Apua! Miten vaihdan autoon talvirenkaat?
Täytyy saada tänään vaihdettua eikä apuja ole. Osaatte varmaan antaa mulle toimintaohjeet?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajoin rengashotellille, maksoin säilytyksen ja renkaanvaihdon.
Renkaita ei saa säilyttää kotona/häkkikellarissa, niin sanoo laki.
Mikä laki?
Paloturvallisuus...
Tästä puhuttiin tällä viikolla radiossakin.
-eriMutta kuten täälläkin on jo monta linkkiä, niin mikään laki ei kiellä renkaiden varastointia. Pelastuslaitoksen ohjeistus on, että vain yksi setti olisi varastossa.
Joo, ei tuota mikään laki kiellä, kunhan höpisevät. Tai sitten eivät osaa ajatella, että kaikilla se koti ei ole kerrostalossa...
Jaa, radiossa sanottiin että kerrostalojen varastoissa ei paloturvallisuus syistä saisi säilyttää renkaita. En tiedä onko vaan suositus se sitten vai mitä, mut itse en säilyttäisi niitä siellä siksi kun on helppo jonkun pölliä ne.
Ei kai sitä mikään laki tai paloturvallisuusohje kiellä varastossa säilyttämästä jos asuu muualla kun kerrostalossa.
Niin. Alunperin väitettiin, että laki kieltää säilyttämästä renkaita kotona. Näinhän ei selkeästi ole, vaikka radiossa kuinka sanottaisiin jotain kerrostalojen varastoista :)
Vierailija kirjoitti:
Jarmo 57 tuu vaihtaan mun renkaat ♥
Enkö minä kelpaa?
Renkaanvaihtoon tarvitaan rengaskone ja tasapainotuskone. Lisäksi jokin nosturi ja pulttiavain. Aluvanteille momenttiavain on suositeltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teistä ole ollut mitään apua tähän mennessä. Sitäpaitsi haluan oppia homman. Olen miehen kanssa riidoissa enkä halua pyytää siltä apua. Menen ja vaihdan ne perkele itse.
AP
Auton pohjassa on lovella merkityt nostokohdat mistä voi tunkilla nostaa,katso ettei auto pääse liikkumaan noston aikana.Aukipäin voit vääntään potkimalla rengasavainta tai sitten pitkällä putkella väännät.Renkaissa on usein pyörimissuunta joka nuolella merkitään.Kiinnitys taas pitäisi olla tarpeeksi mutta ei liian tiukka,muuten niitä pitää hitsata auki seuraavalla kerralla.
Ei renkaita avata jalalla painamalla vaan putkenpätkä avaimeen että saa voimaa enemmän ja sitten hitaasti voimaa lisäten pultti aukeaa. Pultit on todella tiukalla jos ammattimies paineilmavehkeellä kiristänyt. Ovat kuitenkin tasaisen kireällä ja aukevat kyllä.
Kyllä minä aina kenkäisen ne auki.Paineilmassa on säädöt kuinka tiukalle laitetaan.Kiristys sitten käsin.
Miehet aukaisee käsivoimilla.
20-25 e maksaa ajat huoltamolle aikAa kuluu 5 min
Vierailija kirjoitti:
20-25 e maksaa ajat huoltamolle aikAa kuluu 5 min
Plus jonotus jopa tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teistä ole ollut mitään apua tähän mennessä. Sitäpaitsi haluan oppia homman. Olen miehen kanssa riidoissa enkä halua pyytää siltä apua. Menen ja vaihdan ne perkele itse.
AP
Auton pohjassa on lovella merkityt nostokohdat mistä voi tunkilla nostaa,katso ettei auto pääse liikkumaan noston aikana.Aukipäin voit vääntään potkimalla rengasavainta tai sitten pitkällä putkella väännät.Renkaissa on usein pyörimissuunta joka nuolella merkitään.Kiinnitys taas pitäisi olla tarpeeksi mutta ei liian tiukka,muuten niitä pitää hitsata auki seuraavalla kerralla.
Ei renkaita avata jalalla painamalla vaan putkenpätkä avaimeen että saa voimaa enemmän ja sitten hitaasti voimaa lisäten pultti aukeaa. Pultit on todella tiukalla jos ammattimies paineilmavehkeellä kiristänyt. Ovat kuitenkin tasaisen kireällä ja aukevat kyllä.
Kyllä minä aina kenkäisen ne auki.Paineilmassa on säädöt kuinka tiukalle laitetaan.Kiristys sitten käsin.
Staattinen kitka ja liikekitka ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Staattinen kitka ja liikekitka ovat eri asioita.
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Tuttu nainen kyseli aamulla fasessa että missä saisi vaihdettua renkaat. Harmi kun oli pakko lähteä töihin, olisin muuten pyytänyt luokseni renkaan vaihtoon ja maksu olisi voitu kuitata karvavisaa vingauttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki?
Paloturvallisuus...
Tästä puhuttiin tällä viikolla radiossakin.
-eriMutta kuten täälläkin on jo monta linkkiä, niin mikään laki ei kiellä renkaiden varastointia. Pelastuslaitoksen ohjeistus on, että vain yksi setti olisi varastossa.
Joo, ei tuota mikään laki kiellä, kunhan höpisevät. Tai sitten eivät osaa ajatella, että kaikilla se koti ei ole kerrostalossa...
Jaa, radiossa sanottiin että kerrostalojen varastoissa ei paloturvallisuus syistä saisi säilyttää renkaita. En tiedä onko vaan suositus se sitten vai mitä, mut itse en säilyttäisi niitä siellä siksi kun on helppo jonkun pölliä ne.
