Miksi pitää tuoda lapsia junan Extra-luokkaan?
Siinäpä se kysymys lähinnä oli. Ostan itselleni liput Extra-luokkaan, jotta voin rauhassa tehdä töitä. Nyt on jostain syystä ihmiset alkaneet matkustamaan ko. luokassa lasten kanssa ja työrauha on sen myötä mennyt.
Esim. eilen Joensuu-Helsinki välillä oli perhe neljän lapsen kanssa. Kaksi nuorinta möykkäsi niin kuin tarha- / alakouluikäiset möykkäävät ja kaksi esiteiniä kiljui ja kikatti. Erään matkustajan pyyntö volyymin hiljentämisestä oli kuin olisi heittänyt bensaa liekkeihin. Vanhempia ei tuntunut asia kiinnostavan.
Eihän tuo Extra-luokka edes tuo lapsille mitään lisäarvoa. No vesipurkeista kyllä irtosi nuorimmalle iloa. Ei tosin enää seuraaville matkustajille, kun vedet kaadettiin penkeille.
Olisiko mitenkään mahdollista, että jättäisitte meille työmatkalaisille edes tuon yhden vaunun työn tekoa ja lepoa varten?
Ja ennen kuin joku ehtii sanoa, että humalaiset häiritsevät enemmän kuin lapset, totean että en ole Extra-luokassa nähnyt yhtään humalaista matkustajaa ikinä. Junalla matkustan viikoittain.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Matkustin vasta junalla pitkän matkan ja tein töitä samalla. Varasin TYÖSKENTELYhytistä paikan itselleni ja ajattelin että saan olla rauhassa. Joku vanhempi oli kuitenkin varannut kahdelle keskenään matkustavalle lapselle paikan siihen hyttiin. Miksi? Eikö tosiaan voi enää odottaa että työskentelyyn tarkoitettu tila olisi lapseton? Omasta mielestäni ei ole kohtuuton odotus.
Mun mielestä työskentelyhyteiltä voi vaatia lapsettomuutta. Ja muutenkin, ne ovat työntekoa varten, ne eivät ole tarkoitettu myöskään kaljakabinetiksi tms.
Extra-vaunu taas ei ole "lapseton vaunu", joten en pidä sellaista vaatimusta kohtuullisena. Ihan tavallinen vaunu se on tuossa mielessä. Toki kaikkialla tulee kaikkien käyttäytyä hyvin. Pahin täällä esitetty rike on kuitenkin palstamamman, joka kissankarvoineen tunkee allergiahyttiin! Mikä vttu saa ihmisen tekemään jotain noin typerää ja itsekästä?!? Jättäkää ne vaunut niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustin vasta junalla pitkän matkan ja tein töitä samalla. Varasin TYÖSKENTELYhytistä paikan itselleni ja ajattelin että saan olla rauhassa. Joku vanhempi oli kuitenkin varannut kahdelle keskenään matkustavalle lapselle paikan siihen hyttiin. Miksi? Eikö tosiaan voi enää odottaa että työskentelyyn tarkoitettu tila olisi lapseton? Omasta mielestäni ei ole kohtuuton odotus.
Mun mielestä työskentelyhyteiltä voi vaatia lapsettomuutta. Ja muutenkin, ne ovat työntekoa varten, ne eivät ole tarkoitettu myöskään kaljakabinetiksi tms.
Extra-vaunu taas ei ole "lapseton vaunu", joten en pidä sellaista vaatimusta kohtuullisena. Ihan tavallinen vaunu se on tuossa mielessä. Toki kaikkialla tulee kaikkien käyttäytyä hyvin. Pahin täällä esitetty rike on kuitenkin palstamamman, joka kissankarvoineen tunkee allergiahyttiin! Mikä vttu saa ihmisen tekemään jotain noin typerää ja itsekästä?!? Jättäkää ne vaunut niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat!
Kuten keskustelussa on selvinnyt, ne työskentelyhytit nimenomaan vetävät lapsiperheitä. Tällä hetkellä Extrassa on parhaimmat mahdollisuudet matkustaa hiljaisuudessa. Kannattaisin kyllä ehdottomasti erään kirjoittajan mainitsemaa hiljaista vaunua. Itse tykkään lukea junamatkoilla, enkä pysty keskittymään kovassa melussa.
