Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vaikeaa naisen on pysytellä hoikkana tai edes melkein hoikkana yli 27-vuotiaana?

Vierailija
23.10.2017 |

Tuntuu välillä, ettei naiset paljon muusta puhukaan kuin laihduttamisesta, niin mietin vain, että miksi se ei sitten onnistu? Kun naiset eivät kerran juo tai herkuttele tai löhöile (aina ovat palstamammatkin kuulemma liikkumassa sen minkä kotitöiltä ja museoiden kiertelyiltä ehtivät), niin kyllä tämä kuvio hieman kummastuttaa.

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ongelmat alkoivat vasta 40+ iässä. Mitat olivat 167/54 nelikymppiseksi.

Ja söin ihan mitä halusin. Liikkunut olen aina.

Nyt 47 ja paino 60 kg. Ja tuntuu ,etten ikinä ole syönyt terveellisemmin vaikka toki herkkuja kuluu vieläkin.

Vierailija
142/165 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 27 ja olenkin alkanut lihomaan vaikka mikään ei ole muuttunut ruokavaliossa eikä liikunnan määrässä. nyt olen 158cm/64 kg. tällä hetkellä tarkkailen painoa ja syömistäni. en haluaisi lihoa yhtään enempää. minulla todettiin juuri anemia. en tiedä voiko se vaikuttaa painoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoinenko? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. 

Mielestäni naisten pitäisi ottaa mallia miehistä, joista vain 66 prosenttia on ylipainoisia.

Olen ihmetellyt tätä lukua, kun varsinkin reilusti ylipainoisia naisia näkyy katukuvassa mielestäni selvästi enemmän kuin miehiä. Aika isolla osalla miehiä on jonkin verran ylimääräistä, mutta reilusti ylipainoisia ei ole ainakaan pääkaupunkiseudulla kovinkaan paljoa.

Yksi selitys tälle voi olla se, että ylipainon mittarina käytettävä BMI-luku lasketaan molemmille sukupuolille samalla kaavalla. Jos miehellä on vähänkään lihasta, niin BMI-heilahtaa todella nopeasti "ylipainon" puolelle.

Esimerkiksi itse olen ikäisekseni melko hyvässä tikissä oleva mies, 35v, 185cm, 85kg. En ole mikään salihirmu, mutta en myöskään heinäseiväs. Kaljavatsaa ei ole ja muutenkaan en ole yhtään "plösö". Silti painoindeksini hipoo lievää ylipainoa. Vastaavan BMI-lukeman saava urheilematon nainen voikin sitten olla visuaalisesti aika tuhdissa kunnossa...

Juuri tuostahan on kyse. Normaalipainoinen mies kun aloittaa painoharjoittelun, niin hänestä tulee hyvin helposti ylipainoinen, vaikka rasvaprosentti pysyisi samana tai jopa laskisi. Naisilla ei vastaavaa samassa mittakaavassa käy, koska heidän testosteronitasonsa on kymmenesosa miesten tasosta.

Vierailija
144/165 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on hoikka? Onko se esimerkiksi pituus miinus 110? 170 cm pitkä nainen saisi painaa 60 kg (tai sen alle,) ollakseen hoikka.

Määritelmiä kiitos!

170/60 ei ole hoikka, vaan normaalipainoinen. 170/55 alkaa olla jo hoikka.

Riippuu ihan täysin liikunnan määrästä ja sitä kautta kehonkoostumuksesta. Raskasta liikuntaa harrastava (= lihaksikas) 170/60 on todellakin hoikka (= vähän rasvaa kehossa). Myös ikä vaikuttaa paljon, sillä ikääntyminen vähentää lihasmassaa, jolloin painoindeksistä tulee huono mittari hoikkuuden suhteen. 27-vuotiaan ja 55-vuotiaan vartalot ovat kovin erinäköiset, vaikka paino, pituus ja liikuntatottumukset olisivatkin samat.

Vierailija
145/165 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoinenko? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. 

Mielestäni naisten pitäisi ottaa mallia miehistä, joista vain 66 prosenttia on ylipainoisia.

Olen ihmetellyt tätä lukua, kun varsinkin reilusti ylipainoisia naisia näkyy katukuvassa mielestäni selvästi enemmän kuin miehiä. Aika isolla osalla miehiä on jonkin verran ylimääräistä, mutta reilusti ylipainoisia ei ole ainakaan pääkaupunkiseudulla kovinkaan paljoa.

