Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokeilisitko ayahuasca-terapiaa masennukseen yms.?

Vierailija
24.10.2017 |

En tarkoita huumauskäyttöön ollenkaan. Haluaisitteko että Suomessakin sitä terapiaa saisi? Kokeilisitteko jos ois mahdollisuus?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
2/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Minulla fobia oksentamista kohtaan. Lääkekannabista voisin kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut netistä ayahuascaa mieliala- ja traumahäiriöihin yms. käyttäneiden ihmisten kokemuksia.

Sen vaikutus perustuu siihen, että käyttäjän tietoisuus muuntuu ja hän pystyy tarkastelemaan elämäänsä, kokemuksiaan ja olosuhteitaan toisesta näkökulmasta (kuin mihin on tottunut). En sinänsä ihmettele, jos sillä on myönteisiä vaikutuksia. Henkisessä ahdingossa pitkään ollut saa tavallaan lisää "tilaa" käsitellä kokemuksiaan yms.

Osa lukemistani ayahuascaa terapeuttisesti käyttäneiden "visioista" (joita he olivat saaneet ns. tripin aikana) olivat näin ulkopuolisenkin arvioimana ihan oivaltavia ja järkeviä. Visioiden symboliikka ja kokijoiden selitykset niille olivat ymmärrettäviä (siis ainakin osalla).

Itse en sitä kuitenkaan kokeilisi. Uudesta näkökulmasta asioiden ajatteleminen ja oivaltaminen ei edellytä kemiallista tietoisuuden muuntamista.

Pelkäisin myös sen aiheuttamaa pahoinvointia ja mahdollisia terveydellisiä riskejä.

Lisäksi yleensä sitä käytetään uskonnollisessa kontekstissa: on shamaaneja ja spirituaalisia mentoreita... En ole kiinnostunut sellaisesta.

Vierailija
4/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain.

Vierailija
5/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti.

Vierailija
6/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen itse asiassa saanut omatoimisesti vuoden kestäneen masennusjakson katkaistua kahdella sienitripillä. Ensin otin vain gramman kuivattua sientä, tottuakseni vaikutukseen. Kahden viikon päästä otin 5 grammaa ja päädyin kunnon tripille. Tripiltä palattuani olin kuin uudestisyntynyt: ihan kuin maailmassa olisi väritkin kirkkaampia, ja tunsin rakkautta kaikkea kohtaan. Tämä afterglow kesti voimakkaana kolmisen päivää, mutta yli vuoden oli sellainen erittäin lämmin ja tasapainoinen olo sisällä. Sitten palasi enemmän sellainen olo kun mulla oli ennen masennukseen sairastumista - mutta masennus ei palannut.

Aion ottaa jossain vaiheessa uudestaan sienitripin sen erittäin hyvien vaikutusten takia. Ja kannatan toki lämpimästi psykedeelitutkimusta, jossa tarkoitus olisi kehittää hoito, niin että ihmiset voisivat ottaa valvotuissa oloissa lääkäriasemalla tutkitusti tehokasta ainetta.

Vierailija
7/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta amfetamiinia olen ajatellut kokeilla.

Vierailija
8/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tosin tarkan perehtymisen jälkeen. Mulla on PTSD, mutta taakka on pääosin jäänyt taakse. Käännekohtana monta lukkoa avannut kokemus MDMAn kanssa. Vanhat, vahingolliset ajatusrakenteet murtuvat.

Vierailija
9/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudesta näkökulmasta asioiden ajatteleminen ja oivaltaminen ei edellytä kemiallista tietoisuuden muuntamista.

En tiedä onko mun kokemus tyypillinen, mutta mulla muutos ei jotenkin tapahtunut ajattelun tasolla. Se oli ihan kuin olisi auennut joku uusi näkemisen taso, jota voisi sanoa jopa hengelliseksi, mitä sanaa olin vierastanut vahvasti ateisti kun olin. Enkä minä mitään Isää Jumalaa tripillä kohdannut, mutta kylläkin jonkinlaisen Pyhyyden kaikessa, myös itsessäni. Kaikki mikä oli ennen näyttänyt arkistelta, harmaalta ja masentavalta, oli yhtäkkiä majesteettisen kaunista ja pyhää. Minä olin yhtä kaiken kanssa, koko maailmankaikkeuden kanssa.