Ei kai sitä mikään laki tai paloturvallisuusohje kiellä varastossa säilyttämästä jos asuu muualla kun kerrostalossa.Niin. Alunperin väitettiin, että laki kieltää säilyttämästä renkaita kotona. Näinhän ei selkeästi ole, vaikka radiossa kuinka sanottaisiin jotain kerrostalojen varastoista :)
Paloturvallisuuden vuoksi ei ole fiksua säilyttää ylipäätään mitään palavaa materiaalia kerrostalon häkkivarastossa, mutta sitä ei ole suoranaisesti kielletty. Pelastuslaitos lähtee siitä että yksi rengassarja häkkivarastossa on ok. Sen sijaan laissa on suoraan kielletty palavien kaasujen ja nesteiden säilyttäminen häkkivarastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Sehän nyt ei mikään ammattimies ole joka paineilmavääntimellä vetää niin tiukalle kuin koneesta lähtee. Kiristysvälineestä riippumatta oikea ammattimies kiristää pultit tai mutterit oikeaan momenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Ne autossa olevat tunkit on tarkoitettu vararenkaan vaihtoon hätätilanteessa. Kannattaa hankkia pieni hallitunkki parilla kympillä, jolla auto pysyy tukevasti. Vaihto tasaisella ja kovaölla alustalla tai sittenn hiekalla alle joku levy. PULTIT OIKEIN PÄIN!!
Pultit oikein päin? Ei kai ne kiristy kuin yhteen suuntaan vääntämällä? Vai mitä ihmettä tällä tarkoitetaan?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiseksi kannattaa tietysti lukea auton käyttöohjekirjasta juuri siihen malliin tehdyt ohjeet,
Sitten kannattaa huomioida se, että uusissa autoissa ei välttämättä ole edes tunkkia ja pyöränavainta, vaan vain paikkausvaahtopurkki ja kompressori. Siinä tapauksessa pitää mennä ensin ostamaan tarvittavat työvälineet jos sellaisia ei ennestään ole.
Tämäkin pitää paikkansa.
Autossani ei ole varapyörää,eikä täten tunkkiakaan.
ettei se aina ole vaan nii helppoa vaihtaa renkaita.
suosittelisin menemään rengasliikkeeseen.
ei kannata alkaa opettelemaan kiireellä tätä hommaa!!
Mitä uudella autolla ajava tekee silloin, kun rengas hajoaa keksen matkan niin riekaleiksi, ettei jäljellä ole kuin vanne? Jos tämä siis tapahtuu aamuyöstä paikassa keskelläeimitään?
Soittaa hinausauton. Jos rengas repeää kokonaan riekaleiksi irti vanteelta, niin kyllähän siinä sitten kyntää jo auton pohjakin pian tietä tai suistutaan metsähallituksen puolelle. Homma ei tuossa tilanteessa yleensä pelkällä tunkilla ja vararenkaalla hoidu. Tavanomaista naulanreikää varten autossa on paikkausvaahtopurkki ja kompressori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne autossa olevat tunkit on tarkoitettu vararenkaan vaihtoon hätätilanteessa. Kannattaa hankkia pieni hallitunkki parilla kympillä, jolla auto pysyy tukevasti. Vaihto tasaisella ja kovaölla alustalla tai sittenn hiekalla alle joku levy. PULTIT OIKEIN PÄIN!!
Pultit oikein päin? Ei kai ne kiristy kuin yhteen suuntaan vääntämällä? Vai mitä ihmettä tällä tarkoitetaan?!?
Joo, pultit kannattaa laittaa oikein päin. Siis kanta ulospäin.
Lisäisin neuvoihin vielä että jos esim kesärenkaat on aluvanteilla mutta talvirenkaat peltivanteilla niin niissä saattaa olla eri mutterit. Peltivanteen mutterit on yleensä pienet, ja tarkoitus että ne jää pölykapselin taakse piiloon. Aluvanteen mutterit ovat taas suuremmat. Eri vanteille erilaiset mutterit koska peltivanne on kovaa materiaalia, aluvanne pehmeämpää
M.
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin neuvoihin vielä että jos esim kesärenkaat on aluvanteilla mutta talvirenkaat peltivanteilla niin niissä saattaa olla eri mutterit. Peltivanteen mutterit on yleensä pienet, ja tarkoitus että ne jää pölykapselin taakse piiloon. Aluvanteen mutterit ovat taas suuremmat. Eri vanteille erilaiset mutterit koska peltivanne on kovaa materiaalia, aluvanne pehmeämpää
M.
Taitaa olla aika erikoinen auto jos vanteet kiinnitetään muttereilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M.
Taitaa olla aika erikoinen auto jos vanteet kiinnitetään muttereilla.
Ainakin kaikissa tähän asti vastaan tulleissa japanialaisissa kansanautoissa mihin olen renkaita vaihdellut on olleet mutterit.
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki? Paloviranomaiset ohjeistavat, että vain yksi rengaskerta / varasto. Taloyhtiöllä, mikäli sellaisessa asut, voi toki olla tiukemmat määräykset. Laki ei kuitenkaan kiellä.Blogit
Pakkaa renkaat autoon ja aja lähimmälle korjaamolle vaihdattamaan ne, joudut joka tapauksessa kyyditsemään ne johonkin paineiden mittausta varten niin ne voi samalla myös vaihdattaa muutamalla kympillä. Miehen kanssa kannattaa olla väleissä renkaiden vaihdon, lumitöiden ja ruohonleikkuukauden ajan ellei välttämättä halua tehdä näitä itse, minua ei ainakaan kiinnosta. Siksi muutinkin kerrostaloon ja renkaat ovat rengashotellissa jossa ne myös vaihdetaan:D.