Kuinka vaikeaa naisen on pysytellä hoikkana tai edes melkein hoikkana yli 27-vuotiaana?
Tuntuu välillä, ettei naiset paljon muusta puhukaan kuin laihduttamisesta, niin mietin vain, että miksi se ei sitten onnistu? Kun naiset eivät kerran juo tai herkuttele tai löhöile (aina ovat palstamammatkin kuulemma liikkumassa sen minkä kotitöiltä ja museoiden kiertelyiltä ehtivät), niin kyllä tämä kuvio hieman kummastuttaa.
Kommentit (165)
Laihuus on mielestäni aivan yliarvostettua. Olen 33v. 164 cm ja 47 kg, aina ollut pieni. Kuka tahansa voi syödä kuin hiiri, mutta itse arvostan ja ihailen tervettä ja lihaksikasta kroppaa, jollaisen haluaisin itsekin eli lihasmassaa saisi mielellään tulla.
Eli kyllä sitä voi pysyä laihana tai hoikkana läpi elämänsä. Isänikin kuuluu edelleen kuusikymppisenä tähän kärpästen heimoon hurjalla 65 kg elopainollaan. Mutta eri asia on, miksi pitäisi?
Johtuu aineenvaihdunnasta, ei hormoineista. Ruoka muuttuu läskiksi eikä energiaksi kuten nuorella.
Kyllä omassa kropassa ainakin muutoksia on tapahtunut. En osaa sanoa onko se ikä, lapset, hormoonit vai mikä. Mutta nyt 29-vuotiaana alkaa selvästi tulla ekat ikääntymisen merkit muutenkin + kiloja tulee helpommin. En mikään paksu ole 162/56 kg mitoilla, mutta nyt saa tehdä vähän töitäkin + katsoa aika tarkkaan mitä suuhunsa laittaa, ettei mene tuon yli. Ennen lapsia painoin vuosia sen 52 kg vaikka söinkin huonommin kuin nykyään.
Mä oon aina ollu hoikka, välillä suorastaan anorektinen, mutta tossa viime vuonna 32-vuotiaana paino yhtäkkiä nousi parissa kuukaudessa ~6 kiloa, enkä oo onnistunut niistä tiputtamaan kuin kilon vaikka kuinka oon yrittäny. Hoikahko olen vieläkin (171/58), mutta ärsyttää silti tää "uusi vartalo", etenkään kun aa-kupin tisseihin ei niistä kiloista mennyt yhtään :P
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.
Mielestäni naisten pitäisi ottaa mallia miehistä, joista vain 66 prosenttia on ylipainoisia.
Mutta molemmista sukupuolista noin kolmasosa on merkittävän ylipainoisia.
Aidot naiset löytyvät vaakakapina ryhmästä
Pieni terve pyöreys naisella kuuluu asiaan ja on kaunista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset lihovat helpommin hormoneiden takia, lisäksi raskauksien jälkeen jää helposti ylimääräistä.
Miksi sitten miehet ovat Suomessa selkeästi lihavampia?
Varmaan epäterveellisemmän ruokavalion takia ja vähemmän laihdutusinnon. Mies kun ei saa kaunista naista vain sillä, että pudottaa painoa.
Toisaalta naiset ovat keskimäärin 15 kiloa kevyempiä kuin miehet, mutta silti heidän kehossaan on monta kiloa enemmän rasvaa. Vyötärölihavuuskin taitaa olla naisilla hieman yleisempää tai vähintään yhtä yleistä kuin miehillä. Tietenkin mies on rotevampi ja lihaksikkaampi kuin nainen, mutta se on ehkä eri asia kuin lihavuus.
Haha on siinä kysymys. Ja se on aivan helppoa jos vain tajuaa, ettei aineenvaihdunta ole sama kuin teininä. Eli enemmän liikuntaa tai vähemmän kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.
Mielestäni naisten pitäisi ottaa mallia miehistä, joista vain 66 prosenttia on ylipainoisia.
Miehet eivät paljon laihduttamisesta höpisekään. Ja tuo jatkuva painoindeksiin vetoaminen taitaa olla ainoa mieltäsi rauhoittava keino. Laihduttaminen olisi tehokkaampaa, usko pois.
Minun mieltäni? Minä kirjoitit kommentin aloitukseesi.
Et kuitenkaan pyhunut esim vyötärölihavuudesta, joka on naisilla jopa yleisempää kuin miehillä. Vain painoindeksistä, joka ei tee eroa rasvattomalle ja rasvapainolle.
Suomi on täynnä vyötärölihavia miehiä.
Se pallo vatsan edessä ei todellakaan ole lihasta.
Olen 28v, kaksi lasta joista nuorempi 1.5v. ihan joilla olen, huomaan kuitenkin että painoa pyrkii tulemaan helpommin kuin nuorena. Kiinnitän siis enemmän huomiota ruoan laatuun ja määrään ja pidän ateriavälin tasaisena. Olen suunnilleen samassa painossa ollut aina lukuunottamatta esikoisen saamisen jälkeisiä kuukausia, kun laihduin yhtäkkiä ihan hirveästi (oli vissiin kilpirauhasongelmaa, koska muutaman vuoden päästä oli vajaatoiminnasta)
Ja tosiaan, lihomistaipumus ja rasvan kertyminen eri paikkohin on geeneissä. Aineenvaihdunnan hidastuminen on toinen tekijä lihomiselle. Loput on omaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisihan se kai, jos ei tarvitsisi käyttää hormonaalista ehkäisyä. Ja pälä pälä joo joo valintojen maailma, on on. Odotan sterilisaatioon pääsyä. Viimeisen n. seitsemän vuoden aikana pillereillä + 12 kg, kierukalla siihen päälle + 5 kg, kapselilla vielä siihen + 2 kg ja painolukema sen kun kasvaa hurjasta liikuntamäärästä ja hyvästä ruokavaliosta huolimatta. Mitenköhän valtava olisin, jos en liikkuisi ja söisi noin terveellisesti? Pelottaa ajatellakin.
