Mikä kuuluu yleissivistykseen? Peukutusketju.
Millaisten asioiden tietäminen tai ymmärtäminen sinun mielestäsi kuuluu yleissivistykseen?
Määritellään yleissivistys tässä vaikka asioiksi, joiden voi olettaa tavallisen aikuisen suomalaisen tietävän. Tai sitten vaikka näin kun wikipedia sen ilmaisee:
"Yleissivistyksellä (saks. Allgemeinbildung) tarkoitetaan pohjasivistystä, joka muodostuu kasvatuksen antamista ja koulussa opituista tiedoista, taidoista ja hyvistä tavoista. Yleissivistyksellä on tarkoitettu sitä tieto- ja taitomäärää, joka kansalaisten olisi hallittava voidakseen toimia ja vaikuttaa yhteiskunnassa. Käytännössä tällä ei tarkoiteta mitään tiettyä oppimäärää vaan ideaalia, jota kohti olisi pyrittävä. "
Voidaan ajatella myös sitä kautta, että yleissivistykseen kuuluu asiat, joiden voi olettaa olevan "kaikkien" tiedossa ja yllätys on jos joku kanssa aikuinen ei niitä tiedä.
Esitä siis jokin asia ja sitten muut peukuttavat ylös jos asia heidän mielestään kuuluu yleissivistykseen ja alas jos sen tietäminen ei siihen kuulu.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Latinan osaaminen.
Latinan osaaminenei sinäsä ole merkki sivistyksestä. Sen sijaan sivistynyt ihminen tietää, miksi latina edelleen on tärkeä kieli, vaikkei sitä missään maassa puhutakaan.
No, kyllä suomalaisen tulisi tietää, milloin Suomi on itsenäistynyt.
Latinaa ei tarvitse osata ellet aio muuttaa latinaan asumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että pystyy päässään laskemaan vaikka 25% alennuksen tuotteesta.
Mulla on huono matikkapää ja varsinkin prosenttilaskut ovat vaikeita. Olenko nyt sivistymätön moukka? :D
Ei siihen tarvita edes mitään laskutoimitusta, että arvioi noin suunnilleen neljänneksen tms. jostain summasta. En itse ostaessani laske alennuksia centilleen, vaan tuo arvio riittää.
Tietää perusasiat Suomen nykypolitiikasta, siis puolueet ja mielellään nimetä hallituspuolueet ja puheenjohtajat. Ministeritkin olisi hyvä tietää. Ainakin painavimmat salkut.
Miten yhteiskunta toimii.
Mitä eroa on esim. demokratialla, kommunismilla, diktatuurilla.
Pitää osata sijoittaa itsensä kartalle maantiedosta puhuttaessa, tietää pääpiirteittäin erimaiden pääkaupungit, missä mikin maa sijaitsee, tietää ilmansuunnat.
Tietää yleisimmät eläinlajit: tunnistaa edes kuvista suden, karhun, hirven, poron yms
Vähän ohis, mutta minulla on työkaveri jonka kanssa keskustelemme paljon eri asioista. Yksi yhteinen kiinnostus ja intohimo on Last of us peli. Tänään työkaverini hehkutti miten ei jaksaisi odottaa uuden pelin tulemista. Jotenkin keskustelu lähti pelin syntyyn ja selitin miten on löydetty itiöitä, jotka ensin valtasivat muurahaisia saaden nämä käyttäytymään kuin zombit ja vaeltamaan korkean puun oksistoon ja kuihtumaan sinne. Sitten tämä kuiva muurahainen hajosi ja itiöt lensivät jälleen tuulen mukana uuteen isäntään. No, kaveri ei tiennyt tätä ja oli hyvin hänmästynyt. Miten ihminen jonka intohimo on asia x, ei ota selvää siihen liittyvistä jutuista :D Löytyy monia muitakin juttuja jotka tulevat aina uutena..
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta minulla on työkaveri jonka kanssa keskustelemme paljon eri asioista. Yksi yhteinen kiinnostus ja intohimo on Last of us peli. Tänään työkaverini hehkutti miten ei jaksaisi odottaa uuden pelin tulemista. Jotenkin keskustelu lähti pelin syntyyn ja selitin miten on löydetty itiöitä, jotka ensin valtasivat muurahaisia saaden nämä käyttäytymään kuin zombit ja vaeltamaan korkean puun oksistoon ja kuihtumaan sinne. Sitten tämä kuiva muurahainen hajosi ja itiöt lensivät jälleen tuulen mukana uuteen isäntään. No, kaveri ei tiennyt tätä ja oli hyvin hänmästynyt. Miten ihminen jonka intohimo on asia x, ei ota selvää siihen liittyvistä jutuista :D Löytyy monia muitakin juttuja jotka tulevat aina uutena..