Tuntuu, että toisten ihmisten rauhan kunnioittaminen on kadonnut johonkin. Minulle opetettiin kun olin pieni, että junassa pitää olla hiljaa, koska joku voi tarvita lepoa työn, sairauden tai muun syyn takia. Ei silloin tuollaista meuhkaamista kukaan vanhempi suvainnnut. Itse opetin saman omalle lapselleni 90-luvun alussa. Eikä silloinkaan tuollaista häiriökäyttäytymistä ollut. Mitä lie sitten tapahtunut kun vuosituhat vaihtui. Jäikö yksi sukupolvi kasvattamatta ja nyt sitten tämä sukupolvi ei enää osaa omiaan kasvattaa.
Palstaa kun lukee, niin hyvin erikoisia kommentteja täällä saa lukea nykylasten äideiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Extra-vaunu taas ei ole "lapseton vaunu", joten en pidä sellaista vaatimusta kohtuullisena. Ihan tavallinen vaunu se on tuossa mielessä. Toki kaikkialla tulee kaikkien käyttäytyä hyvin. Pahin täällä esitetty rike on kuitenkin palstamamman, joka kissankarvoineen tunkee allergiahyttiin! Mikä vttu saa ihmisen tekemään jotain noin typerää ja itsekästä?!? Jättäkää ne vaunut niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat!Kuten keskustelussa on selvinnyt, ne työskentelyhytit nimenomaan vetävät lapsiperheitä. Tällä hetkellä Extrassa on parhaimmat mahdollisuudet matkustaa hiljaisuudessa. Kannattaisin kyllä ehdottomasti erään kirjoittajan mainitsemaa hiljaista vaunua. Itse tykkään lukea junamatkoilla, enkä pysty keskittymään kovassa melussa.
Tuntuu, että toisten ihmisten rauhan kunnioittaminen on kadonnut johonkin. Minulle opetettiin kun olin pieni, että junassa pitää olla hiljaa, koska joku voi tarvita lepoa työn, sairauden tai muun syyn takia. Ei silloin tuollaista meuhkaamista kukaan vanhempi suvainnnut. Itse opetin saman omalle lapselleni 90-luvun alussa. Eikä silloinkaan tuollaista häiriökäyttäytymistä ollut. Mitä lie sitten tapahtunut kun vuosituhat vaihtui. Jäikö yksi sukupolvi kasvattamatta ja nyt sitten tämä sukupolvi ei enää osaa omiaan kasvattaa.
Palstaa kun lukee, niin hyvin erikoisia kommentteja täällä saa lukea nykylasten äideiltä.
Niin, tarkoitinkin, että lasten sinne työskentelyhyttiin tunkeminen on ongelma. Extra-vaunussa saa kyllä olla.
Mitähän mahdat tarkoittaa "hiljaisella vaunulla"? Jos viittaat sillä allergiahyttiin, niin turha sinun on vaatia muilta toisten kunnioittamista, kun se on itselläsikin noin hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Extra-vaunu taas ei ole "lapseton vaunu", joten en pidä sellaista vaatimusta kohtuullisena. Ihan tavallinen vaunu se on tuossa mielessä. Toki kaikkialla tulee kaikkien käyttäytyä hyvin. Pahin täällä esitetty rike on kuitenkin palstamamman, joka kissankarvoineen tunkee allergiahyttiin! Mikä vttu saa ihmisen tekemään jotain noin typerää ja itsekästä?!? Jättäkää ne vaunut niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat!Kuten keskustelussa on selvinnyt, ne työskentelyhytit nimenomaan vetävät lapsiperheitä. Tällä hetkellä Extrassa on parhaimmat mahdollisuudet matkustaa hiljaisuudessa. Kannattaisin kyllä ehdottomasti erään kirjoittajan mainitsemaa hiljaista vaunua. Itse tykkään lukea junamatkoilla, enkä pysty keskittymään kovassa melussa.
Niin, tarkoitinkin, että lasten sinne työskentelyhyttiin tunkeminen on ongelma. Extra-vaunussa saa kyllä olla.
Mitähän mahdat tarkoittaa "hiljaisella vaunulla"? Jos viittaat sillä allergiahyttiin, niin turha sinun on vaatia muilta toisten kunnioittamista, kun se on itselläsikin noin hakusessa.
