Apua! Miten vaihdan autoon talvirenkaat?
Täytyy saada tänään vaihdettua eikä apuja ole. Osaatte varmaan antaa mulle toimintaohjeet?
Kommentit (120)
Koulukuntia ja näkemyksiä on erilaisia.
En ole vielä autoani tai pyöriä hajottanut ;)
Tätä ei kukaan muu ole maininnut:
Jos alumiinivanteet, niin pulttien (japanilaisissa on mutterit) kiristys momenttiavaimella, vääntömomentti henkilöautoissa 120Nm.
Jos peltivanteet, ei momentti ole niin tarkkaa eikä momenttiavainta tarvita.
Ajossa vasta asennatut pyörät (vanteet) hakevat hieman paikkaansa.
Siksi momentiavaimella tai ainakin käsituntumalla pulttien kireyden tarkistus 100 km ajon tienoilla.
Mä ajoin rengashotellille, maksoin säilytyksen ja renkaanvaihdon.
Renkaita ei saa säilyttää kotona/häkkikellarissa, niin sanoo laki.
Vierailija kirjoitti:
Ei teistä ole ollut mitään apua tähän mennessä. Sitäpaitsi haluan oppia homman. Olen miehen kanssa riidoissa enkä halua pyytää siltä apua. Menen ja vaihdan ne perkele itse.
AP
Auton pohjassa on lovella merkityt nostokohdat mistä voi tunkilla nostaa,katso ettei auto pääse liikkumaan noston aikana.Aukipäin voit vääntään potkimalla rengasavainta tai sitten pitkällä putkella väännät.Renkaissa on usein pyörimissuunta joka nuolella merkitään.Kiinnitys taas pitäisi olla tarpeeksi mutta ei liian tiukka,muuten niitä pitää hitsata auki seuraavalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Jarmo 57v!
Kyseinen herra oli kyllä jaksanut nähdä vaivaa vastaukseensa. Poikkeuksellista. Yläpeukku Jarmolle.
Vierailija kirjoitti:
#8:n seikkaperäisiin ohjeisiin vielä lisänä, että joskus vanteet jumittavat keskireiästään niin lujaa, että niitä pitää hakata esimerkiksi kumivasaralla irti. (Normivasaralla tai lekalla on vaarassa osua vanteeseen, mikä saattaa vahingoittua)
Mikäli työkalukaapissa ei ole kumivasaraa, niin ei muuta kuin rengaspultit löysästi paikoilleen, tunkki alas ja ajaa autolla varovasti edestakaisin muutaman metrin, niin vanne irtoaa.
Keskireiän jumituksesta pääsin kun laitoin pölykapselit,ei lennä rapaa pyörännapaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten sano. Taloyhtiöllä voi olla omat säännöt, mutta lain mukaa saa yhden setin säilyttää varastossaan.
Muttereita tai pultteja kannattaa löysätä hieman,EI IRTI ennen auton nostamista.
Vierailija kirjoitti:
Muttereita tai pultteja kannattaa löysätä hieman,EI IRTI ennen auton nostamista.
Miksi? En ole koskaan tehnyt noin.
Renkaanvaihto on välineurheilua, joten katso lähipiiristä kaveri jolla on iso auto ja vaihtaa itse siihen renkaat, sillä on antaa lainaksi hallitunkki.
Muista ennen auton nostoa aina löysätä pultteja hieman, tämä unohtuu itseltäni aina.
Ja irroitetut pultit aina puhdistetaan ja rasvataan ennen varastointia.
Tärkein asia on varmistaa että auto on tukevasti tunkattu ylös, eikä se missään nimessä pääse tippumaan alas. Muut virheet eivät ole niin vakavia mutta tipahtanut auto aiheuttaa rumaa jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jossain kerrostalossa.... Ei koske okt.
Ensimmäiseksi kannattaa tietysti lukea auton käyttöohjekirjasta juuri siihen malliin tehdyt ohjeet,
Sitten kannattaa huomioida se, että uusissa autoissa ei välttämättä ole edes tunkkia ja pyöränavainta, vaan vain paikkausvaahtopurkki ja kompressori. Siinä tapauksessa pitää mennä ensin ostamaan tarvittavat työvälineet jos sellaisia ei ennestään ole.[/quote]
Tämäkin pitää paikkansa.
Autossani ei ole varapyörää,eikä täten tunkkiakaan.
ettei se aina ole vaan nii helppoa vaihtaa renkaita.
suosittelisin menemään rengasliikkeeseen.
ei kannata alkaa opettelemaan kiireellä tätä hommaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompi löysätä kun auto on tukevasti maassa,muuten löysääminen tunkin päällä voi liikuttaa auton tunkilta alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten sano. Taloyhtiöllä voi olla omat säännöt, mutta lain mukaa saa yhden setin säilyttää varastossaan.
https://yle.fi/uutiset/3-6884562
Renkaat saa säilyttää häkkivarastossa, ellei sitä ole erikseen kielletty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompi löysätä kun auto on tukevasti maassa,muuten löysääminen tunkin päällä voi liikuttaa auton tunkilta alas.
Voihan sen noinkin tehdä, mutta jos on tukeva hallitunkki, lisäksi pukki alle, käsijarru kunnossa ja vaihde päälle ja vielä varmuuden vuoksi este maahan jäävän renkaan eteen ja taakse, niin aika saamarin tiukassa on mutteri jos saa auton liikkumaan mutteria avatessa. Itse avaan mutterit pulttipysyllä, joten ei tule mainittavasti vääntöä renkaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Jarmon ohjeet olivat kyllä hieman vajavaiset ja virheellisetkin.
Ensimmäiseksi kannattaa tietysti lukea auton käyttöohjekirjasta juuri siihen malliin tehdyt ohjeet,
Sitten kannattaa huomioida se, että uusissa autoissa ei välttämättä ole edes tunkkia ja pyöränavainta, vaan vain paikkausvaahtopurkki ja kompressori. Siinä tapauksessa pitää mennä ensin ostamaan tarvittavat työvälineet jos sellaisia ei ennestään ole.
Minkään auton tunkkia ei ole tarkoitettu renkaiden kausivaihtoon, vaan ainoastaan hätätilanteeseen kun parempaa tunkkia ei ole saatavilla. Jos vaihtaa renkaat itse, kannattaa hankkia parempi tunkki ja säästää auton omaa tunkkia hätätilannetta varten.
Vierailija kirjoitti:
Katso puhelinluettelosta rengasfirman numero, ota puhelimen luuri käteen, pyöritä numero, tilaa aika renkaanvaihtoon. Helppoa.
Seuraava vapaa aika lienee jossain jolukuun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Tais olla rengashotellin mainosta, josta sait virheellisesti sellaisen käsityksen että kotona säilyttäminen on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki?
Ennen kuin nostat kokonaan ylös, muista löysyttää ne pultit.