Argh, se piti kirjoittaa että siis nuo itiöt olivat inspiraationa tuon pelin tekemiselle :D
Mulle on sanottu "Hirveitä aukkoja yleissivistyksessä!", kun en 16-vuotiaana 15 vuotta sitten tiennyt kenen kappale on Autiotalo, tai kun en 25-vuotiaana ollut kuullutkaan entisellä kotiseudullani sijaitsevasta designmyymälästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa nimetä kaikki Wagnerin oopperat ja myös luonnehtia niitä lyhyesti.
No minä osaan, mutta tämä ei millään kuulu yleissivistykseen vaan vaatii jo erityistä kiinnostusta aiheeseen.
Tämä kommentti oli jo enemmän kuin yleissivistystä. Se on sivistystä.
Maailmanpolitiikan isoimmat käänteet edellisen kuukauden tai edes vuoden aikana.
Mulle on joskus tehty älykkyystesti ja siinä kysyttiin myös yleistietokysymyksiä "jotka kaikkien pitäis tietää". Eli mm. milloin Suomi on itsenäistynyt, maapallon ympärysmitta, valon nopeus ja Suomen kolme ensimmäistä presidenttiä. Oon samaa mieltä, että kaipa noi kuuluis tietää. Itellä tosin oli toi yleistieto-osuus kaikkein heikoin :D
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä yleensä myöskään selvitä, mistä joku tykkäämäni asia (vaikka elokuva tai sarja, kun pelejä en pelaa) on saanut alkunsa, joskus harvoin saattaa tulla mieleen, että mistä tämä idea on lähtenyt, mutta yleensä vain "tyydyn" nauttimaan pelkästä lopputuloksesta. Teetkö usein sinua kiinnostavien asioiden kohdalla tuollaisen "tutkimuksen"?
Minusta olisi kaiken aiemmin mainitun lisäksi hyvä tietää jotakin taiteesta, esimerkiksi muutama kuuluisa suomalainen ja kansainvälinen taiteilija vaikkapa kultakaudelta ja nykyajalta, ja osata tunnistaa muutamia heidän teoksiaan ja taiteen tyylisuuntia. Vielä parempi, jos osaa kertoa miksi maailmassa on taidetta (oli taidemuoto mikä hyvänsä) ja kertoa perustellen mikä on taiteellisen ilmaisun rooli omassa elämässään.
Muutama kuuluisa tieteilijä olisi myös hyvä muistaa, lähinnä siksi, miten ovat vaikuttaneet maailman historiaan, maailmankuvan muodostumiseen ja tekniikan kehittymiseen. Kopernikus, Galileo Galilei, Newton, Einstein, Marie Curie ym.
Myös maailman pääuskonnoista olisi hyvä tietää lyhyet perusteet, huolimatta omasta vakaumuksesta/vakaudettomuudesta. Pääpaino toki oman uskonnon tuntemisesta pääpiirteittäin, jo oman kulttuurihistorian tuntemisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
No minä puolestaan en ole koskaan täysillä ymmärtänyt esim. sitä, että jos tykkää kuunnella jotain musiikkia, niin sen musiikin tekijästä pitää selvittää KAIKKI. "Ah, siis miten sä muka sanot itseäs Guns'n'Roses-faniksi, mutta et kuitenkaan tiedä että xx ja että yy xx yy!?"
Nooo siis ne tekee musiikkia ja mä tykkään kuunnella sitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aloitan nyt vaikkapa kysymällä kuuluuko yleissivistykseen osata nimetä kolme filosofia.
Tuohon nyt pystyy kuka vaan. Mielestäni tärkeämpi on tietää mitä vaikkapa luolavertauksella (Platon) tarkoitetaan. Enkä osaa itsekään selittää.
Mitä hyötyä on osata nimetä kolme artistia/filosofia/politikkoa, jos ei tiedä heistä mitään muuta?
Minä osaan antaa selityksen luolavertaukselle. En ole sivistynyt kuitenkaan..
Se tarkoittaa sitä että luolassa elänyt koki sen koko universumiksi, ja järki räjähti kun kömpi ulos luolasta. Siitä on tehty myös taidetta muuten.
Vähän niinkuin nyt on yrityksiä tehdä elokuvia avaruudesta. Star Wars, Yksin Marsissa, Passengers yms. Hyviä ja huonoja leffoja, yrityksenä kömpiä ulos luolasta. Tai sitten esim. Kuudes aisti. Jotain aivan uutta kuin normaali.
Voi kun eläisin niin vanhaksi että näkisin ja tietäisin enemmän kuin nyt. 100 prosenttia enemmän, tuhat prosenttia enemmän.
Joku ylempänä mainitsikin jo vaihtovirran ja tasavirran, joten lisäänpä yleisestikin perusfysiikan tuntemus, esimerkkinä vaikkapa gravitaatiovuorovaikutus tai hydrostaattinen paine.
Osata selittää lapselle tavallisia luonnonilmiöitä, kuten maanjäristykset tai vaikkapa revontulien tai sateenkaaren muodostuminen.