Äh, nyt ymmärsin mitä tarkoitat hiljaisella vaunullasi!Hyvä ideahan se olisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin hiljaisella vaunulla sitä, että jokaisessa junayksikössä olisi yksi vaunu, joka olisi merkitty hiljaiseksi. Eli ei siis esim. kännyköihin puhumista, kovaäänistä musiikin kuuntelua, seurustelua ym. Mistä ihmeestä tuon allergiahytin tähän kaivoit? Miksi pitää olla noin agressiivinen, vaikka mielestäni kirjoitin ihan asiallisen kommentin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän mahdat tarkoittaa "hiljaisella vaunulla"? Jos viittaat sillä allergiahyttiin, niin turha sinun on vaatia muilta toisten kunnioittamista, kun se on itselläsikin noin hakusessa.Äh, nyt ymmärsin mitä tarkoitat hiljaisella vaunullasi!Hyvä ideahan se olisi!
Muistaakseni Saksassa ainakin on junissa hiljaisia vaunuja, joissa ei käytetä puhelimia, tietokoneita tai tabletteja, ei kuunnella musiikkia edes kuulokkeilla. Ollaan vaan. :) Ja niihin ei siis tietenkään mene ihmiset, jotka haluavat käyttää laitteita. Lapsia niissä saa olla, kunhan ovat hiljaa, kuten aikuisetkin.
Suomen juniin voitaisiin tehdä sama mikä on ainankin Hollannin junissa. Kulkee nimellä hiljainen vaunu. Ei maksa mitään erillistä mutta sen tarkoitus on juuri niille ihmisille jotka haluavat matkata hiljaisuudessa juuri jos tarvitsee tehdä vaikka töitä. Jos joku mölsee, voidaan hänet siirrää muualle. Hyvin usein tosin kysymällä henkilöiltä itseltään, he älyävät olla hiljempaa. Paremmin toimii asiat siellä mitä täällä jossa juuri kommenttienne perusteella olen taas huomannut miten asioista ei osata keskustella ilman että hyökätään toista kohti sanoen ”Sinä olet paska. Sinä teet väärin koska nämä ja nämä syyt”. Mihin on kadonnut suomalaisten kyky keskustella asiallisesti? Vai onko se joku ”mammojen juttu”?
Vaikka ihan siitä syystä, että juna on muuten täysi?
Allergiapaikat on usein täynnä. Junamatkat usein pitkiä. Ikävä matkustaa silmät ja nenä valuen ja hengitys rahisten. Yrittää vaihdella paikkaa, jos löytyisi siedettävä olotila. Siihen ei kuole, mutta Helsinki -Ouluväli on tuskaisen pitkä.
Velikulta79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se kysymys lähinnä oli. Ostan itselleni liput Extra-luokkaan, jotta voin rauhassa tehdä töitä. Nyt on jostain syystä ihmiset alkaneet matkustamaan ko. luokassa lasten kanssa ja työrauha on sen myötä mennyt.
Esim. eilen Joensuu-Helsinki välillä oli perhe neljän lapsen kanssa. Kaksi nuorinta möykkäsi niin kuin tarha- / alakouluikäiset möykkäävät ja kaksi esiteiniä kiljui ja kikatti. Erään matkustajan pyyntö volyymin hiljentämisestä oli kuin olisi heittänyt bensaa liekkeihin. Vanhempia ei tuntunut asia kiinnostavan.
Eihän tuo Extra-luokka edes tuo lapsille mitään lisäarvoa. No vesipurkeista kyllä irtosi nuorimmalle iloa. Ei tosin enää seuraaville matkustajille, kun vedet kaadettiin penkeille.
Olisiko mitenkään mahdollista, että jättäisitte meille työmatkalaisille edes tuon yhden vaunun työn tekoa ja lepoa varten?
Ja ennen kuin joku ehtii sanoa, että humalaiset häiritsevät enemmän kuin lapset, totean että en ole Extra-luokassa nähnyt yhtään humalaista matkustajaa ikinä. Junalla matkustan viikoittain.
Niin sehän on junavaunu ei työhuone..eikä suun yksityisomistuksessasi.
Meuhkaaminen ei kuulu mihinkää junanvaunuun, mutta koska tätä ei ymmärretä, olisi hyvä että edes yksi vaunu olisi niitä varten, jotka eivät jaksa paimentaa muiden lapsia.
Itseänikin ärsyttää jos samassa vaunussa on lapsi tai aikuinen kuka ei osaa kunnolla käyttäytyä ja ottaa muita huomioon.
Kanattaisi varmaan varata niille metelöiville lapsille tekemistä mukaan junamatkalle
Mulla on omille tytöille aina mukana kynät, paperia, värityskuvia ruutupseria jätkän shakkia varten ja lukemista.
