1-vuotiaalle lähes 100€ maksavat talvikengät?
Menin ostamaan meidän 1-vuotiaalle talvikenkiä, kunnes selvisi että ei minulla taidakaan olla niihin varaa. Kunnolliset, lämpimät ja kuulema ehdottomasti paras ja ainut vaihtoehto ovat lähes 100€ maksavat core tecxit. 70€ taisi olla halvimmat ja nekin tarjouksessa, mutta lähes 100€ suurin osa.
Kirpparilta ei voi kuulema ostaa koska lapsen kengät tulee olla käyttämättömät.
Eli minä työtön yksinhuoltaja joudun ostamaan vuoden sisällä pahimmassa tapauksessa kolmet sadan euron talvikengät (nyt, ehkä alkuvuodesta jos ei enää mahdu ja taas syksyllä). Plus että päiväkotiin täytyy olla kuulema varakengät.
Juu taidetaan pysytellä koko talvi sisällä. Eikö tosiaan pelkät kuomat kelpaa?? Millaisia talvikenkiä teidän lapsilla on?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi on päiväkodissa jos äiti on kotona?
Sanoinko jossain että olen kotona? Ap
Vikingit sai alesta 40-50€, kuomat vielä halvemmalla.
Jos kenkäergonomia olisi niin olennaista jalan kehityksen kannalta niin kaikki me 70-luvulla ja sitä enne syntyneet oltaisiin jalkapuolia! Järki käteen! Sopivia kenkiä lapsille löytyy muussalin hintaluokassa kuin 100€.
Osta kuomat. Kirpparilta voi ostaa kalvokengät, esim. Gore-tex tai vastaavat. 1 vuotiaille kalvokengät on kylmät koska ne toimivat vasta silloin kun kengillä liikutaan paljon. Toki vedenpitäväthän ne on mikäli joku ei ole epähuomiossa suihkuttanut niihin kalvottomalle kengälle tarkoitettua kyllästettä. Kalvokengässä ei kuulu käyttää villasukkia. Villa kerää kosteuden ja kengän ilmastointikyky ei riitä. Kirpparilta voi ostaa kengät, noin pienellä voi olla käytetyt kengät, ei ole vaaraa mistään jalan virheasennoista niinkin joku tuossa väitti.
Tärkeintä lapsen talvikengissä on, että ovat oikean kokoiset (ostaessa varaa noin 15-17mm, koon valinta mittaamalla eikä summamutikassa, kun tilaa on alle sentti alkavat kengät jäämään pieneksi) ja hyvät jalkaan. Pohja saisi olla mahdollisimman joustava, tosin kovemmille pakkasille ne joustavapohjaiset kengät eivät välttämättä ole riittävät. Edullisemmissakin kengissä on ok vaihtoehtoja, mutta tarkkana saa olla, koska monet edulliset kengät ovat jäykkiä ja kovia.
Sen sijaan ei ole automaattisesti huono ostaa lapsen kenkiä kirpparilta, vaikka monesti sitä kuulee. Toki mitään loppuunkäytettyjä ei pidä ostaa, mutta monesti löytää myös tosi vähällä käytöllä olleita kenkiä, ja parempi ostaa käytetyt ergonomiset kengät kuin uudet huonot kengät.
Meillä on ollut aina lapsilla kahdet talvikengät, goretexit noin +5--5 asteille ja Kuomat tms kylmemmille ilmoille. Vähintään toiset näistä kirpparilta, ja usein myös on ollut jotain alennusmyyntejä joita on voinut hyödyntää. Ikinä en oo edes näistä kaksista kengistä yhteensä joutunut maksamaan 100e. Ja aina olen ostanut laadukkaita merkkejä, kuten Ecco, Superfit, Reima, Viking.
Päiväkodissa ei tarvitse olla varakenkiä. Kuomat ja talvikumpparit tai loskarit riittää vallan mainiosti. Päiväkotiin ei todellakaan tarvitse viedä mitään muita varakenkiä. Itse ostan lapsille kengät kirpparilta, jos löydän siistit, samoin itselleni. Monet kuitenkin kierrättävät kengät sisarukselta toiselle, mutta sitten muka käytettyjen kenkien osto onkin pahasta. Jokainen tietysti punnitsee hyvät ja huonot puolet itse, mutta ainakin facebookin aluekierrätysryhmistä päätellen hyvin monet muutkin kierrättävät lasten kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli kaiketi oletus, koska sanoit olevasi työtön. Missä sitten olet, kun et ole töissä, mutta et kotonakaan?
Vierailija kirjoitti:
Eihän Kuomissa kastu jalat? Onhan niissä paksu kumipohja ja reunus.
Meille tuli ihan pk:sta sanomista, että Kuomia ei voi käyttää loskakeleillä. Samaten ei vo käyttää Tepsuja. Eivät kestä vettä. Kumpparit taas ovat huisin kylmät.
Missään kengissä ei saisi käyttää jarrusukkia, koska ne vetävät lapsen jalan väärään asentoom. Tuo villasukka-juttu taas pätee myös kaikkiin kenkiin; kun sukassa on osa puuvillaa, niin se lämmittää täysvillaa paremmin. Ei liity mitenkään juuri gore-tex kenkään.