Oli hyvin yllättävä tuo kokemus koska tosiaan odotin lähinnä psyykkisiä, ajattelun tason oivalluksia. Mutta minä en tripin aikana ajatellutkaan juuri mitään. Lähinnä alkuun vähän pelkäsin että miten menee, kun ihan yksin kotonani trippailin ja olin tietysti lukentu niitä pelotteluja että ihminen voi luulla olevansa vaikka lintu ja yrittää lentää parvekkeelta tms. Sitten trippi vei mukanaan liukenemaan "universumin kokonaisuuteen", kadottamaan erillisen minuuden tunteen kokonaan.

Vierailija
10/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Olen lukenut netistä ayahuascaa mieliala- ja traumahäiriöihin yms. käyttäneiden ihmisten kokemuksia.

Sen vaikutus perustuu siihen, että käyttäjän tietoisuus muuntuu ja hän pystyy tarkastelemaan elämäänsä, kokemuksiaan ja olosuhteitaan toisesta näkökulmasta (kuin mihin on tottunut). En sinänsä ihmettele, jos sillä on myönteisiä vaikutuksia. Henkisessä ahdingossa pitkään ollut saa tavallaan lisää "tilaa" käsitellä kokemuksiaan yms.

Osa lukemistani ayahuascaa terapeuttisesti käyttäneiden "visioista" (joita he olivat saaneet ns. tripin aikana) olivat näin ulkopuolisenkin arvioimana ihan oivaltavia ja järkeviä. Visioiden symboliikka ja kokijoiden selitykset niille olivat ymmärrettäviä (siis ainakin osalla).

Itse en sitä kuitenkaan kokeilisi. Uudesta näkökulmasta asioiden ajatteleminen ja oivaltaminen ei edellytä kemiallista tietoisuuden muuntamista.

Pelkäisin myös sen aiheuttamaa pahoinvointia ja mahdollisia terveydellisiä riskejä.

Lisäksi yleensä sitä käytetään uskonnollisessa kontekstissa: on shamaaneja ja spirituaalisia mentoreita... En ole kiinnostunut sellaisesta.

Et ole kiinnostunut uskonnollisesta konteksista mutta kirjoitat jeesusblogia?

Vierailija
11/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Seremonioita tehdään suomessakin.

Vierailija
12/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta ne on vääräoppisia uskonnollisia konteksteja noille jeesus-ihmisille. Monet uskovat että voi jopa ihan konkreettisesti tulla ihmiseen sisään vieraita henkivaltoja jos tuollaiseen sekaantuu.

Vierailija
13/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta ne on vääräoppisia uskonnollisia konteksteja noille jeesus-ihmisille. Monet uskovat että voi jopa ihan konkreettisesti tulla ihmiseen sisään vieraita henkivaltoja jos tuollaiseen sekaantuu.

Niinpä. Se puhtauden käsite, mikä uskonnoissa on...

Vierailija
14/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan raamatussakin aika tripahtavaa matskua. Ei kai nyt kukaan esim. palavia pensaita selvin päin näe. Ellei oo ihan kilari.

Vierailija
15/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan raamatussakin aika tripahtavaa matskua. Ei kai nyt kukaan esim. palavia pensaita selvin päin näe. Ellei oo ihan kilari.

Nykyäänhän tuo on ratkaistu niin,  että nuo palavat pensaat sun muut raamatussa ja koraanissa esiintyvät kouluttamattomien paimentolaisten kirjoitukset ovat "vertauskuvia", joiden merkityksen saavat täysin omasta pepustaan repien päättää "uskonoppineet". Äkkiseltään tulisi mieleen, että olisi helpompaa vain kirjoittaa uusiksi nuo täysin ihmisten mielikuvituksesta peräisin olevat kirjat.

Vierailija
16/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudesta näkökulmasta asioiden ajatteleminen ja oivaltaminen ei edellytä kemiallista tietoisuuden muuntamista.

