Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1-vuotiaalle lähes 100€ maksavat talvikengät?

Vierailija
25.10.2017 |

Menin ostamaan meidän 1-vuotiaalle talvikenkiä, kunnes selvisi että ei minulla taidakaan olla niihin varaa. Kunnolliset, lämpimät ja kuulema ehdottomasti paras ja ainut vaihtoehto ovat lähes 100€ maksavat core tecxit. 70€ taisi olla halvimmat ja nekin tarjouksessa, mutta lähes 100€ suurin osa.
Kirpparilta ei voi kuulema ostaa koska lapsen kengät tulee olla käyttämättömät.

Eli minä työtön yksinhuoltaja joudun ostamaan vuoden sisällä pahimmassa tapauksessa kolmet sadan euron talvikengät (nyt, ehkä alkuvuodesta jos ei enää mahdu ja taas syksyllä). Plus että päiväkotiin täytyy olla kuulema varakengät.
Juu taidetaan pysytellä koko talvi sisällä. Eikö tosiaan pelkät kuomat kelpaa?? Millaisia talvikenkiä teidän lapsilla on?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka muuten vierastankin kirppiskenkiä juuri niiden virheasentojen takia, niin kyllä minä silti voisin vuoden vanhalle ostaa kengät kirppikseltäkin. Niillä ei ole kuitenkaan taaperrettu kuin ehkä se yksi talvi, eikä 1-vuotias nyt ihan niin valtavasti kävele. Ja kumppareita nyt voi ostaa käytettynä pidempäänkin, niiden pohja ei muotoudu käyttäjän mukaan samalla tavalla. Uudet pohjalliset vaan, niin hyvät on.

Vierailija
42/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarrusukkia ei laiteta mihinkään jalkineisiin. Totta kai core tex -kengissä voi käyttää villasukkia. Yli kymmenen vuotta olen ostanut itselleni syys- ja talvikengiksi core tex -vuoritettuja kenkiä. Osa on ihan kävelykenkiä, osa karvavuorisia talvikenkiä. Täällä Turun seudulla core tex -jalkineet ovat huippujuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin että core tecksit (anteeksi jos kirjoitin väärin) ovat ainut järkevä vaihtoehto koska kuomissa kastuu jalat jos on märkää/loskaa ja kumppareissa paleltuu jalat vaikka olis lämminvuori. Näin myyjä sanoi että kaikilla on nykyään nämä coret. Meinasi itku tulla. Mitähän tässä tekis. Ap

Kyllä noissa gore texeissäkin jalat kastuvat, jos tarpeeksi kauan lätäkössä on. Ei ne silti kumppareita voita.

Vierailija
44/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsilla loskarit nyt syksyllä ja leudoilla keleillä talvella. Lapset 1v ja 3v. Loskarit cittarilla 30 euroa. Kivat, kumpparimainen alosa, karvavuori, helppo laittaa jalkaan. Kuomat pakkaskenkinä. Jalat pysyy lämpimänä ja helpot pukea. Cittarilla 40 euroa. Esikoiselle ostin ekaksi talveksi reimatec kengät. Kalliit ja kylmät. Vaikeat laittaa jalkaan. Ja tykkään että lasten kenkiin voi villasukan laittaa. Goretex kenkiin ei ilmeisesti pitäis, kenkä myyjä oli ainakin sitä mieltä. Silloin jalka on kylmä.

Olipa tyhmä myyjä, kyllä goretexkenkään laitetaan villasukka, tottakai. Jos siis on kylmä ja sukalle tarvis.

Vierailija
45/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka muuten vierastankin kirppiskenkiä juuri niiden virheasentojen takia, niin kyllä minä silti voisin vuoden vanhalle ostaa kengät kirppikseltäkin. Niillä ei ole kuitenkaan taaperrettu kuin ehkä se yksi talvi, eikä 1-vuotias nyt ihan niin valtavasti kävele. Ja kumppareita nyt voi ostaa käytettynä pidempäänkin, niiden pohja ei muotoudu käyttäjän mukaan samalla tavalla. Uudet pohjalliset vaan, niin hyvät on.

Meidän Kuomilla 1v käveli kaksi talvea, ei jalka kasvanut paljon mitään vuodessa. Sitten niillä käveli sisko, edelleen nuo kengät on siistit. Että kyllä joillain on paljon kävelty. Kuopukselle ei enää tosin käytetty kuin uusia, hänellä oli jalassa virheasento, joten tarvitsi kunnon tukevat kengät.

Vierailija
46/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Goretexit sopii räntään....pakkasilla niissä jäätyy varpaat.

On talvi- ja välikausi Goretexeja. TalviGoret on karvavuorella, varpaat eivät palellu.