Meillä on ollut pakkasille nuo aiemmin mainitut tepsut, loskaan Kavatin villavuorikumpparit ja plusasteille goretex-nilkkurit. Fiilistelyyn vielä huopikkaat :)
Olen kaikki ensimmäisiä ensiaskelkenkiä lukuunottamatta ostanut edellisen kauden alesta. Eli aina on kotona ollut odottamassa se 1,5cm suurempi pari.
Olen ostanut nahkaa, villaa ja merkkiä (superfit, kavat, tepsut, bisgaard, ecco), joitain hienostelukenkiä kirpparilta. Silti 10-vuotiaalla on toiminnallinen lattajalka.
Yhdet Reimatkin meille joskus eksyi, sen huonompia kenkiä ei ole kuin kiinan market-tennarit.
Varmaan tosiaan on parempi ostaa laadukas ergonominen käytetty kenkä kympillä ja vaikka vaihtaa pohjallinen siihen, kuin halpa huonolestinen uusi kenkä viidelläkympillä.
Lasten kengät kuitenkin tehdään kutakuinkin samoista materiaaleista kuin aikuisten, ja jos aikuisen kenkä pysyy kasassa aikuisen painolla ja voimalla (ja sehän voi olla vaikka sata kiloa mikä tulee iskua kun otat juoksuaskeleen, vaikka olisit kevyempi), niin eihän ne samat materiaalit voi mennä miksikään 13-kiloisen lapsen alla. Pikkulapset vielä talvivarusteissa taapertavat eivätkä mitään loiki. Näin siis jos miettii että minkä verran kenkä käytössä kärsii ja linttaantuu... Jos lapsen paino saa kengät pilalle ja muotoutumaan epäterveesti, niin ei aikusiten kenkien pitäisi kestää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli kaiketi oletus, koska sanoit olevasi työtön. Missä sitten olet, kun et ole töissä, mutta et kotonakaan?
Työttömän sanoin koska tarkoitin että ei ole rahaa paljon käytettävissä koska ei ole palkkatuloja joilla ostaa kalliita kenkiä.
Mitä se sulle kuuluu missä olen päivät? Ei liity aiheeseen millään lailla. Voinhan olla vaikka opiskelemassa, uudelleen kouluttautumassa, työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa, sairauden vaatimissa hoidoissa tms. Jos ei ole töissä niin ei tarkoita että on kotona laiskottelemassa.
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! Täytyy harkita jos nuo kuomat olisi kuitenkin riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut pakkasille nuo aiemmin mainitut tepsut, loskaan Kavatin villavuorikumpparit ja plusasteille goretex-nilkkurit. Fiilistelyyn vielä huopikkaat :)
Olen kaikki ensimmäisiä ensiaskelkenkiä lukuunottamatta ostanut edellisen kauden alesta. Eli aina on kotona ollut odottamassa se 1,5cm suurempi pari.
Olen ostanut nahkaa, villaa ja merkkiä (superfit, kavat, tepsut, bisgaard, ecco), joitain hienostelukenkiä kirpparilta. Silti 10-vuotiaalla on toiminnallinen lattajalka.
Yhdet Reimatkin meille joskus eksyi, sen huonompia kenkiä ei ole kuin kiinan market-tennarit.
Oho, millä perusteella Reimat on huonot?
Niin ja jos teillä lapsella on lattajalka, niin ehkä tiedät lääkäreiltä tms. että miten se lattajalka kehittyy, onko se perinnöllinen taipumus tms. vai oikeasti voi kengät vaikuttaa?
Kun taapero opetteli kävelemään (olisko ottanut askelia enemmän kuin viisi 11kk vanhana) ostin uutena ensikengät. Ja kaikki muutkin kengät on ostettu uutena.
Nuorempi taas ei kävele (vielä ja onneksi) joten hänellä olen käyttänyt taaperon vanhoja kuomia, kun ei astu eikä aseta painoa. Pelkkänä lämpönä siis hänelle. Heti, kun askelia alkaa tulemaan enemmän, ostan omat uudet kengät.
Mua pelottaa virheasennot yms., koska on sukurasitetta asialle enkä ole varma, mistä johtuu. Pitäisi varmaan ottaa asiasta selvää, josko sitten uskaltaisi tarjottuja käytettyjä kenkiä antaa käyttää. Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdet Reimatkin meille joskus eksyi, sen huonompia kenkiä ei ole kuin kiinan market-tennarit.Oho, millä perusteella Reimat on huonot?
Niin ja jos teillä lapsella on lattajalka, niin ehkä tiedät lääkäreiltä tms. että miten se lattajalka kehittyy, onko se perinnöllinen taipumus tms. vai oikeasti voi kengät vaikuttaa?
Ne reiman toppakengät mitkä meillä oli, niin ulkopohja oli taipumaton muovinen lauta, ei joustanut kuin kietosuunnassa. Talvikengän pohjan kuuluu olla kumia.