Näillä varusteilla on mennyt kivasti junamatkat muita häiritsemättä.
Lastenvaunuun ei saa aina lippuja. Yllättävän usein se on täynnä ihan ilman lapsia matkustavia. Harvemmin junalla matkustavat ottavat varmaan suoraan sen nettisivun/automaatin ensimmäisenä tarjoavan lipun, muuta selitystä en keksi. Sitten minua harmittaa, kun en vilkkaan päiväkoti-ikäisen kanssa pääse lähelle leikkipaikkaa:)
Junat ylipäänsä ovat nykyään aika täynnä, ainakin pääradalla matkustaessa.
Juna nyt on kuitenkin julkinen liikenneväline, yksi perhe ja yksi matka, kannattaako siitä niin kiukustua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon alkanut varaamaan allergiapaikkoja aina kun matkustan. Saa sen liukuoven kiinni eikä tarvitse miettiä kaataako jonkun nico-yessica mehut syliin vai ei.
Ihana rauha!
Ne allergiapaikat on tarkoitettu oikeasti allergisille. Inhottaa tuollaiset minäminäminäihmiset.
Eiköhän tässä pointti ollut se, että nämä minäminä mammat eivät osaa kasvattaa kakaroitaan ja sitten muiden ihmisten pitää keksiä keinoja, joilla näiden henkilöiden tuotoksia välttelee. Olen itsekin tuon takia varannut lipun allergiavaunuun. En vaan jaksa viittä tuntia kuunnella huonosti kasvatettujen lasten aiheuttamaa meteliä.
Ihan turha valittaa muiden itsekkyydestä, jos itse on noin tajuttoman itsekäs! Allergiavaunu on tarkoitettu niitä allergian vuoksi tarvitseville tms. Esimerkiksi syöpäsairas ystäväni käytti niitä tartuntariskin vähentämiseksi. Miten kukaan kehtaa saarnata itsekkyydestä, jos itse toimii erittäin itsekkäästi? Opetelkaa itse käyttäytymään ennen kuin tulette muita opettamaan! Nsurettavaa, miten omalla kohdalla se itsekkyys onkin yhtäkkiä aivan hyväksyttävää.
-paljon junaa käyttävä lapseton
Kovasti tuolla on ollut kommenteissa sitä, että jokainen saa mennä siihen vaunuun mihin on lipun ostanut.
Mitäpä jos riitelemisen sijaan pyrittäisi siihen että allergikot ostavat lipun allergiavaunuun, lasten kanssa matkustavat leikkivaunuun ja rauhaa ja hiljaisuutta haluavat ostavat liput Extra-vaunuun. Sitten jää vielä kaikille metelistä pitäville ja sitä tuottaville ravintolavaunu.
Extra-vaunut eivät ole "hiljaisuusvaunuja". Niissä on kahvit ja lehdet, thäts it. Työskentelyhyttejä löytyy monista junista. Ne eivät ole lapsille.
Mä olen pariin kertaan joutunut tylöskentelyhyttiin metelöivän lapsiperheen kanssa. Sellaisessa kuusi henkeä vetävässä suljetussa tilassa on vielä tavallista junavaunutilaa mahdottomampaa työskennellä, kun uhmaikäiset kakarat kiljuvat vastapäätä. Näihin työskentelyhytteihin pakkautuu usein myös teiniseurueita.
Ainoastaan niissä kahden hengen hyteissä on varmuudella hiljaista, mutta niitä on aika vähän ja paikat myydään usein ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää "extra" joillekin lihaville? Leveät istuimet? Nimi viittaisi sellaiseen.
Jo tosissasi kysyt, niin kyseessä entiseltä nimeltään business luokka.
Olen AP:n kanssa samaa mieltä. Miksi ei missään enää saa olla rauhassa!
Kotonasi saat olla rauhassa. Minä joka kasvatan sinun tulevan eläkkeesi maksajia varaan perheelleni junapaikan mistä haluan.
Todennäköisesti nuo kasvattamasi "eläkkeen maksajat" ovat työttömiä elämänkoululaisia. Ja tuskin on olemassa enää mitään eläkejärjestelmää esimerkiksi 30 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ollut kokonaisia penkkipareja koko perheelle muualla vapaana.
Sekin on aika ahdistavaa muille matkustajille, että viereen lasketaan lapsi, joka ei kykene vielä edes kävelemään ja oletetaan, että vierustoverin pitäisi huolehtia, että tämä pysyy penkille.
