Apua! Miten vaihdan autoon talvirenkaat?
Täytyy saada tänään vaihdettua eikä apuja ole. Osaatte varmaan antaa mulle toimintaohjeet?
Kommentit (120)
Neuvoni ap:lle:
ÄLÄ YRITÄ VAIHTAA RENKAITA ITSE! Jos olet noinntietämätön asiasta ja tarvitse vauva palstalta ohjeita voi renkaidesi vaihto olla erittäin vaarallista.
Vie suoraan liikkeeseen tai pyydä jtn opettamaan sinua ihan tosi elämässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne autossa olevat tunkit on tarkoitettu vararenkaan vaihtoon hätätilanteessa. Kannattaa hankkia pieni hallitunkki parilla kympillä, jolla auto pysyy tukevasti. Vaihto tasaisella ja kovaölla alustalla tai sittenn hiekalla alle joku levy. PULTIT OIKEIN PÄIN!!
Pultit oikein päin? Ei kai ne kiristy kuin yhteen suuntaan vääntämällä? Vai mitä ihmettä tällä tarkoitetaan?!?
Joo, pultit kannattaa laittaa oikein päin. Siis kanta ulospäin.
Hyvä pointti :D
t. se, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teistä ole ollut mitään apua tähän mennessä. Sitäpaitsi haluan oppia homman. Olen miehen kanssa riidoissa enkä halua pyytää siltä apua. Menen ja vaihdan ne perkele itse.
AP
Auton pohjassa on lovella merkityt nostokohdat mistä voi tunkilla nostaa,katso ettei auto pääse liikkumaan noston aikana.Aukipäin voit vääntään potkimalla rengasavainta tai sitten pitkällä putkella väännät.Renkaissa on usein pyörimissuunta joka nuolella merkitään.Kiinnitys taas pitäisi olla tarpeeksi mutta ei liian tiukka,muuten niitä pitää hitsata auki seuraavalla kerralla.
Ei renkaita avata jalalla painamalla vaan putkenpätkä avaimeen että saa voimaa enemmän ja sitten hitaasti voimaa lisäten pultti aukeaa. Pultit on todella tiukalla jos ammattimies paineilmavehkeellä kiristänyt. Ovat kuitenkin tasaisen kireällä ja aukevat kyllä.
Kyllä minä aina kenkäisen ne auki.Paineilmassa on säädöt kuinka tiukalle laitetaan.Kiristys sitten käsin.
Miehet aukaisee käsivoimilla.
Staattinen kitka ja liikekitka ovat eri asioita.
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Siten että käsin voi kiristää ei aukaista.
Kesärenkaat pois ja talvirenkaat tilalle!
Saikohan ap renkaat vaihdettua itse vai päätyikö muuhun ratkaisuun?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Jarmo 57v!
JArmo unohti sanoa, että sammuta moottori kun olet laittanut käsijarrun päälle ja vaihteen päälle. Lisäksi se tunkki on usein vararenkaan alla takaluukussa, jos ei meinaa löytyä.
Hanskat käteen kun käsittelet renkaita, se kumi/katupöly tarttuu tosi ikävästi käsiin. Voi joutua pesemään öljyllä pois.
Kummallista, ettei tähän aikaan vuodesta olisi kruunuketjuna aloite "Apua miten vaihdan autoon kesärenkaat"
Vannesoviterenkaita ei unohtaa. Tarvikevanteet vaativat ne, harvoin alkuperäiset vanteet.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajoin rengashotellille, maksoin säilytyksen ja renkaanvaihdon.
Renkaita ei saa säilyttää kotona/häkkikellarissa, niin sanoo laki.
ja sinulla varmasti on se laki ja pykälä tähän meille antaa?
Fb:n paikallisessa puskaradioryhmässä on aina näihin aikoihin joku, joka tarjoaa renkaanvaihtoapua parillakymppiä. Löytyi nopsaan viime keväänä ja löytyi viikonloppunakin. 25 euroa oli vaihto.
Itelle jäi vaan renkaiden kantaminen autoon ja takaisin varastoon
Vierailija kirjoitti:
Ei teistä ole ollut mitään apua tähän mennessä. Sitäpaitsi haluan oppia homman. Olen miehen kanssa riidoissa enkä halua pyytää siltä apua. Menen ja vaihdan ne perkele itse.
AP
Auton "ohjekirjassaa" (joka luultavasti hanskalokerossa) pitäisi olla aika hyvät ohjeet "renkaat" osiossa.
Tunkki voi olla esimerkiksi takaluukun maton alla olevassa luukussa, mahdollisesti vararenkaan alla/sisällä, ohjekirja kertoo.
Tunkit paikat ja kaikki löytyy ohjekirjasta, pultit voi kyllä olla joskus naisille tiukat saada ristikkoavaimella auki ja löytyykö kyseinen työkalu?
Joissain ihan uusissa autoissa ei kai enää tunkkeja ja välineitä olekaan, siihenkin on hyvä varautua.
Vaihtopalveluhan ei ole kovin kallista mutta siellä voi olla jonoa.
lopuksi pitää tarkastaa ilmanpaineet ja katsoa ohjekirjasta oikea kaasuseos renkaaseen, useimmiten typpi/ilmaseos tai pelkkä typpi
Otetaan ensin yksi auto. Vaihdetaan sitten rengas kerrallaan. Ei se sen kummempaa ole.
Mä todellakin toivon, että AP ei enää odota apua renkaidenvaihtoonsa vaan sai talvirenkaat alle silloin, kun asiasta kyseli. Oli kuitenkin 2017 kun tämä ketju on aloitettu.
Jos kuitenkin jättäisit asian ammattilaisille. Kevytmetallivanteisten renkaiden pulttien kiristys on homma joka pitää tehdä oikein tai tuloksena voi olla katastrofi.
Alkusivujen ohjeet ihan o.k.
Yksi asia kuitenkin: löysään pultteja hieman ennen tunkkaamista.
Helpompi tehdä se rengas maassa kuin tunkin päällä, varsinkin jos tunkki on sellainen rimpula eikä tukevampi nostin.
Vierailija kirjoitti:
Alkusivujen ohjeet ihan o.k.
Yksi asia kuitenkin: löysään pultteja hieman ennen tunkkaamista.
Helpompi tehdä se rengas maassa kuin tunkin päällä, varsinkin jos tunkki on sellainen rimpula eikä tukevampi nostin.
jatkan
nainen 63v., aina vaihtanut renkaat itse. Osaan sitten tien päälläkin rengasrikon sattuessa.
No niinpä näyttää olevan. Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi tulee.