Onko 4,7km/h hyvä kävelyvauhti?
Ihan tasaisella kävelen ja reipasta vauhtia. Pitäisikö päästä lujempaa?
Kommentit (211)
Tuo on normaali nopeus jos ei ole kiire minnekkään. Mun "huippunopeus" kävelyssä on jotain 6,5-7km/h, mut se näyttää tosi tyhmältä. Väkisinkin alkaa tehdä mieli hölkätä. Täysi sprinttivauhti mihin mä yllän tällähetkellä on jotain noin 24km/h luokkaa. Mutta mulla on huono tekniikka.
Kilometriin menisi aikaa siis noin 2:30 minuuttia. Toisaalta se on mahdotonta mulle ylläpitää sellaista vauhtia 100 metriä pidempää kun en pysty edes hölkätessä juoksemaan kovinkaan energiataloudellisesti. 25 kiloa ylipainoa ja suhteellisen huono kunto, toisaalta viime kesänä hölkkäsin kympin rikki vaikka vauhti oli vähän mitä oli. Oon viimiset pari viikkoa alkanut joka toinen päivä kävelemään/hölkkäämään noin 15km lenkkejä. Mun tapauksessa oon huomannut että pitkillä lenkeillä vuorottelemalla kävelyä ja hölkkäämistä saa parhaimmat tulokset energiankulutuksen kannalta. Välillä oikein tahallaan pitkitän niitä lenkkejä ja tuloksena on ollut sellainen tasainen 1500-2000kcal kulutus per lenkki. Noita kun vetää sen 3-4 kertaa viikossa ja ruokavalio on ihanteellisessa kunnossa niin oletan että pääsen mun tavoitteeseen eli elokuuhun mennessä olis pudotettu se 16 kiloa.
Mut lenkkeily ei varsinaisesti oo mikään paras keino kuluttaa energiaa, sillä kun laihtuu niin kroppa alkaa kuluttamaan vähemmän energiaa per lenkki. Jos ei jaksa lisätä nopeutta tai matkaa, kannattaa käydä salilla koska kun lihas korvaa läskiä, sun kroppa alkaa kuluttamaan vielä enemmän energiaa mitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä vauhti. Ei tarvi päästä lujempaa jos haluaa kävellä.
4... 5 km/h on erittäin hyvä vauhti. 6 km/h on monelle jo puolijuoksu. Riippuu jalkojen pituudesta....
Just tulin kävelyltä. Reitti kulki osittain lumisessa/sohjoisessa välillä upottavassa metsässä, ja oli pari pitkää ja jyrkkää mäkeä. Nopeuteni oli 5.3 km/h. En mennyt täysiä, mutta reippaasti omasta mielestäni kuitenkin. Kovaa hikeä ei tullut. Eli 4.7 km/h on hyvä kävelyvauhti.
N53
Huonokuntoinen 60 v mies. Just kävelin 4 km tunnissa. Hiki tuli 😬
Kyllä se hyvä vauhti on ainakin minun ikäselle 73v peruskuntoiselle naiselle.
Itse kävelin verkkaisesti ulkoilmasta nauttien 3,5 km tunnissa ja oli hyvä vauhti. Keräsin hetken kastanjoitakin tien poskesta siinä ohessa. Se vauhti oli siis ulkoilua ilman mitään kuntotarkoitusta.
4.7 km/h oli muistaakseni aikoinaan se kävelynopeus jota käytettiin työn mittauksessa. Eli kun laskettiin työntekijän urakoita tai muuten työn suoritusaikaa käytettiin sitä. TS. Olet myynyt työnantajallesi kävelynopeuden 4.7km/h. Vapaa-aikana saapi kävellä sitten mitä nopeutta vaan. Mutta 4.7 km/t on se mistä sulle maksetaan.
5 kilometriin menee noin 50 minuuttia tunti kävelen silloin mielestäni ripeästi. olen lyhyt joten joillekin se voi olla huonokin suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävelin verkkaisesti ulkoilmasta nauttien 3,5 km tunnissa ja oli hyvä vauhti. Keräsin hetken kastanjoitakin tien poskesta siinä ohessa. Se vauhti oli siis ulkoilua ilman mitään kuntotarkoitusta.
Koiran kanssa tulee käveltyä 3,6 km tunnissa. On oikein sopiva rauhallinen kävelylenkki ja nautiskelen vaan raittiista ilmasta. Lenkin jälkeen teen sitten hikijumpan.