Isälläni on ollut pula-ajan kengät, itsellä 70-luvun nahkasaapikkaita ja market-tennareita, lapsella viimisen päälle superfitit (sopivat hänen kapeaan jalkaan) ja kaikilla meillä on samanlaiset räpylät. Lapsi on ainoa joka on omiensa kanssa käynyt fysioterapiassa :)
Meillä ostettiin just kuomat kaikille muksuille. Olisi ollut varaa goretexiin mutta muksut halusivat ehdottomasti kuomat. Ovat kuulemma paljon kivammat jalassa ja saa villasukan. Meillä ollut goreja talvikenkänä, ovat kylmiä ja ahtaita. Hyvin voit hankkia kuomat. Loskakelillä karvakumpparit villasukalla.
Gore-texit ovat yksinkertaisesti parhaat. Myyjä on sanonut aivan oikein, et tarvitse erikseen kuomia ja kumppareita kun on Gore-texit. Sitä paitsi onhan ne paremman näköiset kun jotkut 90-luvun kuomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli ihan pk:sta sanomista, että Kuomia ei voi käyttää loskakeleillä. Samaten ei vo käyttää Tepsuja. Eivät kestä vettä. Kumpparit taas ovat huisin kylmät.
Missään kengissä ei saisi käyttää jarrusukkia, koska ne vetävät lapsen jalan väärään asentoom. Tuo villasukka-juttu taas pätee myös kaikkiin kenkiin; kun sukassa on osa puuvillaa, niin se lämmittää täysvillaa paremmin. Ei liity mitenkään juuri gore-tex kenkään.
Tämä on muuten ensimmäinen kerta ikinä, kun kuulen / luen jostain väitteen, että puuvillasekoite olisi lämpimämpää kuin 100 prosenttinen villa.
Kuomat on huonot jalalle, mutta ei niiden käyttöön kuole. Aika paljon noita näkyy lapsilla olevan ja ihan hyvin näyttävät pärjäävän. 1v ei todellakaan hirveää lenkkiä siellä ulkoillessa heitä, että eiköhän kriteerit ole siinä, että tarkenee ja kenkä pysyy jalassa.
Sellainen kenkäkaupan myyjä, joka väittää, että gore-texiin ei pidä laittaa villasukkaa on asiasta aika kujalla. Kun fiinisti puetaan niin gore-kengän kanssa on hyvä olla sukka, joka siirtää kosteutta eli tekninen sukka tai villasukka. Puuvilla ei siirrä vaan kastuu. Mutta kyllä niitäkin voi ihan hyvin käyttää, ei vain kengän kaikki hienot tekniset ominaisuudet pääse käyttöön. Jarrusukkia ei pidä käyttää missään kengässä. Ekaks ne on kylmät ja tärkein syy niin jalan pitäisi päästä liikkumaan kengässä, mutta jarrut pitää sukan paikallaan eli varsinkin pienellä lapsella voi olla sitten varpaat rutussa kärjessä, kun ne ei liiku takaisin enää kerran sinne kärkeen päädyttyään.
Minä en osta lapsille käytettyjä kenkiä, paitsi juhlakenkiä. Käytetyt voi olla linttaan astutut tai ainakin toisen malliseen jalkaan muotoutuneet. Juhlakenkiä käytetään niin vähän, että eivät muotoudu mihinkään. Toinen juttu niin ihan pienet lapset on sen verran kevyitä minun nähdäkseni, että tuskin se kenkä niin kamalasti niilläkään muotoutuu. Alle 3v:n kengät voi ihan hyvin ostaa kirpparilta ja myöhemminkin kun vähän katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten ensimmäinen kerta ikinä, kun kuulen / luen jostain väitteen, että puuvillasekoite olisi lämpimämpää kuin 100 prosenttinen villa.
Samoin. Olen kuullut että goretex-kenkään pitäisi laittaa ohut villa-keinokuitu-sukka (koska perusvillasukat on liian paksut) eikä sitä puuvillasukkaa ollenkaan. Ja itse olen käyttänyt talvella näissä etelän loskakeleissä väljiä kumppareita villapohjallisella pelkkä paksu villasukka jalassa, ilman puuvillasukkaa, ja oli tosi lämmin ainakin kävellessä (villa myös vähän hieroo jalkaa ja edistää verenkiertoa kun kumppareilla lompsii). Ammattilaiset eivät ole oikein ihastuneet mun ideaan pukea lapselle pelkkä villasukka, mutta kotona käytetään niin useammin kuin puetaan villasukkaa trikoosukan päälle koska ei juuri seisoskella tai istuskella ulkona.
prismassa monet gtx talvikengät maksaa 70e normaalihintasena ja monta kerta aollut cittarissa alessa 50e. Täytyy kunnolliset kengät olla kun pk:ssakin ulkoilevat säällä kuin säällä. Yhdet talvikengät riittää, kun ostat 2cm varalla, menee varmasti koko talven. Eikä pk tarvi mitään varakenkiä. Oma lapsi reilu 3v nyt ja aina menty 1 kengät / kausi.