aikana ollut todistamassa. Taas on kaikki äidit itkemässä, että olipa sovinistinen kommentti ja Kari on sika, vaikka tosiasiassa suurin osa ei pystyisi luomaan huippukokin uraan, koska ei olisi valmis pistämään uraa lasten edelle.
Vierailija kirjoitti:
No mitenkä se Aihisen vika on, jos kokin uran luominen on raakaa peliä. Hänhän vain sanoo niinkuin asia on ja varmasti sitä itse useamman vuoden aikana ollut todistamassa. Taas on kaikki äidit itkemässä, että olipa sovinistinen kommentti ja Kari on sika, vaikka tosiasiassa suurin osa ei pystyisi luomaan huippukokin uraan, koska ei olisi valmis pistämään uraa lasten edelle.
koska tuollaiset kommentit työnantajalta ovat Suomen lain vastaisia! Olisi vain sanonut, että Suomessa on myös hyvin nais-huippukokkeja ja pitänyt turpansa kiinni.
Aika monet av-mammat itkevät, kun mies ei töiden jälkeen laita ruokaa, kun se lapsen hoito on ollut niin raskasta. Varmaan voisi tehdä tiukkaa lähteä illalla ravintolavuoroon töihin.
Vierailija kirjoitti:
Äitiydellä, raskaudella ja imettämisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko nainen hyvä huippukokki vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet av-mammat itkevät, kun mies ei töiden jälkeen laita ruokaa, kun se lapsen hoito on ollut niin raskasta. Varmaan voisi tehdä tiukkaa lähteä illalla ravintolavuoroon töihin.
Varmaankin suuri osa täälläkin on töissä sairaalassa. Työ on ihan yhtä rankkaa tai rankempaakin.
Totuushan sieltä Aihisen suusta vaan tuli. Pitää meillä äideillä olla sen verran itsetuntoa, että ei nyt heti vetää herneitä nenään. Joskus tuntuu, ettei ihmisillä ole suurempia ongelmia elämässään, kun kaikesta pitää loukkaantua ja joka asiaa katsotaan heti tasa-arvon vinkkelistä. Rasittavaa.
Montako "Onko niin"-aloitusta meinasit tänään vielä tehtailla ap? Onko tämä vaan vaihtelua Mitä mieltä -aloituksiin?