Luen kirjaa oli vieressä kuka tahansa, silloin en edes välttämättä huomaa ympäristöäni. En alkaisi vahtimaan jotain tuntematonta, oli lapsi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Matkustan poikieni (6&9) kanssa mieluummin Extrassa, koska kukaan meistä ei voi sietää meteliä tai jotain puhelimien peliääniä ja tykkäämme kaikki lukea kirjoja kevyesti kolme tuntia putkeen.
Asiallisesti, rauhallisesti käyttäytyvät lapsetkin toki ovat puolestani tervetulleita Extra-luokkaan.
Nykyään vaan tuntuu riittävän joka paikkaan mm. ravintolat ja kirjasto niitä vapaankasvatuksen adhd-kakaroita, joista kait ap:nkin postaus kimposi.
Ja tietysti takki täynnä koiran- ja kissankarvoja. Eväänä tonnikalasalaatti ja appelsiinimehu ja pähkinöitä.Kissankarvoja varmasti löytyy mutta eväänä yleensä ihan vaan leipiä ja sekamehua.
Entäs ne, jotka saa allergisen reaktion noista kissankarvoista? He ovat nimenomaan ostaneet lipun allergiansa takia, ja tuolla tavalla pilaat mahdollisesti ainoan paikan jossa he voivat normaalisti matkustaa. Eikö sinua yhtään haittaa, että pilaat mahdollisesti useiden henkilöiden matkan toiminnallasi?
Ennen junassa oli 1. ja 2. luokka. 1. luokan liput olivat sen verran kalliimpia, ettei sinnen rahvas kakaralaumoineen piletteja hankkinut. Jotkut yrittivät silti tunkea sinne kakkosluokan lipuilla, mutta konnari heitti heidät armotta pois. Miten on tuon extra-luokan laita, onko kalliimpi kuin rahvaan puoli?
Vierailija kirjoitti:
Ja tietysti takki täynnä koiran- ja kissankarvoja. Eväänä tonnikalasalaatti ja appelsiinimehu ja pähkinöitä.Kissankarvoja varmasti löytyy mutta eväänä yleensä ihan vaan leipiä ja sekamehua.
Entäs ne, jotka saa allergisen reaktion noista kissankarvoista? He ovat nimenomaan ostaneet lipun allergiansa takia, ja tuolla tavalla pilaat mahdollisesti ainoan paikan jossa he voivat normaalisti matkustaa. Eikö sinua yhtään haittaa, että pilaat mahdollisesti useiden henkilöiden matkan toiminnallasi?
Ihan jokaista mahdollista jonkun muun yliherkkyyttä ja allergiaa ei vaan pysty omassa elämässään ottamaan huomioon. Itse viljayliherkkänä en pysty eväsleipiä syömään, siksi minulla on eväänä pähkinöitä ja hedelmiä. Joku voi niistä saada kohtauksen, mutta en halua olla nälissäni pitkää junamatkaa. Tosin en näe mitään syytämatkustaa allergiakopissa, kun en allerginen ole.
Mites muuten tämä: kaikelle allerginen kaveri oli lähdössä junalla, ennen loikkaamista junaan veti posket lommolla norttia. Oli varannut tietenkin itselleen allergiahytin.
Ohiksena. Et sinä itsellesi niitä eläkerahoja saa. Nyt eläkemaksuja maksavat hoitavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet. Eli ne nykyeläkeläiset vasta tässä ovat tienanneet, luoneet pyramidihuijauksen tapaisen järjestelmän, jossa itse käytettiin palkka mihin käytettiin, sitten huomattiin että eläkettä olisi kiva saada, no jälkipolvi saa sen maksaa. Ja huom! tiedän että on paljon todella pienellä eläkkeellä toimeentulevia, mutta jos nykyeläkkeet maksettaisiin oikeasti niillä maksuilla mitä eläkkeellä olevat ovat aikanaan maksaneet, niin eläkkeet olisivat olemattomia.
Ja itse asiaan. En kyllä lasten kanssa menisi extraluokkaan, paitsi jos ei muita vaihtoehtoja ole. Ymmärrän työskentelyhyttien suosion lapsiperheiden kesken, joten ratkaisuna voisi olla että osaan työskentelyhyttejä ei edes myytäisi lastenlippuja tai hinnat olivat todella kalliit. Toisaalta ihmiset olisivat tyytyväisiä kun perheet olisi suljettu omiin hytteihinsä... eli ainoa ratkaisu tuntuu olevan, että lapset eivät saa matkustaa enää junalla.