N29v
Onko sinulla paljonkin kokemuspohjaa, ettet olisi lihonnut jos et olisi käyttänyt ehkäisyä?
Ei varmaankaan sinun(laistesi) mielestä riittävästi. Pituuskasvu loppui 14-vuotiaana, siitä asti paino pysyi tismalleen samana, KUNNES aloitin hormonaalisen ehkäisyn. Todellakin yhdistän lihomisen hormonaaliseen ehkäisyyn, kun kerran lihominen alkoi heti pillereiden aloittamisen jälkeen. Ihme kyllä, terveydenhuolto on samaa mieltä kanssani. Siksi sitä ehkäisyä on vaihdeltukin. Elämäntavat ovat kunnossa, niiden mukaan ei PITÄISI lihoa.
Niin, ja jos geeneistä vielä puhutaan, niin kummankin vanhemman puolella on vain sellaisia ihmisiä, jotka eivät liho. "Kuivan kesän oravia" ja "pulkannaruja" kaikki, paitsi nyt minä. Tietysti pienet suvut, joten otantakin on pieni, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.
Miehet eivät paljon laihduttamisesta höpisekään. Ja tuo jatkuva painoindeksiin vetoaminen taitaa olla ainoa mieltäsi rauhoittava keino. Laihduttaminen olisi tehokkaampaa, usko pois.
Et kuitenkaan pyhunut esim vyötärölihavuudesta, joka on naisilla jopa yleisempää kuin miehillä. Vain painoindeksistä, joka ei tee eroa rasvattomalle ja rasvapainolle.
Niin, naisporukoissa toisteltu stereotypiahan on juuri tuo. Mutta tutkimusten (Finsriski 2012) mukaan sekä miehistä että naisista vyötärölihavia on n. 30 %. Ja noissa tutkimuksissa on miehille käytetty liian matalaa raja-arvoa (100 cm) ja naisille liian korkeaa (90 cm). Todellisuudessa naisten vyötärölihavuus on siis luultavasti hieman yleisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.
Vyötärölihavuus on tutkimusten (Finriski 2012) mukaan yhtä yleistä miesten ja naisten keskuudessa (n. 30 %). Mutta huomionarvoista on se, että tuossa on käytetty miehille liian korkeaa raja arvoa (100 cm) ja naisille liian korkeaa (90 cm), kun tieteellinen konsensus niistä raja-arvoista on 102 cm ja 88 cm. Todellisuudessa naisten vyötärölihavuus on siis yleisempää.
Helppoa pysytellä hoikkana, tarvitsee vain olla tarkkana kuinka paljon syö ja liikkuu;) Kun kuluttaa enemmän kaloreita kun syö niin laihtuu, helppoa ku mikä! t. 31v/173cm/58kg ja kaksi lasta
Vierailija kirjoitti:
Laihuus on mielestäni aivan yliarvostettua. Olen 33v. 164 cm ja 47 kg, aina ollut pieni. Kuka tahansa voi syödä kuin hiiri, mutta itse arvostan ja ihailen tervettä ja lihaksikasta kroppaa, jollaisen haluaisin itsekin eli lihasmassaa saisi mielellään tulla.
Eli kyllä sitä voi pysyä laihana tai hoikkana läpi elämänsä. Isänikin kuuluu edelleen kuusikymppisenä tähän kärpästen heimoon hurjalla 65 kg elopainollaan. Mutta eri asia on, miksi pitäisi?
Olet hyvä esimerkki siitä kuinka iso rooli geeneillä on hoikkuudessa. Toki ruokavaliolla ja urheilulla on isot vaikutukset, mutta kuulostaa siltä, että olet perinyt luontaisen hoikkuutesi isäsi puolelta. Geenien osuutta vähätellään usein liikaa, niillä on oikeasti suuri vaikutus siihen miten helposti esim. rasva- ja myös lihasmassa kerääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.
Olet oikeassa - se pallo on oikeasti lihasta.
:D
Niin, naisporukoissa toisteltu stereotypiahan on juuri tuo. Mutta tutkimusten (Finsriski 2012) mukaan sekä miehistä että naisista vyötärölihavia on n. 30 %. Ja noissa tutkimuksissa on miehille käytetty liian matalaa raja-arvoa (100 cm) ja naisille liian korkeaa (90 cm). Todellisuudessa naisten vyötärölihavuus on siis luultavasti hieman yleisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.
Vyötärölihavuus on tutkimusten (Finriski 2012) mukaan yhtä yleistä miesten ja naisten keskuudessa (n. 30 %). Mutta huomionarvoista on se, että tuossa on käytetty miehille liian korkeaa raja arvoa (100 cm) ja naisille liian korkeaa (90 cm), kun tieteellinen konsensus niistä raja-arvoista on 102 cm ja 88 cm. Todellisuudessa naisten vyötärölihavuus on siis yleisempää.
Tietenkin. Ihan totta.
:D
JES! Oonko onnistunut siis jossain? Olen 30 vuotias, 165cm ja 53kg.