Yksi selitys tälle voi olla se, että ylipainon mittarina käytettävä BMI-luku lasketaan molemmille sukupuolille samalla kaavalla. Jos miehellä on vähänkään lihasta, niin BMI-heilahtaa todella nopeasti "ylipainon" puolelle.

Esimerkiksi itse olen ikäisekseni melko hyvässä tikissä oleva mies, 35v, 185cm, 85kg. En ole mikään salihirmu, mutta en myöskään heinäseiväs. Kaljavatsaa ei ole ja muutenkaan en ole yhtään "plösö". Silti painoindeksini hipoo lievää ylipainoa. Vastaavan BMI-lukeman saava urheilematon nainen voikin sitten olla visuaalisesti aika tuhdissa kunnossa...

Onhan se hieman epäreilua.

Kuvassa oleva mies on mitoiltaan 180/80 ja painoindeksilaskurin mukaan mies olisi jo kilon painavempana ylipainoinen. Kuvan miehellä on vielä suht pienet lihakset, eikä ylimääräistä juurikaan.

http://i.imgur.com/mAuxox4.jpg

Vierailija
146/165 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on hoikka? Onko se esimerkiksi pituus miinus 110? 170 cm pitkä nainen saisi painaa 60 kg (tai sen alle,) ollakseen hoikka.

Määritelmiä kiitos!

Järkevin määritelmä hoikkuudelle olisi tietenkin rasvaprosentti, mutta harvapa sen tietää.

Vierailija
147/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. 

Miesten ulkonäköä ei pieni ylipaino kuitenkaan pilaa, toisin kuin naisten. Mikään ei rumenna naista niin paljon kuin läski.

Vierailija
148/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonaalinen ehkäisy sotkee monella kropan toimintaa, että kyllä tämä ihan siitä miesten kikkelin hyvinvoinnin ylläpitämisestä johtuu. Minulla ei ollut pienintäkään taipumusta lihomiseen ennen ehkäisyn aloittamista, sitten saman tien +7kg vaikka MIKÄÄN MUU ei elämäntavoissa muuttunut. Eli mun pitäisi syödä ihan naurettavan vähän, jotta en lihoisi.

Lääkärin mukaan korkeintaan pari kiloa nestettä voi kroppaan kertyä ehkäisyn myötä. Jos tuon enemmän kertyy, niin sitten se on se parisuhde, joka lihottaa. Laitetaan yhdessä ruokaa, herkutellaan telkun ääressä...

Minullakin tuli +7kg pillerien aloituksesta ja sama määrä lähti itsellään lopettamisen jälkeen. Biologinen painoni 54-55kg pysyy kunhan hormonitoimintaa ei sotketa.

Esimerkki on vähän outo, mutta kyllähän kissatkin lihovat kun ne steriloidaan ja kehon oma sukuhormonisynteesi loppuu (aineenvaihdunta hidastuu n. 30%). Sama mekanismi on hormonaalisessa ehkäisyssä, jossa hormonivalmisteen hormonit korvaavat omat hormonit negatiivisen palautevaikutuksen kautta. Hormonisynteesi vie keholta energiaa ja ylläpitää aineenvaihduntaa. Siksi esim lihominen menopaussin aikana on yleistä.

Vierailija
149/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. 

Miesten ulkonäköä ei pieni ylipaino kuitenkaan pilaa, toisin kuin naisten. Mikään ei rumenna naista niin paljon kuin läski.

Rohkenen olla eri mieltä. Kyllä minä pienen pyöreyden liittäisin pikemminkin naiselle paremmin sopivaksi, kuin miehelle. Mies, jolla pehmeä, pyöreä vatsa tai vähän man-boobsia? Joo, ei kiiyos. Nainen, jolla aavistuksen pehmeämpi perse, reidet tai rinnat? Ei paha. Iso maha näyttää toki kamalalta kenellä tahansa.

Vierailija
150/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on aikamoinen petos, että puoliso pysyy 10 vuotta hoikkana, ja naimisiin menon jälkeen tulee lyhyessä ajassa pysyvästi 10 kiloa lisää.

No onpa järkyttävä petos...