Jos pysytään realismissa. 6km/h on monelle lyhytjalkaiselle jo nopeaa kävelyä. Parimetriselle pitkäjalalle helpompaa. Itse olen kävellyt viimeiset 20 vuotta joka viikko 5x4h lenkin. Tämä sen vuoksi, kun urheilu-uran aikana polvet menivät niin rikki, että kävelyä kestävät, mutta ei juoksua. Nykyään, 59-vuotiaana keskimääräinen kävelyvauhtini on yleensä 5.5km/h, ja siihen saa kävellä aika reippaasti. Harva tuolla vetää mitään 6.5-7.5km/h kävelyvauhteja kuitenkaan, aika moni liioittelee aikojaan.
Siis mulla riittää aikaa kävelyihin, kun olen yrittäjä, ja voin itse määrätä työaikani. 10 vuotta mukanani kulki koira, muuten kävellyt yksin. Rakastan kävelyä, eikä edes mitä surkein keli haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla vauhdilla mitään kilpakävelyn arvokisamitaleita pokata. Normikansalaiselle mikä tahansa kävelyvauhti on just sopiva. Niin ja sitten: Sellainen 10 km/h on oikeasti kohtalaisen reipas hölkkävauhti. Kun kerran liioittelette omaa kävelynopeutta niin elkää sentään satuilko liian lähelle sitä.
Kymppi tunnissa on hyväkuntoisen hölkkävauhti. Siis puhutaan ihan sunnuntaihölkkääjistä. Hyvä sellainen. Mulla oli työkaveri, joka väitti kävelevänsä 10km lenkin tunnissa, joka päivä. Todellisuudessa tuo lenkki sitten olikin(mitattiin) 5.4km. Joka ok sekin, mutta siitä näki, kuinka absurdeja kuvitelmia osalla on vauhdistaan.
Olen itse 12 vuotiaan kokoinen 149 cm pitkä,
Minulle AP:n kävelyvauhti on hyvä. Kun on lyhyet raajat kävelee eri tahtiin kuin 180 cm pitkä ihminen. Joutuisin jo juoksemaan jos pitäisi kävellä nopeammin.
Miltä itsestä parhaalta tuntuu? Mitkä ovat tavoitteesi kävelyn suhteen?
Tein 7,35 km lenkin ja aikaa meni 1 h 24 minuuttia, en mielestäni kummoista kiirettä pitänyt.
En ole vuosiin harrastanut mitään liikuntaa ja mitat 178 cm 120 kg.
Ehkä pitäisi vähän enemmän liikkua...
3,5 km h on normaali kävelyvauhti
4,7 km h on reipas kävely vauhti
6 km h on hölkkää
8 -10km h on kevyttä juoksua
11-15 km on repasta juoksua
15-20 km h on kovaa juoksua
Itse kävelen 95,2 kilometriä tunnissa koska en ole toinen jalka haudassa oleva geriatrikko.
Vierailija kirjoitti:
3,5 km h on normaali kävelyvauhti
4,7 km h on reipas kävely vauhti
6 km h on hölkkää
8 -10km h on kevyttä juoksua
11-15 km on repasta juoksua
15-20 km h on kovaa juoksua
Höpö, höpö, jos puhutaan nyt kävelystä jollain ulkoilureitillä eikä kaupungin keskustassa, jossa joutuu pysähtymään joka toiseen kadunkulmaan odottamaan liikennevalojen vaihtumista.
4,7 km/h on vauhti, jossa joudun ihan tietoisesti hidastamaan kävelyäni siitä huolimatta, että olin 2 kk sitten jalkateräleikkauksessa eikä askelpituuteni ole vielä normaali.
N57 160 cm.
Kyllä pitäisi toi pilkku saada pois tuosta välistä. Ei tolla vauhdilla pääse ikinä perille, mutta se 47km/h olis kyllä ihan riittävä.
10min km on reipas kävely vauhti itse olen hyvässä kunnossa ollessani pystynyt kävelemään tunnissa 7km joka on jo todella reipasta kävelyä.
Ei tuolla vauhdilla mitään kilpakävelyn arvokisamitaleita pokata. Normikansalaiselle mikä tahansa kävelyvauhti on just sopiva. Niin ja sitten: Sellainen 10 km/h on oikeasti kohtalaisen reipas hölkkävauhti. Kun kerran liioittelette omaa kävelynopeutta niin elkää sentään satuilko liian lähelle sitä.