En tiedä onko mun kokemus tyypillinen, mutta mulla muutos ei jotenkin tapahtunut ajattelun tasolla. Se oli ihan kuin olisi auennut joku uusi näkemisen taso, jota voisi sanoa jopa hengelliseksi, mitä sanaa olin vierastanut vahvasti ateisti kun olin. Enkä minä mitään Isää Jumalaa tripillä kohdannut, mutta kylläkin jonkinlaisen Pyhyyden kaikessa, myös itsessäni. Kaikki mikä oli ennen näyttänyt arkistelta, harmaalta ja masentavalta, oli yhtäkkiä majesteettisen kaunista ja pyhää. Minä olin yhtä kaiken kanssa, koko maailmankaikkeuden kanssa.

Oli hyvin yllättävä tuo kokemus koska tosiaan odotin lähinnä psyykkisiä, ajattelun tason oivalluksia. Mutta minä en tripin aikana ajatellutkaan juuri mitään. Lähinnä alkuun vähän pelkäsin että miten menee, kun ihan yksin kotonani trippailin ja olin tietysti lukentu niitä pelotteluja että ihminen voi luulla olevansa vaikka lintu ja yrittää lentää parvekkeelta tms. Sitten trippi vei mukanaan liukenemaan "universumin kokonaisuuteen", kadottamaan erillisen minuuden tunteen kokonaan.

Kuvasitpa osuvasti minunkin kokemukseni. Yhtä kaiken kanssa, läpi virtaavaa energiaa, empatiaa, ymmärrystä ja rakkautta. Sulaminen osaksi universumia. Ehdottomasti hengelliseksi luokiteltava kokemus, jonka avulla pystyi näkemään omien rajoitustensa yli. Minun ateisminikin oikeastaan jäi siihen, ja toisaalta, samalla jotakin muuttui ilmeisen pysyvästi paremmaksi. Sain vihdoin rauhan, ja samalla jonkinlaisen hiljaisen varmuuden siitä, että on jotakin suurempaa kuin ihminen, jotain pyhää. Kaikessa. Kuulostaa naurettavalta kirjoitettuna, ei sitä voi välittää tekstiin.

8

Vierailija
17/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tosin tarkan perehtymisen jälkeen. Mulla on PTSD, mutta taakka on pääosin jäänyt taakse. Käännekohtana monta lukkoa avannut kokemus MDMAn kanssa. Vanhat, vahingolliset ajatusrakenteet murtuvat.

Miten kyky tuntea ja kokea? Itsellä tuli raastava olo, kun traumojen kanto ikään kuin loppui. Myös terveet ja joustavat kokemukset katosivat. Nykyisin en edes väsy kun olen jo katkennut.

Vierailija
18/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin.

Vierailija
19/28 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kyky tuntea ja kokea? Itsellä tuli raastava olo, kun traumojen kanto ikään kuin loppui. Myös terveet ja joustavat kokemukset katosivat. Nykyisin en edes väsy kun olen jo katkennut.

Kuin ennen traumaa, tosin nyt olen vuosia vanhempi, joten ehkä siksikin olen lempeämpi ja vähemmän kantaa ottava, ikään kuin soljun menemään ilman suurempia tunnekuohuja. Kestän jopa stressiä. Jatkuva hätätila ja varuillaan olo on poissa. Tunne on lähinnä jostakin...kuoresta pääseminen, valtava helpotus. Elän myös enemmän hetkessä, mikä ei liene ihme, nyt kun siihen pystyy. Olen onnellinen, pienessä elämässäni. En edes muistanut, että se voi olla mahdollista, elämä kun oli jatkuvaa murehtimista, enemmän tai vähemmän. On aika nöyrä ja kiitollinen olo.

Vierailija
20/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa kokeilla jos muut lääkkeet eivät toimineet. Ja muutekin. Itse hoidin masennusta Ayahuascalla. Avoin mielin vaan, ego kyllä saa selkäsaunaa ja pahasti, että ei tule ole mitään hauska kokemus vältämättä. Nykyään käytän sieniä pari kerta vuodessa mielialan yläpitämiseen.

EI se aine itsessään mitään parana, vaan oma päätös tehdä korjauksia omassa käytössä sen tripin aikana opitujen jutun perusteella.

Psykedelit voivat olla mahtavia lääkeitä, täytyy vaan olla valmis käsittelemään vaikeitakin asioita.