Vierailija
151/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonaalinen ehkäisy sotkee monella kropan toimintaa, että kyllä tämä ihan siitä miesten kikkelin hyvinvoinnin ylläpitämisestä johtuu. Minulla ei ollut pienintäkään taipumusta lihomiseen ennen ehkäisyn aloittamista, sitten saman tien +7kg vaikka MIKÄÄN MUU ei elämäntavoissa muuttunut. Eli mun pitäisi syödä ihan naurettavan vähän, jotta en lihoisi.

Lääkärin mukaan korkeintaan pari kiloa nestettä voi kroppaan kertyä ehkäisyn myötä. Jos tuon enemmän kertyy, niin sitten se on se parisuhde, joka lihottaa. Laitetaan yhdessä ruokaa, herkutellaan telkun ääressä...

Minullakin tuli +7kg pillerien aloituksesta ja sama määrä lähti itsellään lopettamisen jälkeen. Biologinen painoni 54-55kg pysyy kunhan hormonitoimintaa ei sotketa.

Esimerkki on vähän outo, mutta kyllähän kissatkin lihovat kun ne steriloidaan ja kehon oma sukuhormonisynteesi loppuu (aineenvaihdunta hidastuu n. 30%). Sama mekanismi on hormonaalisessa ehkäisyssä, jossa hormonivalmisteen hormonit korvaavat omat hormonit negatiivisen palautevaikutuksen kautta. Hormonisynteesi vie keholta energiaa ja ylläpitää aineenvaihduntaa. Siksi esim lihominen menopaussin aikana on yleistä.

En vertaisi pillereiden käyttöä kissan sterilointiin, eihän sterilointi lihota ihmistä?

Mitä vaihdevuosiin tulee, sekin lienee yksilöllistä. Omassa ystäväpiirissä ei ole ketään kuka olisi lihonut vv jälkeen. Itse olen 4 kiloa kevyempi ja muutenkin paremmassa kuosissa, laihduttamatta.

Vierailija
152/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on aikamoinen petos, että puoliso pysyy 10 vuotta hoikkana, ja naimisiin menon jälkeen tulee lyhyessä ajassa pysyvästi 10 kiloa lisää.

No onpa järkyttävä petos...

Olen sirorakenteinen ja ainakin minulla 10kg olisi jo todella huomattava lisäys. Näkyisi todella selvästi. Mieheni (193cm) laihtui 115kg > 104kg ja senkin kyllä huomaa!

Jos normaalipainoinen lihoo 10kg ollaan jo reilusti ylipainon puolella.

Vierailija
153/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän muuten istumatyö jakautuu miesten ja naisten kesken. Ovatko miehet useammin töissä, joissa ei pidä istua samoja määriä kuin konttorihommissa? En tiedä, tuli vaan mieleen. 

Joka tapauksessa istumatyö ylipäätään on ruttoa terveydelle. Edes se, että käy salilla tai pitkällä lenkillä päivän aikana ei kumoa istumisen haittoja. Liikkumista pitäisi olla myös päivän aikana ja muutakin kuin kahvinkeittimelle kävelyä. 

Vierailija
154/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta hidastuu iän myötä, karu fakta. Nuorempana pystyi syömään paljon vapaammin mitä mieli teki, nyt 30-vuotiaana on kyllä ihan joka päivä katsottava mitä suuhunsa pistää jos haluaa pysyä normipainoisena.

Vierailija
155/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkaan aineenvaihdunnan hidastuminen ei lisää energiaa, eli jos syö hyvin vähän jotta paino ei kerry, ei jaksa tehdä mitään kunnolla. Saati jos harrastaa liikuntaa. Ei siis välttämättä onnistu olemaan lihomatta, jos kuitenkin haluaa jaksaa tehdäkin jotain.

Vierailija
156/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. 

Rohkenen olla eri mieltä. Kyllä minä pienen pyöreyden liittäisin pikemminkin naiselle paremmin sopivaksi, kuin miehelle. Mies, jolla pehmeä, pyöreä vatsa tai vähän man-boobsia? Joo, ei kiiyos. Nainen, jolla aavistuksen pehmeämpi perse, reidet tai rinnat? Ei paha. Iso maha näyttää toki kamalalta kenellä tahansa.

"Aavistuksen pehmeämpi perse, reidet tai rinnat" ei ole sama asia kuin läski. 

