Olenko ainut nainen, joka on lapsena kokenut seksuaalista häirintää tyttöjen taholta?
Olen siis nainen ja jouduin ala-asteella koulukiusatuksi. Kiusaajina oli sekä tyttöjä että poikia, mutta pari tyttöä oli niitä pahimpia. Nyt tuon me too -kampanjan vuoksi tajusin, että se oli selvää seksuaalista häirintää. Täyttää määritelmästä melkein joka kohdan, lukuunottamatta sähköposteja ja tekstiviestejä, joita ei vielä silloin ollut keksitty. En halua tarkemmin kertoa mitä tapahtui, mutta häirintä oli seksuaalisesti fyysistä ja psyykkistä, oli uhkaava ilmapiiri, ivaamista, vitsailua jne. Tuota kesti pari vuotta. Opettaja ei tiennyt mitään, olivat vielä opettajan suosikkioppilaita. Kiusaajani ovat käsittääkseni nykyään ihan heterosuhteissa, ja minä myös.
Toki jotakin häirintää on tapahtunut aikuisemmallakin iällä, mutta tuo silloin haavoittuvassa iässä tapahtunut kiusaaminen oli sellaista josta on ollut kauaskantoisimmat seuraukset. En tiennyt silloin seksistä juuri mitään, mutta silloin opin, että seksuaalisuus on jotain kamalan hävettävää. Aloin mm pukeutua telttoihin ja ryhti on vieläkin huono, kun pitää peitellä rintoja. Uskon että tästä syystä minulla on ollut vaikeuksia parisuhteessakin. Nyt vasta, keski-ikäisenä, alan päästä siitä yli.
Aikuisena olen kokenut seksuaalista häirintää hyvin vähän, koska en harrasta baareja, vaan viihdyn paremmin kotona, ehkä juuri edellämainituista syistä. Olen miesvaltaisessa työpaikassa, mutta työkaverit ovat oikeita herrasmiehiä, eikä kukaan ole häirinnyt minua siellä.
Kommentit (6)
Ala-astehan on kaikissa kiusaamistapauksissa ulkomuodon kommentointia hyvinkin härskisti, seksuaalisen suuntautumisen ja aktiivisuuden kyseenalaistamista, mahdollisten rintaliivien availua ja paukuttelua jne... toisinsanoen vain hirveän lapsellista touhua. Jotkut kiusaajat kehittyvät ja osaavat kiusata myöhemmin fiksummin, toiset jäävät tälle "minna on varmasti kauhea lortto kun sillä on niin isot tissit"-tasolle.
Mun luokalla oli kans tyttö, jonka harjoittama kiusaaminen täytti välillä seksuaalisen häirinnän tunnusmerkit. Minäkään en halua kertoa mitä hän teki. Eli et ole ainoa!
Olen myös päätynyt humalaisen naisen ahdistelemaksi. Nainen oli mun kaveri yhteisen harrastuksen kautta, enkä kokenut tilannetta kovin ahdistavana, pikemminkin kiusallisena. Mutta nuo lapsuuden kokemukset on jääny vähän mietityttämään, vaikka ei ne mitenkään traumaattisia kokemuksia olleet ainakaan seksuaalisessa mielessä. Enemmän se henkinen "normaali" kiusaaminen on jättänyt arpia.
Vierailija kirjoitti:
Mun luokalla oli kans tyttö, jonka harjoittama kiusaaminen täytti välillä seksuaalisen häirinnän tunnusmerkit. Minäkään en halua kertoa mitä hän teki. Eli et ole ainoa!
Olen myös päätynyt humalaisen naisen ahdistelemaksi. Nainen oli mun kaveri yhteisen harrastuksen kautta, enkä kokenut tilannetta kovin ahdistavana, pikemminkin kiusallisena. Mutta nuo lapsuuden kokemukset on jääny vähän mietityttämään, vaikka ei ne mitenkään traumaattisia kokemuksia olleet ainakaan seksuaalisessa mielessä. Enemmän se henkinen "normaali" kiusaaminen on jättänyt arpia.
Tarkennuksena siis, että humalainen naispuolinen kaveri ahdisteli minua kun olin jo aikuinen, ei siis sentään lapsena, minkä käsityksen tekstistäni saattaa saada :D
Olen. Seiskaluokalla olin bestikselläni yötä, nukuin sen vieres niin yöllä se yritti sormeilla mua ja nukkua lusikassa ym. Halusi olla mun sydänystävä ja kontrolloida mun muita kaverisuhteita, ei antanut mun olla muitten kaveri eikä antanut seurustella. Hän on nykyäänkin sinkku, helppo nakki, varmaankin bi-seksuaali. Itelle jäi tosta syvemmät arvet kun siitä jos vastapuoli olisi ollut poika, pojat nostattaa mun itsetuntoa mutta tuon likan takia olen ikäväkyllä leimannut kaikki lepsot sairaiksi
Et oo ainut. Mulla on useampiakin outoja kokemuksia tähän liittyen.
Et ole ainut. Kyllä seksuaalista häirintää harrastetaan samaa sukupuolta olevaa kohtaankin.