Vierailija
47/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talvisin käytössä vain Kuomat ja Everestin lämpökumpparit, molemmat maksavat uusina noin 30€. Niillä pärjää mainiosti. Sopivan kokoiset, niin mahtuu tarvittaessa villasukka lisäksi.

Vierailija
48/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuomat on ihan parhaat. Parina talvena lapsella ollut sellaiset viking goretexit, mutta lapsi itse ei oikein tykännyt niitä käyttää, vaan valkkasi aina helposti jalkaan menevät kuomat. Nyt ei sit edes hankittu goretex kenkiä täksi talveksi. Päiväkodistakin hoitajat sanoivat, että heidän kokemuksensa mukaan kuomilla ja vuorillisilla kumisaappailla menee hyvin koko talvi.

Vierailija
49/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä perusteita sukka-asiaan

https://yle.fi/uutiset/3-6839294

Vierailija
50/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kovasti tuota joidenkin villasukkavastaisuutta.

Itse olen käyttänyt töiden puolesta niin kumppareita kuin turvakenkiäkin, ollen ulkona sen 40h viikossa. Parhaiten toimii se perinteinen mummin kutoma vanha villasukkapari. Ei mikään myöhemmin ostettu tekninen sukka tai muu vastaava ikinä ole ollut yhtä mukava ja lämmin. Villasukan alle vaan ei kannata laittaa mitään, vaan paljaaltaan jalkaan.

Vierailija
51/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Kuomissa kastu jalat? Onhan niissä paksu kumipohja ja reunus.

Meille tuli ihan pk:sta sanomista, että Kuomia ei voi käyttää loskakeleillä. Samaten ei vo käyttää Tepsuja. Eivät kestä vettä. Kumpparit taas ovat huisin kylmät.

Missään kengissä ei saisi käyttää jarrusukkia, koska ne vetävät lapsen jalan väärään asentoom. Tuo villasukka-juttu taas pätee myös kaikkiin kenkiin; kun sukassa on osa puuvillaa, niin se lämmittää täysvillaa paremmin. Ei liity mitenkään juuri gore-tex kenkään.

OI voi. Kerroppa mulle lähde jossa lukee että puuvilla on villaa lämmittävämpi. Itse kudotussa villasukkalangassa pitää aina olla täyttä villaa ja pieni osuus -20 % polyamidia jota ilman sukka ei tule kestämään. Villasukka on hyvä valinta koska villa imee kostetutta - sekä jalasta että kengästä. 

Vierailija
52/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat itse kudotut villasukat ovat ohuesta langasta tehtyjä - urheilusukan paksuisia tai ohuempia. Lanka ei kutita iholla ja sukkaa pitää ehdottomasti pitää suoraan iholla. Syy miksi tuollaisia ohuita villasukkia ei ole myynnissä missään käsintehtynä on tietysti se työn määrä  eli kutomiseen menee aikaa ihan kivasti :D Sama asia sitte käsineisiinkin. Kunnon ohuet villasta kudotut lapaset, pitkät varret, kinttaitten alle. Imee kosteuden käsistä mutta eivät tunnu märiltä/vetisiltä. Ja ennen kaikkea lämmittävät!

Vierailija
53/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikingin talvikengät ostin n 60e. En muista olivatko alennuksessa, ostin ne jo pari kuukautta sitten. Välikausikengät ostin satkulla. Näin jälkeenpäin ajateltuna ei kyllä kannata maksaa muutaman kuukauden käytettävistä kengistä satkua. Toisaalta olivat laadukkaat ja hyvät ainakin. Vanhemmalle lapselle ostin aikoinaan muutamia halpoja tennareita ja talvikenkiä, ja kyllähän se hinta sitten näkyi huonona laatuna. Mieluummin maksan laadusta hiukan extraa.

Vierailija
54/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita viikinkejä on ehhä kaikkein eniten lapsilla meidän päiväkodissa talvikenkinä. Tämä havainto jo monelta vuodelta.Työskentelen siis päiväkodissa.

Vierailija
55/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä perusteita sukka-asiaan

https://yle.fi/uutiset/3-6839294

Jasmin Julia ei nyt kyllä tiedä mistä puhuu, villasukka kun on lämmin märkänäkin.

Puuvilla ja villa ovat eri asia.

Vierailija
56/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi on päiväkodissa jos äiti on kotona?

Sanoinko jossain että olen kotona? Ap

Se oli kaiketi oletus, koska sanoit olevasi työtön. Missä sitten olet, kun et ole töissä, mutta et kotonakaan?

Työttömän sanoin koska tarkoitin että ei ole rahaa paljon käytettävissä koska ei ole palkkatuloja joilla ostaa kalliita kenkiä.

Mitä se sulle kuuluu missä olen päivät? Ei liity aiheeseen millään lailla. Voinhan olla vaikka opiskelemassa, uudelleen kouluttautumassa, työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa, sairauden vaatimissa hoidoissa tms. Jos ei ole töissä niin ei tarkoita että on kotona laiskottelemassa.

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! Täytyy harkita jos nuo kuomat olisi kuitenkin riittävät.

"Mitä se sulle kuuluu missä olen päivät?"

Ja mistäköhän sä nyt loukkaannuit? Ei tuo kysymys, että mitä teet päivisin, jos et töitä, tarkoita mitään uhkaavaa. Ihan mielenkiinnosta kuule. Ei siksi, että ajattelen sun olevan automaattisesti esim. joku säälittävä luuseri. Eihän täällä palstalla kellekään mikään kuulu ja silti täällä kaikki kertoo omia asioitaan. Ei sun olisi tarvinut tulla avautumaan edes tuosta kenkäjutustakaan. Sekään kun ei kuulu kelleen muulle kuin sulle.

Vierailija
57/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi on päiväkodissa jos äiti on kotona?

Sanoinko jossain että olen kotona? Ap

Usein työtön yh on kotona, sori yleistys

Vierailija
58/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen linkin vaatesuunnittelija on kyllä aika kujalla. Ihan pokkana rinnastaa puuvillan ja villan ja väittää että core texien kanssa olisi pakko olla keinokuituinen tekninen sukka. Perusteluna että kengän kalvo pitää kosteuden poissa jalasta ja sisällä kosteus tiivistyy. Tuota tuota, mites ne ihan perinteiset kumpparit? Nekin pitää melko tehokkaasti sen veden ulkopuolella ja hiostaa jalkaa. Silti niissä se villasukka on paras, on aina ollut ja on edelleenkin. Villa on kastuessaankin lämmin ja siirtää kosteutta ihan luonnostaan pois iholta ja samalla hengittää. Puuvilla taas on ihan eri tuote, vaikka se hassu 'villa' sana voi suunnittelijan sekoittaa.

50

Vierailija
59/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ikinä ollut Kuomia. Musta eteenkin päiväkotia ajatellen on epäkäytännöllistä olla vettäpitämättömät kengät, vaikka niiden käyttötarkoituksena olisikin olla vain pakkaskenkinä. Asumme Helsingissä ja pisin vuodenaika on juuri se, kun on sekä kylmää, että märkää. Usein aamulla voisikin olla se pakkaskenkäkeli, mutta iltapäivään mennessä on jo märkää. Esikoisella oli päiväkotiaikanaan noin lokakuusta huhtikuuhun goretexit (esim Viking tai Superfit), ja kovemmalla pakkasella laitettu kunnon tekniset talviurheilusukat. Vuorilliset kumpparit ja vaihtosukat löytyy pk:sta varavarusteista. Nyt koululaisena on nahkaiset ja villavuorilliset Kavat-saappaat, joissa on vedenpitävä kalvo. 

1-vuotiaalle 100e kengät on musta aika järjetön sijoitus, koska lapsi vielä kävelee suht vähän. Meillä alle 2v on vielä kotihoidossa ja hankimme tarjouksesta Everestin talvikengät (alle 40e), jotka vaikuttavat lämpimiltä ja säänkestäviltä.

Maantieteelliset erot vaikuttavat siihen, onko talvella oleellisempaa suojata lasta enemmän kylmältä vai märältä. Meillä mielestäni ehdottomasti märältä ja näin ollen ulkovarusteissa panostetaan teknisyyteen ja väliin puettavalla villalla sitten lisätään lämmittävyyttä niinä päivinä, kun on kunnolla pakkasta. 

Vierailija
60/60 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen linkin vaatesuunnittelija on kyllä aika kujalla. Ihan pokkana rinnastaa puuvillan ja villan ja väittää että core texien kanssa olisi pakko olla keinokuituinen tekninen sukka. Perusteluna että kengän kalvo pitää kosteuden poissa jalasta ja sisällä kosteus tiivistyy. Tuota tuota, mites ne ihan perinteiset kumpparit? Nekin pitää melko tehokkaasti sen veden ulkopuolella ja hiostaa jalkaa. Silti niissä se villasukka on paras, on aina ollut ja on edelleenkin. Villa on kastuessaankin lämmin ja siirtää kosteutta ihan luonnostaan pois iholta ja samalla hengittää. Puuvilla taas on ihan eri tuote, vaikka se hassu 'villa' sana voi suunnittelijan sekoittaa.

50

Olin itse myös hyvin skeptinen, mutta päiväkodissa niin paljon kenkiä ja sukkia pukenut ja riisunut, että uskon nykyään kyllä tuon erikoissukan erittäin hyvään lämmön pitävyyteen.