Naiset voivat selitellä ylipainoaan vaikka millä tavalla, mutta rumaa se on aina.

Vierailija
157/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. 

Naiset voivat selitellä ylipainoaan vaikka millä tavalla, mutta rumaa se on aina.

Miehillä se vasta rumaa onkin ja ihmettelen kun miehillä on enemmän lihaksia ja vähemmän rasvaa kehossaan eli helpompi pysyä kunnossa, miten mies päästää itsensä siihen kuntoon. Yök.

T. Hoikka nainen

Vierailija
158/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on ainakin tosi hankalaa pysyä hoikkana.

Olin parinkympin tienoille niin laiha, että jatkuvasti kyseltiin, onko minulla anoreksia. Kouluterveydenhuolto erityisesti. No, ei ollut, vaan olin ilmeisesti ns. läpipasko. Söin valtavia määriä – myös herkkuja. Yläasteen ja lukion ajan joka päivä, enkä puhu mistään pienistä määristä, vaan todella suurista, esim. päivittäin kaksi pussia karkkia ja suklaalevy ja enemmänkin, minkä lisäksi söin joka aterialla valtavat määrät ruokaa. Olen aina tykännyt syömisestä ja herkuista eritoten. Siinä missä muut alkoivat tupakoida ja käyttivät rahansa röökiin, minä ahmin karkkia.

Vielä yli kaksikymppisenä söin tuolla tavalla, mutta ikävuosina 19-22 (suunnilleen) sain hieman lihaa luideni ympärille, jolloin en näyttänyt enää anorektiselta. Olin enää vain äärimmäisen hoikka.

Ja sitten, kuinkas kävikään, sain mielialalääkkeet. Siihen jäikin se hoikkuus. Kokeiltiin eri lääkkeitä. Yhdet lääkkeet toivat 12 kg kolmessa kuukaudessa. Kaiken kaikkiaan paino nousi alle 60 kilosta karvan vaille 100 kiloon. Jätin 2/3 lääkkeestä pois itsenäisesti, ja 1,5 vuoden aikana lähti yli 30 kiloa painosta.

Näiden viimeisten ylimääräisten 10-15 kilon kanssa onkin karmea kamppailu. Olen normaalipainoinen, enkä edes kovin lähellä ylipainon rajaa, mutta ruumiinrakenteeseeni nähden olen ylipainoinen. Vatsan seudulla on oikeasti aika paljon ylimääräistä, mistä ovat terveydenhuollon ammattilaisetkin huomautelleet. Tapauksessani siis painoindeksin katsominen on ihan turhaa, koska jos olisin sen mukaan hyvän painoinen, olisin todellisuudessa ylipainoinen.

Voitte vain arvata, miten vaikeaa on luopua herkuista ja ylensyönnistä, kun syöminen on ollut elämän paras asia ja mukavin tekeminen lähes 20 vuoden ajan. Tapa lääkitä särkynyttä sydäntä, tapa iloita ja juhlia, tapa lohduttaa.

Jostakin pitäisi repiä se motivaatio pakottaa itsensä lopettamaan herkuttelu ja pudottamaan viimeisetkin ylimääräiset kilot. Aika vaikeaa vain masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön kanssa, ja kun vielä on yksi mielialalääke käytössä.

Vierailija
159/165 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. 

Miehillä se vasta rumaa onkin ja ihmettelen kun miehillä on enemmän lihaksia ja vähemmän rasvaa kehossaan eli helpompi pysyä kunnossa, miten mies päästää itsensä siihen kuntoon. Yök.

T. Hoikka nainen

Hoikka mies ei hyödy hoikkuudestaan yhtä paljon kuin hoikka nainen. Ei miehelle tule naiset baarissa telemään aloitteita ja Tinderissä mätsien määrä räjähdä, vaikka hän jättäisikin kaljan ja makkaran.

t. lihaksikas, komea ja pitkä kalsarimalliavaruuslentäjämies

Vierailija
160/165 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Useampi lähipiirissä lihoi kuten minäkin, kun käskettiin vaihtaa vanha tuttu hormonaalinen ehkäisy toiseen. Elintavoissa ei muutoksia. Sen jälkeen on tullut sanottua lääkäreille aika tiukasti, kun muutosta ehdottavat. Koko kroppa menee sekaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi